Dnes som išiel spojom DCA žst-IL o 11.00. Na zast.Žst nástup 3 Štadión 1, slobodáreň 1, kolonky 0, SPŠ výstup 3 nástup 3 dubničanka 0 ZVS Výstup 2, nást. 0.
Ak je to naozaj tak, potom je potrebné im to dať opäť opraviť. Pritom raz to už opravovali (kasselák). Začiatkom novembra máme obhliadku ako Komisia pre modernizáciu železničnej trate. Potreboval by som vedieť presne, čo je zlé a čo treba na nápravu, aby som to ďalej komunikoval.
Toto sú super postrehy. Tie zastávky musia vyhovovať aj vodičom, nie len cestujúcim. Otázka je, čo s tým. Zvlášť teraz, ak je otvorená otázka štandardizácie zastávok.
Potom je treba definovať komfortnejší uhol pri vjazde do niky, či?
Nedavno tu bolo spominane ,ze vodici ignoruju zastavovanie tesni pri chodniku tam kde je Kaselsky obrubnik -zastavky Zablatie /Nadjazd. Dal som si v Nedelu rano ked som mal cas na tom specialne zalezat,este som aj cuval a skusal to dvakrat a cestou spat este tretikrat,no ako som uz pisal ked som tie zastavky videl prvykrat,su skratka kratke.Ta rovna cast ked autobus zastavi sice je dlzky autobusu ale autobus prichadza zo zatacka vlastne=tretie dvere boli tak ci onak vzdialene,druhe boli takmer idealne a prve dobre postavene,podotykam isiel som tam kroku-neletel.Skratka pokial jie je ta robinka dlhsia,nastava dany problem,ako keby na Legionarskej som obehol druhy postaveny autobus a dal sa na miesto toho co stal pred nim-cely Kaselak v tom pripade nie je aktualny! Jasne ze su kolegovia-to vidam sam,ktory nestoja tesne pri chodniku,ale zase dane zastavky su take,i ked vyhovuju!
Keďže môj podnet na jednej z Finančnej a majetkovej komisie nejak vyšiel nateraz do stratena, inicioval som identickú otázku cez VMČ Stred.
Ide o poslednú požiadavku (č. 6), ktorá má za cieľ vyvolať rokovanie a hľadať cestu ako prioritizovať MHD od Hasičskej smer starý most. Netrpezlivo čakám na odpoveď a ďalší postup exekutívy.
a) Keď som sa bavil s projektantom o tomto priechode, mal byť zásah minimálny. Vzhľadom na dĺžku zastávky som to akceptoval. Hlavne z dôvodu bezpečnosti chodcov, keďže priechod nahrádza ten dnešný medzi Masaryčkami a Gynekou (alebo podobný názov). Pridávam výrezy z projektovej dokumentácie. Tam sa mi to javí ako menší zásah.
b) Túto zastávku sme riešili s projektantom presne pre kasselák. Hľadal som tú komunikáciu v maily a bolo to 26.2.2016. Nevedel tam kasselák vpratať, keďže je tam vjazd do rodinného domu. Po argumentácii z Plzne (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Zastávka_Plzeňská_brána%2C_obrubník.jpg) nakoniec kasselák naprojektoval. Takže som v tom, že tam aj je. Je aj v projektovej dokumentácii (viď. obrázok - výrez)
Tie prístrešky nie sú ešte uzatvorená vec. Na Útvare dopravy sa tomu venuje Miloš Minárech (milos.minarech@trencin.sk). Tým sa nechcem zbavyť zodpovednosti, ale sú dni, kedy vôbec nestíham. Preto sa bojím, aby som na to nezabudol ako na ten stĺp pri Legionárskej.
A keď už som pri nej. Bavil som sa so zástupcami euroAWK o pripravovanom návrhu štandardizácie zastávok MHD v TN. Ich som sa pýtal na reklamu brániacu vo výhľade (cestujúcemu aj vodičovi). Vraj si na to dávajú pozor. Ukázal som im práve Legionársku. Uznali, že môže sa stať chyba. Chcem to riešiť s Milošom, keďže je vždy ochotný sa mojimi podnetmi zaoberať.
