Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Jozef #1990:
Lenze u vas su to obce patriace pod mesto. Inac povedane, nie su to ziadne obce, ale je to furt Zilina, be ohladu na to, ako daleko od centra to je. Lenze u nas su to naozaj samostatne obce! Maly Saris, Lubotice, Fintice, Teriakovce, Ruska Nova Ves, Zaborske, Bzenov a Haniska maju svojich vlastnych starostov, Velky Saris dokonca vlastneho primatora. A Kanas je sice len mestska cast, ale mestska cast mesta Velky Saris, nie Presov. DPMZ ziadnu dopravu do obci neprevadzkuje.

Re #1988 Jozef: takze v Ziline nemate ani ziadne vyslovene spickove linky. To, co si popisoval, by som nazval linky premavajuce celodenne len v pracovne dni. Kazdopadne, linku, ktorej CP by vyzeral ako zilinske L26, 28, 16, nemame.

V Presove ide o ekonomicnost - trolejbus ma mat co najrovnomernejsi celodenny interval, aby v spicke odber elektriny nevzrastol tak, ze by urobil vysoke 15-minutove maximum. To je kvoli sposobu platby za energie, kde sa plati cast za skutocne odobrane MWh a cast za spickove stvrthodinove maxima. Preto presovske trolejbusy jazdia relativne casto cely den, ale v spicke nejazdia omnoho castejsie (pokial vobec) - sedlovy int. je nanajvys 1,5 krat dlhsi, ako spicka. Intervaly sedlo-spicka v minutach:
1: 15-10
2,5: 20-20
4,8: 12-10 (preklad v 90% trasy, teda 6-5 min. int.)
7: 60-60
38: 20-20

Zvyseny dopyt po preprave v case spicky kryju vyhradne autobusy. Jednak prudkym znizenim intervalu na exponovanych autobusovych linkach (linky 32 a 36 maju tento nepomer najvacsi - spicka 6 min. int., sedlo 60 min.int), jednak premavkou typicky spickovych liniek, jednak jazdou ucelovych spojov.

V rannej spicke je takmer nerealne, aby exponovane autobusove linky jazdili v oboch smeroch s rovnakym intervalom. Napriklad prave tie 32 a 36 maju rano zo Sekcova do mesta 6 min. int., ale v opacnom smere standardnu 60 min. Autobusy na rannej spicke robia prejazdy tak, aby stihli prepravit co najviac cestujucich v tych smeroch, ktore su najviac ziadane. Priklad: vozidlo vyrazi zo Sidliska III ako linka 17, dojde na Sirpo, vyhodi cestujucich, naprazdno prejde kusok na Sekcov, nahodi linku 32, odide po Trojicu, vyhodi ludi, naprazdno prejde po Sabinovskej na Sidlisko III, nahodi linku 34, odide na Sekcov, nahodi linku 36, odide na Trojicu, vyhodi ludi, ide naprazdno na Sidlisko III, nahodi linku 17... a tak dalej. Koniec koncov, prave toto rosambo s linkami je hlavnym dovodom, preco sme hromadne nakupovali displeje.

A co sa tyka ucelovych liniek, napisem dva priklady, preco jazdia:
25: Sidlisko III - (expres) - Nemocnica. Jediny odchod 6.35 rano zo Sidliska III. Dovod: sichta v nemocnici zacina o 7.00. Obsadenie klb. autobusu: sestricky a doktori, plny na 90%.
27: Sidlisko III - Sebastova. Rano odchod 6.20 zo S3, poobede o 15.45 zo Sebastovej. Dovod: v Sebastovej je vojenska zakladna, ktora maka 7.00-15.30. Obsadenie: vojaci, plny na 90%.
Obdobne linky 16, 33, 37 a dnes uz aj 48. Su to proste take "sukromne" linky, ktore pozna len ten, kto s nimi dennodenne jazdi a fanusikovia MHD.

Takto to funguje v Presove. Zakladne obsluzne linky (trolejbusy) jazdia v spicke s rovnakou frekvenciou ako v sedle, ale pridava sa hromada vypomocnych autobusov, ktore ponukaju aj priamejsie a rychlejsie trasy, ako trolejbusy.

V Ziline naproti tomu pri tvorbe AVTD zaviedli linky, ktore maju potencial byt obsadene celodenne. Pokial v Ziline neexistuju skupiny ludi, ktore by potrebovali priamy a rychly spoj do prace a vyhovuje im prestupovat medzi beznymi linkami - tak je vsetko v poriadku. Taketo skupiny (ako u nas tie sestricky alebo vojaci) skutocne nemusia existovat v kazdom meste. OK.

Ale v poslednych rokoch je badat odklon od AVTD. Skutocne AVTD pocitala so 4 tr linkami na Hajik? Skutocne AVTD pocitala s tym, ze budete mat 10 trolejbusovych liniek, a na rovnej polovici z nich HODINOVY interval? Ved tym cela povodna idea AVTD (ktora je mimochodom velmi dobra, na svoju dobu az genialna) straca zmysel! Lenze ja vam poviem, cim to je. To je tou debilnou zilinskou tarifou, ktora pokutuje cestujuceho za prestup. V rokoch 1997-98 som v Ziline byval. Vtedy boli len tri trolejbusove linky a jazdili v slusnych intervaloch. A dnes? Hroza a des!

