Zaujímavý posun od jednoznačného nadšenia z návrhu nového linkového vedenia po vytriezvenie ?
Mám taký pocit, že ide o rozdiel v požiadavkách na dopravu medzi mestami veľkosti Bratislavy a menšími mestami. Vo veľkých mestách sa MHD využíva rovnomernejšie počas celého dňa a na celej ploche mesta, v menších mestách je požiadavka viac-menej len na čo najefektívnejšie cestovanie ráno do práce a poobede z práce a teda radšej viac priamych spojov v čase špičky aj na úkor pravidelnosti intervalu. To, že v takom Martine sa MHD podobá skôr na prímestskú dopravu s číslovanými linkami nie je ani tak spôsobené nejakými SADistickými maniermi, ale práve týmito požiadavkami menšieho mesta na dopravu.
Vladimír, aké sú tvoje skúsenosti z Nitry?
Myslím, že by bolo vhodné zapojiť do diskusie čo najširšiu verejnosť. Predstaviť nový návrh v miestnych médiách a vyzvať ľudí, aby sa vyjadrili.
Mám taký pocit, že ide o rozdiel v požiadavkách na dopravu medzi mestami veľkosti Bratislavy a menšími mestami. Vo veľkých mestách sa MHD využíva rovnomernejšie počas celého dňa a na celej ploche mesta, v menších mestách je požiadavka viac-menej len na čo najefektívnejšie cestovanie ráno do práce a poobede z práce a teda radšej viac priamych spojov v čase špičky aj na úkor pravidelnosti intervalu. To, že v takom Martine sa MHD podobá skôr na prímestskú dopravu s číslovanými linkami nie je ani tak spôsobené nejakými SADistickými maniermi, ale práve týmito požiadavkami menšieho mesta na dopravu.
Vladimír, aké sú tvoje skúsenosti z Nitry?
Myslím, že by bolo vhodné zapojiť do diskusie čo najširšiu verejnosť. Predstaviť nový návrh v miestnych médiách a vyzvať ľudí, aby sa vyjadrili.
Jozef
Od dnešného dňa DPMŽ s.r.o. na základe uznesenia MZ v Žiline (5.9.2005) upravil rozsah poskytovaných zliav pre držiteľov ŤZP a ŤZP-S, s účinnosťou od 16.12.2005. Doterajšia 91 %-tná zľava na cestovnom v cene 1,- Sk bude poskytovaná namiesto vo forme papierového cestovného lístka iba vo forme Mestskej čipovej karty v množstve 360 ciest za rok (4 x 90 ciest po štvrťrokoch alebo 30 ciest po mesiacoch). Zaviedla sa 30 – 33 %-ná zľava na cestovnom v cene 7,- Sk, resp. 8,- Sk na jednu cestu (podľa pásma), a to v neobmedzenom rozsahu (na základe preukazu ŤZP, príp. ŤZP-S).
Časová postupnosť vývoja cestujúcich ZŤP a ZŤP-S v MHD:
Pre vysoký počet trvale prítomných cestujúcich vo vozidlách MHD preukazujúcimi sa preukazmi ZŤP, ako aj zrušení dotácii vládou pre MHD, DP od 1.2.2005 zmenil tarifné podmienky pre držiteľov preukazov ZŤP a ZŤP-S. Cestujúci od tohto dňa platili zľavnené cestovné vo výške 1 Sk. V skutočnosti to bolo evidenčné cestovné na sledovanie tejto skupiny cestujúcich. Za prvé tri dni bolo predaných 10 tisíc lístkov, za prvý mesiac až 130 tisíc kusov a za 6 mesiacov až 537 tisíc cestovných lístkov. Na základe tohto sledovania Dopravný podnik zistil, že dopláca na túto skupinu cestujúcich mesačne sumou 900-tisíc korún, ročne až 11 miliónov korún.
Ministerstvo financií zrušilo v tomto roku dotácie dopravným podnikom, z ktorého sa mohli vykrývať aj uvedené straty. Prebehli aj rokovania s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny v Bratislave. To však o poskytnutí príspevku na vyrovnanie strát za týchto cestujúcich zatiaľ neuvažuje,
Riaditeľ Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v Žiline Igor Braniš sa vyjadril, že k 2. decembru 2004 vydali 11 085 preukazov ŤZP a ŤZP-S pre obyvateľov okresov Žilina, Bytča a Kysucké Nové Mesto. Držiteľov oboch typov preukazov tieto oprávňujú na využívanie určitých výhod. Sú to najmä zľavy na cestovnom, zákonné zľavy pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti a pri úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, prípadne ďalšie zľavy, ktoré poskytujú iné subjekty podľa svojho uváženia. (Pozn.: V meste Žilina bolo vydaných asi 3 850 preukazov.)
Okrem týchto preukazov sa predpokladá v obehu je veľké množstvo falošných preukazov, ktoré nemajú žiadne ochranné prvky, aby sa zamedzilo ich zneužitiu, a pri bežnej kontrole sa nedajú porovnať s dokladom, na základe ktorého boli vydané.
Predsedníčka žilinskej krajskej rady Slovenského zväzu telesne postihnutých Mária Antalová sa k uvedenému problému vyjadrila len všeobecne, že zdravotne postihnutí majú zvýšené životné náklady.
Podľa vyjadrenia ekonomicko-obchodného námestníka spoločnoststi DPMŽ, do konca roku 2004 kryl straty zo zliav a bezplatného cestovania v MHD štát. Od začiatku tohto roku to prešlo na obce. Mesto však dostáva o jednu tretinu menej finančných prostriedkov, ako bola štátna dotácia. Z toho dôvodu má menej peňazí na vykrytie zliav. Preto sa to musí riešiť viac adresne, respektíve, robí sa určité obmedzenie.
Na základe uvedených skutočností poslanci Mestského zastupiteľstva schválili 5.9.2005 návrh na obmedzenie poskytovaných zliav postihnutým.
DPMŽ s.r.o. dňom 15.10.2005 sa upravil podmienky poskytovania zliav pre držiteľov preukazov ZŤP a ZŤP-S na MHD v Žiline.