No pokud je Žilina jeden z nejlepších provozů na Slovensku (a já netvrdím, že není), pak ubohé Slovensko!
Ale stojím si za tím, že ředitel, který zcela opomíjí dlouhodobé časové jízdné, hraje si s "výkonovým cestovným" a zastávkovým tarifem je HROBAŘ MHD!! A platí to stejnou měrou pro Portugalsko, Slovensko i Litvu, jediné, co se může místně lišit je rychlost toho "pohřbu"- to závisí na relativní dostupnosti auta pro místní obyvatele.
Takto: dlhe cakacie doby urcite budu, ak sa napriklad budete chciet prepravit z Hajika do Zilinskej Lehoty alebo do inej okrajovej, nepodstatnej casti mesta. Tam sa neda inak, treba si celu jazdu nacasovat uz z toho Hajika. Ale v meste, aspon teda tam, kam jazdi trolejbus, sa lahsie da prestupovat, ak vsade ide co najmensie mnozstvo liniek. Povedzme keby bol z Hajika interval 7.5 minuty, tak pri ceste zo Soliniek na prestupe nebudete cakat viac, ako 7.5 minuty a teda si nemusite pamatat nadvazny spoj z mesta na Hajik. Ohladne prestupnych miest suhlas.
A co sa tyka pojmu prestupny listok: Ved nikto nebrani nikomu vydavat listok na dve jazdy. Lenze listok na dve jazdy nie je to, co sa vsade inde rozumie pod pojmom prestupny listok - ten je obmedzeny casom.
Kludne si v ZA zachovajte predplatene karty a zavedte si listky na dve jazdy, to je v poriadku. Ale K TOMU este musia byt mesacniky a nebolo by od veci mat aj jednorazove casove listky - napriklad polhodinovy a hodinovy.
Práve preto som napísal: " Iba ak by prestupná tarifa znamenala naozaj prestupnú, teda dvoma náväznými spojmi za jedno cestovné." To je prakticky to, o čom píšete aj Vy ako o časovej tarife. Vidím ju ako najspravodlivejšiu, hlavne ak sa má niektorým skupinám cestujúcich zrušiť teraz ešte existujúca možnosť priameho spojenia do ich cieľovej stanice.
Inak, aj časová tarifa sa dá nastaviť zle, hlavne ak v systéme budú na niektorých prestupných miestach dlhé čakacie doby na prípoje, prípadne prestupné miesta budú situované tak, že výstupná zastávka bude ďaleko od nadväzujúcej nástupnej.
Koniec koncov, velmi zretelne si pamatam, ako na Hajik jazdila len jedna jedina linka, autobusova L6 Hajik-VUVT Rosinska, a bol s tym nejaky problem? NEBOL! Problemy zacali az potom, ked sa zacali cestujuci pokutovat za prestup zrusenim pausalnych mesacnikov a zavedenim kreditneho cestovneho. To suvisi s tym, ze Zilina jednoducho nemoze prebrat system casovych listkov, dobre osvedcenych v inych mestach, ako Bratislava, Praha, Presov, Ostrava, Brno, Zlin, Olomouc a mnoho dalsich, ale musi furt hladat nejake svoje vlastne tarify, svoje "tretie cesty". Potom to tak dopada. Vsetci chcu priamu linku aby neplatili viac, a priama linka sice ide skoro vsade, ale raz za hodinu. Aj ta sedmicka vznikla az po 1999.
Pozor, nepredpokladam iba zrusenie linky 7 a 17 bez nahrady. O kolko spojov by sa ubralo Hajiku zrusenim 7/17, o tolko by sa im pridalo na linkach 6/16. Samozrejme, to by bolo vyhodne len vtedy, ak by sa v Ziline zaviedla normalna civilizovana prestupna tarifa, CASOVA. Aj tak uz je toto experimentovanie s pokutovanim cestujucich za prestup dalej neudrzatelne, kvalita MHD tym trpi viac ako cimkolvek inym.
