To mi je úplne jasné, ale pre rozmiestnenie sedadiel nemusíš ísť 20 rokov dozadu. Stačí, ak ostaneme pri porovnávaní Urbina s CityBusom. Iste, Solaris nie je dokonalý, ale určite omnoho dokonalejší ako Karosa.
Ja som Potkana otestoval a je to fakt hrôza. Tu by som však povedal, že boli použité zle tvarované a užšie sedadlá. Myslím, že aj širšie by sa tam bez problémov vošli.
Viem ako to Vlado myslel, ale fakt to nebol dobrý príklad. Ak mám niečo porovnávať, tak to porovnávam s porovnateľným, nie s neporovnateľným. Na úplne rovnej podlahe sa sedadlá ľahko rozmiestňujú podľa ľubovôle, ale na NP časti nad nápravou alebo palivovou nádržou sa dá asi len ťažko predstaviť, že si sedadlo umiestnim podľa vlastného výpočtu. To by museli ku sedadlu viesť 4 schody a sedeli by sme zrhbení niekde pod stropom.
A kde nájdem 100% NP bus spred dvadsiatich rokov??? Porovnaním rozmiestnenia sedadiel v 14 Tr som chcel len vyjadriť, že skrátka po stránke vnútorného usporiadania je takmer vždy niečo za niečo - to, čo získame nízkou podlahou strácame pohodlnosťou pri sedení a pod.
Čo sa týka názorov v tejto veci, nemením ich. Solaris má jednoznačne lepšie usporiadanie interiéru ako City bus. Neznamená to však, že je dokonalé.
Vlado chcel povedať, že všeobecne čím novšie vozidlo, tým menej miesta na nohy pre sediacu osobu. Tento trend je markantný aj v železničných vozidlách. Škoda, že nemôžeš otestovať napr. Potkany r. 840. Katastrofa! A to je populácia čím ďalej, tým vyššia...
Čo sa týka tej štvorky sedadiel pred tzv. krbom, tak v 15m verzii taký problém nie je. Však si možno ešte pamätáš, ako som sa s Tebou prvý krát viezol s prešovským SU12 a hneď mi udrelo do očí toto miesto, ktoré sa mi už na pohľad nezdalo. Vtedy si pokýval ramenami, ale keď som si následne v KE sadol na toto miesto v SU15, bolo mi jasné, že problém je len v prípade SU12. Škoda, že mi nenapadlo sa na to zamerať aj pri košických SU12, ktorými som už neraz cestoval, tak momentálne mám taký pocit, že ani v našej 12m verzii som taký problém nepostrehol. Pokiaľ je teda možné, aby mal prešovský SU12 palivovú nádrž vpredu, čo pôsobí dosť nešťastným dojmom, možno bude rozdiel aj v rozmiestnení a usporiadaní sedadiel za krbom, ktorý je možno v prípade prešovského SU12 rozmernejší.
Aj napriek tomu je v Solarise stále DRVIVÁ VÄČŠINA sedadiel s NORMÁLNYM USPORIADANÍM, a to je stále dosť podstatný rozdiel.
Porovnávať usporiadanie sedadiel v 14Tr nie je vhodné a Ty to vieš. Skôr by som pochopil porovnávanie nejakého 100% NP bus, kde sa takýto problém vôbec nevyskytuje.
Zlé usporiadanie sedačiek a podesty sú všeobecne problém NÍZKOPODLAŽNÝCH VOZIDIEL. A len v rámci tohto poznania sa môžeme začať baviť, ktorý typ má tých problémov viac a ktorý menej. Pretože nahusťovanie sedačiek je možné pozorovať ako nejaký blbý trend všade. Minule som napr. šiel takou starou 14 Tr (r.v. cca 1986 - 1987) a oči som otváral, koľko miesta na nohy som mal.
V Solarisoch je, ako si správne podotkol, vysoko problematické sedenie celkom vzadu za zadnými dverami. Okrem toho sa ale často v tichosti ignoruje vskutku debilná štvorica sedadiel oproti posledným dverám pred tzv. krbom. Neviem, či je to tak aj v 15m verzii, ale SU12 to má určite. Podesta pozoruhodne veľká a vysoká - t.j. na sedačky sa ťažko vystupuje i schádza dole z nich (aj mne). A keď je už človek hore, zistí, že vôbec nemá miesto na nohy - ja sám sa musím pomaly už skladať, ak som v celej "štvorke" sám. Ak si niekto sadne oproti mne, je to hotová tragédia - celkom sa narúša osobná zóna cestujúcich, keďže oproti sediaci aj napriek svojej vôli majú vzájomne poprepletané dolné končatiny. Skrátka je tam žalostne nedostatok miesta!
