Trolejbus Škoda 9 Tr konštrukčne vychádzajúci z typu 8 Tr tvoril najpočetnejší typ trolejbusov v Československu z produkcie továrne Škoda Ostrov. Bolo vyrobených 927 vozidiel, z ktorých 39 bolo v rokoch 1962 - 1981 dodaných do Prešova.
Na oceľovom ráme bola postavená karoséria s vonkajším oplechovaním, ozdobnými lištami a troma štvordielnymi dverami v bočnici s elektropneumatickým ovládaním. V interiéri boli priečne rozmiestnené penové sedadlá potiahnuté koženkou. Výnimku tvorilo šesť sedadiel umiestnených pozdĺžne nad prednou nápravou a jedného sedadla nad zadnou nápravou. Strop a bočnice pokrýval umakart. Osvetlenie zabezpečovali žiarivkové telesá, vetranie posuvné časti bočných okien a stropný vetrák.
Jednotlivé výrobné série sa od seba líšili výzbrojou (do série 9 Tr H25 to bola stýkačová, od 9 Tr HT26 tyristorová), typom a umiestnením smeroviek, ozdobnými lištami na bočniciach a umiestnením hmlových svetiel. Trolejbusy sa medzi sebou líšili aj farebným vyhotovením interiéru. Od 9. série sa odporníky presunuli z pod podlahy na strechu.
Prevádzka
Popri piatich vozidlách 8 Tr tvorili trolejbusy Škoda 9 Tr od začiatku trolejbusovej prevádzky základ trolejbusového parku. Prvé vozy boli náhradou za odpredané 8 Tr-ky a počas výstavby základného trolejbusového systému boli rýchlo nasledované ďalšími sériami. Zaujímavosťou boli vozidlá č. 24 a 25, ktoré boli v roku 1972 dodané z Českých Budějovíc, kde sa v tom čase zrušila prevádzka trolejbusovej dopravy.
V čase stagnácie trolejbusovej dopravy boli v sedemdesiatych rokoch výstavba nových trolejbusových tratí a s tým súvisiace dodávky nových trolejbusov pozastavené. K oživeniu došlo až v závere desaťročia, kedy sa hromadne obmenil celý trolejbusový park nákupom nových trolejbusov 9 TrHT s úspornejšou tyristorovou výzbrojou.
Vyraďovanie a likvidácia
Ako prvý trolejbus tohto typu bol vyradený voz #25 v roku 1977, pôvodom z Českých Budějovíc. Po dodávkach tyristorových 9 Tr sa staršie odporové odstavovali z premávky, jednak z dôvodu úspory elektrickej energie, a jednak z toho dôvodu, že značne obmedzené výkony trolejbusovej dopravy na prelome 70. a 80. rokov umožnili celú výpravu zabezpečovať len novododaným trolejbusmi 9 TrHT. V roku 1982 sa začalo s vyraďovaním prvých sérií trolejbusov 9 Tr.
Tyristorové vozy však svojich predchodcov paradoxne oveľa dlhšie neprežili. Pod vplyvom plánovanej výstavby nových trolejbusových tratí smerovali v 80. rokoch do Prešova masívne dodávky celkom nového typu trolejbusov Škoda 14 Tr, ktorý vytláčal z premávky prakticky skoro nejazdené Škody 9 TrHT. Tieto boli od roku 1985 postupne odstavované z premávky a v roku 1987 sa ich premávka celkom skončila. S ich opätovným zaradením sa počítalo po realizácii projektov nových trolejbusových tratí po roku 1990, no vzhľadom na nové okolnosti, najmä zaistenie veľkej dodávky kĺbových trolejbusov Škoda 15 Tr, sa v rokoch 1990-91 všetky postupne zlikvidovali.
Za zmienku stojí voz #28, ktorý sa ako jediný zachoval aj po hromadnom rušení týchto vozov a istý čas sa uvažovalo s jeho trvalým zachovaním do budúcnosti. Napriek tomu bol v roku 2002 zlikvidovaný.
Kevin