A ešte pridávam pár aktualít zo včerajška:
Bol som trocha fotiť a zameral som sa hlavne na zničené zastávky na Inoveckej a pri Nemocnici. V priebehu týždňa som sa totiž pozeral pri jazde linkou 11 cez čelné sklo a povedal som si, že si tie hrôzy na cestách pôjdem zdokumentovať.
Na Inoveckej som si všimol, že poškodené sú najmä zastávky smerom na Juh (čo sa týka vozovky). Tie v opačnom smere, nehovorím, že sú v poriadku, ale sú na tom lepšie. Plátať tie v smere na Juh už nemá význam, pretože už do zimy budú v rovnakom stave.
Ak nie sú peniaze na betón, musí sa tam spraviť aspoň súvislá výmena asfaltu v celej dĺžke zastávky v danom jazdnom pruhu.
Pri Nemocnici je to jedným slovom, rovnako ako na Inoveckej KATASTROFA. Opäť lokálne plátanie podľa môjho názoru nemá význam. Je do nich treba investovať rozhodne, kasseláky jednoznačne dať tam, nie na Beckovskú, tá ešte počká.
Pri fotení pri Nemocnici som stretol linku 24 v smere do Lauga. Odchod podľa CP 14:41, skutočný 14:50! Samozrejme sólo, cestujúci boli nalepený už na predných dverách. Na linku 24 treba jednoznačne v sobotu medzi 12:00 a 18:00 nasadiť kĺbové vozidlo.
Veľmi pekne napísané, hneď má človek lepší prehľad ?
Úplne súhlasím, že Karosy B952E sú zrelé na výmenu. Bohužiaľ, v poslednej dobe chodia častejšie, ako by mali. Na prvom mieste by som vypravil novšie Crosswaye a Citelisy. Nielen že drnčia ale majú neskutočne hlučný motor, človek nepočuje vlastné slovo, večne ma z nich bolí hlava.
Na takéto autobusy moc ľudí do MHD nepríde.
Pokiaľ viem, tak tieto autobusy majú životnosť práve 12 rokov. Tie z leta 2006 môžu ešte jazdiť (11 ks) ale tie z konca roku 2005 už by bolo treba tak do roka nahradiť (sú to 42,43,44 a 45). Osobne by som uvítal, ak by sa nahradili vozidlami Crossway LE (tie sú mi veľmi sympatické).
K tým Karosám B961E dodám len toľko, že keď stoja na zastávke rsp. v kolóne tak tiež veľmi drnčia (viac ako B952E). Nakoľko väčšinou cestujem z/na Juh I, tak si ich moc neužijem.
K Citelisu 18M dodám, že nízku podlahu nemá v celom vozidle. Tiež som si to myslel, no keď som ním ten minulý týždeň išiel, tak som skoro zakopol o jeden schod pri posledných dverách ? .
Mimochodom, kedy má končiť SAD zmluva? Pretože ak niekedy teraz, asi nové vozy kupovať nebudú.
"odpor k NP vozidlám" je vlastne výsledkom "práce" dopravcu i mesta: keďže sa na všetko pozerá (resp. pozeralo, keď vidím úspech s #61) len cez spotrebu bez ohľadu na výhody a nevýhody toho ktorého vozidla s klapkami na očiach, tak potom vodiči sú tlačení do niečoho, čo nie je reálne. A ak bolo, tak len pri nových vozoch a ptričnom servise vozov, čo zrovna v TN nie je výkladnou skriňou - viď #61 či #01, ktoré viac stáli posledné roky než jazdili.
Ja to poviem takto
Karosa B952E - sólo voz, manuálna prevodovka (automat má B951E, jazdí v Humennom jedna tuším), takže dáva priestor vodičovi na zlepšenie, ale len ak je voz riadne udržiavaný a motor je v poriadku. Dnes v TN tieto vozy síce na prvý pohľad vďaka laku vyzerajú pekne, ale pozrite sa na tie prepadnuté podlahy niekde, predné nápravy idú vyskočiť, čo sú vytlčené a spotreba už nie je čo bývala. Tieto vozy majú 12 rokov a je to cítiť na nich. Cestovanie v nich síce nemožno považovať za zlé, ale majú schody a pri neutráli na zastávke drnčí celý voz. Týchto máme 15ks, zrelých na výmenu.
Karosa B961E - kĺbový voz, automatická prevodovka s 3 stupňami od Voithu s retardérom. Platí síce o nich všetko to, čo o B952E pokiaľ ide o schody a vek, ale tie v TN mi prídu v oveľa lepšom stave, nechcem tvrdiť že výstavnom, ale fakt je, že málokedy za tie roky bola nejaká mimo, nerátajúc nehody. Je to dané isto aj tým, že nikdy nejazdili víkend (spomínam jednu výnimku) a posledné dva roky majú aj krátke zmeny, už nejazdia od 04:10 do 23:00. Výhodou je ich kapacita, čo pri spotrebe cca 48l/100 predstavuje pre mňa výhodu a nie nevýhodu (ako inak - v spotrebe). Sú to podarené vozy, veď okre našich poslednú kúpil len Uher, takže sú to Hi-Tec B961E ? Dúfam, že ešte vydržia (nepredpkladám skoré nahradenie niečím nízkopodlažným s porovnateľnou kapacitou). Máme 4 kusy.