K tým zastávkam.
Mesto neplánuje žiadnu rekonštrukciu. No financie schvaľujú poslanci (rozpočet). Po prejdení sí pracovnej verzii rozpočtu vidím veľký priestor aj pre serióznu rekonštrukciu zastávky (dokonca zastávok). Musí však dôjsť k zhode väčšiny.
K Citelisu 18M:
K tomu kĺbaku je to celkom zaujímavé. Musím zistiť viac a potom napíšem.
Pardon, dlho som tu nebol.
Je pravda, že na stanici to nenaväzuje. Pravda je aj to, že prejťania si zvykli na zast. Perla. Keby ten spoj na vlak cez CIII bol, mohol by ísť vyťažený. Mmch. Ten spoj zo žst na Ilavu kedysi chodil denne
a cez víkend až 18.20. Chcelo by to aj garantovať náväznosti na vlak.
Ahojte,
prichádzam s aktualitami z dneška, ktoré sú ale až na jednu všetky nie príliš dobré:
- začína sa stavať trasa pre cyklistov: http://www.trencin.sk/index.php?s-cv-contentID=12288&s-cv-embeddedID=112442 , na tom nie je samo o sebe nič zlé, ale tie dôsledky sú otrasné:
a) zastávka Legionárska smer Juh sa kráti kvôli výstavbe prechodu pre chodcov. Vďaka tomu prechodu sa musí znížiť obrubník v zastávke. Vďaka tomu už z časti (asi 3 metre) bola vytrhaná dlažba a tým pádom sa pripravuje na časti zastávky vytrhnutie kasselského obrubníka. Takže obrubník sa už po troch rokoch prevádzky začína rozoberať!
b) rovnaká zastávka smer Braneckého sa má (ako si môžete prečítať v spomenutej správe) rekonštruovať, kvôli prestavbe križovatky Partizánska x Legionárska a kvôli tomu bude na 2 týždne zrušená. Píše sa, že bude vytvorený betónový povrch čo chválim, ale o kasselákoch nič, hoci ich máme nachystané v MHSL. Veď, tak či tak sa to bude rozkopávať a som presvedčený, že popri betóne by kasseláky taká položka neboli. No napriek tomu to mesto ignoruje? Pán Ščepko, naozaj by sa to nedalo nejak ešte zachrániť? Prostredníctvom VMČ, MsZ a pod. Ako, viem, že aj ja môžem poslať nejakú pripomienku (a aj pošlem) ale na základe skúseností som presvedčený, že sa nedočkám odpovede, nie to riešenia.
Ďalej:
- dopravca naďalej nie je schopný zabezpečiť hlásenie "zastávka na znamenie" na zastávke Záblatie, nadjazd.
- už som videl zastávku Zlatovská. Čo ma až pobavilo je to, že nielen, že tam nedali kasselák ale dokonca tam dali ešte ten skosený obrubník čo je najhoršie čo môže byť. Richard Ščepko spomínal, že sa zastávka niekde presunie, no podľa popisu to celkom nechápem. Nemohol by ste pridať odkaz na google mapy, kde to bude? Viem len, že bližšie k Úspechu.
- dnes na Záblatí, nadjazd som si tiež všimol, že vodiči kasselák úspešne ignorujú aj tu.
Otázka k prístreškom:
- je ten zoznam teda už fixný?
A na záver niečo pozitívne: dnes som prechádzal cez zastávky Jána Zemana a Detské mestečko a milo ma prekvapilo, že hlásenie "konečná prosím vystúpte" už bolo zrušené. Keď je to tak na týchto dvoch, predpokladám, že aj na ostatných priebežných konečných. Chválim, aj keď je to "trošku" po termíne. Čo ma ale zaráža je to, že toto hlásenie už nepočujem ani na klasických konečných, takže som v rozpakoch. Uvidíme, pôjdem sa ešte previesť.
Mimochodom, bol dnes hokej? Lebo posledná štvorka bola dosť plná.
A celkom na koniec len všeobecná otázka. Má podľa Vás zmysel zabezpečovať na Dušičky posilnenie dopravy na Juh I? Podľa mesta asi nie, vzhľadom na to, že pripomienku opäť ignoruje. Tak ma zaujíma aj Váš názor.
