Ešte k zápisnici VMČ Sever, z ktorej bol vypichnutý bod 4234, v ktorom "Občania žiadajú aby bola vrátená trasa č.11 a aj č.1 a chodila cez železničnú stanicu.", by som rád poukázal aj na predchádzajúci bod 4233 v znení:
"Občania z Kubrej a Kubrice žiadajú vrátiť autobusový spoj č.1 že musia prestupovať 3x dokedy sa dostanú do Kubrej, keď idú zo sídliska Juh."
Vo všetkej úcte, ak toto niekto napíše, tak nemôže mať ani najmenšiu šajnu o tom, ako chodia autobusy. Ak niekto cestuje linkou 11 na ktorej je veľký cieľ JUH, Saratovská a on potom na výbore pred poslancami doslova trepne, že musí trikrát prestúpiť pri ceste na Juh, tak je to obyčajná demagógia. Na spojení z Kubrice na Juh sa nezmenila ani len vetva kam linka chodí, ani nič, jedine jazdná doba vplyvom trasovania cez Sihoť sa zrýchlila.
Z tých 120 cestujúcich je žiakov presne 30. Pripájam celé znenie mailu bez úprav, aký išiel poslancom MČ Sever:
"Zasielame podrobnejšiu informáciu k vývoju stavu MHD po zmene cestovného poriadku, ktorý vstúpil do platnosti 1. novembra 2024.
Podobne, ako v roku 2016, aj pri tohtoročnej zmene najviac rezonujú podnety od obyvateľov z Kubrej a Kubrice. Sú smerované najmä voči zmene obsluhy v tejto časti MČ Sever, ktorá sa od starej líši presmerovaním linky 1 namiesto Kubrej na Sihoť, linky 11 cez Sihoť namiesto Štefánikovej a zriadením novej linky 16 v trase Kubrá - Zlatovská - Záblatie.
Úpravy od 15. decembra 2024
Od tohto dátumu dôjde k čiastočnej úprave spojov na linke 4, kde budú pridané spoje v čase špičiek so zachádzkou cez Kubrú. K tejto zmene sa pristupuje nielen po požiadavke Rady školy pri ZŠ Kubranská, ale aj na základe požiadaviek obyvateľov, ktoré nám prišli na konkrétne časy. Nastalo to, čo sme predpokladali - pred spustením sa ozvali tí, čo mali výhrady, po spustení sa ozvali tí, na ktorých ústupky sťažovateľom naplno negatívne dopadli. Pričom druhá menovaná skupina je, na základe dát o počte cestujúcich, početnejšia.
Okrem uvedených zmien na linke 4 tiež dochádza k posilneniu linky 11 medzi 6. a 7. hodinou (problém s prípojmi), takisto pribudnú aj viaceré skoré ranné a neskoré večerné spojenia na linke 16.
Vysvetlenie k cestovaniu
Opakovane sa stretávame s výhradou voči časovým polohám linky 11 a 16 v Kubrej, ktoré chodia niekoľko minút po sebe a vďaka tomu nie je možný prestup. Toto tvrdenie vyplýva z nesprávneho vyhľadania spojov. Ako teda cestovať?
- z MAXu do Kubrice? linkou 1 s prestupom na linku 11, alebo dopoludnia priamo bez prestupu predĺženými spojmi linky 16
- z MAXu do Kubrej? priamo linkou 16
- zo Zámostia do Kubrice? linkou 16 s prestupom na Hasičskej na linku 11
- zo Zámostia do Kubrej? priamo linkou 16
Za žiadnych okolností teda nevzniká potreba prestupu medzi linkami 16 a 11 v Kubrej, preto premávajú v niekoľkominútových rozostupoch.
Vyhodnotenie zmien za prvý mesiac
Zmeny je vždy potrebné vyhodnocovať najskôr po pol roku od ich zavedenia, nakoľko prvé mesiace si cestujúci nový cestovný poriadok len "oťukávajú". Po zavedení sa však sledujú trendy, teda najmä to, ako sa jednotlivé linky, spoje, zastávky a opatrenia vyvíjajú. Navzdory všetkému, už výsledky za prvý mesiac ukazujú pozitívny trend a z dát je možné interpretovať, že zmena bola logická a opodstatnená. Nižšie na konkrétnych príkladoch:
Denne prepravíme medzi Kubricou, Kubrou a zastávkami na Sihoti 120 cestujúcich denne v jednom smere, čo je približne 4,8 cestujúceho na spoj.
