Reply on: Juraj #5995:
Predosly prispevok patril este ku Skarpovi.A kde sa pridalo? Pomerne dost sa pridalo na kazdej linke pri prechadzani mestskeho okruhu. Alebo nesuhlasite s nazorom, ze do roboty-skoly-na vlak chodi pomerne vela ludi pravidelne o tom istom case a uz ma osvedceny ten "svoj" spoj /a teda intervalova doprava je v smere do centra menej vyznamna/, kym z roboty-skoly-nakupu-vlaku idu domov ludia v podstate nahodne a prave tym sa husty interval na okruhu hodi?
Jozef
DPMŽ predložil do diskusie nový návrh, ktorý sa zo začiatku hlavne mimo žilinským diskutujúcim zapáčil, lebo si všimli len znížený počet liniek, ale bez ďalších súvislostí. Postupne však prišli na nedostatky, ktoré tu aj napísali. K novému návrhu linkového vedenia mám nasledovné pripomienky:
- každá zmena v MHD a hlavne tak výrazná zmena ako je táto, prijme cestujúca verejnosť so znepokojením;
- návrh dehonestuje historický vývin trolejbusových liniek v Žiline;
- na jestvujúcich trolejbusových linkách boli problematické len L7/17, ktoré vznikli 6.7.2004 po vybudovaní trolejbusovej trate Solinky – Vlčince;
- nový návrh neodstraňuje príčinu terajšieho stavu a nenadväzuje na stav pred rokom 2004, voči ktorému neboli výrazné pripomienky;
- neboli využité možnosti na vedenie liniek na široko vybudovaných trolejbusových tratiach, ktoré sú v urbanisticko zaujímavom prostredí (SO. VL, HL);
- všetkých cestujúcich zo sídlisk nútime, aby cestovali do centra na centrálny okruh, hoci nie je ich cieľom cesty;
- všetkých, okrem tých, ktorí majú cieľ cesty centrum, nútime prestupovať na centrálnom okruhu, aby sa dostali na miesto určenia;
- všetci budú prestupovať a nebudú vedieť ako prestupovať, kde vystúpiť, na ktorú stranu ulice sa postaviť, ako sa budú točiť po okruhu, kade z neho vybehnú ... to ale myslím skutočne vážne a budú mať problémy nielen deti, dôchodcovia ale aj ostatní cestujúci;
- všetkých nútime, aby použili opäť ďalší cestovný lístok alebo využili *novinku* prestupný lístok, ktorý bude mať druhú jazdu síce o 75% lacnejšiu, ale v skutočnosti sa cestujúcemu základné cestovné zvýši o 75%;
- cestujúcemu, ktorému sme vložili do jeho linky prestupný okruh a vnútili sme mu použiť tzv. prestupný lístok sa rýchlo z toho spamätá. Nebude ani cestujúceho, ani základné cestovné a v žiadnom prípade ani vyššia tržba z prestupného lístka;
- centrálny okruh nie je prispôsobený na prestupovanie miliónov cestujúcich na trolejbusovej doprave. Ulice centrálneho mestského okruhu sú preťažené individuálnou dopravou, len na Štúrovom nám. sú semafory a pri železničnej stanici podchod. Nechcem použiť okrídlenú vetu ženy, starci a deti, ale všetci cestujúci sú ohrození na zdraví na týchto exponovaných miestach. Počas výstavby a po výstavbe Auparku v centre mesta sa situácia na centrálnom okruhu so stovkami áut stane neznesiteľnou. Nedávno som bol v Prešove, kde sa linky zbiehajú v centre mesta, tu je možnosť prestupu na všetky smery, ale je to pešia zóna, kde nie sú ohrozovaní cestujúci individuálnou dopravou.
- nie je vyriešené ako budú linky trolejbusov vedené po centrálnom okruhu či budú cestujúcich prevážať proti svojej vôli po okruhu alebo budú cestujúci prebiehať z jednej strany ulice na druhú a hľadať svoj spoj. Pri každej alternatíve smerovania liniek po okruhu vznikajú vážne problémy pre cestujúcich.