A ešte jedna vec z mojich pripomienok. Tentokrát pozitívna. Mimochodom odpovede som sa dočkal už 12 hodín po podaní pripomienky, čo sa mi ešte nestalo:
Otázka od: Michal Mazánik, 18.10.2016
Dobrý deň, chcel by som sa vás opýtať, z akého dôvodu má MHD Trenčín prevádzkovanú len jednu informačnú tabulu s odchodmi MHD a to na zastávke Hasičská? Pokiaľ viem, tak dopravca má k dispozícií v sklade ešte ďalšie dve tabule, jednu z autobusovej stanice a druhú, ktorú plánoval osadiť na zastávku Braneckého no nedošlo k tomu. Nemyslíte si, že na takých frekventovaných zastávkach ako je Legionárska alebo gymnázium by boli cestujúcim prospešnejšie ako v sklade dopravcu? Bolo by možné ich osadiť a pomôcť tak cestujúcej verejnosti? Ďakujem za zamyslenie sa a za odpovede.
Odpoveď:
Ivana Strelcová, hovorkyňa SAD Trenčín, a.s.:
Na umiestnení informačných tabúľ pracujeme a to na miestach, ktoré aj Vy navrhujete. Je na to potrebných niekoľko povolení a technických riešení – súčinnosť úradov, polície, SAD.
K zastávkam:
ja pevne verím, že je myslená Legionárska smer Juh. Je tam síce jeden z tých novších prístreškov, ale ten je úplne nedostatočný. Je to frekventovaná zastávka a do prístrešku sa vojde tak do troch ľudí. Zato na Sihoti IV je obrovský prístrešok, hoci nástupy sú určite v menšom počte.
V tejto veci ma napadá, keď môže euroAWK dopĺňať reklamné panely, nemohol by jeden aj odstrániť, rsp. premiestniť na inú zastávku? Problém je to, že ten malý prístrešok na Legionárskej je z oboch bokov využitý na reklamu a človek nevidí na prichádzajúce vozidlá, čo považujem za veľké mínus.
Dalo by sa s tým niečo robiť?
+ aj pri osádzaní toho druhého (ako aj celkovo pri všetkých nových prístreškoch) je potrebné myslieť na to, aby reklama nebránila výhľadu na prichádzajúce vozidlá a tiež, aby aj v prípade odstránenia reklamy nebránila výhľadu reklama práve na susednom prístrešku (je potrebné, aby mali väčší odstup)!
Prístrešok na Dolnom Šianci sa podarilo aspoň ako tak tento rok dať do poriadku a bol by nezmysel ho teraz likvidovať. Okrem toho, keďže na rohu je stánok, reklama by asi opäť bránila výhľadu.
Mimochodom, bude môcť verejnosť tento návrh na osadenia prístreškov aj oficiálne pripomienkovať, či už to tak proste bude, bez ohľadu na to, že niektoré navrhované zastávky sú úplne nezmyselné?
K mapám:
Super!
Ku kasseláku:
Je to škoda, iné mestá by ich už dávno využili! Ale aj tak si vážim vašu snahu a záujem o štandardizáciu zastávok MHD. Vŕta mi ale v hlave, kde sa budúci rok použijú, keď mesto neplánuje rekonštruovať žiadnu zastávku.
K Citelisu 18M:
Držím Vám v tomto palce. Písal som mestu pripomienku ohľadom posilnenia dopravy na Saratovskú počas Pamiatky zosnulých, ktorá asi bude potrebná, keďže je tam cez víkend výrazné obmedzenie oproti minulým rokom. Navrhol som vypraviť tento autobus na linku 11. Uvidíme, čo z toho bude a či sa dočkám odpovede. Potom poviem.
2. Netuším, ktorá je tým myslená. Mám pocit, že tá s kasselákom. Ibaže tam nový prístrešok je. Preverím.
3. Neviem posúdiť
5. Súhlasím, že ide o zbytočnosť. Slúži hlavne na vystupovanie.
8. Neviem posúdiť.
K mapám:
EuroAWK bolo na ostatnej FMK, kde padla táto otázka. Oni s tým problém nemajú žiadny. Takže ide o krok k zavedeniu tohto prvku do reality.