Je pravda, že byť študentom ŽU, tak som nadšený. Byť však obyvateľom Hájika, tak oprášim bicykel.
Re #6048 Jozef: Predpokladáím, že z cestujúcej verejnosti, ktorá túto verziu privíta, ste vylúčili obyvateľov Hájika.
Skúste si pozrieť, aké priame spojenia z Hájika zaniknú zrušením L7 a L17 bez náhrady. Hájičanov týmto do MHD veru nedostanete, najmä nie vtedy, ak budú musieť cestovať s prestupom, a teda za dva lístky. Iba ak by prestupná tarifa znamenala naozaj prestupnú, teda dvoma náväznými spojmi za jedno cestovné. Že prečo? Lebo tie dva spoje nie sú z roztpoaše cestujúcich. Oni by radšej išli jedným ako doteraz, ale by im táto možnosť bola v rámci skvalitnenia zobratá. A pozor! Na rozdiel od vysokoškolákov, z Hájika sa cestuje aj cez prázdniny.
Suhlasim. Vsetky spoje premavajuce cez ZU sa pekne krasne vratia do centra mesta, cim sa zlepsi spojenie najma so stanicou a odpadnu nevyuzite koncove useky terajsich liniek.
Upresnim, ze popisovanym sposobom moze cez kopec premavat kazdy druhy spoj, len ak na dnesnej trase L4 bude interval 7-8, alebo 12 minut, pripadne 2 spoje za hodinu.
(pri intervaloch 6, 10, 20 min. by totiz niektore vozidla urobili len dnesnu trasu a ine by kruzili do nekonecna. Pri tychto intervaloch moze ist cez kopec kazdy 3. spoj. Pripadne mozu ist aj vsetky, alebo len kazdy druhy, ale vozidlo by muselo vykonat dva uplne okruhy a po ich absolvovani by tu bola moznost prestupovat do dalsieho vozidla)
Jednoduché, praktické a zrozumiteľné pre cestujúcu verejnosť. Linkovanie vychádza z roku 2004 pred otvorením trolejbusovej trate Solinky - Vlčince. Žilinská univerzita bude napojená na pravidelnú dopravu zo železničnej stanice svojou klasickou prístupovou cestou od sídliska Vlčince, ale aj z druhej strany od internátov na Hlinách cez Solinky. Ideálne vyriešené, aj historická L4, aj prepojenie medzi sídliskami po novej trati. Spokojnosť na strane študentov aj ostatných cestujúcich. Návrat L5 do svojej podoby z roku 2004 a nemenenie pôvodných liniek 1, 3, 6, 8 a 16. Cestujúca verejnosť takéto riešenie môže len privítať. V prvom rade nám tu všetkým ide zdokonaliť systém MHD, spraviť ho efektívnym a ekonomicky hospodárnym. Treba zastaviť pokles cestujúcich a prilákať ich, lebo oni sú zdrojom tržieb. Myslím si, že tento návrh to ponúka.
Tvoj navrh je dobry, no este by to chcelo jednu linku cez kopec. 20 minut je urcite zalostne slaby interval a ked chce ist clovek na solinky a nahodu mu odchod uplne presne nesadne, radsej pojde linkou 5 alebo dokonca 4 cez cele mesto, len aby mu to presne vyhovovalo. A ked uz tam je ta cesta, nech je aj vyuzita. To moj nazor.
Klobuk dole. Napadalo ma mnoho rieseni, pre pripad plne prestupnej tarify sa mi ani to posledne Jurajove sprvoti zdalo vyborne, ale toto je bomba.
Pre stalych klientov stvorky, ktori doteraz nepotrebovali cestovat na Diel, sa vlastne nic nemeni, stvorka ostava na svojej konzervativnej trase. A tym, co na Diel potrebuju, sa otvara uzasna, taktova, pravidelna moznost cestovat z Dielu do celeho mesta, z oboch smerov stvorkou... Akurat pri zamyslanej ceste na Diel si budu musiet vsimnut v CP alebo este lepsie aj na vozidle, ci konkretne tato stvorka ide az na Diel alebo ci skonci uz na obratisku pod kopcom. No ale ked by sa na takuto stvorku nasadili iba displejovane vozy, tak ani netreba vymyslat precislovavanie za jazdy a rozne cisla pre rozne ciele, ako Presov s 2/5, ale skutocne staci jedinke cislo pre oba smery...
