Prvý československý kĺbový trolejbus Škoda 15 Tr skonštruovali v roku 1983 v dielňach Škody Ostrov, neskôr bola rozbehnutá aj sériová výroba tohto vozidla odvodeného od typu 14 Tr. Prešov dostal tieto trolejbusy medzi prvými v rámci bývalej federácie (v roku 1988), no väčšina prešovských trolejbusov tohto typu je spätá s masívnymi dodávkami v čase otvorenia trolejbusových tratí na sídlisko Sekčov. V rokoch 1995 - 1999 bola dodaná modernizovaná verzia týchto vozidiel pod označením Škoda 15 TrM.
Séria |
Typ |
Evidenčné čísla |
Rok výroby |
Sprevádzkovanie |
Vyraďovanie |
Počet |
1. |
Škoda 15 Tr 02/6 |
82 – 86 |
1988 |
1989 |
2000 – 2005 |
5 |
2. |
Škoda 15 Tr 03/6 |
92 – 108 |
1991 – 1992 |
1992 |
2006 – 2017 |
17 |
3. |
Škoda 15 Tr 03/6 |
109 – 111 |
1991 – 1992 |
1993 |
2011 – 2017 |
3 |
4. |
Škoda 15 Tr 03/6 |
112 – 113 |
1991 |
1994 |
2012 – 2016 |
2 |
5. |
Škoda 15 Tr 13/6M |
114 |
1995 |
1995 |
2017 |
1 |
6. |
Škoda 15 Tr 13/6M |
115 |
1996 |
1996 |
2017 |
1 |
7. |
Škoda 15 Tr 13/6M |
116 |
1998 |
1998 |
2019 |
1 |
8. |
Škoda 15 Tr 13/6M |
117 – 118 |
1998 – 1999 |
1999 |
2019 |
2 |
Spolu |
1988 – 1999 |
|
32 |
Dĺžka |
17360 mm (15 Tr)
17720 mm (15 TrM) |
Šírka |
2500 mm |
Výška |
3410 mm |
Výška podlahy |
750 mm |
Počet dverí |
4 |
Počet miest na sedenie |
44 + 1
42 + 1 (po úpravách DPMP) |
Počet miest na státie |
106
108 (po úpravách DPMP) |
Celkový počet miest |
150 + 1 |
Pohotovostná hmotnosť |
15900 kg (15 Tr)
16400 kg (15 TrM) |
Celková hmotnosť |
26100 kg (15 Tr)
26600 kg (15 TrM) |
Elektrická výzbroj |
Škoda, tyristorová, pulzná |
Motor |
6 AL 2943 rN (600 V) |
Výkon motora |
100 kW |
Počet motorov |
2 |
Celkový výkon |
200 kW |
Maximálna rýchlosť |
65 km/h |
Nápravy |
predná: LIAZ, tuhá
stredná a zadná: RÁBA 118.06, tuhá, hnacia (15 Tr 02/6, 15 Tr 03/6)
stredná a zadná: Škoda HN 2, tuhá, hnacia (15 Tr 13/6M #114 - 115)
stredná a zadná: RÁBA 518.06, tuhá, hnacia (15 Tr 13/6M #116 - 118) |
Panelovú karosériu vozidla nesie oceľový rám a spojenie dvojdielneho trolejbusu zabezpečuje guľový čap a točňa. Stredná a zadná náprava sú hnacie a vybavené rovnakými motormi, aké sú používané v Škodách 14 Tr. Vetranie interiéru zabezpečujú stropné elektrické ventilátory a otvárateľné horné polovice bočných okien. Výmenu cestujúcich zabezpečuje štvoro dvojkrídlových elektropneumatických dverí ovládaných pákovým pohonom. Na predných dverách sú dve sklá, na ostatných len po jednom. Vnútorné osvetlenie vozidla je iba žiarivkové.
Vozy prvých štyroch sérií mali ešte delené predné a zadné sklá. Za predným sklom bola neskôr umiestnená veľká linková orientácia. Všetky vozidlá týchto sérií mali červeno-krémové vyfarbenie a všetky okná s otváracími časťami. Vozidlá z roku 1991 pochádzali zo série určenej na export na Ukrajinu, od ostatných sa na prvý pohľad líšili trojicou malých svetielok v hornej časti predného čela vozidla. U niektorých vozov boli tieto neskôr pri generálnych opravách demontované.
Pri modernizovanej verzii 15 TrM nahradila gumu na podlahe protišmyková krytina. Cestujúcich informujú elektronické transparenty METRA a BUSE. Tichý chod zabezpečujú aj nápravy RÁBA nového typu. Predné i zadné okno sú nedelené. Vyfarbenie vozidiel je už v mestskej kombinácii.
Interiér všetkých vozidiel bol doplnený o signalizačné svetlo na kabíne vodiča. Po stlačení tlačidla STOP sa cestujúcim rozsvietil nápis "ZASTAVÍME". Po roku 2000 boli klasické "stopky" postupne nahradené vzhľadnejšími s nápisom "STOP".
