VozidláTrolejbusy › Škoda 14 Tr

Škoda 14 Tr 0 #46 z overovacej série
Škoda 14 Tr 07 #60 zo 4. série
Škoda 14 Tr 17/6M #123 z poslednej série
Škoda 14 Tr 08/6 #78 zo 6. série po GO a dosadení displejov R&G

Úvod

Prototypy trolejbusu Škoda 14 Tr vyrobili Škodove závody v Ostrove nad Ohří v rokoch 1972 - 1974. Napriek pomerne dlhému testovaniu však výrobca u prototypov nezistil poddimenzovanie karosérie, a tak na základe nich skonštruoval prvé sériové dodávky vozidiel, ktoré museli byť neskôr predčasne vyradené resp. upravené. Po odstránení detských chýb sa však trolejbusy ukázali ako spoľahlivé a po vyradení vozidiel Škoda 9 Tr tvorili jediný typ "krátkych" trolejbusov prevádzkovaných v Prešove. Prvé trolejbusy Škoda 14 Tr 0 z overovacej série boli dodané už v roku 1982 a dodávky pokračovali až do 1991. Okrem klasických vozidiel 14 Tr sa sem dostalo v rokoch 1999 - 2001 aj päť kusov modernizovanej verzie 14 TrM.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 14 Tr 0 45 – 46 1982 1982 1992 2
2. Škoda 14 Tr 01 47 1982 1983 1992 1
3. Škoda 14 Tr 05 48 – 51 1984 1984 1993 4
4. Škoda 14 Tr 07 52 – 65 1985 1985 1993 – 2000 14
5. Škoda 14 Tr 07 69 – 76 1986 1986 2001 – 2008* 8
6. Škoda 14 Tr 08 77 – 81 1987 1987 2004 – 2019 5
7. Škoda 14 Tr 08/6 87 – 88 1989 1989 2012 – 2015 2
8. Škoda 14 Tr 10/6 89 – 91 1991 1991 2015 – 2016 3
9. Škoda 14 Tr 17/6M 119 – 120 1999 2000 2016 – 2017 2
10. Škoda 14 Tr 17/6M 121 – 123 2000 – 2001 2001 od 2019 3
Spolu 1982 – 2001   44
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 11340 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3410 mm
Výška podlahy 750 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 29 + 1 (14 Tr 01 - 14 Tr 05)
28 + 1 (od 14 Tr 07/6)
24 + 1
Počet miest na státie 51 (14 Tr 01 - 14 Tr 05)
52 (od 14 Tr 07/6)
56
Celkový počet miest 80 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10000 kg
10400 kg
Celková hmotnosť 16000 kg
Elektrická výzbroj Škoda, tyristorová, pulzná
Motor 6 AL 2943 rN (600 V, prvé série)
8 AL 2943 rN (600 V)
9 AL 2943 rN (600 V, 14 TrM)
Výkon motora 100 kW
Počet motorov 1
Celkový výkon 100 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Nápravy predná: LIAZ, tuhá
zadná: RÁBA 118.06, tuhá, hnacia (14 Tr 0 - 14 Tr 10/6)
zadná: RÁBA 518.06, tuhá, hnacia (14 Tr 17/6M)

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme výrobca zostavil panelovú karosériu s vonkajším oplechovaním. Strecha a podokenná časť boli tepelne a protihlukovo izolované antivibračným náterom. Interiér osvetlili žiarivkovými svietidlami, pokryli gumenou podlahou a doplnili koženkovými sedadlami s viacfarebným vyhotovením umiestnenými priečne okrem dvoch pravých predných sedadiel. Výmenu cestujúcich zabezpečilo trojo elektropneumaticky ovládaných dvojkrídlových dverí.

Vozidlá jednotlivých výrobných sérií mali viacero odlišností. Predné a zadné sklo boli pôvodne nedelené (predné do série z roku 1985, zadné do série z roku 1986), z čoho vyplývalo aj umiestnenie troch stieračov pod čelné sklo. Novšie série dostali menšie sklá na stredných a zadných dverách a delené čelné sklá, pričom za dažďa slúžili už len dva stierače. Prvé štyri trolejbusy 14 TrM mali čelné i zadné sklo znova nedelené, no u posledného dodaného vozidla si dopravca objednal delené sklá. Karoséria bola oproti overovacej sérii spevnená na úkor časti okien pri predných a zadných dverách a na ľavom boku. Overovacia séria mala hranaté okná, zadné okno delené, rovné dvere a nad nimi malé okienko, pričom mechanická časť dverí bola umiestnená v schodoch. V sériách 14 Tr 01 - 14 Tr 05 už bola nad dverami len presklená tabuľka s nápisom "Nenastupovať" a ovládanie dverí sa od série 14 Tr 01 presunulo nad dvere. Končiac vozom #65 mali trolejbusy smerovky umiestnené iba pod malým bočným okienkom vodiča na oboch stranách vozidla a nemali veľkú kabínu vodiča so samostatným vstupom zvonku. Od série 14 Tr 08/6 sa stali smerovky súčasťou prednej masky a pribudli aj smerovky pod prvým oknom na bočniciach. Pôvodné vyfarbenie trolejbusov bolo červeno-krémové, pričom sa odlišoval vzor overovacej série od ostatných vozidiel. Jednotlivé série sa od seba líšili aj mechanickými prvkami, prvkami elektrickej výzbroje a riadením.