Ku kasseláku:
Neviem sa. Prezimujú v MHSL. Dúfam, že to bude ich posledná zima. Aj preto som otvoril tému štandardizácie zastávok MHD v TN. Bol by som rád, keby sa to riešilo systematicky.
K Citelisu 18M:
Ešte nie, pretože som nestihol prísť na MsZ (bol som pracovne mimo TN). 2. novembra je ďalšie, chcem sa na to pýtať.
Podarilo sa mi len zistiť z prostredia Iveca v ČR nejaké informácie ohľadom motora a niektorých ďalších tech. detailov.
Na novej zastávke je starý prístrešok predpokladám preto, že v minulosti tam zrejme zastávka bola a po jej zrušení prístrešok nikto neodstránil. Keď sa v časti Za traťou menila organizácia dopravy, tak ho využili a zastávku Murgašova presunuli tam.
Mimochodom, o Gagarinovej písali, že je jednosmerná, no keď som tadiaľ išiel, tak bola obojsmerná, dokonca tam boli aj namaľované pásy (takže v tom mám teraz zmätok).
Dneska som sa bol odviesť jediným párom spojov linky 302430 jazdiacim aj v nedeľu. Tieto spoje premávajú na trase Ilava, nemocnica - Dubnica, ŽST pričom z Ilavy pokračujú/vychádzajú z iných liniek PAL.
Pri oboch spojoch som išiel celú trasu a poviem teda, že zachádzka na Vystrkov je cez víkend úplne zbytočná. Cestou na ŽST išla jedna pani až na Vystrkov, v smere späť nevyužil nikto ani jednu zo štyroch zastávok na zachádzke.
Takže pri týchto spojoch by som zachádzku na Vystrkov zrušil a v meste spoje trasoval cez zastávky na sídlisku C III. Je pravda, že v úseku Rozptyl - ŽST a späť išli spoje najviac vyťažené ale na SPŠ a na Kolónkach takmer nikto nenastupoval a preto by som tieto spoje trasoval cez to C III. Keď je to teda náhrada MHD, nech ide po sídliskách.
Plus pri spoji s odchodom o 14.10 zo ŽST by som navrhol posunúť ešte aj odchod na 14.20, nakoľko vlak príde 14.13 a takto by vznikol prípoj. Napríklad aj dnes práve keď sme sa pohli zo zastávky tak sa zo stanici vyrútilo množstvo ľudí, pričom niektorí by iste spoj využili a šiel by plnší.
Neskorší odchod by vykompenzovalo zrušenie zachádzky v Prejte a do Ilavy by prišiel približne rovnako, bez dopadu na náväzný spoj smer Krivoklát.
V príprave mám aj úpravy a zavedenie spojov ešte neskôr. Okolo 17.45 totiž v nedeľu odchádza rýchlik pre študentov do Bratislavy a na ten žiadny prípoj nieje, takže tu by sa tiež zišiel spoj z Prejty cez ZVS, C III a na ŽST, ktorý by sa potom vracal späť o 18.20 smer Prejta. A na 18.20 by som navrhol posunúť aj spoj jazdiaci v "x" zo ŽST cez C III smer Valašská Belá (opäť z dôvodu náväznosti).
Spoje by som nechal premávať aj v sobotu aj v nedeľu a teda posledný aj v "x", nakoľko spoje na ŽST využívajú aj obyvatelia sídliska Za Traťou (ako som si všimol) a pre tých je potrebné zabezpečiť obsluhu aj mimo špičky a aj cez víkend.
A ako som si všimol tiež, tak prístrešky na zastávkach Štadión smer ŽST, C III smer ZVS a Prejta, Perla II je treba odstrániť ( a pokiaľ možno aj nahradiť ). Vyzerajú hrozne schátralo a mám obavy, aby sa neodstránili samé.