V starej trase využívalo linku 1 z Kubrej 169 cestujúcich denne v jednom smere, čo je len približne 4,84 cestujúceho na spoj. V novej trase využíva linku 1 zo Sihote 243 cestujúcich denne v jednom smere, čo je o 44% viac oproti starej trase. Spojov však pribudlo, na spoj prepravujeme približne 5,17 cestujúceho.
V starej trase bol na linke 1 vzťah voči zastávkam Billa a Gen. Štefánika na úrovni 60 cestujúcich denne v jednom smere, v novej trase je vzťah voči zastávkam Billa a Gen. Štefánika na úrovni 98 cestujúcich denne v jednom smere.
V roku 2016 rezonovalo zrušenie linky 7 z Kubrice do Zámostia, pričom po jeho obnovení prostredníctvom priamej linky 16 už táto téma populárna nebola. Aj napriek tomu, linku 16 využije z Kubrej, Predpoľa a Štefánikovej za deň až 239 cestujúcich denne v jednom smere, pričom až 85% z nich cestuje na zastávku Hasičská a ďalej, a až 66% z nich cestuje za mosty.
Čo by priniesol návrat starého CP?
Vyhovelo by sa ľuďom, ktorí najhlasnejšie kričia. Tým by sa vrátilo priame spojenie, po ktorom bol menšinový dopyt, no stovky ďalších cestujúcich by prišlo o nové spojenia. Spojenia zo Sihote k MAXu, spojenie Kubrej, Predpoľa, Podsokolíc a MAXu do Zámostie, spojenie Sihote s Kubrou by zaniklo. Niekoľko jednotlivcov by si však už nemuselo prestúpiť. Koľko týchto ľudí je? Napríklad 18. novembra, v pondelok, to bolo presne 16 prestupujúcich cestujúcich na zastávke Pred poľom. Množstvo prestupujúcich sa denne pohybuje na úrovni od 10 do 30 cestujúcich. Tí by išli priamo, niekoľkým stovkám by však spojenie nenavrátne zaniklo - opäť."
aby z tych 120 cestujucich nebolo 100 ziakov ZS Inak na mestskom webe sa pise ze tych 120 cestujucich za den je na trase Kubrica - Kubra - Sihot a nie Kubra - Sihot. Kolko ludi sa teda prepravilo predtym povedzme na trase Kubrica - Kubra - Max? Ci je tam taky markantny narast cestujucich, a to nebol otvoreny City park? Ako viete ze su to cestujuci Kubra - Sihot a nie Sihot - Sihot, pripadne Kubrica - Sihot, ti inu moznost v podstate ani nemaju.
zapisnica VMC Sever z 5.12.2024 obcania Kubrej a Kubrice ziadaju vratit linku 1 a 11 naspat, s tym ze by mala byt zvolane mimoriadne VMC ohladom dopravy, ktore navrhol poslanec.
Ako je to s linkou 1 zo Sihote? Podla mestskeho webu prepravi 243 cestujucich zo Sihote, z Kubrej to bolo len 169 cestujucich. Nikde sa tam ale nepise ze predtym z Kubrej islo len 35 spojov a zo Sihote ide spojov az 48. To je potom ake porovnanie? Len aby sa to obhajilo ake je to dobre? Vychadza mi to na narast spojov o 37%, a narast cestujucich o 43%. Na to ako sa obhajovala Sihot, ze je tam daleko viac obyvatelov atd, teda nic moc. A su aj nejake data ako je vyuzivane spojenie Sihot - Maxx?
Tie dva spoje do Kubrickej doliny ti znejú asi smiešne, avšak aký je ich účel?
Najmä chatári (doviezť sa o 9:35 na chatu a o 17:35 ísť domov - akurát, vidieť to aj u chalupárov na PAD) a turisti (ráno sa dopravia a idú pešo do inej lokality alebo naopak - sám som jeden z nich ). Ak im pustíš spoj o 9:00 a 17:00 z Juhu sú to časy vhodné a zároveň ak sa nemýlim boli to turnusové obehy kde nebol plný výkon (vodiča celkom zaujíma či bude absolvovať zachádzku do Kubrickej doliny "zadarmo", aj keď cestujúceho nie...).
