Na konci tohto roka končí súčasný 15-ročný kontrakt na poskytovanie MHD medzi mestom a SAD Poprad.
Mesto Poprad vyhlásilo verejnú súťaž na poskytovateľa služieb MHD na obdobie rokov 2025 až 2034, keďže aktuálny kontrakt s dopravcom SAD Poprad skončí 31. decembra 2024. Súťažné podklady pre mesto Poprad vypracoval organizátor východoslovenského integrovaného dopravného systému, spoločnosť IDS Východ, s ktorou mesto súčasne podpísalo zmluvu o spolupráci pri zavádzaní integrovanej dopravy na území mesta. Výhľadovo (po rozhodnutí mesta) sa teda počíta aj so zaradením MHD Poprad do integrovaného dopravného systému na území funkčného regiónu Východné Slovensko.
Predpokladaná hodnota zákazky za celé 10-ročné obdobie je 37,466 mil. € bez DPH. Kritériom na vyhodnotenie ponúk bude najnižšia ponúknutá celková cena. Do súťaže sa môžu prihlásiť dopravcovia, ktorí za predchádzajúce tri roky vykonávali pravidelnú autobusovú dopravu aspoň v objeme 2 milióny tarifných kilometrov.
Vysúťažený dopravca bude poskytovať služby MHD na existujúcich 8 linkách v rozsahu 785 111 km (východiskový rozsah pre rok 2025). V prípade bezproblémového verejného obstarávania bude začiatok poskytovania služieb k 1. januáru 2025. V priebehu trvania zmluvy môže prísť k navýšeniu rozsahu výkonov najviac o 25 %, resp. k zníženiu max. o 15 %, medziročná zmena môže byť najviac 10 %.
MHD bude zabezpečovaná podľa Štandardov kvality IDS Východ. Mesto požaduje vozidlový park pozostávajúci minimálne z 19 vozidiel, z toho 2 kategórie M2 (kapacita 100 a viac miest), 15 kategórie M1 (kapacita 80 resp. 70 a viac miest) a 2 kategórie S (kapacita 25 a viac miest). Priemerný vek vozidiel počas trvania zmluvy nesmie presiahnuť 10 rokov a maximálny vek každého vozidla (s výnimkou záložných vozidiel) môže byť do 15 rokov. Počas prvého roka nebude vyžadované, aby vozidlá spĺňali vybrané požiadavky zmluvy a Štandardov kvality. Na začiatku kontraktu musí byť aspoň 80 % vozidiel s bezbariérovým prístupom a vybavených klimatizáciou, po dvoch rokoch musia tieto požiadavky spĺňať všetky vozidlá.
Dopravca bude musieť dodržať minimálny podiel ekologických vozidiel vo svojom vozidlovom parku podľa zákona o podpore ekologických vozidiel, pričom tento podiel má byť zabezpečený vozidlami s elektrickým pohonom (elektrobusy) s prepravnou kapacitou 25+ a 70+ cestujúcich (kategórie S a M1 podľa Štandardov kvality IDS Východ), minimálne po jednom vozidle z každej kategórie. Na obstaranie ekologických vozidiel sa bude musieť dopravca zapojiť do vyhlásenej výzvy „Podpora rozvoja udržateľnej mobility mimo BSK“ z Programu Slovensko a vynaložiť všetko úsilie, aby bol projekt úspešný. Zmluva počíta aj s možnosťou, že časť ekologických vozidiel obstará mesto a dopravca bude povinný ich prevziať do nájmu.
V prípade, ak víťazom súťaže nebude súčasný dopravca, mesto má predkupné právo na doterajšie autobusy využívané v MHD. Podľa najnovšieho registra vozidiel MHD ide o 20 autobusov Mercedes-Benz Citaro a dva autobusy Irisbus Crossway, ktoré môže mesto za zostatkovú hodnotu od dopravcu odkúpiť.
draxter