V roku 2018 vyhlásila Železničná spoločnosť Slovensko verejnú súťaž na dodávku piatich nových ozubnicovo-adhéznych elektrických jednotiek pre trate Ozubnicovej železnice a Tatranské elektrické železnice. Víťazom súťaže sa stala švajčiarska spoločnosť Stadler Bussnang AG, ktorá v roku 2021 dodala nové elektrické jednotky typu GTW 2/6. Nové vozidlá nahradili na ozubnicovej železnici pôvodné tri ozubnicové jednotky SLM-BBC z roku 1970 a zároveň môžu premávať aj tratiach Tatranských elektrických železníc. Zmluvná cena jednej ozubnicovo-adhéznej jednotky bola 6,720 mil. € bez DPH.
Séria |
Typ |
Evidenčné čísla |
Rok výroby |
Sprevádzkovanie |
Vyraďovanie |
Počet |
1. |
Stadler GTW 2/6 |
495.951-6, 495.952-4, 495.953-2, 495.955-7 |
2020 – 2021 |
2021 – 2022 |
— |
5 |
Spolu |
2020 – 2021 |
|
5 |
Dĺžka |
34424 mm |
Dĺžka so spriahadlami |
35934 mm |
Šírka |
2650 mm |
Výška |
3852 mm |
Výška podlahy |
400 mm / 980 mm
1100 mm (v strednom článku) |
Počet dverí |
4 + 2 manipulačné |
Počet miest na sedenie |
91 |
Maximálna rýchlosť |
20 km/h (ozubnicová prevádzka)
80 km/h (adhézna prevádzka) |
Prvé vozidlo bolo privezené od výrobcu v polovici januára 2021. Schvaľovacie skúšky prebiehali na tratiach TEŽ od 29. marca 2021. Celá dodávka nových vozidiel bola ukončená do leta 2021. Prvé dve vozidlá sa do premávky s cestujúcimi zaradili 13. decembra 2021 na tratiach TEŽ na linkách 183 a 184. Premávka vozidiel na zmodernizovanej trati ozubnicovej železnice Štrba - Štrbské Pleso začala 16. februára 2022.