Reply on: Jozef #1990:
Lenze u vas su to obce patriace pod mesto. Inac povedane, nie su to ziadne obce, ale je to furt Zilina, be ohladu na to, ako daleko od centra to je. Lenze u nas su to naozaj samostatne obce! Maly Saris, Lubotice, Fintice, Teriakovce, Ruska Nova Ves, Zaborske, Bzenov a Haniska maju svojich vlastnych starostov, Velky Saris dokonca vlastneho primatora. A Kanas je sice len mestska cast, ale mestska cast mesta Velky Saris, nie Presov. DPMZ ziadnu dopravu do obci neprevadzkuje.Re #1988 Jozef: takze v Ziline nemate ani ziadne vyslovene spickove linky. To, co si popisoval, by som nazval linky premavajuce celodenne len v pracovne dni. Kazdopadne, linku, ktorej CP by vyzeral ako zilinske L26, 28, 16, nemame.
V Presove ide o ekonomicnost - trolejbus ma mat co najrovnomernejsi celodenny interval, aby v spicke odber elektriny nevzrastol tak, ze by urobil vysoke 15-minutove maximum. To je kvoli sposobu platby za energie, kde sa plati cast za skutocne odobrane MWh a cast za spickove stvrthodinove maxima. Preto presovske trolejbusy jazdia relativne casto cely den, ale v spicke nejazdia omnoho castejsie (pokial vobec) - sedlovy int. je nanajvys 1,5 krat dlhsi, ako spicka. Intervaly sedlo-spicka v minutach:
1: 15-10
2,5: 20-20
4,8: 12-10 (preklad v 90% trasy, teda 6-5 min. int.)
7: 60-60
38: 20-20
Zvyseny dopyt po preprave v case spicky kryju vyhradne autobusy. Jednak prudkym znizenim intervalu na exponovanych autobusovych linkach (linky 32 a 36 maju tento nepomer najvacsi - spicka 6 min. int., sedlo 60 min.int), jednak premavkou typicky spickovych liniek, jednak jazdou ucelovych spojov.
V rannej spicke je takmer nerealne, aby exponovane autobusove linky jazdili v oboch smeroch s rovnakym intervalom. Napriklad prave tie 32 a 36 maju rano zo Sekcova do mesta 6 min. int., ale v opacnom smere standardnu 60 min. Autobusy na rannej spicke robia prejazdy tak, aby stihli prepravit co najviac cestujucich v tych smeroch, ktore su najviac ziadane. Priklad: vozidlo vyrazi zo Sidliska III ako linka 17, dojde na Sirpo, vyhodi cestujucich, naprazdno prejde kusok na Sekcov, nahodi linku 32, odide po Trojicu, vyhodi ludi, naprazdno prejde po Sabinovskej na Sidlisko III, nahodi linku 34, odide na Sekcov, nahodi linku 36, odide na Trojicu, vyhodi ludi, ide naprazdno na Sidlisko III, nahodi linku 17... a tak dalej. Koniec koncov, prave toto rosambo s linkami je hlavnym dovodom, preco sme hromadne nakupovali displeje.
A co sa tyka ucelovych liniek, napisem dva priklady, preco jazdia:
25: Sidlisko III - (expres) - Nemocnica. Jediny odchod 6.35 rano zo Sidliska III. Dovod: sichta v nemocnici zacina o 7.00. Obsadenie klb. autobusu: sestricky a doktori, plny na 90%.
27: Sidlisko III - Sebastova. Rano odchod 6.20 zo S3, poobede o 15.45 zo Sebastovej. Dovod: v Sebastovej je vojenska zakladna, ktora maka 7.00-15.30. Obsadenie: vojaci, plny na 90%.
Obdobne linky 16, 33, 37 a dnes uz aj 48. Su to proste take "sukromne" linky, ktore pozna len ten, kto s nimi dennodenne jazdi a fanusikovia MHD.
Takto to funguje v Presove. Zakladne obsluzne linky (trolejbusy) jazdia v spicke s rovnakou frekvenciou ako v sedle, ale pridava sa hromada vypomocnych autobusov, ktore ponukaju aj priamejsie a rychlejsie trasy, ako trolejbusy.
V Ziline naproti tomu pri tvorbe AVTD zaviedli linky, ktore maju potencial byt obsadene celodenne. Pokial v Ziline neexistuju skupiny ludi, ktore by potrebovali priamy a rychly spoj do prace a vyhovuje im prestupovat medzi beznymi linkami - tak je vsetko v poriadku. Taketo skupiny (ako u nas tie sestricky alebo vojaci) skutocne nemusia existovat v kazdom meste. OK.
Ale v poslednych rokoch je badat odklon od AVTD. Skutocne AVTD pocitala so 4 tr linkami na Hajik? Skutocne AVTD pocitala s tym, ze budete mat 10 trolejbusovych liniek, a na rovnej polovici z nich HODINOVY interval? Ved tym cela povodna idea AVTD (ktora je mimochodom velmi dobra, na svoju dobu az genialna) straca zmysel! Lenze ja vam poviem, cim to je. To je tou debilnou zilinskou tarifou, ktora pokutuje cestujuceho za prestup. V rokoch 1997-98 som v Ziline byval. Vtedy boli len tri trolejbusove linky a jazdili v slusnych intervaloch. A dnes? Hroza a des!
Samozrejme, ma to aj ekonomicky dopad. Interval zilinskych trolejbusov sedlo-spicka je priblizne takyto:
1, 6, 7, 17: 60-30
3: 20-10
4: 15-12
5: 20-20
8: 30-30
15: 20-30 (!)
16: nic-60
Vidime, ze okrem liniek 4, 5, 8 a 15 je interval v sedle 2-nasobne dlhsi ako v spicke. Linka 16 jazdi dokonca len v spicke. Ked si k tomu pripocitame to, ze na strednom Slovensku je spickova energia najdrahsia, nechcite vediet, kolko zaplatite za elektrinu. Zhruba tolko, akoby tie linky jazdili celodenne! A este nutite ludi prestupovat a za to platit. A to mame obdivovat?
Miro