Vdaka Jozef. Jedna mnou uvazovana trat ma v ceste podjazd popod trat. Maximalna povolena vyska je 3,75 m, takze vyska vedenia moze aj nemusi dosiahnut 4,3 m.
Pocul som tiez ze minimalna sirka cesty ma byt 7 m. ???
Áno, práve preto som použil výraz "pokiaľ by", lebo si uvedomujem, že lepšie to už asi nebude. Ale vidíš, sám vravíš, že stačí jedna "blbá stanica" a už by to bola iná pesnička...
Ohľadne schodov... Chcel si povedať, že je to PROBLÉM CITYBUSOV a nie NP VOZIDIEL! A o tom sa baviť tiež odmietam, pretože sa treba najprv v reále zviezť Solarisom, lebo potom zistíš, že adeptom na vysokú amputáciu je tu len JEDINÉ SEDADLO, a to to posledné vpravo za sklom pri posledných dverách. Namiesto troch sedadiel tam má jedna košická séria sedadlá len dve, takže aj to je jedno z riešení.
Pokial by... ale nebude sa, takze to su akademicke reci. Ked si u vas nevedia ani na tu blbu stanicu droty predlzit... tak si myslis, ze by sa nejako rozsirovala tr siet?
Ohladne schodov som pocul rozne nazory, niekomu je to jedno, niekto si to chvali, ale svorne VSETCI nadavaju na sedacky na podestach, a to najma u CityBusu, kde este k tomu su naskladane tak natesno, ze sa tam vojdu ludia snad len po vysokej amputacii dolnych koncatin. (No ja sa teda fakt mam problem vojst dozadu na posledne dvojsedadlo.) Dokonca som pocul i nezriedkave hlasy, ze radsej mat VP voz s rovnou podlahou, ako NP voz s prekazkovou drahou.
Čiže ak by sa mali pretiahnuť trolejbusy podjazdom popod železnicu z Kálova na Kysuckú, musel by sa prehĺbiť aspoň o pol metra. Ale aj to by bolo v praxi o hubu, pretože poznáme prípady iných podjazdov v Žiline, kde už nejaký nákladiak strhol troleje, napr. na Centrálnej na Solinkách.
Ozaj, boli ste niekto v poslednom čase v Budatíne? Tamojšie križovatky už nadobúdajú kontúry, je vidieť, kade pôjde obojsmerná cesta spájajúca obe strany budúcej štvorprúdovky aj samotná štvorprúdovka, hotová je zastávka v smere von z mesta, len mi nesedí ten červený dláždený pruh chodníka, ktorý bude zrejme pre cyklistov a pôjde popred prístrešok pre ľudí čakajúcich na autobus, to tam bude dochádzať ku kolíziám medzi chodcami a cyklistami, radšej mali ten chodník pre cyklistov urobiť poza prístrešok, aby si nezavadzali. Valec alebo Jozef, nechcete sa tam vybrať a nafotiť to? Ja bohužiaľ nemám čím...
"Este mam problem s uzkym miestom. Neviem ake predpisy (normy?) sa na to vztahuju. Nejake cislo uvadza Habarda (minimalna vyska 4,3 m), ale neviem kde to najdem."
Trošku neskoršie dávam odpoveď:
STN 33 3516
Predpisy na trakčné vedenia električkových a trolejbusových dráh
STN 37 6754
Projektovanie trakčného vedenia električkových a trolejbusových dráh
Výpis z STN 33 3516
Výška trolejového drôtu sa meria kolmo od spojnice temien koľajníc alebo od povrchu vozovky k trolejovému drôtu. Trolejový drôt je vo výške:
a, maximálne 6 m; b, normálne 5,5 m; c, minimálne 5 m na trati; d, v nových objektoch (vozovne ...) minimálne 5 m; e, v už vybudovaných objektoch minimálne 4,3 m; f, v novovybudovaných podjazdoch a tuneloch minimálne 4,4 m.
Ešte k updatom - ospravedlňujem sa, že nepribudol žiaden ani dnes, ale stále sa u mňa nenašiel čas. Ale zato sme s Ikarusom pripravili fotografický základ pre zopár prešovských updatov
Ake NP sedacky pri zadnych dverach SU15? Ja som pisal o NP sedackach v priestore tretich dveri v klbovom Citare. Pri SU15 som mal len pocit, ze sedacky pri krbe su na NP, ale to bol omyl, z ktoreho ma pete vyvratil.
Rad by som videl SU18 a porovnal ho s klbovym Citarom. Skoda, ze ani Ostrava, ani Kosice zatial ziadne nekupili...
Trochu realizmu, človeče... Kde začali s obnovou bus parku City busmi, Trollino NEKÚPIA ani som všetkými tými výhodami, ktoré si menoval, pretože uprednostnia UNIFIKÁCIU vozidlového parku, o ktorú sa mestá v našej bývalej matičke federácii usilujú celé desaťročia.