Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: kvorka #910:
Kĺbové autobusy sú podľa pána Troligu nebezpečné, tak ako by niečo také strašné mohol vyvíjať ? ?
Ako to vyzerá s vývojom kĺbového autobusu u Troligu?
to je velmi zvlastny bus
Reakcia na: brefos #905:
Pri troche šťastia je možné ho stretnút, ja som ho videl v Tatranskej Polianke
Reakcia na: brefos #905:
Super nápad!!!
Lyžiarov by mal už túto zimu voziť elektrický skibus
http://busportal.sk/modules.php?name=article&sid=6882
cesta medzi Podbanskym a Strbskym Plesom je vraj z dovodu popadanych stromov uzavreta (STV)
Reakcia na: Isidor #898:
Chces prist na brigadu?:-)
Reakcia na: AAA #899:
Vo všeobecnosti čisto lanovkárskych kníh je málo, dokonca takmer žiadne. Takže aj tá teória bola obsiahnutá snáď len v príručkách pre stavebných inžinierov, možno by sa ešte niečo našlo v nejakej strojárskej literatúre, sám by som bol rád, keby niekto niečo také našiel. Každopádne to, čo som spomínal, je k dispozícii napr. v Příručke pro stavební inženýry, vydal SNTL Praha v r. 1960, malo to 4 zväzky, lanovky sú v 3. zväzku. Ďalej je aj dvojzväzková kniha Základy inženýrskeho stavitelství, tiež z tej doby, myslím zv. 2. Treba rešpektovať skutočnosť, že sú to texty z 50. rokov minulého storočia, a teda odrážajú úroveň a poznanie techniky v tej dobe. Odvtedy sa mnoho vecí v lanovej doprave pomenilo (a to tak, že vtedajší technici by si zrejme klepali na čelo ☺ ). Ale ako základná pomôcka to postačí, totiž základné princípy sa pochopiteľne nemenia, len ich využitie.
Co sa stalo s voznom c. 1 lanovky? zostal na Skalnatom, alebo ho zniesli dole po odstraneni lan?
Reakcia na: anbis #889:
Z akej knihy pochádza tá lanovkárska teória?
"Stydlivě v ústraní depa Tatranských Elektrických Železnic v Popradu začíná oprava jednotky 420 953-4 do podoby muzejního exponátu. Snad ji do roku a do dne spatříme nablýskanou pod Tatranskými vrcholy {10.8.2010}" 🙂
http://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2010081601
Reakcia na: Ike #894:
Ja väčšinou otázky rentability, resp. čo by bolo keby bolo neriešim, pretože väčšinou to nikam nevedie a vŕtam sa radšej do techniky ? . Ale výnimka potvrdzuje pravidlo, takže: osobne by som bol za zachovanie Srdiečko - Kosodrevina presne s tým cieľom, ktorý spomínaš. Tam boli na tom priam ideálne podmienky. Dôvod likvidácie mi nie je známy, preto ich ani nechcem súdiť. Mohlo ísť aj o niečo závažnejšie... Snáď skutočný dôvod raz spoznáme.
Je tu potom faktor, ktorý spomína S499.1023, a síce že aj na takej lanovke, ktorá by jazdila len v lete, treba vykonávať všetky činnosti tak isto ako na tej, ktorá jazdí celoročne. Z hľadiska ŠOTD tam nie je žiaden rozdiel. A tu už sa dostávame k rentabilite. Keď uvážime konkrétny prípad Srdiečka, je to stredisko s celoročnou prevádzkou, tzn. zamestnanci LD u nich pracujú väčšinou celoročne a nie je problém ich zaradiť ako na novej, tak na starej lanovke. Tá stará ale tiež vyžaduje ND a pravidelné kontroly a skúšky, presne tak isto ako nová, ktoré jej nikto neodpustí, bez ohľadu na to, koľko týždňov v roku jazdí. A udržať lanovku v takom stave, aby bola spôsobilá na premávku s cestujúcimi a aby prešla kontrolami ÚRŽD, nie je úplne banálne a hlavne niečo to stojí. Iste, keby bol záujem, dá sa to. Ale to je už klasická polemika a špekulácie, ktorým sa radšej vyhýbam.

