VozidláAutobusy › SOR NB 18 City

SOR NB 18 City #415
SOR NB 18 City #375
SOR NB 18 City #412 v stave po dodaní

Úvod

Kĺbové autobusy SOR NB 18 českého výrobcu SOR Libchavy sa do sériovej výroby dostali v závere roka 2008. Prototyp tohto plne nízkopodlažného kĺbového autobusu bol predstavený v roku 2006. Po vyrobení druhého prototypu a jedného prímestského vozidla NC 18 sa začala sériová výroba mestských vozidiel, ktorá pokračovala až do začiatku roka 2022. V lete 2009 vyhrala spoločnosť SOR Libchavy súťaž DPMP na dodávku 2 kusov kĺbových naftových autobusov.

V roku 2021 bolo zakúpených 10 vozidiel SOR NB 18 City vďaka získaniu nenávratných finančných príspevkov z fondov EÚ v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Cena jedného autobusu bola 278 000 €. V tom istom roku bol od výrobcu odkúpený aj jeden starší jazdený autobus za 15 000 €.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NB 18 City 375 – 376 2009 2009 2
2. SOR NB 18 City 412 2013 2021 1
3. SOR NB 18 City 415 – 418 2021 2021 4
4. SOR NB 18 City 419 – 424 2021 2022 6
Spolu 2009 – 2021   13

Technické parametre

Dĺžka 18750 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2900 mm
Výška podlahy 340 mm
Rázvor 6180 mm (1. - 2. náprava)
6570 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí 5
Počet miest na sedenie 44 + 1 + 2 invalidné vozíky (+ 2 sklápacie sedadlá)
Počet miest na státie 107
Celkový počet miest 151 + 1 + 2 invalidné vozíky
Pohotovostná hmotnosť 14500 kg
Celková hmotnosť 25500 kg
Motor Iveco Cursor F2BE3681B, Euro 5 EEV, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 243 kW / 2050 rpm
Krútiaci moment motora 1400 Nm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF Ecomat 6 HP 604C, automatická, 6-stupňová, s hydraulickým retardérom
Riadenie RBL C 500V, monoblokové hydraulické
Nápravy predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
stredná: Voith BDA 115, portálová, vlečená
zadná: Voith BRA 132 DC80, prevod 6,29, portálová, hnacia
Klimatizácia 2x Eberspächer AC 520 (od #415)

Fotografie

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového autobusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Oba články spojili kĺbom a zakryli prechodovým mechom. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Naftový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti nastojato v motorovej veži. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici päticou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním od firmy Pars Komponenty. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá STER 6MS s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Pre zvýšenie kapacity sediacich cestujúcich umiestnili v priestore pre vozíky sklápacie sedadlá. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre 2 detské kočíky alebo 2 invalidné vozíky vyčlenili oproti druhým a tretím dverám. Vodičovi umožnili kontrolu zadnej časti vozidla prostredníctvom cúvacej kamery na zadnom čele.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním Eberspächer Hydronic 24 s rozvodmi pozdĺž bočníc vozidla. Vetranie riešili výklopnými časťami bočných okien, dvoma strešnými výklopnými vetrákmi a strešnými ventilátormi.

Úpravy

Pred zaradením do prevádzky bol do vozidiel nainštalovaný informačný a tarifný systém firmy R&G.

V roku 2014 obdržali vozidlá #375 a 376 obojstranné obrazovky firmy See&Go s WiFi hotspotom. Obrazovky boli inštalované pod stropom v prednom článku pri tretích dverách.

Prevádzka

Prvé dve vozidlá sa zaradili do prevádzky pár dní pred koncom roka 2009. Jazdené vozidlo #412 sa zaradilo do premávky 11. júna 2021.

Prvé štyri vozidlá z 10 vysúťažených kĺbových autobusov v roku 2021 boli dodané do Prešova koncom augusta a do premávky sa zaradili od októbra 2021. Posledných šesť autobusov bolo uvedených do prevádzky 5. apríla 2022.

V súčasnosti sa objavujú na všetkých linkách obsluhovaných kĺbovými autobusmi.

Katalóg vozidiel

375 376

412

415 416 417 418

419 420 421 422 423 424

Legenda a štatistika

375nevyradené vozidlo: 13 (100 %)
417online: 2 (15,4 %)
412dnes v premávke: 9 (69,2 %)
375odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 3 (23,1 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 57,9 %, v pondelok až piatok 71,7 %

Teraz v premávke na linkách

28
45

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.