Úvod

Nízkopodlažný autobus SOR NB 12 štandardnej dĺžky predstavila česká spoločnosť SOR Libchavy v roku 2006 a do sériovej výroby ho uviedla v roku 2008. V tom istom roku vznikla aj verzia s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG) s označením NBG 12. V roku 2014 prišla na trh verzia s motorom spĺňajúcim emisnú normu Euro 6. Autobusy NB 12 sa vyrábali v trojdverovom i štvordverovom vyhotovení do začiatku roka 2022, pričom posledné vyrobené autobusy smerovali do Prešova. V Prešove bol tento autobus testovaný v roku 2012.

Dopravný podnik mesta Prešov zakúpil v roku 2021 päť naftových autobusov SOR NB 12 City vďaka získaniu nenávratných finančných príspevkov z fondov EÚ v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Cena jedného autobusu bola 195 000 €.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NB 12 City 413 – 414 2021 2021 2
2. SOR NB 12 City 425 – 427 2021 – 2022 2022 3
Spolu 2021 – 2022   5

Technické parametre

Dĺžka 12180 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2900 mm
Výška s klimatizáciou 3110 mm
Výška podlahy 325 mm
Rázvor 6180 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 30 + 1
Počet miest na státie 57
Celkový počet miest 87 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11090 kg
Motor FPT Industrial Tector 7 F4AFE612F, Euro 6d, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 210 kW / 2500 rpm
Objem motora 6728 cm3
Krútiaci moment motora 1000 Nm/1250 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF EcoLife 6 AP 1200B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, hnacia, portálová s dvojitou redukciou
Pneumatiky 285/70 R 19,5 (predná náprava)
275/70 R 22,5 (zadná náprava)
Klimatizácia Eberspächer AC 520
Chladiaci výkon klimatizácie 30 kW

Fotografie

Opis

Skelet dvojnápravového autobusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Motor umiestnili v zadnej časti nastojato v motorovej veži. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici štvoricou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá s textilným poťahom prevažne v priečnom usporiadaní 2+1, resp. 2+2. Väčšiu časť sedadiel umiestnili na vyvýšených schodíkoch. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Pre zvýšenie bezpečnosti inštalovali interiérový a exteriérový kamerový systém so záznamovým zariadením.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými stropnými svietidlami. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním. Vetranie riešili posuvnými časťami bočných okien a stropnými vetrákmi. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili strešnou klimatizačnou jednotkou s možnosťou vykurovania.

Prevádzka

Prvé dva autobusy boli do Prešova dodané 24. augusta 2021. Pred zaradením do premávky im boli pridelené čísla #413 a #414. Do premávky boli nasadené v októbri 2021. Ďalšie tri vozidlá boli sprevádzkované 5. apríla 2022. Vozidlá sú nasadzované na všetky linky obsluhované 12-metrovými autobusmi.

Katalóg vozidiel

413 414

425 426 427

Legenda a štatistika

413nevyradené vozidlo: 5 (100 %)
413online: 1 (20 %)
413dnes v premávke: 1 (20 %)
425odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 1 (20 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 70,7 %, v pondelok až piatok 74,3 %

Teraz v premávke na linkách

22

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Super! To som nečakal že kúpia Sor nb 12 a nb 18. Skôr som čakal sor ns 12, 18
Dnes som urobil Prešovský sor nb 12. Myslím že sa bude podobať tomu čo bude jazdiť. Samozrejme ak tam bude niečo inak, zmením to aj ja 🙂
Reakcia na: Misho #2:
Urobil som aj sor bn 10.5, solaris urbino 12, 18, sor nb 18, irisbus citelis 12, irisbus citybus 12m, Karosa B961E,B941E, B932, B732, B731, Ikarus 435, škoda 14Tr #87. A aj nejaké ktoré ste testovali 🙂
Reakcia na: Misho #3:
kde to robite?
Reakcia na: peppediuno_2548 #4:
V hre Omsi 2
Nové autobusy SOR nb 12 Citybus
Ako je možné, že #425 aj #427 majú uvedené rovnaké VIN číslo?