Reply on: Papyr #6046:
Je pravda, že byť študentom ŽU, tak som nadšený. Byť však obyvateľom Hájika, tak oprášim bicykel.Re #6048 Jozef: Predpokladáím, že z cestujúcej verejnosti, ktorá túto verziu privíta, ste vylúčili obyvateľov Hájika.
Skúste si pozrieť, aké priame spojenia z Hájika zaniknú zrušením L7 a L17 bez náhrady. Hájičanov týmto do MHD veru nedostanete, najmä nie vtedy, ak budú musieť cestovať s prestupom, a teda za dva lístky. Iba ak by prestupná tarifa znamenala naozaj prestupnú, teda dvoma náväznými spojmi za jedno cestovné. Že prečo? Lebo tie dva spoje nie sú z roztpoaše cestujúcich. Oni by radšej išli jedným ako doteraz, ale by im táto možnosť bola v rámci skvalitnenia zobratá. A pozor! Na rozdiel od vysokoškolákov, z Hájika sa cestuje aj cez prázdniny.
Vladimír
Nesúhlasím so súčasnými L7/17. Nevadí mi ani tak dĺžka liniek alebo ich trasa, ale prekáža mi ich... ako to nazvať... protichodnosť záujmov jednotlivých úsekov trasy. Obe linky typu "P" v okruhu vedené protismerne, majú jedno rameno, v ktorom jazdia identicky a obojsmerne. A toto rameno (Hájik - Polícia) tvorí podľa mňa problém týchto liniek. Pretože spojenie autobusovej a železničnej stanice k univerzite (zabezpečujú iba 7/17) žiada posilniť (ak nie z hľadiska zistení z evidencie realizovaných jázd, tak aspoň z logickosti celého spojenia - t.j. raz za hodinu spoj zo stanice k univerzite, to ako keby ani nebol), pritom toto posilnenie nie je možné realizovať bez dvojnásobného posilnenia úseku Polícia - Hájik, ktorý také posilnenie nepotrebuje. Tak isto v posilňovaní relácie Hliny - Polícia - Závodie nevidím zmysel, pretože dotyk CMO pri Polícii nie je skutočným prejazdom centrom a verím, že sa to odráža aj v záujme cestujúcich.
Ak sme ochotní aj naďalej tolerovať časovú dĺžku spoja niečo nad jednu hodinu, mal by som jeden návrh. Oprášil by som niekdajšiu ideu liniek 4/14, t.j. zaokruhovanie žilinského "metra". Ako si všetci iste spomínate, myšlienka 4/14 bola zavrhnutá pre nenájdenie optimálnej konečnej zastávky na okruhu. A súčasné riešenie pri 5/15 by sa už ozaj nemalo opakovať.
K veci...
Trolejbus linky č. 4 vychádza z obratiska na Fatranskej ul. a pristaví na východziu zastávku smerom na Solinky. Nasleduje klasický spoj tejto linky cez Predmestskú, žel. stanicu, Hliny na Solinky. Na Jaseňovej však cestujúci nevystúpia, ale trolejbus s nimi bude pokračovať ďalej cez Veľký Diel na Vlčince, čím sa dostane na východziu zastávku. A touto zastávkou aj znovu prechádza a opisuje ďalší okruh. Opäť Predmestská, žel. stanica, Hliny, Solinky... Tentokrát už ale Solinky definitívne ako konečná na Jaseňovej. Trolejbus zalezie do obratiska a po vhodnej prestávke sa vydáva na trasu opačným smerom. T.j. Solinky - Hliny - Centrum - Vlčince - Solinky - Hliny - Centrum - Vlčince. A stop.
Predošlý odstavec, ak vám to pomôže, si prečítajte pre istotu ešte raz. Potom by nám mali byť zrejmé nasledovné výsledky.
Návrh predpokladá klasickú linku č. 4 s tým, že vybrané spoje (napr. každý druhý) z konečnej zastávky (jednej i druhej) prejde cez kopec a pokračuje ďalším spojom pôvodného smeru.
Hustotou prevádzky medzi Solinkami a Vlčincami sa neovplyvňuje hustota prevádzky na "nesúvisiacich úsekoch" (napr. Hájik).
Frekventované spojenie Veľkého Dielu a teda univerzitného areálu s väšinou podstatných cieľov a zdrojov ciest (centrum ako také, železničná a autobusová stanica, internáty na Hlinách...).