Predpokladám, že sa jedná o návrhy na výmenu prístreškov, takže:
1. Výborne.
2. Neviem, či sa myslí zastávka Dolný Šianec alebo Legionárska smer Juh.
3. Zbytočná investícia! Sú to tri spoje na ktoré dokopy nikto nejde. Rozhodne neodporúčam! Prístrešok by bolo vhodnejšie umiestniť na zastávku Kubranská, Billa (aj euroAWKu by to mohlo vyhovovať viac - je to frekventovanejšia zastávka)
4. Dobre.
5. Opäť zbytočnosť! Na základe toho, čo spracovalo ešte DIC, tak na tejto zastávke nastupuje okolo 5 ľudí za deň a v tomto mali pravdu. Tu by som odporučil radšej zastávku Jána Zemana alebo Záblatie, cintorín (aj pre PAL)
6. Môže byť.
7. Dobre. A myslí sa zastávka smer Kasárenská alebo smer Bratislavská? Pretože ak smer Kasárenská tak je to OK, ale v smere na Bratislavskú stoja pri KD iba prímestské spoje a MHD stojí o kus bližšie k Vlárskej.
8. Opäť zbytočnosť. Jedna stačí. Na nástupišti smer Bratislavská stojí len pár spojov linky 3 v špičke v "x". Tú druhú radšej použiť na Legionárskej smer Juh, kde je jeden prístrešok absolútne nepostačujúci.
9. Dobre.
10. Dobre.
11. Radšej by som ju videl v centre ako na okraji, ale dobre.
12. Dobre. Aspoň to svieti.
Na záver ešte otázky:
Došlo k nejakému posunu ohľadom umiestnenie máp MHD na zastávky a do autobusov?
Vie sa, ako sa naloží s kasselákmi z MHSL?
Podarilo sa Vám niečo zistiť ohľadom Citelisu 18M?
PS: je potrebné euroAWKu pripomenúť, aby sa o tie prístrešky potom nezabudol aj starať. Napríklad teraz vídavam večer veľa dlhodobo (aj mesiac) nefunkčných osvetlení reklamných panelov (pričom tým škodia sami sebe).
Hmmm... Takže úspora 20 minút z 1,5 hodiny oproti rýchlikom z Trenčína je zanedbateľná, ale 20 minút z vyše 5 hodín na oproti RegioJetu ne celej trase už má byť konkurenčná výhoda ?
Deeník N:
V nových IC vlakoch všetko podriadia dojazdu pod päť hodín, preto škrtli aj Trenčín
Prevádzka vlakov InterCity bude trochu pokus - omyl, priznáva štátna Železničná spoločnosť. Firma sama nevie, či zvolila dobrú taktiku, preto si nechá priestor, aby ju mohla za pochodu meniť.
V prvej triede IC vlakov majú byť vozne s bordovým čalúnením. Foto - ZSSK
Obnovené IC vlaky ešte ani nezačali jazdiť a už majú povesť, že vznikli len z rozmaru Andreja Danka. Predseda SNS sľuboval ich návrat už pred voľbami, pretože sa mu hnusila predstava, že by rýchle spojenie medzi Bratislavou a Košicami zabezpečoval len český RegioJet.
„Neznášam žlté vlaky a žlté autobusy, lebo nie sú naše, slovenské. Žlté vlaky a autobusy musia preč,“ hovoril Danko.
Podľa štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorá chce vlaky InterCity vrátiť už v polovici decembra, by však „ícečká“ dávali zmysel aj bez Andreja Danka.
Podľa štátneho dopravcu existuje veľká skupina ľudí, ktorá potrebuje expresné spojenie medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami.
„Nechceme sa zmieriť s tým, že v roku 2016 môže štát takýmto ľuďom ponúknuť len bežný rýchlik, ktorým cesta trvá takmer šesť hodín,“ hovorí podpredseda predstavenstva Patrik Horný.
Obetované stanice
Práve rýchlosť má byť hlavným tromfom nových IC vlakov. Štátny dopravca nastavil cestovný poriadok tak, aby cestu z Bratislavy do Košíc prešli za 4 hodiny a 45 minút – za predpokladu, že ich nezdržia výluky, ktoré sú na slovenskej železnici chronickým javom.
Tento čas je síce len o dvadsať minút kratší než v prípade konkurenčného Regiojetu, podľa ZSSK však podlieza psychologickú hranicu.
