Úvod

V roku 2018 vyhlásila Železničná spoločnosť Slovensko verejnú súťaž na dodávku piatich nových ozubnicovo-adhéznych elektrických jednotiek pre trate Ozubnicovej železnice a Tatranské elektrické železnice. Víťazom súťaže sa stala švajčiarska spoločnosť Stadler Bussnang AG, ktorá v roku 2021 dodala nové elektrické jednotky typu GTW 2/6. Nové vozidlá nahradili na ozubnicovej železnici pôvodné tri ozubnicové jednotky SLM-BBC z roku 1970 a zároveň môžu premávať aj tratiach Tatranských elektrických železníc. Zmluvná cena jednej ozubnicovo-adhéznej jednotky bola 6,720 mil. € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Stadler GTW 2/6 495.951-6, 495.952-4, 495.953-2, 495.955-7 2020 – 2021 2021 – 2022 5
Spolu 2020 – 2021   5

Technické parametre

Dĺžka 34424 mm
Dĺžka so spriahadlami 35934 mm
Šírka 2650 mm
Výška 3852 mm
Výška podlahy 400 mm / 980 mm
1100 mm (v strednom článku)
Počet dverí 4 + 2 manipulačné
Počet miest na sedenie 91
Maximálna rýchlosť 20 km/h (ozubnicová prevádzka)
80 km/h (adhézna prevádzka)

Fotografie

Prevádzka

Prvé vozidlo bolo privezené od výrobcu v polovici januára 2021. Schvaľovacie skúšky prebiehali na tratiach TEŽ od 29. marca 2021. Celá dodávka nových vozidiel bola ukončená do leta 2021. Prvé dve vozidlá sa do premávky s cestujúcimi zaradili 13. decembra 2021 na tratiach TEŽ na linkách 183 a 184. Premávka vozidiel na zmodernizovanej trati ozubnicovej železnice Štrba - Štrbské Pleso začala 16. februára 2022.

Katalóg vozidiel

495.951-6 495.952-4 495.953-2 495.954-0 495.955-7

Legenda a štatistika

495.951-6nevyradené vozidlo: 5 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Will the new rack railway vehicle be using the same number as old EMU 49 overhead works vehicle?
https://imhd.sk/tatry/vehicle/6760/Motorové-vozne-Tatra-M-49-0-495-955-7
Nie je náhodou maximálna rýchlosť pri ozubnicovej prevádzke 30 km/h?