Dnes ráno som sa rozhodol zakúpiť si 24-hodinový turistický cestovný lístok, keďže som predpokladal, že využijem viackrát počas dňa MHD. Použil som tento lístok od leta už 3x.
24-hodinový turistický CL je jediným predstaviteľom časovej prestupnej tarify v Žiline. Táto tarifa je atraktívna pre cestujúceho, motivuje ho využívať (v Žiline rozumej zneužívať) MHD. Je zavedená vo viacerých mestách v rámci bývalého ČS, o ktorých sa tu nesmie hovoriť (Bratislava, Prešov, Praha, Brno, Olomouc atď).
Po príchode na zastávku Fatranská o 5.50 som zistil, že ponuka automatu na výdaj CL bol upravená. Pribudli nové prestupné CL za 19 a 13 Sk. Turistický CL za 55 Sk bol z ponuky odstránený. Predavačka v novinovom stánku na zastávke nepredáva tento druh CL. Prestupné CL v ponuke má.
Premiestnil som sa linkou č.4 za základný CL (12 Sk) na Štefánikovo námestie, odkiaľ som mal v pláne navštíviť jedno z predajných miest DPMŽ a tam si zakúpiť turistický CL. Tu som zistil, že automat na CL na tejto zastávke má pôvodnú ponuku, t.j. bez prestupných CL, ale s turistickým CL. Vhodil som 55 Sk do automatu. Siahol som po lístok a zistil som, že priestor pre výdaj je po okraj naplnený vodou. Vytiahol som premočený lístok. Po niekoľkých minútach sa mi ho podarilo ako-tak vysušiť, aby som mohol na zarosenom (rozumej tiež mokrom) skle, ktoré kryje cestovné poriadky vylepené na zastávke, vypísať požadované údaje (meno, priezvisko a číslo OP) a konečne som mohol pokračovať v svojej ceste.
Rozmýšľam o tom, či nie je jednoduchšie zakúpený 24-hodinový CL pri prvom nástupe do vozidla označiť (čas) ako vypisovať na zastávke v tme a vlhku údaje, keď napr. v Olomouci to ide. Ale to by potom mohol tento už tak zneužívajúci CL byť ešte viac zneužívaný, a to aj viacerými osobami !
Ďalej by ma zaujímalo, či mieni DPMŽ upraviť ponuku všetkých automatov na CL tak ako na Fatranskej. Potom by bol turistický CL dostupný len na 3 predajných miestach a len počas ich otváracej doby, pretože ja som sa opakovane v novinových stánkoch stretol s tým, že 24-hodinové CL nepredávajú.
24-hodinový turistický CL je jediným predstaviteľom časovej prestupnej tarify v Žiline. Táto tarifa je atraktívna pre cestujúceho, motivuje ho využívať (v Žiline rozumej zneužívať) MHD. Je zavedená vo viacerých mestách v rámci bývalého ČS, o ktorých sa tu nesmie hovoriť (Bratislava, Prešov, Praha, Brno, Olomouc atď).
Po príchode na zastávku Fatranská o 5.50 som zistil, že ponuka automatu na výdaj CL bol upravená. Pribudli nové prestupné CL za 19 a 13 Sk. Turistický CL za 55 Sk bol z ponuky odstránený. Predavačka v novinovom stánku na zastávke nepredáva tento druh CL. Prestupné CL v ponuke má.
Premiestnil som sa linkou č.4 za základný CL (12 Sk) na Štefánikovo námestie, odkiaľ som mal v pláne navštíviť jedno z predajných miest DPMŽ a tam si zakúpiť turistický CL. Tu som zistil, že automat na CL na tejto zastávke má pôvodnú ponuku, t.j. bez prestupných CL, ale s turistickým CL. Vhodil som 55 Sk do automatu. Siahol som po lístok a zistil som, že priestor pre výdaj je po okraj naplnený vodou. Vytiahol som premočený lístok. Po niekoľkých minútach sa mi ho podarilo ako-tak vysušiť, aby som mohol na zarosenom (rozumej tiež mokrom) skle, ktoré kryje cestovné poriadky vylepené na zastávke, vypísať požadované údaje (meno, priezvisko a číslo OP) a konečne som mohol pokračovať v svojej ceste.
Rozmýšľam o tom, či nie je jednoduchšie zakúpený 24-hodinový CL pri prvom nástupe do vozidla označiť (čas) ako vypisovať na zastávke v tme a vlhku údaje, keď napr. v Olomouci to ide. Ale to by potom mohol tento už tak zneužívajúci CL byť ešte viac zneužívaný, a to aj viacerými osobami !
Ďalej by ma zaujímalo, či mieni DPMŽ upraviť ponuku všetkých automatov na CL tak ako na Fatranskej. Potom by bol turistický CL dostupný len na 3 predajných miestach a len počas ich otváracej doby, pretože ja som sa opakovane v novinových stánkoch stretol s tým, že 24-hodinové CL nepredávajú.
Jakub
Hlavné mesto už tri roky ponúka zdravotne postihnutým len jediný nízkopodlažný autobus. Spája Vojenskú nemocnicu s nemocnicou a Národným onkologickým ústavom na Kramároch. V službách pre imobilných ľudí ju ďaleko predbehli Košice, nestačí Prahe ani ďalším väčším českým mestám.
Bronislav Weigl z Dopravného podniku Bratislava hovorí, že situácia sa na budúci rok zmení. "Vypísali sme súťaž na autobusy za 200 miliónov, podmienkou bolo, že musia byť nízkopodlažné. Suma by mala stačiť asi na 22 autobusov, mohli by sme s nimi budúci rok obsadiť dve-tri linky," povedal.
V Košiciach má dopravný podnik štyri nízkopodlažné električky, ktoré chodia cez celé mesto, od časti Nad jazerom, cez Staré Mesto, po časť Sever. Ktorý spoj je bezbariérový, oznamuje cestovný poriadok, jazdí asi raz za hodinu. Ondrej Turis hovorí, že v pláne majú generálnu opravu starých električiek, ktoré by sa mali stať bezbariérovými.
V meste je aj 38 nízkopodlažných autobusov. Navyše, košickým zdravotne postihnutým ponúka služby aj Košická únia vozičkárov - Nezávislý život, 24 hodín denne si môžu objednať špeciálne taxíky, do ktorých sa zmestí aj vozík.
Pražský dopravný podnik práve tento týždeň začal testovať novú nízkopodlažnú električku, jazdí tu 175 nízkopodlažných autobusov na 21 linkách, 22 z 50 staníc metra má bezbariérový vstup.
Bezbariérové električky a autobusy premávajú aj v Ostrave, tamojší dopravný podnik hovorí, že sú aj ekonomicky výhodné, pretože cestujúci rýchlejšie nastúpia, zvyšuje sa "obežná rýchlosť" a treba menej autobusov.