„Ľudia budú mať v povedomí, že s nami sa dostanú do cieľovej stanice za dobu pod päť hodín, to môže byť rozhodujúce,“ poznamenáva Horný.
Tejto méte sa však musí prispôsobiť všetko ostatné, vrátane počtu staníc. Zatiaľ, čo ešte v roku 2015 mali IC vlaky medzi Bratislavou a Košicami šesť zastávok, teraz ich budú mať už len štyri – oproti minulosti vypadnú Trenčín a Liptovský Mikuláš.
Zvlášť otázka Trenčína je značne citlivá. Pôvodné IC vlaky tam ešte v 90. rokoch zastavovali, v roku 2000 však toto krajské mesto z grafikonu vyškrtli. Následne obyvatelia spísali petíciu a železnice v roku 2004 Trenčín vrátili.
Z vyškrtnutia Trenčína sú miestni politici znechutení aj teraz. Primátor Richard Rybníček už povedal, že začne organizovať petíciu za návrat IC vlakov.
„Takýto vlak má jednoznačne zastavovať v krajskom meste, kde sa momentálne buduje železnica za 240 miliónov eur,“ povedal Rybníček pre televíziu Markíza.
Vlaky InterCity vo svojej krátkej histórii niekoľkokrát menili počet zastávok. Istú dobu napríklad jazdili z Košíc až do Viedne. A naopak po roku nezastavovali dokonca ani v Trenčíne. Miestni obyvatelia dokonca kvôli nim spísali petíciu. V Trenčíne začali "ícečka" zastavovať od decembra 2004. Foto - TASRVlaky InterCity vo svojej krátkej histórii niekoľkokrát menili počet zastávok. Istú dobu napríklad jazdili z Košíc až do Viedne. V decembri 2004 im zase vrátili zástavku v Trenčíne. Foto - TASR
Jeden spoj za hodinu stačí
Z pohľadu ZSSK však Trenčín tento typ spojenia nepotrebuje. Napríklad pri ceste do Bratislavy by cestujúci vďaka IC vlakom ušetrili len dvadsaťjeden minút.
„Cesta bežným rýchlikom trvá 1 hodinu a 29 minút, pôvodnými IC vlakmi trvala jednu hodinu a osem minút,“ uvádza komunikačný odbor ZSSK.
Súčasné spojenie je vraj pre potreby mesta dostatočné. „Z Trenčína jazdia naše vlaky do Bratislavy každú hodinu, do Košíc každé dve hodiny,“ dodáva ZSSK.
Navyše, v Trenčíne aj naďalej budú zastavovať tri páry vlakov súkromného RegioJetu, ktorého rýchlosť je porovnateľná so štátnymi IC vlakmi.
Trnava dostala prednosť
Naopak, z pohľadu železníc by zastávka v Trenčíne ohrozovala deklarovaný cieľ dostať sa do Košíc výrazne pod päť hodín.
Trenčín totiž leží na zmodernizovanom koridore, kde môžu IC vlaky jazdiť až 160-kilometrovou rýchlosťou a každé ďalšie pribrzdenie v tomto úseku by ich oberalo o „cenné minúty“.
Trochu iná situácia panuje okolo Trnavy, kde IC vlaky na rozdiel od Trenčína zastavovať budú. Dôvod? Technické obmedzenia.
Trnavu paradoxne zachránilo to, že vlaky pri prejazde mestom musia tak ako tak brzdiť, v niektorých úsekoch dokonca na nižšiu rýchlosť než 50 kilometrov za hodinu.
ZSSK sa preto rozhodla, že za takejto situácie už tu rovno môžu aj zastaviť. Rozdiel v časovej strate už nebude až taký výrazný ako pri Trenčíne, cez ktorý môžu vlaky prejsť aj maximálnou rýchlosťou.
Svojho času sa o propagáciu expresov InterCity staral prezident Rudolf Schuster. Po svojom nástupe v roku 1999 oznámil, že bude nimi pravidelne cestovať domov do Košíc. Vydržalo mu to počas celého funkčného obdobia, hoci paralelne s jeho vlakom musela vždy ísť aj limuzína.