Samozrejme, ma to aj ekonomicky dopad. Interval zilinskych trolejbusov sedlo-spicka je priblizne takyto:
1, 6, 7, 17: 60-30
3: 20-10
4: 15-12
5: 20-20
8: 30-30
15: 20-30 (!)
16: nic-60

Vidime, ze okrem liniek 4, 5, 8 a 15 je interval v sedle 2-nasobne dlhsi ako v spicke. Linka 16 jazdi dokonca len v spicke. Ked si k tomu pripocitame to, ze na strednom Slovensku je spickova energia najdrahsia, nechcite vediet, kolko zaplatite za elektrinu. Zhruba tolko, akoby tie linky jazdili celodenne! A este nutite ludi prestupovat a za to platit. A to mame obdivovat?
Reply on: Miro #2030:

S celým textom možno len súhlasiť. Čo sa týka toho objektu, ktorý mal zasahovať až na Bulvár, tak som čítal, že spoločnosť Aupark nemá voči tomuto námietky a doporučila našim architektom, aby sa spojili s projektantom. Tak sa aj stalo a ten nič nenamietal a upravil projekt. Údajne ani nevedel, že nejaká veľká diskusia o tomto projekte je v Žiline. Ja si myslím, že podmienky malo určiť jednoznačne mesto, lebo ide o vysokoatraktívny priestor a jeho znehodnotenie by sa už nedalo vrátiť.
Reply on: zoZa #2028:
Viem si celkom dobre predstaviť, že by boli zastávky v tej zníženej časti a cestujúci by vystupovali na strane Štúrovho námestia priamo do podzemnej časti auparku a mohli by využiť eskalátory, ktoré isto z toho podzemného parkoviska pôjdu hore.
Na strane Bulváru by sa dali poriešiť od zastávky hore schody a pre menej pohyblivých nájazdové rampy, miesto by sa tam na ne našlo.
Za najhoršie riešenie považujem, ak Veľká okružná zostane tak ako je a ľudia budú musieť prechádzať po priechodoch cez rušnú ulicu.
Reply on: Miro #2030:
to by teda bolo zaujimave riesenie, ale uz zacinam mat pomaly aj obavy, ze ci tam bude vobec dostatok priestoru pre vystavbu toho auparku, a ci to tam bude zapadat vobec, lebo vies ako, keby to vyzeralo tak, ze by bola jedna budova nalepena na druhum a medzi nimi len taka uzka ulicka, asi by to nebolo velmi pekne..
Reply on: zoZa #2021:
Ten nadchod mal byť vlastne pokračovaním nadzemnej časti budovy auparku ponad Veľkú okružnú, takže by ho zrejme zaplatil investor. Domnievam sa, že nebude postavený preto, lebo by zasahoval medzi bytovky na Bulvári a vadil by ich obyvateľom.

Zníženie Veľkej okružnej by nemuselo byť veľmi nákladné, keď sa už bude robiť to podzemné parkovisko, len by sa vybagrovala aj ulica. Sklon od Komenského by myslím nevyšiel nijako dramaticky a ešte by sa zmenšil sklon od Bulváru po križovatku so Spanyolovou. Štúrovo námestie a Bulvár nepotrebujú cestné napojenie na Veľkú okružnú (Bulvár je už na Veľkú okružnú aj tak neprejazdný a Štúrovo námestie bude na povrchu len pre peších - parkovisko bude v podzemí a ako som už písal, práve zo zníženej Veľkej okružnej by sa dalo veľmi dobre napojiť). Zostávajú dva vjazdy z Veľkej okružnej medzi bytovky v okolí Bulváru, ale tie by bolo lepšie riešiť z Bulváru.
Bolo by to podľa mňa veľmi elegantné riešenie, ktoré by tento priestor veľmi vylepšilo, pretože by sa spojila pešia zóna cez Štúrovo námestie na Bulvár v jednej úrovni a cestná doprava vrátane MHD by sa tu skryla pod úroveň pešej zóny. A zaplatiť by to mohol takisto investor auparku, je to len otázka toho, čo dokáže mesto vyjednať. Ako spomenul Jozef, mesto sa už nemusí investorom podlizovať, môže si klásť podmienky, najmä ak ide o zastavanie takého atraktívneho priestoru, akým je Štúrovo námestie.
Reply on: Jozef #2027:
vsak samozrejme, ja som tiez nevedel kadial jazdila, ale na pakrovisku pred Nay elektrodomom bola taka provizorna zastavka a na nej bola napisana trasa a odchody zo zastavky.., ked sa pojdes opytat do Nayka, tak ti urcite povedia blizsie...
Reply on: Jozef #2025:
bolo by to fajn, keby to vyhlbili a spravili nadchod, ved tadial chodieva vzdy vela ludi, zo Sturoveho nam. na Bulvar, len potom budem zvedavy, ako to poriesia so zastavkami mhd...
Reply on: zoZa #2026:

