Reakcia na: AAA #586:
Nuž, kedysi to tak bolo. Mne osobne by sa tiež najviac páčilo, keby štát preplácal sociálne zľavy vo všetkých druhoch dotovanej dopravy a mestá a kraje by si platili iba výkony vo verejnom záujme, tak ako to navrhoval Zväz autobusových dopravcov. Lenže po geniálnej fiškálnej decentralizácií, keď štát síce previedol kompetencie ale na peniaze už akosi zabudol sa toho už asi nedočkáme.Re #584 Valec: To bude tým, že Žilina nebola postihnutá primátorom Králikom (aj keď Slota asi tiež nebol zrovna výhra). Práve v poslednom roku som platil asi tak o 1500 korún za semester viac, pričom domov mi prišiel papier, že je to kvôli takej a takej dani či poplatku... neviem presne, ako to bolo formulované, musel by som ten papier niekde vyhrabať. Ale nikdy som si to nespojil s vekom, myslel som si, že to je spôsob akým Králik pláta diery v mestskom rozpočte na úkor študentov.
irizar
Za prvé, MHD je dotovaná mestom, nie krajom. Za druhé, mestá MAJÚ príjmy aj z cezpoľných študentov. Najlepšie to viem popísať na príklade Banskej Bystrice. Každý, kto strávi noc v zariadení prechodného ubytovania, či už je to internát, penzión alebo hotel zaplatí mestu ubytovaciu daň - za mojich čias to bolo 10 korún na noc, to znamená 300 mesačne a pri deviatich mesiacoch 2700 korún ročne na osobu. Na intrákoch na Tajovského býva okolo tisícky študentov, tak si to zrátaj. Podotýkam, že tie peniaze dostáva mesto za nič, pretože na vybudovanie ani prevádzku intráku nedáva ani halier.
Ale poďme ďalej. Ja som za svojich študentských čias zvykol v BB minúť cca 2000 korún, a to nefajčím a v podstate nepijem. Niektorí minuli aj niekoľkonásobok tejto sumy. Na UMB študuje cca 15000 študentov, ak len tretina z toho sú cezpoľní, bavíme sa o 5000 ľuďoch. Vieš si predstaviť tú kúpnu silu? A aké percento z nimi vyprodukovaných tržieb ide do mestských a krajských rozpočtov? Nože si to skús spočítať a potom sem z vážnou tvárou napíš, že univerzitné mestá sú trestané...
Tie peniaze v rozpočtoch sú. To, že niektoré mestá a podniky nevedia s nimi nevedia hospodáriť, prípadne míňajú na pi... na kraviny, takže na kvalitnú dopravu nezostane, to už je druhá vec. A samozrejme, zahrať na lokálpatriotickú strunu a spustiť ukrivdené mraučanie o tom, ako za všetko môžu tí hnusní cezpoľní je najjednoduchšie. Robia to hlavne takí "odborníci", čo o doprave vedia asi toľko ako ja o metalurgii: Králik, Záhradník, najnovšie nitriansky primátor Dvonč...