Úvod

Nízkopodlažný autobus SOR NB 12 štandardnej dĺžky predstavila česká spoločnosť SOR Libchavy v roku 2006 a do sériovej výroby ho uviedla v roku 2008. V tom istom roku vznikla aj verzia s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG) s označením NBG 12. V roku 2014 prišla na trh verzia s motorom spĺňajúcim emisnú normu Euro 6. Autobusy NB 12 sa vyrábali v trojdverovom i štvordverovom vyhotovení do začiatku roka 2022, pričom posledné vyrobené autobusy smerovali do Prešova. V Prešove bol tento autobus testovaný v roku 2012.

Dopravný podnik mesta Prešov zakúpil v roku 2021 päť naftových autobusov SOR NB 12 City vďaka získaniu nenávratných finančných príspevkov z fondov EÚ v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Cena jedného autobusu bola 195 000 €.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NB 12 City 413 – 414 2021 2021 2
2. SOR NB 12 City 425 – 427 2021 – 2022 2022 3
Spolu 2021 – 2022   5

Technické parametre

Dĺžka 12180 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2900 mm
Výška s klimatizáciou 3110 mm
Výška podlahy 325 mm
Rázvor 6180 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 30 + 1
Počet miest na státie 57
Celkový počet miest 87 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11090 kg
Motor FPT Industrial Tector 7 F4AFE612F, Euro 6d, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 210 kW / 2500 rpm
Objem motora 6728 cm3
Krútiaci moment motora 1000 Nm/1250 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF EcoLife 6 AP 1200B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, hnacia, portálová s dvojitou redukciou
Pneumatiky 285/70 R 19,5 (predná náprava)
275/70 R 22,5 (zadná náprava)
Klimatizácia Eberspächer AC 520
Chladiaci výkon klimatizácie 30 kW

Fotografie

Opis

Skelet dvojnápravového autobusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Motor umiestnili v zadnej časti nastojato v motorovej veži. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici štvoricou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá s textilným poťahom prevažne v priečnom usporiadaní 2+1, resp. 2+2. Väčšiu časť sedadiel umiestnili na vyvýšených schodíkoch. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Pre zvýšenie bezpečnosti inštalovali interiérový a exteriérový kamerový systém so záznamovým zariadením.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými stropnými svietidlami. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním. Vetranie riešili posuvnými časťami bočných okien a stropnými vetrákmi. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili strešnou klimatizačnou jednotkou s možnosťou vykurovania.

Prevádzka

Prvé dva autobusy boli do Prešova dodané 24. augusta 2021. Pred zaradením do premávky im boli pridelené čísla #413 a #414. Do premávky boli nasadené v októbri 2021. Ďalšie tri vozidlá boli sprevádzkované 5. apríla 2022. Vozidlá sú nasadzované na všetky linky obsluhované 12-metrovými autobusmi.

Katalóg vozidiel

413 414

425 426 427

Legenda a štatistika

413nevyradené vozidlo: 5 (100 %)
413dnes v premávke: 3 (60 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 49 %, v pondelok až piatok 57,3 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Ako je možné, že #425 aj #427 majú uvedené rovnaké VIN číslo?
Nové autobusy SOR nb 12 Citybus
Reakcia na: peppediuno_2548 #4:
V hre Omsi 2
Reakcia na: Misho #3:
kde to robite?
Reakcia na: Misho #2:
Urobil som aj sor bn 10.5, solaris urbino 12, 18, sor nb 18, irisbus citelis 12, irisbus citybus 12m, Karosa B961E,B941E, B932, B732, B731, Ikarus 435, škoda 14Tr #87. A aj nejaké ktoré ste testovali 🙂
Dnes som urobil Prešovský sor nb 12. Myslím že sa bude podobať tomu čo bude jazdiť. Samozrejme ak tam bude niečo inak, zmením to aj ja 🙂
Super! To som nečakal že kúpia Sor nb 12 a nb 18. Skôr som čakal sor ns 12, 18