Ja, ako obyvateľ Juhu, ktorý to má bližšie na Saratovskú, to vnímam že na náhodnej báze (voľnočasové aktivity) mi nevadí prejsť pešo domov z Gen. Svobodu ale pri každodennej dochádzke do práce a z práce mi to celkom "lezie na nervy".
Ten interval 7,5 min. na Juh by som vnímal ako veľké plus ak to možné je bez väčších revolúcií. Juh nie je Kubrická dolina.
Osobne by som si dovolil tvrdiť, že spoľahlivosť je aktuálne na úrovni okolo 75%. Je to rozhodne menej, ako by všetci chceli, ale viac, ako to bolo v uplynulom období.
Výhodou sa môže javiť to, že sa jedná o sedlá a víkendy, tj. dopad na pracujúcich či školákov je minimálny. Takisto záleží na smere, v ktorom človek cestuje. Na Sihoť je to zvládnuteľné, v opačnom smere zostáva iba improvizácia. Čo je náchylnejšie na nečakanie, je smer zo Zámostia, teda pre väčšinu ľudí to znamená (ak sú pracujúci), že idú z práce.
Samozrejme, nie je to vôbec uspokojivá spoľahlivosť, avšak časť nedodržania prípojov netkvie ani v meškaní, ani v pozabudnutí sa. Na to má dopravca spôsoby, ako sa s týmto problémom vysporiadať, a verím, že sa to čo najskôr začne používať. Verím, že si medzi riadkami každý našiel to, čo som tým chcel povedať.
Nechcem moc rýpať, ale aké je to v percentuálnom vyjadrení? Že koľkokrát do roka by si zmeškal do práce pri viac než 200 odpracovaných dňoch (jazdách/prestupoch)? Obávam sa, že dosť veľa, aby si si vypočul múdre reči ako školák od triedneho, nieto ako zamestnanec od vedúceho...
Tak by bolo treba urobiť nejakú metodiku, ktorou by sa dali porovnať dva odlišné grafikony v mierne zmenených podmienkach - menilo sa cestovné, menili sa kilometre. Ako si napísal, zrejme najpresnejšie by bolo porovnať koncové/sídliskové obsadenosti (Pod Juhom - všetky konečné, mínus nástupy na L1 na Saratovskú); Nozdrkovce, Kubrica (Kubrická + námestie) a pod.
Niečo pozitívne tu pár dní dozadu bolo písané ohľadom Východnej+Lavičkovej, OC Laugarício aj Nozdrkovce v príspevku #15420
Ale akékoľvek číslo z toho vypadne, môžeš ho "odmietnúť" práve zmenou kilometrov a zmenou cestovného. Pričom zmenu cestovného môžeš interpretovať oboma smermi - že odlákalo cestujúcich ale aj tak, že prilákalo cestujúcich (zvýšenie základného cestovného, ale zároveň zvýhodnenie predplatných v porovnaní so základným cestovným).
Čo sa garantovaných prestupov týka; v regionálnej autobusovej doprave, kde je z nejakej kopanice do spádovej obce riziko meškania kvôli zápche nulové, má veľa spojov minimálne čakanie 5 minút.
Podobne prestupy fungujú pri diaľkovej vlakovej doprave, kde ZSSK častokrát pracuje s 5+ minútovým prestupovým časom a cestujúcim to asi moc nevadí.
Takže cez víkendy by som v Trenčíne asi pracoval s prestupovým časom 5 minút, ak do danej lokality nejde ďalší spoj v priebehu 15 minút (napr. Laugarácio). V týždni kvôli zápcham a intervalu nad 15 minút do niektorých lokalít, sú prestupy za trest.
Už len na tvrdení, ktoré ponúka dva spoje za deň do Kubrickej doliny a spoločný 7,5 minútový interval z centra na Juh, pričom jednotlivé vzdialenejšie vetvy Juhu sú od seba prinajlepšom 20 minút pešo dáva poznať, aký priepastný rozdiel je medzi Tvojou filozofiou linkového vedenia a našou filozofiou linkového vedenia. Ja to rešpektujem, ale o takéto pochopenie by som poprosil aj ostatných diskutérov. Lebo, popravde, netuším, kam celé tieto diskusie vedú. Respektíve viem, nikam, točia sa dlhé mesiace a mesiace stále dokolečka v kruhu, stále sa riešia tie isté témy, tie isté problémy a "problémy". Vytrhávajú sa z kontextu (nemierim na Teba, milan005) slovné spojenia alebo časti viet tak, aby to podporilo tu neustále omieľané tvrdenia a zistenia či už pri Kubrici, 2ke alebo 7ke.
