Do konca roka sa počíta s vynovením všetkých tatranských električiek radu 425.95.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) začne od soboty 15. júla 2023 nasadzovať na trate Tatranských elektrických železníc prvé dve zmodernizované električky Stadler radu 425.95. Ide o prvé električky zmodernizované v spoločnosti ŽOS Vrútky v rámci eurofondového projektu ZSSK v hodnote 30,495 mil. €. Do konca tohto roka by malo byť zmodernizovaných všetkých 15 električiek tohto typu.
Pri modernizácii je do vozidiel inštalovaná aj celovozidlová klimatizácia, ktorou električky doteraz vybavené neboli. Okrem nového determálneho zasklenia sú na bočných oknách osadené aj sťahovacie tieniace roletky. V interiéri boli osadené nové sedadlá s poťahmi ako v nových hybridných zubačkách. Cestujúci budú mať v interiéri k dispozícii tiež elektrické zásuvky 230 V, USB zásuvky umožňujúce nabíjanie mobilných zariadení a Wi-Fi prístup k internetu. Vymenený je aj informačný systém pozostávajúcich z vonkajších LED displejov a vnútorných LCD obrazoviek. Do vozidiel bol doplnený aj systém na počítanie cestujúcich. Pôvodné svetlá na čelách električiek boli vymenené za nové LED svetlá.
Ako prvé boli do prevádzky po modernizácii uvedené vozidlá 425.958 a 425.951. Prvá električka sa z modernizácie vrátila ešte v minulom roku, následne na nej prebiehali dokončovacie práce v depe Poprad a skúšobné jazdy potrebné pre vydanie povolenia pre prevádzku s cestujúcimi. Stredný článok modernizovaných električiek bude zdobiť silueta niektorého z tatranských štítov. Električka 425.958 dostala polep s Kriváňom, električka 425.951 bude propagovať Ostrú.
„Polep modernizovaných električiek prezentuje názvy tatranských štítov rovnako, ako je tomu pri hybridných jednotkách, tzv. elektrozubačkách, ktoré jazdia v Tatrách od roku 2021. O ich dizajne vtedy rozhodla široká verejnosť prostredníctvom súťaže, kde porota vybrala z piatich najlepších návrhov, ktoré sa dostali do finále. Pri výbere názvov pre zmodernizované jednotky pokračujeme v nastavení konceptu súťaže na facebookovom profile ZSSK formou hlasovania celkovo v troch kolách súťaže, z ktorých bude vybraných dokopy 12 názvov. Zvyšné tri mená (Kriváň, Končistá, Ostrá) boli určené v rámci výberu v ZSSK. V prvom kole verejného výberu z februára tohto roku, boli zas zvolené mená: Veľké Solisko, Široká veža, Gerlach a Svišťový Štít. Zvyšné vyberú ľudia hlasovaním v ďalších dvoch kolách súťaže (druhé kolo prebehne v auguste a tretie v septembri)," priblížil výber štítov hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
„Z technického pohľadu ide o rozsiahly projekt modernizácie nielen interiéru vozidiel, ale aj trakcie a regulácie výkonu s doplnením funkcionalít, ktoré pred modernizáciou vozidlá nemali. Teší nás, že ako lokálny železničný podnik môžeme tento projekt realizovať spolu s našimi subdodávateľmi. Spoločnosť Stadler je náš najväčší subdodávateľ v tomto projekte, čím sme nadviazali na výrobu týchto vozidiel pred viac ako 20. rokmi. Napriek vplyvom, ktoré nás všetkých postihli v poslednej dobe, sú prvé kusy po modernizácii schválené a odovzdali sme ich tento týždeň. Chcem poďakovať všetkým zúčastneným inštitúciám a jednotlivcom na tomto projekte za pozitívny prístup a popriať vozidlám veľa najazdených kilometrov bez porúch a nehôd a pevne verím, že aj tento projekt úspešne ukončíme do konca tohto roka,“ uviedol Michal Vereš, generálny riaditeľ ŽOS Vrútky.
ZSSK pripomína, že do ukončenia modernizácie vozidiel môže prichádzať vo Vysokých Tatrách k obmedzovaniu počtu nasadzovaných električiek, keďže modernizácii sa z dôvodu časovej tiesne podrobuje súčasne viac električiek než bolo pôvodne plánované.
ES499.0001