Po novom je posunutá L1 ráno o minútu neskôr. Bude linka P6 čakať L1 o 5:24 na stanici? Teraz sa to dalo stíhať veľmi tesne, po novom môže tá minúta hrať veľkú úlohu pri prestupe, ktorý nie je napísaný ako garantovaný a ľudia ho často využívajú.
Vždy je cesta, ako toto riešiť. Práve preto sú tu tí zastupiči občanov, daňových poplatníkov a vlastne pre tých, komu má takáto služba smerovať. Mohol by som tu viesť príklad o snahe týchto ľudí v inej oblasti nášho života, ale to to je debata o doprave . Na budúci týždeň si pôjdem pýtať / asi za tých mnou platených dvíhačov rúk / na MD čo to vlastne propaguje. Dám tu určite vedieť.
Súhlasím, Žilina má jasnú možnosť kupovať lístky v automatoch, za hotovosť. Čím nielen nepopiera právo na hotovosť, ale ani nediskriminuje hotovostné platby. A má základný lístok v automate i zľavnený. V Trenčíne toto nie je, môžeš len za 2 EUR. A teda TN diskriminuje hotovosť a cena základného lístka 2 EUR je aj za mňa zderstvo, pričom naviac nebola pri schvaľovaní tarify zákonným spôsobom nijako zdôvodnená (svedčí o tom videozáznam z MsZ).
Možnosť zakúpenia 60-minútového lístka za 1 euro z automatu (alebo stánku) uvádzam. Práve toto som pomenoval ako jediný bod, kde je žilinská tarifa výrazne lacnejšia.
Porovnával som ceny vybraných, najčastejšie používaných lístkov. Nebolo cieľom robiť podrobnú analýzu všetkých drobných rozdielov. Keď už chceš riešiť že študent si môže v Žiline kúpiť 12-minútový lístok za 0,60 €, to potom ja môžem vytiahnuť, že študent v Trenčíne si môže kúpiť 24-hodinový lístok za 1 €, zatiaľ čo žilinský študent lepšiu cenu ako 4 € nedostane.
Skrátka, v jednom aj druhom systéme sú niektoré segmenty ponuky lacnejšie, iné drahšie. Ale že by sa jeden zo systémov dal navvať vyslovene drahým a druhý vyslovene lacným, sa podľa mňa nedá povedať.
Nevidíš? To nemyslíš vážne, zrovna od teba by som čakal, že dodáš, že v Žiline sa DÁ KÚPIŤ LÍSTOK už za 90centov alebo 1 EUR a zľavnený za 0,60 resp. 0,70 EUR. Čiže v Žiline nie je základný lístok za 2 EUR. Zatiaľ čo v Trenčíne je. V Žiline s v kľudne kúpim za 90centov. A to je cena základného lístka.
Cestovné lístky na jednu cestu - papierové:
Časová platnosť/Zónová platnosť/Základný/Zľavnený
12 minút/100 - len MHD/0,90 €/0,60 €
60 minút/100 - MHD, SAD, ZSSK/1,00 €/0,70 €
60 minút kombinovaný (osoba + batožina/pes)/100 - MHD, SAD, ZSSK/1,20 €/-
60 minút (zakúpený u vodiča MHD)/100 - MHD, SAD, ZSSK/2,00 €/-
Myslel som to tak, že zaujímavým produktom by pre mňa bol celonárodný PREDPLATNÝ lístok - napríklad ročný, tak ako ho poznáme zo Švajčiarska, kde je ním štandardne vybavená podstatná časť populácie.
Vyslovil som obavu, že takýto lístok však reálne môže stáť toľko, že kúpyschopnosť priemerného slovenského cestujúceho nedovolí, aby si ho ľudia nejako masovo kupovali. Aj dnes si môžem kúpiť celoročný lístok na všetky vlaky ZSSK za 850 € - bolo by to pohodlné, ale je to dosť veľa peňazí naraz a aj napriek tomu, že cestujem vlakmi veľa, nie som si istý, či by som v ročnom merítku vôbec ušetril. Preto som sa zamýšľal nad tým, že ak by mal existovať ročný PCL na celú republiku komplet, koľko ľudí by si ho asi tak mohlo dovoliť.
Nemyslim si ze realne prebieha nejaka zaujmova komunikacia, ono ak si aspon raz nieco riesil na samosprave tak vies ako ta (ne)komunikacia tam prebieha. "O štok vejš" to bude velmi obdobne.
Ale v podstate to nemozes mat ani nikomu za zle, pretoze ako napisal Viko, zatial este ani nieje o com komunikovat, kedze prvotne informacie su slabe, nikto nevie co od toho realne ocakavat.
Krasny priklad je projekt "oversi" . A to bolo ozaj funkcne doriesene, len ten start bol kostrbaty. Pri type tychto sluzieb to musi byt hned na prvu dobru 100% inak to straca na atraktivite
"Predražená" MHD Trenčín: 60-min. u vodiča: 2 €, 60-min. z dopr. karty: 0,80 €, 30-dňový: 20 €
MHD Žilina (súčasť IDS ŽK): 60-min. u vodiča: 2 €, 60-min. z dopr. karty: 0,90 €, 30-dňový: 25 €
MHD Martin (súčasť IDS ŽK): 60-min. u vodiča: 2 €, 60-min. z dopr. karty: 0,75 €, 30-dňový: 25 €
Ja tam veľké rozdiely nevidím. Jediný zásadnejší rozdiel je, že MHD ZA umožňuje kúpiť papierový lístok za výhodnú cenu aj v automate (napr. 60-min. za 1 €). Ten ale nie je na každej zastávke.