Ja si na ňu pamätám, bola to stará Karosa. Videl som ju na Ul. Vysokoškolákov. Kade presne po meste chodila to neviem. V tomto roku si dám však na ňu pozor.
Reply on: Jozef #2023:
no to je jasne, tusim ked ho zapozicali minule, tak jazdil zadarmo.., bola to stara karosa.., nemala tato linka cislo, ale myslim, ze v predu mala napisane NAY
Reply on: zoZa #2021:

Hĺbenie Komenského už nemalo byť. Ja som to videl v Paríži, keď sme išli okolo Seiny, že sme podbehli ulicu, ktorá išla z ľavej strany na most cez rieku. Vozili sme sa ako na húpačke. Aj Diana zomrela v takomto podjazde. Preto si myslím, že by nemal byť problém vyhĺbiť kúsok Veľkej okružnej. Treba sa pozerať do budúcnosti.
Reply on: Miro #2019:
ano, ale tusim len jeden , alebo dva mesiace, pred dvoma rokmi naisto, a tusim ze aj tak minuly rok, ale to uz nie som si isty.., trasu mala: konecnu mala pri Nay elektrodome, tam sa aj otacala.., potom sla cez ulicu Vysokoskolakov, potom sla cez Spanyolovu, Velku okruznu, Halkovu, kde sa otacala a isla naspet po tej istej trase, zastavky mala pri Nayku, Vysokoskolakov, tusim aj Spanyolova, Sturovo namestie a Halkova. Jazdila asi v hodinovych intervaloch
Reply on: zoZa #2017:

Ja si myslím, že si NAY zapožičajú autobus aj v tomto roku, lebo v oblasti elektroniky a bielej techniky je v meste veľká konkurencia. Keď chcú zákazníka, nech ho aj dovezú. DPMŽ im určite rád požičia autobus.
Reply on: Miro #2018:

Všetko o tom Auparku som aj ja čítal. Mne by sa tiež pozdávalo, keď to tam už bude stáť, keby bola Veľká okružná zapustená do zeme a nadzemná časť by zostala pre chodcov. Všetko zas ide cez peniaze a žilinských architektov nemá kto vypočuť. Že sa znehodnotí táto časť mesta to Bratislavčanov nezaujíma. Aj ten vjazd do podzemia by bol prirodzený zo zapustenej komunikácie.
Reply on: Miro #2018:
no, bolo by to fajn, keby bolo Sturovo nam. prepojene nadchodom s Bulvarom..., ale prakticky si to neviem predstavit, okrem toho, ze by to stalo strasne moc penazi, tak je tam problem v tom, ze by sa museli vyhlbit asi aj ostatne ulice okolo, alebo aspon trocha, cize aj Komenskeho, aspon trochu, hlavne tu krizovatku Komenskeho s Velkou okruznou, alebo potom nechat tu krizovatku ako je, len postupne od tej krizovatky znizovat cestu smerom k domu odborov...
Reply on: pete. #2008:

Ďakujeme za gratulácie aj vy ste k tomu prispeli.
Čo sa týka tej siete liniek MHD. Áno, každé mesto je iné, lebo ináč sa vyvíjalo a k tomu sa prispôsobovala MHD.
Reply on: zoZa #2017:
Tam premávala nejaká špeciálna linka? O tom neviem. Akú mala trasu?
Napadlo ma načať novú tému, a to riešenie zastávky Štúrovo námestie po vybudovaní Auparku (nemohol by sa volať ináč? Aupark je vyslovene bratislavský miestny názov). V projekte, ktorý je aj na oficiálnych žilinských stránkach, bolo navrhnuté premostenie Veľkej okružnej, takže by sa chodci dostali z Auparku nadchodom priamo na Bulvár. Nedávno som tuším v Žilinskom večerníku videl, že tá časť ponad Veľkú okružnú tam nebude a vyzerá to tak, že sa cez ňu bude aj naďalej prechádzať po priechodoch. Istá skupina architektov vraj navrhla, aby sa cesta zapustila pod úroveň Štúrovho námestia a Bulváru a tak sa spojilo Štúrovo námestie s Bulvárom pre peších v jednej úrovni. Toto by sa mi celkom pozdávalo. Dokonca by to podľa mňa umožnilo urobiť vjazd do podzemného parkoviska aj z Veľkej okružnej, čo by bolo lepšie, ako navrhovaný vjazd medzi Domom odborov a Sociálnou poisťovňou. Celé je to podľa mňa opäť o tom, aké podmienky dokáže mesto vyjednať s investorom.
neviete nieto, ze ci bude opet premavat linka do Nay elektrodomu, ako pred rokom, ci pred dvoma?
Reply on: Miro #2014:

Áno, je to v rukách mesta. Dnes sa už mesto nemusí prosiť, ale môže klásť podmienky a požadovať (nie však do vlastného vrecka).
Reply on: Miro #2007:

Neviem čo je s Jurajom, dúfam že sa na niečo nenahneval. Zišlo by sa povedať Vladimírovi, aby sa s Jurajom spojil a na niektoré otázky zodpovedal. Bolo by to zaujímavejšie, lebo niekedy "trepeme slamu naprázdno".

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.