Úpravy

Vzhľadom na početnosť dodávok a po roku 1992 rýchlo klesajúce výkony linieks vypravením krátkych trolejbusov, boli prvé série pomerne rýchlo vyraďované z prevádzky a vyhli sa tak zásadnejším prestavbám či generálnym opravám.

Interiér všetkých vozidiel bol doplnený o signalizačné svetlo na kabíne vodiča. Po stlačení tlačidla STOP cestujúcim svetlo podsvietlo nápis "ZASTAVÍME". Po roku 2000 boli klasické "stopky" postupne nahradené vzhľadnejšími s nápisom "STOP".

V roku 1993 dostali všetky vozidlá nové transparenty pre tabuľu s veľkým číslom linky v čelnej časti vozidla. Krátko sa vpredu ešte paralelne používali aj klasické tabuľky s číslom linky a trasou umiestnené v pôvodnom výreze pre linkovú orientáciu. Od augusta 1995 ostali vpredu už len veľké čísla a pôvodné malé tabuľky nahradili tabuľky označujúce dopravcu.

Od roku 1998 začali vozidlá prechádzať generálnymi opravami riešenými dodávateľským spôsobom. Prvé kusy generálkovala Dopravní společnost Zlín - Otrokovice (DSZO). Do Zlína putovali vozy #71, 80, 79, 77, 81, 88. Neskôr pokračovali generálky v Banskobystrickej dopravnej spoločnosti, kde opravou prešli vozidlá #89 a 91. Posledné opravy 14 Tr-iek väčšieho rozsahu prevzala firma A-T bus servis, neskôr Mostarko (pôvodné dielne DPMP), kde boli opravované trolejbusy #78 a 90. Okrem klasických prác dostali všetky vozidlá pri generálnej doprave vonkajší náter v mestskej farebnej schéme, farba interéru sa menila z pôvodnej krémovej na bielu. Voz #78 dostal ako prvý pri generálke aj čalúnené sedačky pre cestujúcich.

Dodávateľsky vykonávané generálne opravy trolejbusov Škoda 14 TrM začali v roku 2008 vozidlom #119. V roku 2009 bol generálkovaný trolejbus #120, v roku 2010 #121 a 122. Opravy týchto vozidiel vykonala Dopravní společnost Zlín - Otrokovice (DSZO). Ako posledné vozidlo prešlo generálnou opravou v roku 2013 vozidlo #123 vo firme Zliner.

V roku 1999 bol do všetkých trolejbusov (okrem #60 a 61) namontovaný palubný počítač R&G Mielec. Novododané trolejbusy 14 TrM prichádzali už aj s elektronickými transparentmi toho istého výrobcu. V roku 2004 sa začalo s montážou elektronických transparentov aj do starších trolejbusov. Ako prvý ich dostal voz #91, nasledovaný ďalšími - 71, 78, 81, 88, 89 a 90.

V decembri 2018 bol trolejbus #121 vybavený postrekovacím zariadením proti namŕzaniu trolejového vedenia a do zimy 2020/2021 slúžil ako technologické vozidlo. V zime 2021/2022 jeho úlohu prevzal trolejbus #123.

Prevádzka

Prvé dva trolejbusy z overovacej série boli do premávky zaradené v roku 1982. V nasledujúcich rokoch sa počet vozidiel tohto typu veľmi rýchlym tempom zvyšoval a z premávky vytláčal posledné odporové, ale neskôr už aj tyristorové 9 Tr-ky. Od 1. januára 1988 ostali trolejbusy Škoda 14 Tr ako jediný zástupca sólo trolejbusov v Prešove.