A linka 5/15 sa zmeni na povodnu 5, linky 7, 15, 17 zaniknu... a voila, hned mame o tri linky menej, a Carrefour i Kvacalova zostali bez zmeny...
No tak Vlado, musim ti povedat, ze byt studentom ZU, tak som nadseny. Stanica - budova A - intraky na Hlinach - Diel - intraky na Bastile, tieto vsetky ciele si spojil JEDINOU linkou v OBOCH smeroch!
ako som prisiel domov, lamal som si hlavu nad linkami. A teraz citam toto. Myslienka jednoducha a logicka. 4 by sa zmenila sice evolucne, ale zaroven revolucne.
Priestor na male vyrovnavacie prestavky je podla mna na oboch konecnych, bud pred vstupom na O, alebo na zaciatku U.
"Nepochopenie" zo strany cestujucich je predsa eliminovane doplnkovostou (nieco navyse) a pravidelnostou (kazdy 2. ci 3. spoj).
Interval si predstavujem taky ako treba na vetvu Fatranska - Kosicka - CE, t.j. bez inej TB linky.
Potom treba uz len po 1 linke z VL a SO, 2 z HA.
Nemohla by potom byt ta druha linka z VL prave 8, rano potiahnuta dalej, inak len po C.?
Juraj, vieš, že som Tvojím veľkým oponentom a niektoré Tvoje názory ma privádzajú až do zúfalstva (no, vlastne len dva ? ). Ale SZKV si nevšímaj, on robí MHD podľa leteckých pozorovaní pri prelete daným mestom a hlavne teoretizuje absolútne bez ohľadu na miestne podmienky. Skutočne, nazvať človeka, ktorý robí jednu z najlepších MHD na Slovensku, hrobárom MHD je aj pre mňa trocha silná káva.
Zaujímavé návrhy všakovakých liniek. Ak už svoj návrh odprezentoval každý, dovoľte jeden aj mne.
Nesúhlasím so súčasnými L7/17. Nevadí mi ani tak dĺžka liniek alebo ich trasa, ale prekáža mi ich... ako to nazvať... protichodnosť záujmov jednotlivých úsekov trasy. Obe linky typu "P" v okruhu vedené protismerne, majú jedno rameno, v ktorom jazdia identicky a obojsmerne. A toto rameno (Hájik - Polícia) tvorí podľa mňa problém týchto liniek. Pretože spojenie autobusovej a železničnej stanice k univerzite (zabezpečujú iba 7/17) žiada posilniť (ak nie z hľadiska zistení z evidencie realizovaných jázd, tak aspoň z logickosti celého spojenia - t.j. raz za hodinu spoj zo stanice k univerzite, to ako keby ani nebol), pritom toto posilnenie nie je možné realizovať bez dvojnásobného posilnenia úseku Polícia - Hájik, ktorý také posilnenie nepotrebuje. Tak isto v posilňovaní relácie Hliny - Polícia - Závodie nevidím zmysel, pretože dotyk CMO pri Polícii nie je skutočným prejazdom centrom a verím, že sa to odráža aj v záujme cestujúcich.
Ak sme ochotní aj naďalej tolerovať časovú dĺžku spoja niečo nad jednu hodinu, mal by som jeden návrh. Oprášil by som niekdajšiu ideu liniek 4/14, t.j. zaokruhovanie žilinského "metra". Ako si všetci iste spomínate, myšlienka 4/14 bola zavrhnutá pre nenájdenie optimálnej konečnej zastávky na okruhu. A súčasné riešenie pri 5/15 by sa už ozaj nemalo opakovať.
K veci...