A dovolím si ešte k prípojom, milan007 - vo štvrtok a piatok som robil 4/11 a s výnimkou jedného prípadu vyšli prestupy vždy. Suseda si sa pýtal asi podobne, ako tých detí z gymnázia v príspevku #14757.
Poloha L11 o "00" z Juhu počas voľných dní bola kvôli vtedajšiemu odchodu vlaku, prípadne predĺženiu 2 spojov za deň do Kubrickej doliny. V čase keď už ani jedno nebolo aktuálne bolo bez problémov možné posunúť odchod na "05".
Z mesta išli busy na Saratovskú v sedle "x" o 12, 32 a 51. Po novom idú 22 a 52 a L1 so závlekom na GS 5 min. za nimi.
K tej P5 je škoda že v školskom čase míňa školy v Zámostí a ide niekadiaľ po Bavlnárskej, neviem pre koho.
Aký je vlastne nárast km v porovnaní s 2016? cca 12%?
Myslím že veľa vecí by sa dalo doladiť. Určite nehovorím v štýle "všetko je zle".
Niektoré som si sám skúšal "nakresliť" a nebol by to žiadny "tvrdý zásah". Dve také výrazné by som bol rád ak by sa dosiahli. Preklad večerné sedlo+víkend 7,5 min. centrum - Juh, zlepšenie prekladu centrum - Sihoť.
Rok čo chvíľa zoslabne a nastúpi nový. Už dlhšie sa zaoberám myšlienkou , že kúpim dva nové autobusy na MHD v Trenčíne a tieto budú voziť obyvateľov a návštevníkov Trenčína od takej piatej do 22. hodiny. Samozrejme , že z d a r m a. Na ten nový rok tu teda budem verejne diskutovať s vašimi odbornými názormi od platu vodičov cez ďalšie otázky. Dúfam, že sa nebude schovávať za dolné paprče a budete objasňovať mne a aj ďalším tu na tejto stránke ako ,,vyladiť,, oný nový vstup dopravcu. Budú sa tu angažovať noví Pešiaci, tak aby ste iba vedeli.
Opäť sa čiastočne verejnosti otvorili dvierka . ,,Zadanie bolo, že objem kilometrov sa nesmie zvýšiť a k zmene tohto rozhodnutia došlo po náročných (ale konštruktívnych) rokovaniach s odbornými útvarmi, prednostom MsÚ a poslancami.,, Poznatky z tvorby novej koncepcie MHD Trenčín nakoniec budú totožné ako výberové konania verejnej správy - vyhrá najlacnejšie. Rozumu to nemá.
Zámerne som vo svojom príspevku zdôraznil diery, ktoré sa opakovali po celý deň, alebo boli uprostred dňa. Ani v jednom prípade som pôvodnému grafikonu nevyčítal predĺženie intervalov v okrajových režimoch, obzvlášť cez víkend. To je úplne bežná prax, ktorá reflektuje vývoj dopytu v priebehu dňa - robí sa to v Trenčíne, aj v iných mestách.
Nie je celkom pravda, že by prestupy nefungovali plošne. Pravidelne robíme pozorovania v teréne, najmä na Hasičskej, a za posledné 2-3 týždne sa situácia zlepšuje. Samozrejme, každé nedodržanie nadväznosti nás mrzí, ide však už prevažne o individuálne chyby vodičov, ktoré je najlepšie nahlásiť priamo dopravcovi.
Ale my sme k tomu nemali stvorené podmienky a už som to hovoril aj tu. Zadanie bolo, že objem kilometrov sa nesmie zvýšiť a k zmene tohto rozhodnutia došlo po náročných (ale konštruktívnych) rokovaniach s odbornými útvarmi, prednostom MsÚ a poslancami.
