Reply on: Jakub #912:
Nové čipové bezkontaktové karty s názvom „Elektronický cestovný lístok na MHD v Žiline“ má už údaje priamo na karte: meno a priezvisko, fotografiu, číslo karty a platnosť karty, ktorá je limitovaná na 5 rokov odo dňa vydania. Obal je priehľadný a slúži len proti poškodeniu karty. Karta sa pri snímaní už nemusí vyberať z ochranného obalu.
Juraj
Nemam teraz vobec cas sa pustat do siahodlhej diskusie o zilinskom tarifnom systeme, o tomto si ale urcite mozeme hlbsie podebatovat o niekolko tyzdnov neskor. Zatial len niekolko poznamok aj k inym veciam.
1/ V sucasnosti dochadza k VYMENE palubakov SRG 2000 za SRG 3000. Teda sa s firmou RG vymenia palubaky stare za nove. A ked nieco vymienate, date nove a stare vratite /za zostatkovu hodnotu/. Vyhoda firmy RG je teda aj v tom, ze 2000-ky odkupuju spat a teda nove 3000-ky teda vychadzaju lacnejsie a zaroven nie je problem, co so starymi.
2/ Rozdiel medzi listkami papierovymi a tymi nabitymi v cipovej karte je ten, ze tie v cipovej karte su lacnejsie az do 42%. No a ako spravne pisete, v trhovom hospodarstve je to vzdy nieco za nieco. Za to, ze su lacnejsie, ziada sa ich minut do 30 resp.90 dni. Je samozrejme mozne mat ich platnost "neobmedzenu" ako u papierovych, ale nie za 6,70 Sk, ale za 12.
Je to vlastne pre zakaznika ako akcia. Nikto sa necuduje, ze nejaka akcia zlavy plati v inych pripadoch niekde len kazdy stvrtok /kurca v Tescu/ alebo vikend /mobilne minuty zadarmo/ a nedomaha sa takejto akcie neobmedzene, lebo vie, ze je to absolutna hlupost.
Je treba rozlisovat, ale su naklady na sluzbu alebo tovar podla mnozstva.
a/ Naklady na internet su pre jedneho pripojeneho zakaznika takmer rovnake, ci ma len mailovu schranku alebo surfuje mesacne 20 min alebo 500 hodin. Aj tak je cena cca 35 Sk za mailbox /+minuty pripojenia/ az po cca 600 Sk za "neobmedzene" pripojenie.
b/ Ine je to u tovaru a sluzieb, kde naklady su VYRAZNE rozlicne podla mnozstva. Napriek tomu, ze chlieb a maslo jeme cely zivot takmer denne, nikto este nevymyslel "pausal" v obchode na chlieb a maslo napriek tomu, ze nikto nezje chleba 2 tony denne! Ale cena ide podla kusov ci vahy mimoriadne presne. Nie je ani vo fotolabe pausal na pocet vyvolanych filmov ci farebnych fotografii, lebo su naklady taktiez zavisle od ceny za kus. Mnozstevnu zlavu alebo zvlastnu cenu, ak si tych fotiek date urobit napr.2000, dostanete tiez, ale nikdy nie pausal.
c/ Pri tychto veciach je to teda s "pausalom" komplikovane, ale predsa nejaky je. Napr je "pausal' pri jednej jazde na pocte zastavok. Pausalne je to napr. od 5 do 20, nikto nepreratava cenu presne podla zastavok alebo prejdenych kilometrov.
d/ Je mozne urobit aj v MHD "pausal", ale podobnym systemom ako pri spominanom internete. Kedze to vsak zas stoji nemale peniaze, do pausalu je nutne zahrnut a spriemerovat vsetky kategorie cestujucich. Teda tych, co za stvrtrocny pausal prejazdia 240 jazd ako na beznom listku, ako aj tych, co tych jazd spravia napr.500, ale samozrejme kedza "pausal" je od nula do nekonecna, tak aj 1-2 jazdy. No a potom moze byt aj stvrtrocny pausal, avsak nie za 1600 Sk, ale napr. za 2500 Sk. A samozrejme pausal je neobmerzeny pocet jazd, teda nielen 500, ale aj pripad, ze si niekto na 2 mesiace zlomi nohu a jazd spravi menej. Ci uz toto nema byt "pausal" a maju sa 2/3 ceny stvrtrocneho listka cestujucemu vracat? Ale to uz predsa nie je pausal. To uz je zas evidovanie poctu jazd a teda aj ceny po tretinach... A sme zas na zaciatku.
Pausal je velky druh velkorysosti pre cestujuceho a moze sa dovolit, ked je dost penazi. Samozrejme nie na cestovnom od obcana ale z dotacii. Nech ma ZA statnu dotaciu 59 mil.Sk, pri cca 90tis.obyv. je to cca 750 Sk na obyvatela za rok. Ak je Praha cca 15x vacsia ako Zilina, vychadzala by dotacia tiez 15x viac, teda cca 900 mil.Sk /co je cca 700 mil.Kc/. Ale Praha ma dotaciu okolo 3 miliard Kc! To sa potom teda robi integracia a pausaly! A napr. BA je 5x vacsia ako ZA, mala by mat teda dotaciu 300 mil.Sk. Ale ma ju vyse 600 mil, tak moznosti pre "pausaly" su jedna radost! Opacnym prepoctom by mala mat ZA oproti BA dotaciu 120 mil Sk, tak to pausaly mozeme zaviest uz zajtra!
Len to som chcel. Vsetko je to IBA o peniazoch. A ked je penazi menej, treba korunky strazit omnoho lepsie, pri dodrzani akeho-takeho standardu MHD sa nerozhadzovat na pausaloch, ale ustrazit ich podla jazd.
A ked som napisal, ze je to IBA o peniazoch, tak musim mat poznamku aj o zvratenom ekonomickom mysleni na Slovensku. Bol som na exkurzii, ci odbornej navsteve v DP L.Angeles. Podnik s 9000 zamestnancami, 2400 autobusmi, metrom a mestskymi vlakmi ma rocne naklady 1,1 miliardy $ /!!!/. Trzby z cestovneho su cca 1/3. Teda dotacie su az 2/3. Aky to je rozdiel. A to nasi ministri a ekonomicki experti, ktori uz roky chodia na skolenia a po rozumy do USA, sa nam snazia nahovorit, ze v trhovom prostredi su pri budovani kapitalizmu dotacie nekoncepcne a od r.2005 ich planuju zrusit! Ked sa tam nasinec nahodou dostane, zisti, ze nas klamu! Naopak, dotacie by mali byt este o polovicu vacsie... A o tom to je...