Trolejbus linky č. 4 vychádza z obratiska na Fatranskej ul. a pristaví na východziu zastávku smerom na Solinky. Nasleduje klasický spoj tejto linky cez Predmestskú, žel. stanicu, Hliny na Solinky. Na Jaseňovej však cestujúci nevystúpia, ale trolejbus s nimi bude pokračovať ďalej cez Veľký Diel na Vlčince, čím sa dostane na východziu zastávku. A touto zastávkou aj znovu prechádza a opisuje ďalší okruh. Opäť Predmestská, žel. stanica, Hliny, Solinky... Tentokrát už ale Solinky definitívne ako konečná na Jaseňovej. Trolejbus zalezie do obratiska a po vhodnej prestávke sa vydáva na trasu opačným smerom. T.j. Solinky - Hliny - Centrum - Vlčince - Solinky - Hliny - Centrum - Vlčince. A stop.
Predošlý odstavec, ak vám to pomôže, si prečítajte pre istotu ešte raz. Potom by nám mali byť zrejmé nasledovné výsledky.
Návrh predpokladá klasickú linku č. 4 s tým, že vybrané spoje (napr. každý druhý) z konečnej zastávky (jednej i druhej) prejde cez kopec a pokračuje ďalším spojom pôvodného smeru.
Hustotou prevádzky medzi Solinkami a Vlčincami sa neovplyvňuje hustota prevádzky na "nesúvisiacich úsekoch" (napr. Hájik).
Frekventované spojenie Veľkého Dielu a teda univerzitného areálu s väšinou podstatných cieľov a zdrojov ciest (centrum ako také, železničná a autobusová stanica, internáty na Hlinách...).
Tí, čo zatiaľ chápu, sa veľmi pravdepodobne spýtajú, či sa nevytvorí konfliktné prostredie tým, že cestujúci budú musieť rozlišovať, ktoré spoje idú iba po Jaseňovú alebo Fatranskú a nepokračujú cez kopec.
Ja vravím jedno. Žiadne IBA. Linka č. 4 by premávala na svojej historickej trase, kde vždy všetky spoje končili na Fatranskej a Jaseňovej. Ja teda nič neuberám, ale PRIDÁVAM, t.j. doterajšie spoje rozširujem o možnosť pokračovať cez Diel ďalej.
Napokon, ak cestujúci vedia takmer 20 rokov chápať, že jedna L21 ide z Chlmca až do Bánovej a druhá len po Hurbanovu, budú chápať aj to, že niektorá L4 ide len na sídlisko a iná až na Diel a ďalej.
Druhá predpokladaná otázka je, ako budú cestujúci vedieť, ktorý spoj ako premáva a ako im to bude celé podané.
Základná trasa L4 by bola tak ako dlhé roky, t.j. Solinky - Centrum - Vlčince. Značkou pri jednotlivých spojoch by sa v cestovnom poriadku vyznačili spoje idúce nad rámec, napr. "spoj pokračuje cez Veľký diel na Solinky" alebo "spoj pokračuje cez Veľký diel na Vlčince". To, že on nejde len na tie Solinky alebo len na tie Vlčince, ale že ešte opíše celé jedno kolo, to udávať v CP netreba, lebo to iba pomýli a stáli zákazníci si časom zvyknú na logiku.
Tretia otázka - ako to označíme... No ako... Normálne - ako L4. V jednom i druhom smere.