Potvrdzuje sa, že linka 11 sa nemala meniť? V Kubrici sme prišli o jednotlivcov, na novej trase Kubrá - Sihoť sme získali 120 cestujúcich za pracovný deň, ktorí predtým nemohli MHD cestovať vôbec alebo len obtiažne za cestovný čas, za ktorý by to prešli aj pešo. MHD sa nastavuje tak, aby sme vyhoveli väčšine, nie uspokojovali subjektívne preferencie do nákupných reťazcov. Toto spojenie, ktoré údajne nikto nepotreboval, si ľudia obľúbili tak, že k 15. decembru samotní Kubrania žiadali jeho posilnenie v špičkách, a to aj prostredníctvom svojich poslancov.
Obmedzovanie linky 2 ani 7 sa v žiadnom prípade neplánuje. Dôvody, pre ktoré je linka 2 nastavená tak, ako je, sme tu s kolegom písali už veľakrát. Ľudia na Novinách si začínajú zvykať, že môžu cestovať MHD a obmedzenie linky v tomto bode by bola strategická chyba. Pokiaľ sa na niečo v súvislosti s linkou 2 chceme zamerať, tak je to zvýšenie jej atraktivity napríklad drobnými úpravami trasy (naďalej so zachovaním premávky cez podjazd Jesenského), ale nie osekávanie spojov.
Kámo, ešte povedz, koľko to stalo v 2016, koľko bolo km a rovnaký údaj teraz - lebo nie je hrdinstvo tvrdiť, že niečo je inak, nebodaj lepšie, ak máš k tomu stvorené podmienky. By som ťa chcel vidieť, ak by ste ešte mali ušetriť 3%!
Kubrica: potvrdzuje sa, že 11 sa nemala meniť, bola to stabilná a vyťažená línia. Naopak, 2 je bieda, čakám jej obmedzovanie, rovnako 7.
Najvyšší nárast Sihoť - Kubrica? Akože oproti čomu?
Na margo „dokonalých prekladov“ a údajného zavádzania si neodpustím menšiu poznámku. Vyberám úryvok z novín INFO Trenčín, jún 2016: „Jeho prednosťou (pozn. cestovného poriadku) je takmer dokonalý preklad medzi jednotlivými linkami, ktoré majú väčšiu časť trasy spoločnú.“ Zdroj: https://trencin.sk/wp-content/uploads/2017/11/2016-–-06-–-INFO-Trenčín.pdf
Dokonalé preklady v praxi:
- Saratovská > centrum: v 6+ 40 minútová diera medzi hh:00 a hh:40 takmer každú hodinu
- Hasičská > Gen. Svobodu: v 6+ 41 minútová diera medzi hh:48 a hh:29 (ale L8 a L22 išli v priebehu 6 minút)
- OC Laugaricio > centrum: vybrané hodiny 40-60 minútová diera, napr. spoje išli 11:55 (L27), 12:15 (L25), 12:35 (L24) a následne až znovu 13:35 (L24)
- Sihoť IV > centrum: v 6+ aj 23-26 minútové diery uprostred dňa
Nemal by som chuť to tu vyťahovať, ale keď sme tu popoťahovaní za údajné zavádzanie a preklady v úvodzovkách, nemám inú možnosť, než to takto verejne porovnať. V aktuálnej koncepcii MHD je azda najväčším problém 14 minútová diera z centra na Sihoť. V starej koncepcii boli bežné aj diery od 20 do 60 minút.
Čo sa týka ostatných vecí. Spojenie Západ - OC Laugaricio bolo v prevádzke v 60-minútovom intervale len necelý rok. Nakoľko z APC sa nedajú detailne vysledovať konkrétni cestujúci, na tejto linke sme si robili aj sčítanie vo vozidlách na vybraných spojoch, pričom L27 fungovala najmä ako "odľahčovač" L24 v úseku centrum - OC Laugaricio. Priamo zo Zámostia do Belej to boli spravidla nižšie jednociferné čísla, zrejme aj kvôli neatraktívnemu cestovnému času.
V prípade spojenia Západ - Saratovská zostali všetky silné spoje vedené priamo ako linka P5. V ostatných časoch môžu cestujúci okrem prestupu na Hasičskej využívať aj peší presun na Juh II – ak sa rozhodnú pre túto alternatívu, sú naďalej v štatistike započítaní len raz. Z reakcií, ktoré od cestujúcich máme vieme, že to aj robia. Ja sám, keby som býval napríklad na Šmidkeho, tak asi idem na Mateja Bela, nakoľko mi to skráti cestovný čas.