Preco by nutne celonarodny listok mal byt predrazeny?(ak nebudeme brat v potaz ze stat je najhorsi hospodar)
Ak by existovali jednorazove listky, kde by bolo zadefinovane, kolko akemu subjektu z ceny listka pojde, je to zatial ten najlepsi napad aky existuje.
Predstavujem si to napriklad ako kupu madarskeho myta pokial nemas mytnu jednotku : zadas odkial ides, kam ides, ono ti to vypluje nejake moznosti trasy, zaplatis a cestujes. Pre ludi ktori nemaju/nechcu mat aplikaciu luxusna zalezitost, nemusis hladat listkomaty a len prestupis z vlaku na bus(napr.).
Samozrejme viem asi ze si s tou cenou skorej narazal na casove listky.
Súhlasím, NICL je zatiaľ jedno veľké tajomno, len z občasných náznakov možno hádať, ako to kompetentní zamýšľajú. Ja sa čudujem, že sa vôbec chcú púšťať do jednorazových lístkov. Som zvedavý ako sa bude definovať trasa, po ktorej cestuješ. Alebo to bude ako v tých nových apkách v niektorých krajinách, že ako cestujúci počas jazdy len "aktivuješ" apku, a tá podľa času a prejdenej dráhy identifikuje spoje, ktoré si využil a následne Ťa po ukončení cesty vyúčtuje?
Pre mňa by bol zaujímavý skôr celonárodný predplatný lístok. I keď sa obávam, že bude za cenu, ktorú si žiadny civil nekúpi.
Tak či onak, súhlasím s Tebou, že NICL je iba o možnosti naskladať niekoľko lístkov na jeden doklad. Nerieši logiku dopravnej obsluhy, koordináciu jednotlivých systémov, nastavenie ponuky. Očakávam, že toto aj naďalej budú robiť jednotlivé IDS, len možno v miestach prekryvu alebo v niektorých celonárodných otázkach im bude niečo predpisovať NADA. Význam IDS preto určite ostáva.
Ja osobne som veľmi rád, že TSK nezakladá vlastný IDS a plne podporujem, že sa namiesto toho rozhodol integrovať so súčasným IDS ŽK, ktorý je už trochu zabehnutý a nefunguje najhoršie. Som presvedčený, že IDS-ká by mali zahŕňať územia dopravne funkčných regiónov a nie otrocky kopírovať často umelo vytvorené hranice krajov. Považujem za logické, že medzi Považskou Bystricou a Bytčou nevznikne žiadna tarifná hranica, ale celé považské rameno od NM po ZA bude súčasťou jedného systému.
IDS ŽK nemám osobne prebádaný, ale predpokladám, že nejaké nadväznosti tam fungujú, pretože od kolegov z Liorbusu viem, že všetci zapojení dopravcovia museli zavádzať 24-hodinový dispečing, ktorý premávku spojov non-stop monitoruje a riadi.
Nuž, bodaj by. Ale keď vidíš tarifu MHD TN, tak sa len modlíme, aby to bolo ako v ZA. A tu je podstata, aby tento chorý cenník našej predraženej dopravy konečne šiel do zabudnutia. Žilinský formát je istotne o míle lepšie.
V prípade IDS máš čiastkovú informáciu z toho, ako to funguje v Žilinskom kraji. Aspoň čo sa týka predplatných cestovných, na webe idzk nájdeš dostatok podrobností - prepravné podmienky, . Ohľadom koordinácie, garantovaných prestupoch či spoločnom dispečingu nenájdeš nič.
Stále je to však omnoho viac, než sa vie o národnom integrovanom cestovnom lístku.
Veď to, že myslíme si, snáď, možno...ani jedno nemá dnes výpovednú hodnotu. Ani IDS ani NICL. Informácie chýbajú. U oboch. Takže čo si kto myslí, je jedno. Fakty hovoria, že uvidíme raz.
Za posledné dni mám dotaz. Keď po N3 ide ešte linka 16 večer, dokonca z Kubrice, prečo nejde celú trasu? Lebo ani linka 16 pred N3 nejde celú trasu a teda je potom nevyhnutný spoj N3, keď by radšej posledná alebo predposledná linka 16 mohla ísť celú trasu?
Hlavne sa stále ani len nevie, čo NICL znamená.
Zatiaľ to vyzerá len ako mobilná aplikácia, ktorá na jeden lístok zapíše rôzne čiastkové nákupy u jednotlivých dopravcov, t. j. žiadna tarifná integrácia, žiadne zvýhodnenie za dĺžku trasy. A keď sa na to spustila kritika, zrazu ministerstvo vypustilo balónik, že veď nachystajú vyhlášku na zjednotenie taríf. Ale to stále neznamená, že by niekto koordinoval trasy a časy spojov jednotlivých dopravcov.
Čiže aspoň ja osobne si zatiaľ myslím, že IDS bude pre cestujúceho výhodnejší.
theo
Stále je to však omnoho viac, než sa vie o národnom integrovanom cestovnom lístku.