Citelis 12M - sólo voz s nízkou podlahou v celom vozidle, orpoti B952E vyššia kapacita, ale aj spotreba (daná stojatým motorom), avšak tento voz má hlavne výhody zrejmé pre mestskú premávku a automat dodáva vozu pohodlie pre vodiča. Ako to u nás v TN žiaľ býva, voz #01 nejazdí, ale hejno B952E až do rozsypania. Vozidla má kneeling! Máme len 5 ks.
Citelis 18M - kĺbový voz s nízkou podlahou v celom vozidle (!), ktorý v TN nabehal menej, než B952E nacúvali. Vozidlo má kneeling! Jeho spotreba sa ukázala normálna, otázny je jeho stav, veď vydržal v premávke ledva 2 dni, čo je isto príčina jeho státia a neúdržby po dlhé 4 roky. Ak sa dá do poriadku, mal by byť vlajkovou loďou MHD tak, ako sa v roku 2008 uvádzalo vo všetkých médiách. Platí o ňom všetko ako o 12M, avšak má najvyššiu kapacitu, až 152 ľudí. Tento voz by mal jednozančne jazdiť, a to denne (možno okrem víkendov).
Corssway 12LE - sólo voz, ktorý má 1/2 podlahy nízkej a polovicu vysokej. Má manuálnu prevodovku. Je to taký "bastard" medzi Citelisom a Crosswayom 12. Pre MHD šikovný voz a v TN má uplatnenie. Má skutočne dobrú spotrebu, preto dúfam, že buď nový model tohto vozu alebo Urbanway 12 nahradí naše Karosy 952E. Keďže sú to relatívne nové vozy, aj ich stav tomu zodpovedá.
Podľa mojich informácii v trenčianskej SADke boli prípady, kedy bolo vodičovi strhnutých aj 100 eur z výplaty. Práve pre dôvody, ktoré tu niektorí spomínali. Dedov sused je vodič, tak sa ho pýtal na to. Takže by to naozaj dávalo zmysel, prečo je neochota a odpor k automatom a v tomto prípade nízkopodlažným vozidlám. Teda zo strany vodičov. Čomu sa ľudsky určite dá rozumieť.
Update z dnešného rána. Citelis 18M nie je odstavený v areály SADky. Teda aspoň nie tam, kde stál ostatné mesiace. Ak dnes nejazdí, pravdepodobne je v spomínanej dielni.
Ono to nebola len sutaz, vodicom boli a v niektorych podnikoch (napriklad SAD Presov) aj realne su za nadspotrebu kratene premie, ktore tvoria vyznamnu cast ich mzdy. Pricom normy na spotrebu su casto urcovane tzv. bulharskou konstantou (osobne som bol na skoleni, kde mi trtko zodpovedny za PHM povedal: " No, ja viem ze hore kopcom ma autobus vyssiu spotrebu, ale dolu kopcom zase berie menej, takze ono sa to vlastne dorovna."
Nastastie v poslednych rokoch za toto dostalo par sadistov po prstoch (Arriva Nitra od inspektoratu prace a SAD Poprad nedavno na sude - obidve museli zrazky zo mzdy vyplatit zamestnancom naspat), takze snad tento debilny manier konecne vykape.
pokiaľ viem v istej podobe to funguje aj u našej SAD-ky: je jedna norma na spotrebu (vycucaná z brucha, keď vidím ako sa tu "argumentovalo" spotrebou Citelisu 18M), a preto kto jazdí Crossway 12 LE, máe šťastie, kto Karosu B952E má smolu. Ale najhoršie z toho vychádzajú "automaty", a preto ani Citelis 18M #61 a ani Citelis 12M #01 skoro nejazdia. Hoci by to malo byť práve naopak, pretože autmatická prevodovka je do MHD vhodnejšia, nehovoriac o kopcovitom teréne sídliska Juh. Chcelo by to vedieť, akú "normu" na spotrebu má mesto pre jednotlivé typy vozov pri preplácaní tzv. oprávnených nákladov a či to vychádza z dát dopravcu, alebo to niekto "určil" od stola a preto je kĺbový autobus postrachom, hoci kapacitou vždy poteší viac než sólo.
Jeden z možných dôvodov, prečo nemajú "SAD-istickí" (všeobecne) vodiči radi kĺbové autobusy, a ešte menej automatické prevodovky, je ten, že samotné podniky SAD majú dlhé roky zaužívané akési "naftové ligy", kde sa súťaží o najnižšiu spotrebu. Tam pochopitelne nebude asi víťazom vodič, ktorý by mal dajme tomu pridelený Citelis 18M - to je jasné... Dokonca, túto "súťaž" majú (mali) niektoré SADky uvedenú ako zamestnanecký benefit ? Pritom nešlo ani tak o samotné šetrenie spotreby pri bežnej prevádzke, ale o to, aby sa vodičom jednoducho povedané, neoplatila kradnúť nafta... alebo ako pokus o jej možnú elimináciu... Aký to malo dopad na cestujúceho, je všeobecne známe - v zime nevykúrené busy, jazda rýchlosťou 25 km/h s následným volnobehom atď...
S 13A som cestovával za ženou (vtedy ešte priateľkou) na intrák, no tento príklad by ma veru nenapadol Musím však potvrdiť, že niektoré úseky sú naozaj o umení. Bolo to v čase, kedy mala Viedeň MANy na tejto linke. Ale aj tak.
...no veď práve...
Naordinoval by som im povinne jeden deň napríklad na 13A vo Viedni s kĺbovým MB Citaro a potom by sme si mohli podebatovať, čo je prejazdné s kĺbom, a čo nie...?
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
MA MHD