Re #896 S499.1023: Ja sa zase nevyznám ani slovkom do železníc ? , ale keď sa mám vyjadriť k našej téme, tak by som dodal len toľko, že v prípade toho Srdiečka by náklady boli snáď nepatrne nižšie (v dôsledku vyššie spomínaného) ako v lokalite, kde by také zariadenie existovalo samotné. Ale Rollky mali vôbec smolu, že sú veľkými požieračmi dopravných lán, ktoré sa musia vymieňať vo veľmi krátkych intervaloch. Kým na neodpojiteľnej sedačke dopravné lano vydrží teoreticky večne (o spôsobilosti rozhoduje RTG kontrola raz za dva roky a periodické prehliadky), tak na Rollkách, kde oceľové lano behá po oceľových kladkách bez bandáží a kde sa vozne rozbiehajú gravitačne, je to ohraničené krátkou dobou, snáď 2 alebo 3 roky, teraz neviem presne. Takže ak na klasickej sedačke laná netvoria veľkú položku, tu s tým treba vážnejšie počítať. Okrem toho je tam aj napínacie lano, ktoré sa vymieňa raz za 4 alebo 5 rokov podľa stavu. A potom tie hlavné veci - denné, dvojtýždňové, mesačné, polročné, ročné periodické kontroly. Pravidelná revizia strojnej a elektrickej časti. Atď.
Reakcia na: Ike #894:
Ja neviem, koľko stojí udržiavanie lanovky, pravidelné revízie, výmena lán a neviem čo všetko. Ja len viem zo svojho odboru, že udržiavanie nejakej železničnej trate v prevádzke pre šotoúčely nie je taká malina, ako si šotouši predstavujú. Bez sponzora je to neudržateľné.
Reakcia na: anbis #889:
Nemyslel som to tak, že to bol výmysel Transporty, ale že dvojlanový systém u tejto kabínkovej lanovky nebol experiment ani u Transporty, nieto vo všeobecnosti. ?
Reakcia na: anbis #893:
ten Chleb chápem (zhodou okolností som tam bol pred týždňom 🙂 ), zvýšila sa tam prepravná kapacita z nejakých 200 os/h na 800 os/h. Zas nemôžme sa hrať na to, že reálny a celkom pohopiteľný konflikt zisk vs. šoto existuje.

Ale nepochopím to rozobratie úseku Srdiečko - Chopok, keď tam tá lanovka nikomu nezavadzala. Mohli ju prevádzkovať nepravidelne v lete, počas znížených nárokov, ako technickú pamiatku - predsalen je to prvá generácia sedačkových lanoviek na Slovensku, ktoré si myslím, boli technologicky na tú dobu dosť vyspelé.
Reakcia na: Ike #892:
V ČR zatiaľ stále jazdia všetky tri VR, ktoré tam boli postavené, 2 úseky na Snežku a ešte ďalšia Bohosudov - knežiště v Krušných horách. Prvý úsek Snežky je viacmenej v pôvodnom stave, druhý má vymenenú elektrickú časť, je tam už frekvenčný menič, asynchrónny pohon a napríklad aj obnovené základové pätky podpier. Súvisí to s tým, že v nedávnej minulosti sa zvažovalo ponechanie horného úseku, ktorý má toho najazdené výrazne menej ako prvý. Tá trasa je tam otvorená a kvôli vetru premáva naozaj málokedy. Prvý úsek vedie lesom, takže jazdí dennodenne od rána do večera. Oni sa o to perfektne starajú, ale napriek tomu to asi nevydrží večne. Čo oni ani nechcú - nebudem to tu ale zbytočne zahlcovať plánmi na ich náhradu, sám v tom už po toľkých zmenách nemám prehľad. Dá sa to všetko nájsť na nete...
Spomínaná lanovka Bohosudov (inak dodnes najdlhšia jednoúsekovka v ex. CS) jazdí viacmenej v pôvodnom stave, údajne sa tam zvažuje nejaká mierna modernizácia. Osobne si myslím, že zrejme má šance prežiť, nie je tam zjazdovka a slúži čisto výletným účelom. Len treba vykonávať aj údržbu a problémom sú spínacie aparáty - uchytenia.

U nás sme si už všetky Rollky úspešne zlikvidovali. Posledná dojazdila na Silvestra 2003 vo Vrátnej na Chleb (dnes je tam už nová lanovka). Okrem nej sme mali u nás ešte tie slávne 4 úseky cez hrebeň Chopka (Jasná - Luková - Chopok - Kosodrevina - Srdiečko), z ktorých dnes existuje už len III. úsek Kosodrevina – Chopok, ale nie je už tiež prevádzkyschopný. II. úsek Luková – Chopok bol rozobratý minulý rok v lete. I. a IV. úsek boli nahradené novými lanovkami ešte v 90. rokoch, na II. a III. úseku (dojazdili v rokoch 1997 - 1998) nie je nič. Samozrejme ani ten tretí úsek nečaká nič iné, ako autogén. Hoci čisto technicky by sa zrejme dala rekonštruovať, nikto na tom nemá záujem, u nás žiadna Rollka asi nezostane. Je škoda, že v 90. rokoch nebol zachovaný ani úsek IV. Srdiečko - Kosodrevina, nová lanovka bola vybudovaná asi 50 m povedľa a nejakú dobu ešte stáli vedľa seba. Presné okolnosti mi nie sú známe, zostáva veriť, že na jej likvidáciu existoval rozumný dôvod.
Ináč vraj po odstavení chopkovských lanoviek sa ozývali hlasy, aby kompetentní skoncovali aj s tou chlebskou, veď "prečo to tam môže jazdiť, keď u nás ste to zatrhli". Takže sa nie je čomu diviť. Na druhej strane chlebskú by ukončili zrejme skôr či neskôr aj tak, nevyhovovalo to tam lyžiarom v zime.

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.