Úzkorozchodná ozubnicová železnica sprístupnila v roku 1896 návštevníkom Vysokých Tatier rozvíjajúcu sa tatranskú kúpeľnú osadu Štrbské Pleso od stanice Košicko-bohumínskej železnice v Štrbe. Pre trať so zmiešaným adhézno-ozubnicovým systémom (v ozubnicovej časti bol použitý systém Riggenbach) boli dodané dve parné lokomotívy z lokomotívky vo Florisdorfe, štyri osobné prívesné vozne a dva nákladné prívesné vozne od budapeštianskej firmy Ganz. V prvých rokoch mala trať zubačky iba hornú a dolnú stanicu, až v roku 1906 pribudla medzizastávka nazvaná Móryho osada.
Séria |
Typ |
Evidenčné čísla |
Rok výroby |
Sprevádzkovanie |
Vyraďovanie |
Počet |
1. |
WLF |
1 – 2 |
1896 |
1896 |
1936 |
2 |
Spolu |
1896 |
|
2 |
Dĺžka so spriahadlami |
5635 mm |
Maximálna rýchlosť |
15 km/h (v adhéznej časti)
10 km/h (na ozubnici) |
Ozubnicová lokomotíva s parným kotlom sa líšila od klasických parných rušňov tým, že stanovište strojvodcu a kotol boli mierne nahnuté tak, aby boli v stúpaní vo vodorovnej polohe z dôvodu aby bola voda v kotli rozložená rovnomerne. Lokomotíva mala výkon 133 kW a hmotnosť 18300 kg. Rozchod ozubnicovej železnice bol 1000 mm.
Prevádzka na ozubnicovej železnici začala 27. júla 1896. V začiatkoch zubačka premávala iba v letnej sezóne, časom sa doba prevádzky rozširovala a bola zavedená prevádzka aj v zimnej sezóne. Avšak počas zimy často zubačku odstavila bohatá snehová nádielka. Zubačková súprava mohla mať najviac dva vagóny a lokomotívu, pričom lokomotíva bola radená na dolnom konci súpravy. Komunikácia medzi rušňovodičom a brzdárom na hornom konci súpravy prebiehala pomocou signalizácie ovládanej špagátom vedeným po streche vozňov. Zubačku postavila a prevádzkovala Spoločnosť ozubnicovej železnice Štrba – Štrbské Pleso, od roku 1921 prevzali prevádzku ČSD. Prevádzka parnej zubačky trvala do augusta 1932, kedy bola na nej z dôvodu nerentabilnosti premávka zastavená. Konkurenciu zubačke predstavovala automobilová a autobusová doprava po novopostavenej ceste medzi Štrbou a Štrbským Plesom.
Ozubnicová železnica bola definitívne zrušená a demontovaná v roku 1936. Parné lokomotívy boli odvezené do Vrútok, kde slúžili ako vyhrievacie kotly v železničných dielňach.
1. | 2. |
1 | | U 29.001 | |
2 | | U 29.002 | |