Tí, čo zatiaľ chápu, sa veľmi pravdepodobne spýtajú, či sa nevytvorí konfliktné prostredie tým, že cestujúci budú musieť rozlišovať, ktoré spoje idú iba po Jaseňovú alebo Fatranskú a nepokračujú cez kopec.
Ja vravím jedno. Žiadne IBA. Linka č. 4 by premávala na svojej historickej trase, kde vždy všetky spoje končili na Fatranskej a Jaseňovej. Ja teda nič neuberám, ale PRIDÁVAM, t.j. doterajšie spoje rozširujem o možnosť pokračovať cez Diel ďalej.
Napokon, ak cestujúci vedia takmer 20 rokov chápať, že jedna L21 ide z Chlmca až do Bánovej a druhá len po Hurbanovu, budú chápať aj to, že niektorá L4 ide len na sídlisko a iná až na Diel a ďalej.
Druhá predpokladaná otázka je, ako budú cestujúci vedieť, ktorý spoj ako premáva a ako im to bude celé podané.
Základná trasa L4 by bola tak ako dlhé roky, t.j. Solinky - Centrum - Vlčince. Značkou pri jednotlivých spojoch by sa v cestovnom poriadku vyznačili spoje idúce nad rámec, napr. "spoj pokračuje cez Veľký diel na Solinky" alebo "spoj pokračuje cez Veľký diel na Vlčince". To, že on nejde len na tie Solinky alebo len na tie Vlčince, ale že ešte opíše celé jedno kolo, to udávať v CP netreba, lebo to iba pomýli a stáli zákazníci si časom zvyknú na logiku.
Tretia otázka - ako to označíme... No ako... Normálne - ako L4. V jednom i druhom smere.
Čo získame:
- kvalitné napojenie Veľkého Dielu s centrom a blízkymi sídliskami vrátane autobusovej a železničnej stanice
- uvedené výrazné zlepšenie obsluhy dosiahneme nepomerne málo zvýšenými nákladmi v podobe nárastu vozkm
- ušetrené vozkm možno investovať do zvyšných liniek ako i na samotnú L4
- môžeme rozpustiť podivné linky 5 a 15 s podivným prekryvom na Vlčincoch a obnoviť historickú L5 v tvare písmena "U"
- linky 7 a 17 môžeme zrušiť, vo väčšine vzťahov ich nahrádza L4
Čo je povážlivé:
- dosť dlhá linka - jeden spoj 71 min. pri dnešnej minutáži
- nemožno uvažovať s ľubovoľným intervalom - vzhľadom na dobu obehu celého "kola" 37 min., môže byť interval len deliteľom čísla 37 alebo niektorého z +- blízkych čísel (napr. 40) s drobným vyčkávaním alebo bez vyčkávania na druhonavštívených východzích zastávkach. T.j. možno uvažovať s intervalom 5, 6, 7-8, 8, 8-9, 10, 12 alebo 20 min., nemožno uvažovať s intervalom 15, 30 alebo 60 min.
- študent ŽU si bude musieť pozrieť značku, ktorá L4 ide k univerzite a ktorá nie, prípadne pri intervalovom CP si jednoducho tieto spoje zapamätať
Čo však ešte môžeme získať navyše:
- pri systéme dvojobehu docielime, že interval na "U" úseku Jaseňová - Fatranská bude polovicou intervalu na celej "O" trase. T.j. ak v dnešnej trase L4 pôjde trolejbus každých 10 min. (ako dnes v špičke), medzi Solinkami a Vlčincami pôjde trolejbus každých 20 min.
- ak vhodne voči sebe nastavíme odchody z Jaseňovej a Fatranskej, môžeme sa priblížiť k takému stavu, kedy sa zhruba na úrovni stanice a univerzity budú intervaly "O" linky voči sebe v rôznych smeroch prekladať, t.j. môžeme veľmi lacno dosiahnuť spojenie univerzity a stanice neuveriteľných každých 10 min. Po slovensky povedané, od ŽU bude odchádzať L4 každých 20 min. na stanicu cez Solinky a každých 20 min. cez Vlčince, výsledne cca. každých 10 min. akýmkoľvek smerom na stanicu.
Prosím, nezavrhujte to hneď ako sa vám to bude zdať nekonvenčné a zložité. Ono je to v skutočnosti veľmi jednoduché, len možno pri prvom prečítaní dosť šokuje.
A možno je to blbosť... Ale dúfam, že nie...