- L6 v rannej špičke končí pred OD Carrefour, kde v tom čase nemá nikto svoj cieľ cesty. Deti zo sídliska Hájik, ktoré cestujú do školy na Vlčince ako aj ostatní cestujúci, budú vykopnutí na zastávke Vysokoškolákov. Prázdny trolejbus prejde na konečnú pred Carrefour, kde nebude mať nijaký zdroj cestujúcich a pôjde naspäť na sídlisko Hájik. Terajšia L8 začínala premávať od Carrefouru až od 8 hodiny. Koho tam však bude L6 medzi 5-8 hodinou v rannej špičke voziť, zostáva pre mňa záhadou. Linke č. 6 sa v minulosti znížil interval z Hájika na Vlčince, až napokon zakončila svoju púť pri novom návrhu pri Carrefoure.
- sídlisko Hliny skončilo tragicky, keď sa na Hlinách znížila ponuka spojov, v špičke z 11 na 6 a v sedle z 8 na 3 spoje za hodinu, čiže asi na polovicu dnešného stavu. Okrem toho obyvatelia Hlín stratili svoju historickú L5, ktorá ich spájala s nemocnicou.
- sídliská Solinky, Hliny a Vlčince vytvorili postupným vývojom urbanistický celok, nezávislý od centra, kde sú vybudované služby, najvýznamnejšie nákupné centrá v Žiline, školy a univerzita. Spájala ich historická L5 v tvare písmena U, ktorá sa dotkla centrálneho okruhu len na Štúrovom námestí. Aj prepojenie sídlisk Solinky a Vlčince sa zdôvodňovalo prepojením tohto urbanistického celku. Od roku 2004 prechádzala L5 medzi sídliskami už ako okruhová spolu s protismernou L15. V novom návrhu toto sídliská stratili a získali poloinvalidnú L13 a nútený prestup na centrálnom okruhu;
- z ďalšej historickej linky č. 4, ktorá je hlavná mestská linka, najdôležitejšia z liniek, nazývaná prívlastkom *žilinské metro*, zostalo z nej v novom návrhu len useknuté torzo, točiace sa nevedno ako, na centrálnom okruhu;
- v roku 2001 bola vybudovaná krátka trolejbusová trať k OC Dubeň (Carrefour), kde sa zaviedla trolejbusová linka č.8, ktorá v polhodinových intervaloch obišla centrálny okruh a vrátila sa späť. Aj keď k tejto krátkej trati pribudla navyše nová trolejbusová L8, počas celej diskusie na fóre ju nikto nenapadol, ako zbytočnú, hoci sa kritizoval vysoký stav liniek. V novom návrhu však už neprežila.
- ďalšia linka č. 1, ktorá je skutočne historická, lebo na nej sa otvorila trolejbusová doprava pred 11-timi rokmi, ale neprežila v novom návrhu a odišla do histórie. Obyvatelia Žiliny stratili prístup trolejbusmi na Kvačalovu, DP odkiaľ mali len 660 m na Nový cintorín. Z trolejbusovej trate sa stala manipulačná. Paradoxom je, že DPMŽ sídliaci na Kvačalovej ulici nemá záujem o trolejbusové spojenie s mestom! Ako náhradu tam má byť presmerovaná autobusová L29. Niektorí privítali zrušenie trolejbusovej dopravy na tejto trati, ale vôbec im neprekáža, že tu bude premávať autobusová doprava. Asi je najdôležitejšie, že je o trolejbusovú linku v Žiline menej!
Po tejto analýze mi vychádza, že nové linkové vedenie nebude prínosom pre cestujúcu verejnosť, neprekvapíme ich nejakou novinkou, naopak predpokladám, že cestujúcej verejnosti znechutíme MHD v Žiline, čo bude mať za následok úbytok ďalších cestujúcich a čo je nepríjemné, aj stratu na tržbách. V meste Žilina, kde je solventnosť obyvateľstva na primeranej úrovni, je nebezpečenstvo straty cestujúcich viac ako opodstatnené. Nebolo by lepšie pre žilinskú MHD vrátiť sa k zabehnutému linkovému vedeniu pred rokom 2004, dopracovať spojenie od železničnej stanice k ŽU, vylepšiť dopravu na sídlisko Hájik a zaviesť intervalovú dopravu na nosných linkách MHD?