Dovolím si tiež nesúhlasiť, že nízka spoľahlivosť garantovaných prestupov automaticky znamená, že cestujúci prešli do skoršieho/neskoršieho spoja - najmä v smere z Hasičskej za mosty mohli využiť napríklad aj RAD a tým pádom ich v dátach z APC nemáme.
Robíme si samozrejme aj porovnania podľa lokalít, prípadne podľa liniek – najvýznamnejšie nárasty sú medzi Kubrou – Sihoťou (cca 120 cestujúcich denne v jednom smere za pracovný deň), na linke 2 na Novinách (približne 3-násobne), na linkách 24 a 25 najmä cez víkend (viac než 50%). Drobné poklesy sme po spustení zaznamenali na Východnej (to sa ale po pár týždňoch zmenilo na mierny nárast) a v Kubrici. Dáta potvrdzujú aj pozorovaný vysoký dopyt po linke 16 na Gen. M. R. Štefánika.
16 prijali, lebo:
a) zrušenie 27 a neexistencia spojenia k OC v Belej
b) MAX sa zrenovoval, je tam Tesco, postavil Kaufland, McDonald. Tiež na Sihoť sa dá od Billy prejsť pešo.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Michal Mazánik
Dokonalé preklady v praxi:
- Saratovská > centrum: v 6+ 40 minútová diera medzi hh:00 a hh:40 takmer každú hodinu
- Hasičská > Gen. Svobodu: v 6+ 41 minútová diera medzi hh:48 a hh:29 (ale L8 a L22 išli v priebehu 6 minút)
- OC Laugaricio > centrum: vybrané hodiny 40-60 minútová diera, napr. spoje išli 11:55 (L27), 12:15 (L25), 12:35 (L24) a následne až znovu 13:35 (L24)
- Sihoť IV > centrum: v 6+ aj 23-26 minútové diery uprostred dňa
Nemal by som chuť to tu vyťahovať, ale keď sme tu popoťahovaní za údajné zavádzanie a preklady v úvodzovkách, nemám inú možnosť, než to takto verejne porovnať. V aktuálnej koncepcii MHD je azda najväčším problém 14 minútová diera z centra na Sihoť. V starej koncepcii boli bežné aj diery od 20 do 60 minút.
Čo sa týka ostatných vecí. Spojenie Západ - OC Laugaricio bolo v prevádzke v 60-minútovom intervale len necelý rok. Nakoľko z APC sa nedajú detailne vysledovať konkrétni cestujúci, na tejto linke sme si robili aj sčítanie vo vozidlách na vybraných spojoch, pričom L27 fungovala najmä ako "odľahčovač" L24 v úseku centrum - OC Laugaricio. Priamo zo Zámostia do Belej to boli spravidla nižšie jednociferné čísla, zrejme aj kvôli neatraktívnemu cestovnému času.
V prípade spojenia Západ - Saratovská zostali všetky silné spoje vedené priamo ako linka P5. V ostatných časoch môžu cestujúci okrem prestupu na Hasičskej využívať aj peší presun na Juh II – ak sa rozhodnú pre túto alternatívu, sú naďalej v štatistike započítaní len raz. Z reakcií, ktoré od cestujúcich máme vieme, že to aj robia. Ja sám, keby som býval napríklad na Šmidkeho, tak asi idem na Mateja Bela, nakoľko mi to skráti cestovný čas.
Dovolím si tiež nesúhlasiť, že nízka spoľahlivosť garantovaných prestupov automaticky znamená, že cestujúci prešli do skoršieho/neskoršieho spoja - najmä v smere z Hasičskej za mosty mohli využiť napríklad aj RAD a tým pádom ich v dátach z APC nemáme.
Robíme si samozrejme aj porovnania podľa lokalít, prípadne podľa liniek – najvýznamnejšie nárasty sú medzi Kubrou – Sihoťou (cca 120 cestujúcich denne v jednom smere za pracovný deň), na linke 2 na Novinách (približne 3-násobne), na linkách 24 a 25 najmä cez víkend (viac než 50%). Drobné poklesy sme po spustení zaznamenali na Východnej (to sa ale po pár týždňoch zmenilo na mierny nárast) a v Kubrici. Dáta potvrdzujú aj pozorovaný vysoký dopyt po linke 16 na Gen. M. R. Štefánika.