V Česku taktika nefungovala
Je však otázka, či stávka na dobu dojazdu je dobrým ťahom. Napríklad skúsenosti zo susedného Česka tomu nezodpovedajú.
Štátne České dráhy sa tam na kľúčovej trati z Ostravy do Prahy spoliehali na to, že cestujúci budú preferovať ich, pretože do cieľa prídu o dvadsať minút skôr než konkurencia. Kvôli tomu ich rýchlovlaky Pendolino majú na trase len tri zastávky.
Súboj so súkromnými dopravcami však ani po niekoľkých rokoch nevyhrali.
Rovnako na to išiel aj súkromný Leo Express. Ten však napokon túto taktiku prehodnotil a počet zastávok zdvojnásobil na úkor doby dojazdu.
Lístky ako lotéria
Dojazd pod päť hodín bude nateraz jediným významným bonusom, ktorým sa budú nové IC vlaky líšiť od svojich predchodcov (pôvodné IC vlaky jazdili do Košíc za 5 hodín a štyri minúty).
Ďalšie zmeny budú z pohľadu cestujúceho skôr k horšiemu. Napríklad ceny za lístok sa majú v priemere pohybovať na úrovni 21 eur – v poslednom období IC vlakov pritom najlacnejšie lístky stáli zhruba 12 eur.
Štátny dopravca napokon opustil systém „plávajúcich lístkov“, ktorý pre vlaky InterCity zaviedol len decembri 2014 v súvislosti s príchodom RegioJetu. Pri takomto systéme sa cena lístkov úmerne zvyšuje s tým, aký je dopyt na konkrétny spoj - podobnú cenotvorbu majú napríklad nízkonákladové aerolínie.
Miesto toho budú mať nové IC vlaky podobný systém cien ako súkromný RegioJet či Leo Express. V ich prípade stoja lístky podľa toho, či ide o takzvaný slabý deň alebo o špičku.
Napríklad v nedeľu podvečer stojí najlacnejší lístok RegioJetu z Košíc do Bratislavy 21,50 eura, v pondelok poobede už len 12,10 eura. Dopyt cestujúcich pre daný spoj už s cenou nijak nehýbe.
Podľa Horného je takýto systém prehľadnejší. „Je lepšie, keď cestujúci môže mať zafixované, koľko vlak stojí v ktorý deň a nie je to pre neho len lotéria,“ hovorí.
Horný však naznačuje, že do budúcna by IC vlaky mohli prejsť na podobný systém, aký má napríklad RegioJet alebo aj Leo Express.
Inak však ZSSK zdôrazňuje, že na rozdiel od minulosti už neplánuje ísť so súkromníkom do priamej konfrontácie.
„Naším cieľom nie je kohokoľvek vyhladovať. My sa snažíme o to, aby čo najviac ľudí využívalo naše vlaky a aby mali expresné spojenie medzi dvoma najväčšími mestami,“ dodáva Horný.
ZSSK napríklad naznačuje, že na rozdiel od minulosti sa už nebude snažiť s RegioJetom súperiť v tom, koľko dostane cestujúci zadarmo nápojov či novín.
„Oslovujeme a hľadáme cestujúcich, pre ktorých je úspora času a kvalita cestovania s národným dopravcom hodnotnejšia ako druhá minerálka zadarmo,“ poznamenáva Horný.
Na vlastné riziko
Okrem toho budú musieť železnice vyriešiť ešte jeden problém. Vlaky InterCity nie sú na rozdiel od bežných rýchlikov a osobákov vedené ako vlaky vo verejnom záujme.
V praxi to znamená, že na ne firma nedostáva dotácie z ministerstva dopravy a musí ich prevádzkovať tak, aby si na seba zarobili.
To sa historicky nikdy nepodarilo; napríklad za rok 2015, krátko pred svojím zrušením, prerobili vlaky InterCity 1,2 milióna eur.
„Nie sme schopní dostať tieto vlaky do kladných čísiel,“ vyhlásil vlani v decembri Pavol Gábor, vtedajší generálny riaditeľ ZSSK.