Okolo rokov 1992-3 boli vozidlá prvej série dodatočne vybavené transparentmi pre tabuľu s veľkým číslom linky v čelnej časti vozidla. Druhá až štvrtá séria bola do premávky zaraďovaná už s týmito transparentmi. Krátko sa vpredu ešte paralelne používali aj klasické tabuľky s číslom linky a trasou umiestnené v pôvodnom výreze pre linkovú orientáciu. Od augusta 1995 ostali vpredu už len veľké čísla a pôvodné malé tabuľky nahradili tabuľky označujúce dopravcu.
Od roku 1998 začali vozidlá prechádzať generálnymi opravami riešenými dodávateľským spôsobom. Prvé kusy generálkovala Dopravní společnost Zlín - Otrokovice (DSZO). Do Zlína putovali vozy #94, 95, 105, 109. Neskôr pokračovali generálky v Banskobystrickej dopravnej spoločnosti, kde opravou prešli vozidlá #98, 99, 100, 101, 102, 103, 107, 110, 111, 112 a 113. Ďalšie opravy väčšieho rozsahu prevzala firma A-T bus servis (neskôr Mostarko, pôvodné dielne DPMP), kde bola realizovaná oprava trolejbusov #93, 104 a 106. V roku 2007 sa pristúpilo ku generálnym opravám trolejbusov 15 TrM. V tomto roku ju podstúpili vozidlá #114, 115 a 116. Práce vykonala Dopravní společnosti Zlín Otrokovice. Okrem klasických prác dostali všetky vozidlá pri generálnej oprave vonkajší náter v mestskej farebnej schéme, farba interiéru sa menila z pôvodnej krémovej na bielu.
V roku 1999 bol do všetkých trolejbusov (okrem #82 - 84) namontovaný palubný počítač R&G Mielec. Novododané trolejbusy 15 TrM prichádzali s elektronickými transparentmi METRA (#114) a neskôr BUSE (#115 - 118).
V apríli 2006 sa trolejbusy #93, 95 - 104, 106 - 113 vybavili elektronickými transparentmi R&G Mielec. S klasickou linkovou orientáciou ostali len tri trolejbusy tohto typu (#92, 94, 105).
Prvé trolejbusy tohto typu začali premávať začiatkom roka 1989. Okrem liniek č. 17 a 30, kde doplnili dovtedajšie jediné kĺbové trolejbusy typu Škoda Sanos S 200 Tr, začali sa objavovať aj na linke č. 4.
K zásadnému zlomu prišlo od novembra 1992, kedy sa otvorila premávka trolejbusov na sídlisko Sekčov. Trolejbusy Škoda 15 Tr plne pokryli potreby novovytvorených nosných liniek č. 4, 8 a 38. V nočnej doprave sa využívali na linkách č. N2 a N3 v noci pred a počas víkendov, po krátkom čase však iba na linke č. N2, no celotýždenne.
Od roku 2006 ich podiel na výkonoch klesá postupným zaraďovaním novších trolejbusov Škoda typu 25 Tr a 31 Tr. Od 1.11.2012 platí nové zadelenie, ktoré s trolejbusmi Škoda 15 Tr počíta už len v pracovných dňoch. Zatiaľ sa však v menšej miere objavujú aj počas víkendov ako náhrady za odstavené novšie trolejbusy.
Prvé tri trolejbusy prvej série boli v roku 2001 odpredané do Zlína. Vyraďovanie pokračovalo v rokoch 2004-2005, po ktorom boli vozidlá #85 a #86 zošrotované. Príchod nových trolejbusov Škoda 25 Tr započal postupné vyraďovanie trolejbusov tohto typu z druhej série. Po vyradení v roku 2006 bol v nasledujúcom roku voz #92 odpredaný (podľa dostupných údajov mal skončiť v bulharskej Varne) a voz #105 zošrotovaný. V roku 2007 boli z premávky pre nadmerné opotrebovanie stiahnuté ďalšie tri trolejbusy (#94, 95, 101). Vozidlá #94 a 95 boli v roku 2008 odpredané do Szegedu. Kvôli dodávkam trolejbusov Škoda 31 Tr boli postupne vyradené trolejbusy #96, #106, #108, #111 a #112.
V júni 2015 sa pre zlý technický stav vyradili vozidlá #93 a #100.
V máji 2016 boli pre zlý technický stav vyradené trolejbusy #104, #107, #110 a #113. V júni 2016 ich nasledovali vozidlá #98 a #99.
Dodávka nových trolejbusov Škoda 31 Tr SOR v závere roka 2016 zapríčinila ďalšie vyraďovanie. Na jar roku 2017 svoju kariéru ukončili vozidlá #103, #109, #114 a #115.
Vo februári 2019 musel byť pre nevyhovujúci technický stav stiahnutý z premávky trolejbus #116. Nelichotivý technický stav sa v júni podpísal pod vyradenie trolejbusov #117 a #118. Kapitola trolejbusov Škoda 15 Tr v Prešove bola týmto uzavretá.
Legenda a štatistika
82 | vyradené vozidlo: 32 (100 %) |
Karosa Lover