Využil som príležitosť a prečítal som si diskusie niekoľkých posledných dní až týždňov. A nad niektorými názormi nevychádzam z údivu. Ja sa vyjadrím len zjednodušene.
Dňa 3.7.1988 spoznala celá dopravná verejnosť Žilinu. Dovtedy celkom neznámy a nezaujímavý systém MHD. Skratka AVTD sa dostala do dejín mestskej dopravy na Slovensku a znamenala čosi prevratné, na svoju dobu neskutočne progresívne a vhodné riešenie.
Navrhnuté zásady dopravného riešenia boli plne rešpektované celé desaťročie. Potom už je badať jasný ODKLON od pôvodných ideálov AVTD.
1. Zavedenie elektronických označovačov nebolo využité na zavedenie prestupnej tarify pri jednorazových cestách. Prvá facka AVTD.
2. Zlikvidovanie paušálnych lístkov v lete 1999 znamenalo smrteľnú ranu pôvodnej filozofii. Cestujúci už nesmie prestupovať.
3. Keďže cestujúci nesmie prestupovať, potrebuje viac priamych liniek. Zavádza sa linka 7, aby Hájik mohol priamo cestovať na Hliny, Rajeckú a Solinky. Spojenie Hájika na Štúrovo nám. musí zabezpečiť ďalšia nová linka.
4. Keďže potrebujeme viac priamych liniek, daný výkon musíme deliť medzi novovzniknuté linky. Bez toho, aby počet spojov klesal, intervaly na linkách sa predlžujú.
5. S delením intervalov sa začínajú ozývať cestujúci, ktorí žiadajú posuny spojov. Spolu s novými ustanoveniami Zákonníka práce a Zákona o pracovnom čase sa dopravca vzdáva myšlienky pravidelnej dopravy. V priebehu niekoľkých rokov sme termín "interval" nahradili termínom "priemerný počet spojov za hodinu".
6. Krutá tarifa a ďalšie faktory vedú k zníženiu počtu cestujúcich. Odpoveď DP - obmedzíme spoje! Následujú redukcie spojov - obmedzuje sa mimošpičková doprava do všetkých okrajových častí mesta.
7. Do tohto stavu prichádza myšlienka okruhovania liniek, ktorá je spolu s ostatnými javmi vražednou kombináciou. Ako je známe, každý okruh znamená ťažšie dosiahnuteľnú koordináciu liniek. A keďže liniek je veľa a intervaly nie sú, výsledkom je cestovný poriadok postavený na teórii kompromisov a menšieho zla.
8. Cestujúci trpí cenou za cestovanie, trpí nelogikou tarifného systému, trpí nezapamätateľným cestovným poriadkom, trpí všeobecne nepravidelnou dopravou, trpí preplňovaním niektorých spojov, trpí... a odchádza z MHD.
Toť môj názor.
P.S. Niektorým účastníkom diskusie by som odporúčal trochu povzniesť sa nad rovinu žilinského chápania MHD. Inými slovami, nebyť obmedzený rodným mestom, ale so zájmom sa oboznámiť s poznatkami aj z iných miest.
Dňa 3.7.1988 spoznala celá dopravná verejnosť Žilinu. Dovtedy celkom neznámy a nezaujímavý systém MHD. Skratka AVTD sa dostala do dejín mestskej dopravy na Slovensku a znamenala čosi prevratné, na svoju dobu neskutočne progresívne a vhodné riešenie.
Navrhnuté zásady dopravného riešenia boli plne rešpektované celé desaťročie. Potom už je badať jasný ODKLON od pôvodných ideálov AVTD.
1. Zavedenie elektronických označovačov nebolo využité na zavedenie prestupnej tarify pri jednorazových cestách. Prvá facka AVTD.
2. Zlikvidovanie paušálnych lístkov v lete 1999 znamenalo smrteľnú ranu pôvodnej filozofii. Cestujúci už nesmie prestupovať.
3. Keďže cestujúci nesmie prestupovať, potrebuje viac priamych liniek. Zavádza sa linka 7, aby Hájik mohol priamo cestovať na Hliny, Rajeckú a Solinky. Spojenie Hájika na Štúrovo nám. musí zabezpečiť ďalšia nová linka.
4. Keďže potrebujeme viac priamych liniek, daný výkon musíme deliť medzi novovzniknuté linky. Bez toho, aby počet spojov klesal, intervaly na linkách sa predlžujú.
5. S delením intervalov sa začínajú ozývať cestujúci, ktorí žiadajú posuny spojov. Spolu s novými ustanoveniami Zákonníka práce a Zákona o pracovnom čase sa dopravca vzdáva myšlienky pravidelnej dopravy. V priebehu niekoľkých rokov sme termín "interval" nahradili termínom "priemerný počet spojov za hodinu".
6. Krutá tarifa a ďalšie faktory vedú k zníženiu počtu cestujúcich. Odpoveď DP - obmedzíme spoje! Následujú redukcie spojov - obmedzuje sa mimošpičková doprava do všetkých okrajových častí mesta.
7. Do tohto stavu prichádza myšlienka okruhovania liniek, ktorá je spolu s ostatnými javmi vražednou kombináciou. Ako je známe, každý okruh znamená ťažšie dosiahnuteľnú koordináciu liniek. A keďže liniek je veľa a intervaly nie sú, výsledkom je cestovný poriadok postavený na teórii kompromisov a menšieho zla.
8. Cestujúci trpí cenou za cestovanie, trpí nelogikou tarifného systému, trpí nezapamätateľným cestovným poriadkom, trpí všeobecne nepravidelnou dopravou, trpí preplňovaním niektorých spojov, trpí... a odchádza z MHD.
Toť môj názor.
P.S. Niektorým účastníkom diskusie by som odporúčal trochu povzniesť sa nad rovinu žilinského chápania MHD. Inými slovami, nebyť obmedzený rodným mestom, ale so zájmom sa oboznámiť s poznatkami aj z iných miest.
Miro
A teraz, Jozef, úprimne: ktorý tarifný systém považuješ ty osobne za lepší a spravodlivejší pre cestujúceho i DPMŽ? Ten starý s časovými predplatnými lístkami alebo terajší?