Súčasné vedenie ZSSK naopak tvrdí, že to možné je. Dôvodom je aj fakt, že RegioJet po zrušení pôvodných IC vlakov výrazne zdražil a štátne železnice už nie sú tlačené, aby sa s ním púšťali do cenovej vojny.
Aj napriek tomu je firma zmierená, že prvé roky bude jazdiť so stratou. „V treťom roku však už budeme jednoznačne vidieť tendenciu, že sa to blíži nule,“ sľubuje Horný.
Dva vlaky denne
Aj kvôli tomu, aby IC vlaky nevyrábali príliš veľkú „sekeru“, začnú v decembri jazdiť len v skromnom režime. Medzi Košicami a Bratislavou majú premávať len dva páry vlakov denne.
Navyše, budú mať len päť vozňov – dva pre druhú triedu, jeden pre prvú triedu, detský vozeň a reštauračný.
ZSSK si tým okrem iného poisťuje, že bude mať sedemdesiatpercentnú obsadenosť, ktorú verejne sľúbila.
Pre porovnanie: konkurenčný RegioJet v súčasnosti jazdí s desiatimi vozňami a deklaruje priemernú obsadenosť medzi 80 až 90 percentami.
Filozofia pokus – omyl
Horný však tvrdí, že ohlásená podoba IC vlakov nie je nemenná, časom vraj môžu pribudnúť aj ďalšie vozne či ďalšie zastávky.
„Teoreticky je zmena možná pri každej plánovanej zmene cestovného poriadku, ktorá je každý štvrťrok,“ hovorí.
Netají sa však tým, že k zavedeniu nových IC vlakov pristupuje firma v zmysle „pokus-omyl“.
„Vieme, že po tomto type spojenia je dopyt. Preto sme sa rozhodli, že radšej spustíme ostrú prevádzku a eventuálne ju budeme ďalej vylepšovať, než aby sme ďalší rok len čakali a robili ďalšie analýzy,“ dodáva Horný.
Návrh zastávok zo strany mesta určených na výmenu/doplnenie:
1. Gen. Svobodu – 2 zastávky – výmena staré za nové
2. Legionárska pri okružnej križovatke – výmena starej za novú
3. Opatová, družstvo – výmena starej za novú
4. Sihoť – Opatovská/Žilinská doplnenie 2 zastávok – komunikácia s ŽSR
5. Ľudovíta Stárka – doplnenie zastávky bez bočníc – zeleň/chodník
6. Zlatovská ul. – dvojzastávka na ostrovčeku pri Janáčkovi
7. Istebnícka – pri bývalom kul. dome 1
8. Kasárenská/Majerská – pri autoservise možnosť osadenia dvoch zastávok
9. Hanzlíkovská ul. – výmena starej za novú
10. Hanzlíkovska – nové zálivy – Mala stavba – rozšírená komunikácia do Záblatia 2 zastávky
11. Záblatie/Rybáre – zmena zastávky starej za novú
12. Kap. Nálepku bez reklamy možnosť zmeny zastávky s reklamou
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
MA MHD
Otázka od: Michal Mazánik, 18.10.2016
Dobrý deň, chcel by som sa vás opýtať, z akého dôvodu má MHD Trenčín prevádzkovanú len jednu informačnú tabulu s odchodmi MHD a to na zastávke Hasičská? Pokiaľ viem, tak dopravca má k dispozícií v sklade ešte ďalšie dve tabule, jednu z autobusovej stanice a druhú, ktorú plánoval osadiť na zastávku Braneckého no nedošlo k tomu. Nemyslíte si, že na takých frekventovaných zastávkach ako je Legionárska alebo gymnázium by boli cestujúcim prospešnejšie ako v sklade dopravcu? Bolo by možné ich osadiť a pomôcť tak cestujúcej verejnosti? Ďakujem za zamyslenie sa a za odpovede.
Odpoveď:
Ivana Strelcová, hovorkyňa SAD Trenčín, a.s.:
Na umiestnení informačných tabúľ pracujeme a to na miestach, ktoré aj Vy navrhujete. Je na to potrebných niekoľko povolení a technických riešení – súčinnosť úradov, polície, SAD.