Čo získame:
- kvalitné napojenie Veľkého Dielu s centrom a blízkymi sídliskami vrátane autobusovej a železničnej stanice
- uvedené výrazné zlepšenie obsluhy dosiahneme nepomerne málo zvýšenými nákladmi v podobe nárastu vozkm
- ušetrené vozkm možno investovať do zvyšných liniek ako i na samotnú L4
- môžeme rozpustiť podivné linky 5 a 15 s podivným prekryvom na Vlčincoch a obnoviť historickú L5 v tvare písmena "U"
- linky 7 a 17 môžeme zrušiť, vo väčšine vzťahov ich nahrádza L4
Čo je povážlivé:
- dosť dlhá linka - jeden spoj 71 min. pri dnešnej minutáži
- nemožno uvažovať s ľubovoľným intervalom - vzhľadom na dobu obehu celého "kola" 37 min., môže byť interval len deliteľom čísla 37 alebo niektorého z +- blízkych čísel (napr. 40) s drobným vyčkávaním alebo bez vyčkávania na druhonavštívených východzích zastávkach. T.j. možno uvažovať s intervalom 5, 6, 7-8, 8, 8-9, 10, 12 alebo 20 min., nemožno uvažovať s intervalom 15, 30 alebo 60 min.
- študent ŽU si bude musieť pozrieť značku, ktorá L4 ide k univerzite a ktorá nie, prípadne pri intervalovom CP si jednoducho tieto spoje zapamätať
Čo však ešte môžeme získať navyše:
- pri systéme dvojobehu docielime, že interval na "U" úseku Jaseňová - Fatranská bude polovicou intervalu na celej "O" trase. T.j. ak v dnešnej trase L4 pôjde trolejbus každých 10 min. (ako dnes v špičke), medzi Solinkami a Vlčincami pôjde trolejbus každých 20 min.
- ak vhodne voči sebe nastavíme odchody z Jaseňovej a Fatranskej, môžeme sa priblížiť k takému stavu, kedy sa zhruba na úrovni stanice a univerzity budú intervaly "O" linky voči sebe v rôznych smeroch prekladať, t.j. môžeme veľmi lacno dosiahnuť spojenie univerzity a stanice neuveriteľných každých 10 min. Po slovensky povedané, od ŽU bude odchádzať L4 každých 20 min. na stanicu cez Solinky a každých 20 min. cez Vlčince, výsledne cca. každých 10 min. akýmkoľvek smerom na stanicu.
Prosím, nezavrhujte to hneď ako sa vám to bude zdať nekonvenčné a zložité. Ono je to v skutočnosti veľmi jednoduché, len možno pri prvom prečítaní dosť šokuje.
U slusnych, a nie pofidernych vyskumov sa izochrona dostupnosti NEKRESLI AKO KRUZNICA. Preco? No jednoducho preto, ze okolo zastavky existuju budovy, dialnice, terenne vlny, mury, ploty atd atd. Cize v skutocnosti izochrona dostupnosti NIE JE KRUZNICA, lebo co ja mam z toho, ze nejake miesto je od MHD vzdialene VZDUSNOU CIAROU 700 m, ked PO SKUTOCNEJ, realnej ceste je to dalej, lebo musim ist po pravouhlej sieti?
Urcovanie izochron dostupnosti ako vyfarbenu kruznicu je v skutocnosti dobre len na zapocet z Dopravy v uzemnom planovani v druhom rocniku PECMD na FPEDAS ZU, ale prakticky vyznam ma len v pripade zastavky na ceste v poli, kde chyba akakolvek zastavba, cize inak povedane, prakticky vyznam to nema.
Mozno sa ti to bude zdat navrh od veci a asi to zamietnes, ale ja si myslim, ze najprv je potrebne bavit sa o tarife a urobit si konecne jasno, ci bude prestupna alebo nie (schvalena verzia 1+1/2 cestovneho prosim nevydavajte za prestupnu). A az potom sa mozeme bavit o novych linkach a o novom systeme, pretoze podla mna prave od tarify sa bude odvadzat to, ci budeme musiet robit linky odvsadial vsade alebo mozu cestujuci prestupovat, lebo ich za to nebudeme dvakrat kasirovat.
Prosim vas ludia, bavte sa najprv o cestovnom. Mne osobne je teraz nejake nove linkove vedenie vcelku ukradnute, lebo pokial to bude s cestovnym tak ako sa uz spominalo, tak tie nove linky uz jednoducho vyuzivat nebudem.