V čase príchodu prvých "štrnástok" v Prešove kĺbové trolejbusy ešte neboli, takže spočiatku premávali na všetkých linkách. Po zaradení prvých kĺbových trolejbusov v januári 1986 boli čiastočne vytlačené z liniek č. 17 a 30. Od roku 1989 prestali premávať aj na linke č. 4. Po strolejovaní sídliska Sekčov od 22.11.1992 sa vypravenie sólo trolejbusov ustálilo na linkách č. 1, 2/5, 5C, 6, 7, 9 a 10 (linky č. 5C, 6, 9 a 10 boli neskôr zrušené).

Trolejbusy Škoda 14 Tr jazdili aj v nočnej doprave. Do novembra 1992 zabezpečovali premávku na linke NS/1 a od 22.11.1992 sa presunuli na linky N2 a N3 v pracovných dňoch, pričom pred a počas víkendov boli nahradzované kĺbovými trolejbusmi. Po čase sa vypravenie ustálilo v tej podobe, že N2-ku sóla opustili natrvalo a na linke N3 sa 14 Tr-ky vypravovali celotýždenne. Od 1. júla 2007 však jazdia na nočných linkách len autobusy a teda trolejbusy Škoda 14 Tr jazdili len na linkách 1, 2, 5, 5D a 7.

Vyraďovanie a likvidácia

Pomerne skoré a masívne vyraďovanie bolo podmienené z veľkej časti aj zmenou štuktúry výpravy od 22.11.1992 (strolejovanie sídliska Sekčov), keď sa o slovo vo väčšej miere prihlásili kĺbové trolejbusy. Obmedzovanie dopravných výkonov v rokoch 1993-94 tento trend len potvrdilo.

Prvé tri vozidlá (#45 - 47) opustili prešovskú MHD v roku 1992. Po generálnej oprave na Morave boli odpredané do prevádzky v bulharskom meste Plovdiv. V roku 1993 sa plošne vyradila aj celá nasledujúca séria trolejbusov z roku 1984 a podobným spôsobom cestovala do litovského hlavného mesta Vilnius. Do Litvy sa dostali v priebehu rokov 1993-95 ešte ďalšie trolejbusy s novších sérií, voz #62 skončil v ukrajinskom Ľvove.

V druhej polovici 90. rokov sa situácia na čas stabilizovala so zachovaním všetkých trolejbusov od čísla 69 vyššie a niekoľkými vozmi zo série z roku 1985 (#54, 58, 60, 61, 63) a tempo vyraďovania sa výrazne znížilo. Posledné vozy z roku 1985 dojazdili po zaradení prvých vozov 14 TrM. V roku 2002 sa znovu rozbehlo vyraďovanie odpredajom. Tri trolejbusy skončili v kazašskej Alma-Ate a ďalšie dnes čakajú na odpredaj. Ešte pred nákupom nových trolejbusov súviseli predovšetkým so zefektívnením obehov vozidiel na linkách a tým nižšou potrebou trolejbusov do výpravy. Veľké vyraďovanie trolejbusov priniesla dodávka nových trolejbusov Škoda 24 Tr.

Posledné trolejbusy Škoda 14 Tr 10/6 boli vyradené v máji roku 2016. V tom istom čase bol pre zlý technický stav vyradený aj trolejbus Škoda 14 TrM #119. O rok neskôr bol vyradený trolejbus Škoda 14 TrM #120. Tieto vozidlá boli po ukončení prevádzky odpredané na Ukrajinu.

Na prelome rokov 2018 a 2019 bolo na trolejbus #121 namontované zariadenie na postrek trolejového vedenia a ďalej slúžil už len ako technologické vozidlo.

Na jar roku 2019 bol pre zlý technický stav vyradený trolejbus Škoda 14 TrM #122. V premávke potom zostal len posledný trolejbus #123, ktorý sa v pravidelnej premávke objavoval do jari 2021, od nasledujúcej zimy prevzal úlohu potrekovacieho trolejbusu po trolejbuse #121.

Koncom leta 2023 bol trolejbus #121 zošrotovaný.

Katalóg vozidiel

45 46

47

48 49 50 51

52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65

69 70 71 72 73 74 75 76

77 78 79 80 81

87 88

89 90 91

119 120

121 122 123

Legenda a štatistika

123nevyradené vozidlo: 1 (2,3 %)
45vyradené vozidlo: 43 (97,7 %)
74historické vozidlo: 1 (2,3 %)
123technologické vozidlo: 1 (2,3 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Dúfam že vydrží ešte dlho keď už ich viac nemáme 😕
Škoda 14 trM už nemáme iba 1
Reakcia na: Misho #1:
Iba 1 trolleybus zostal