VozidláTrolejbusy › Škoda 30 Tr SOR

Škoda 30 Tr SOR z prvej série

Úvod

Trolejbus štandardnej dĺžky Škoda 30 Tr SOR vznikol zástavbou elektrickej výzbroje od firmy Škoda Electric do autobusovej karosérie SOR NB 12 City. Prvé vozidlo Škoda 30 Tr SOR bolo predstavené v roku 2010. Škoda Electric dodala na začiatku roku 2017 do Prešova 5 trolejbusov tohto typu.

Na základe opcie, ktorú si DPmP, a. s. uplatnil na prelome rokov 2019 a 2020 boli na jeseň roku 2020 dodané ďalšie 4 trolejbusy tohto typu.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 30 Tr SOR 732 – 736 2016 – 2017 2017 5
2. Škoda 30 Tr SOR 737 – 740 2020 2020 4
Spolu 2016 – 2020   9

Technické parametre

Dĺžka 12180 mm
Šírka 2550 mm
Výška 360 mm
320 mm (nástupná hrana dverí) / 240 mm (s kneelingom)
Rázvor 6180 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 32 + 1 + 2
Počet miest na státie 62
Celkový počet miest 94 + 1 + 2
Pohotovostná hmotnosť 10680 kg
Celková hmotnosť 17550 kg
Elektrická výzbroj Škoda Electric, IGBT technológia, mikroprocesorové riadenie s rekuperáciou
Motor Škoda Electric 4 ML 3444 K/4, trojfázový asynchrónny
Výkon motora 160 kW
Počet motorov 1
Celkový výkon 160 kW
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Riadenie RBL C 500V, s hydraulickým posilňovačom
Nápravy predná: SOR, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: ZF AV 132, portálová, hnacia
Pneumatiky 285/70 R 19,5 (predná náprava)
275/70 R22,5 (zadná náprava)
Klimatizácia Eberspächer AC 515 G2

Fotografie

Opis

Skelet samonosnej panelovej karosérie dvojnápravového trolejbusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi a zvarili s rámom podvozku. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici štvoricou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s elektropneumatickým pohonom a dopytovým ovládaním. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia s determálnymi sklami.

Asynchrónny motor poháňajúci zadnú nápravu zavesili na rám vozidla. Na streche umiestnili v uzavretom kontajneri komponenty elektrickej výzbroje, manuálne ovládané zberače LEKOV TSS 5.7 s laminátovými palicami Esko a brzdový odporník Heine Resistors BWD 138 so vzduchovým náporovým vetraním. Sťahováky zberačov Railtech umiestnili na zadnom čele vozidla.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou klimatizovanou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle. Vozidlo vybavili informačným systémom R&G Mielec.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie trolejbusu zabezpečili teplovodným rozvodom s elektrickým ohrevom vody. Vetranie vyriešili pretlakovým spôsobom doplneným otváracími posuvnými časťami bočných okien a strešnými ventilátormi. Vozidlá sú zároveň vybavené klimatizáciou v priestore cestujúcich. Vozidlá dodali v prešovskom červeno-bielom nátere.

Vozidlá z druhej série (#737 - #740) sa od prvej série mierne odlišujú, vymenené boli signalizácie zatvárania dverí, pribudli dopytové tlačidlá z vnútornej strany dverí a zmeny sa dotkli aj farebného riešenia podlahy vozidla. Okrem toho boli pôvodne používané sedačky vodiča nahradené modernejšou sedačkou ISRI.

Trolejbusy #732, #733 a #737, #738 sú vybavené systémom automatického počítania cestujúcich (APC).

Prevádzka

Prvý trolejbus #732 sa do premávky zaradil v sobotu 6. mája 2017. V ďalších mesiacoch sa do premávky zaradili aj zvyšné trolejbusy #733 - 736.

Vozidlá z druhej série s číslami 737 až 740 sa začali postupne zaraďovať do premávky od 23. novembra 2020.

Nasadzované sú na linky 1, 2, 5, 5D a 7.

Katalóg vozidiel

732 733 734 735 736

737 738 739 740

Legenda a štatistika

732nevyradené vozidlo: 9 (100 %)
732online: 4 (44,4 %)
732dnes v premávke: 6 (66,7 %)
736odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 2 (22,2 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 65,2 %, v pondelok až piatok 73,7 %

Teraz v premávke na linkách

1
2
5

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.