A este na zaver by som sa chcel znova opytat - preco to v Presove ide a v Ziline nie? Prosim teraz bez vztahovacnych komentarov "vsetci nadavate na Zilinu a zboznujete Presov"). Jednoducho argumenty, preco u nas nemozeme mat prestupnu tarifu.
Vladimír
Nesúhlasím so súčasnými L7/17. Nevadí mi ani tak dĺžka liniek alebo ich trasa, ale prekáža mi ich... ako to nazvať... protichodnosť záujmov jednotlivých úsekov trasy. Obe linky typu "P" v okruhu vedené protismerne, majú jedno rameno, v ktorom jazdia identicky a obojsmerne. A toto rameno (Hájik - Polícia) tvorí podľa mňa problém týchto liniek. Pretože spojenie autobusovej a železničnej stanice k univerzite (zabezpečujú iba 7/17) žiada posilniť (ak nie z hľadiska zistení z evidencie realizovaných jázd, tak aspoň z logickosti celého spojenia - t.j. raz za hodinu spoj zo stanice k univerzite, to ako keby ani nebol), pritom toto posilnenie nie je možné realizovať bez dvojnásobného posilnenia úseku Polícia - Hájik, ktorý také posilnenie nepotrebuje. Tak isto v posilňovaní relácie Hliny - Polícia - Závodie nevidím zmysel, pretože dotyk CMO pri Polícii nie je skutočným prejazdom centrom a verím, že sa to odráža aj v záujme cestujúcich.
Ak sme ochotní aj naďalej tolerovať časovú dĺžku spoja niečo nad jednu hodinu, mal by som jeden návrh. Oprášil by som niekdajšiu ideu liniek 4/14, t.j. zaokruhovanie žilinského "metra". Ako si všetci iste spomínate, myšlienka 4/14 bola zavrhnutá pre nenájdenie optimálnej konečnej zastávky na okruhu. A súčasné riešenie pri 5/15 by sa už ozaj nemalo opakovať.
K veci...
Trolejbus linky č. 4 vychádza z obratiska na Fatranskej ul. a pristaví na východziu zastávku smerom na Solinky. Nasleduje klasický spoj tejto linky cez Predmestskú, žel. stanicu, Hliny na Solinky. Na Jaseňovej však cestujúci nevystúpia, ale trolejbus s nimi bude pokračovať ďalej cez Veľký Diel na Vlčince, čím sa dostane na východziu zastávku. A touto zastávkou aj znovu prechádza a opisuje ďalší okruh. Opäť Predmestská, žel. stanica, Hliny, Solinky... Tentokrát už ale Solinky definitívne ako konečná na Jaseňovej. Trolejbus zalezie do obratiska a po vhodnej prestávke sa vydáva na trasu opačným smerom. T.j. Solinky - Hliny - Centrum - Vlčince - Solinky - Hliny - Centrum - Vlčince. A stop.
Predošlý odstavec, ak vám to pomôže, si prečítajte pre istotu ešte raz. Potom by nám mali byť zrejmé nasledovné výsledky.
Návrh predpokladá klasickú linku č. 4 s tým, že vybrané spoje (napr. každý druhý) z konečnej zastávky (jednej i druhej) prejde cez kopec a pokračuje ďalším spojom pôvodného smeru.
Hustotou prevádzky medzi Solinkami a Vlčincami sa neovplyvňuje hustota prevádzky na "nesúvisiacich úsekoch" (napr. Hájik).
Frekventované spojenie Veľkého Dielu a teda univerzitného areálu s väšinou podstatných cieľov a zdrojov ciest (centrum ako také, železničná a autobusová stanica, internáty na Hlinách...).
Tí, čo zatiaľ chápu, sa veľmi pravdepodobne spýtajú, či sa nevytvorí konfliktné prostredie tým, že cestujúci budú musieť rozlišovať, ktoré spoje idú iba po Jaseňovú alebo Fatranskú a nepokračujú cez kopec.
