Pri duobusoch podľa mňa závisí ich zaradenie pod trolejbusy alebo autobusy od uhla pohľadu. Čo keby výrobca zobral autobus, napríklad onen Citybus, namontoval do neho elektrovýzbroj a dieselový agregát a zatiaľ by mu nedal tykadlá. Takto by si ho dal schváliť ako autobus s povinnosťou nosiť ŠPZ. Potom by na tento autobus ako zvláštnu výbavu začal montovať tykadlá. Čo by to bolo? Predsa autobus s možnosťou pohonu z troleja!
Nejvyšší čas namontovat na trombelusy SPZky a sebrat je z kompetence těm nemocným magorům z DÚ. Mimochodem, DÚ ČR chce pod sebe uchvátit i lyžařské vleky!!!
Na Slovensku patria pod DRAHY zeleznice, elektricky, trolejbusy, lanovky. Idu podla zakona 164/1996. Autobusy idu podla zakona 168/1996. /"Dokonalost" predpisov ide az do takych absurdit, ze vytah v trolejbusovom depe kontroluje drahovy urad a taky isty vedla v autobusovom depe zas inspektorat bezp.prace!/
Aj trolejbus s pomocnym motorom, ktorym sa da ist momo drahu, je drahove vozidlo a kym je pod drahou /trol.vedenim/, musi sa podriadit zakonu 164/96.
Cestovny poriadok ako Tb schvaluje drahovy urad, ako mestskemu autobusu mestsky urad...
Ako to bude na Slovensku s duobusmi veru neviem, ale myslim si, ze pracomoc drahoveho uradu konci poslednym prejazdenym metrom pod trolejom a potom to je ako autobus podla zak.168/96. Problem je v tom, ze ako autobus by mal mat SPZ, kym ako trolejbus ma evidencne cislo. Bude to este sranda...
Nechcem porovnávať Žilinu s Ostravou, ale tam je históriou už aj Karosa B731 ? ozaj, bude RTOčko prístupné aj pre verejnosť? Chystá DPMŽ nejaké podnikové minimúzeum?
Tá legislatíva je chorá. Z akého dôvodu preboha trolejbusy patria pod drážny úrad spolu s vlakmi a električkami? Veď trolejbus je vlastne to isté čo autobus, len pohon má z troleja. Podľa mňa by pre trolejbusy mala platiť tá istá legislatíva ako pre autobusy a mali by mať normálne EČ (ŠPZ). A nebol by žiadny problém s duobusmi.
Ono to není tak jednoduché, i kdybys takové vozidlo měl. Krom ekonomiky (viz #3719 Juraj) je to taky "trochu" o legislativě. Nevím, jak na Slovensku, ale český Drážní úřad se poslední dobu vyjadřuje celkem jednoznačně: Něco takového, jako linka jezdící v Hradci Králové částečně pod dráty a částečně mimo, už nikdy nepovolí. Na tom se např. zatím zastavilo ve Zlíně plánované prodloužení linky 1/11 mimo dráty k Tescomě předpokládané v souvislosti s nákupem vozů 24Tr.
Juraj:Nie že by som sa chcel hádať alebo nedajbože si fandiť,ale pravdu mám ja?.Silnejšie prevedenie POMOCNÉHO pohonu má výkon spaľovacieho motora 130 kW,výkon na elektrickom výstupe kogeneračného sústrojenstva 100 kW.To rozhodne nepokladám za výkon na plnohodnotnú nezávislú prevádzku.A okrem toho to nemá žiadnu súvislosť s porovnávaním nízkopodlažného DUObusu,ak si praješ,a vysokopodlažného autobusu.A na záver:Autobusy Karosa radu 7xx a radu Šx11 naozaj nemajú spolu veľa spoločného.Jeden má tlačnú koncepciu,druhý ťažnú.Oproti tomu Ik2xx sú rámové vozidlá,aj keď nemajú žiadny nákladný pendant.
Nema cenu sa hadat, staci si pozriet web alebo prospekty.
Tr24 sa vyraba na rame Agora CityBus a ma 3 varianty:
a/ Trolejbus - ma IBA trakcny asynchronny motor. Vyraba sa este v dvoch podvariantach podla poctu kotiev, co ma konecny vplyv naotacky motora a mechanicke prevody.
b/ Trolejbus s pomocnym pohonom /=duobus, hybridny trolejbus/, ktory je bateriovy. Taky bol predvedeny v Plzni.
c/ Trolejbus s pomocnym pohonom /=duobus, hybridny trolejbus/. Existuje v dvoch podvariantach. Jedna je s malym pomocnym motorom cca 50 kW, ktora sluzi iba na prepravu prazdneho vozidla z nezatrolejovanych garazi ku sieti, kde jazdi ako trakcne vozidlo. Druha podvarianta je s "plnovykonnym" 100-130 kW motorom aj na prevaddzku s ludmi, predvedeny v septembri v Bratislave..
Snad aj za 10 rokov budu este v byv.ZSSR stovky 280-tok. Autobusy SM11 su sice raritou, ale nie velkou, lebo boli len predvojom rovnakej konstrukcnej rady a koncepcie ako 700 apod. Ale RTO bol posledny typ s klasickou ramovou konstrukciou. V podstate to bol, ci sa to niekomu paci alebo nie, posledny "nakladak" na vozenie ludi, akurat mal na klasickom rame namiesto valnika karoseriu...
to ano, ale uz onedlho budu patrit minulosti a ked sa vsetky zosrotuju, potom si niekto spomenie, ze by bolo dobre nejaky zachovat aj pre dalsie generacie....napr. taka SM11....existuje niekde na Slovensku nejaka okrem tej, ktora je v DPB?
To vobec nie je taka jednoducha zalezitost. Robime s diplomantkou Zil.univerzity na to diplomovu pracu, ktora este nie je hotova a ma uz 73 stran... Uplne VELMI ZEDNODUSENE sme sa zatial dopocitali do vztahu, ze z dvoch ukazovatelov "mensi berie". Tie dva ukazovatele su:
1/Pocet vozidiel na linke
2/Dlzka trate v km, pod ktorou bude jazdit duobus /alebo ktoru by bolo treba dobudovat, aby tam mohol jazdit trolejbus/.
Vztah je nelinearny, ale velmi zjednodusene: Ak na linke, kde teraz jazdi autobus, treba pre plnu trolejbusovu linku dorobit 4 km troleji a jazdia tam na linke teraz 3 autobusy, 3 je menej ako 4, tak sa tam oplatia duobusy.
Naopak, ak na linke jazdia 4 autobusy /buduce duobusy/ a treba dostavat pre plnu "trolejbusaciu" 3 km troleji, 3 je menej ako 4, teda sa oplati trat dotrolejovat.
Prepocet je pre realnu prevadzku, samozrejme neplati pre experimenty "my to mame prvi, tak je to urcite dobre"...
Treba si uvedomit, ze sa nehra o fazulky... klbovy duobus /napr.25Tr vychaza na 18 milionov Sk /!!!!!!!/, za co sa daju kupit 4 solo autobusy rady 900 alebo postavit 4 slusne rodinne domy...
Nielen pritomnostou je clovek zivy... Narod, ktory si nevazi svoju minulost, nezasluzi si ani dostojnu pritomnost. Technicka /a zvlast dopravacka/ historia ma tiez svoje miesto a v "stastny datum 13-teho ju naplnila aj Zilina, ked sa posledny z existujucich muzealno-historickych /pojazdnych!!!/ autobusov na Slovednsku dostal do nasho mesta. /aktualne foto na MD/
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Miro