Ja vravím jedno. Žiadne IBA. Linka č. 4 by premávala na svojej historickej trase, kde vždy všetky spoje končili na Fatranskej a Jaseňovej. Ja teda nič neuberám, ale PRIDÁVAM, t.j. doterajšie spoje rozširujem o možnosť pokračovať cez Diel ďalej.
Napokon, ak cestujúci vedia takmer 20 rokov chápať, že jedna L21 ide z Chlmca až do Bánovej a druhá len po Hurbanovu, budú chápať aj to, že niektorá L4 ide len na sídlisko a iná až na Diel a ďalej.
Druhá predpokladaná otázka je, ako budú cestujúci vedieť, ktorý spoj ako premáva a ako im to bude celé podané.
Základná trasa L4 by bola tak ako dlhé roky, t.j. Solinky - Centrum - Vlčince. Značkou pri jednotlivých spojoch by sa v cestovnom poriadku vyznačili spoje idúce nad rámec, napr. "spoj pokračuje cez Veľký diel na Solinky" alebo "spoj pokračuje cez Veľký diel na Vlčince". To, že on nejde len na tie Solinky alebo len na tie Vlčince, ale že ešte opíše celé jedno kolo, to udávať v CP netreba, lebo to iba pomýli a stáli zákazníci si časom zvyknú na logiku.
Tretia otázka - ako to označíme... No ako... Normálne - ako L4. V jednom i druhom smere.
Čo získame:
- kvalitné napojenie Veľkého Dielu s centrom a blízkymi sídliskami vrátane autobusovej a železničnej stanice
- uvedené výrazné zlepšenie obsluhy dosiahneme nepomerne málo zvýšenými nákladmi v podobe nárastu vozkm
- ušetrené vozkm možno investovať do zvyšných liniek ako i na samotnú L4
- môžeme rozpustiť podivné linky 5 a 15 s podivným prekryvom na Vlčincoch a obnoviť historickú L5 v tvare písmena "U"
- linky 7 a 17 môžeme zrušiť, vo väčšine vzťahov ich nahrádza L4
Čo je povážlivé:
- dosť dlhá linka - jeden spoj 71 min. pri dnešnej minutáži
- nemožno uvažovať s ľubovoľným intervalom - vzhľadom na dobu obehu celého "kola" 37 min., môže byť interval len deliteľom čísla 37 alebo niektorého z +- blízkych čísel (napr. 40) s drobným vyčkávaním alebo bez vyčkávania na druhonavštívených východzích zastávkach. T.j. možno uvažovať s intervalom 5, 6, 7-8, 8, 8-9, 10, 12 alebo 20 min., nemožno uvažovať s intervalom 15, 30 alebo 60 min.
- študent ŽU si bude musieť pozrieť značku, ktorá L4 ide k univerzite a ktorá nie, prípadne pri intervalovom CP si jednoducho tieto spoje zapamätať
Čo však ešte môžeme získať navyše:
- pri systéme dvojobehu docielime, že interval na "U" úseku Jaseňová - Fatranská bude polovicou intervalu na celej "O" trase. T.j. ak v dnešnej trase L4 pôjde trolejbus každých 10 min. (ako dnes v špičke), medzi Solinkami a Vlčincami pôjde trolejbus každých 20 min.
- ak vhodne voči sebe nastavíme odchody z Jaseňovej a Fatranskej, môžeme sa priblížiť k takému stavu, kedy sa zhruba na úrovni stanice a univerzity budú intervaly "O" linky voči sebe v rôznych smeroch prekladať, t.j. môžeme veľmi lacno dosiahnuť spojenie univerzity a stanice neuveriteľných každých 10 min. Po slovensky povedané, od ŽU bude odchádzať L4 každých 20 min. na stanicu cez Solinky a každých 20 min. cez Vlčince, výsledne cca. každých 10 min. akýmkoľvek smerom na stanicu.
Prosím, nezavrhujte to hneď ako sa vám to bude zdať nekonvenčné a zložité. Ono je to v skutočnosti veľmi jednoduché, len možno pri prvom prečítaní dosť šokuje.
A možno je to blbosť... Ale dúfam, že nie...