VozidláTrolejbusy › Škoda 9 Tr

Škoda 9 Tr 1 #8II z 1. série v atypickom nátere
Škoda 9 Tr 2 #12II z 2. série
Škoda 9 TrHT 28 #39 z 12. série

Úvod

Trolejbus Škoda 9 Tr konštrukčne vychádzajúci z typu 8 Tr tvoril najpočetnejší typ trolejbusov v Československu z produkcie továrne Škoda Ostrov. Bolo vyrobených 927 vozidiel, z ktorých 39 bolo v rokoch 1962 - 1981 dodaných do Prešova.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 9 Tr 1 1II – 2II, 8II 1962 1962 1982 3
2. Škoda 9 Tr 2 9II – 12II 1962 1962 1983 4
3. Škoda 9 Tr 4 13 – 18 1963 1963 1982 6
4. Škoda 9 Tr 4 19 – 21 1964 1964 1982 3
5. Škoda 9 Tr 13 22 1968 1968 1983 1
6. Škoda 9 Tr 16 23 1971 1971 1986 1
7. Škoda 9 Tr 2 24 1963 1972 1983 1
8. Škoda 9 Tr 3 25 1963 1972 1977 1
9. Škoda 9 Tr 17 26 – 27 1972 1972 1986 2
10. Škoda 9 TrH 25 28 1978 1978 1989 1
11. Škoda 9 TrHT 26 29 – 34 1979 1979 1991 6
12. Škoda 9 TrHT 28 35 – 39 1980 1980 1991 5
13. Škoda 9 TrHT 28 40 – 44 1981 1981 1991 5
Spolu 1962 – 1981   39

Technické parametre

Dĺžka 11000 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3240 mm
Výška podlahy 750 mm
Rázvor 5400 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 28 + 1
Počet miest na státie 42
Celkový počet miest 70 + 1
Pohotovostná hmotnosť 8920 kg
Celková hmotnosť 16070 kg
Elektrická výzbroj Škoda, stýkačová (9 Tr 2 - 9 Tr H25)
Škoda, tyristorová pulzná (9 Tr HT26 - 9 Tr HT28)
Motor 2 AL 2943 rN
Výkon motora 115 kW
Počet motorov 1
Celkový výkon 115 kW
Maximálna rýchlosť 60 km/h
Pneumatiky 11 x 20"

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme bola postavená karoséria s vonkajším oplechovaním, ozdobnými lištami a troma štvordielnymi dverami v bočnici s elektropneumatickým ovládaním. V interiéri boli priečne rozmiestnené penové sedadlá potiahnuté koženkou. Výnimku tvorilo šesť sedadiel umiestnených pozdĺžne nad prednou nápravou a jedného sedadla nad zadnou nápravou. Strop a bočnice pokrýval umakart. Osvetlenie zabezpečovali žiarivkové telesá, vetranie posuvné časti bočných okien a stropný vetrák.

Jednotlivé výrobné série sa od seba líšili výzbrojou (do série 9 Tr H25 to bola stýkačová, od 9 Tr HT26 tyristorová), typom a umiestnením smeroviek, ozdobnými lištami na bočniciach a umiestnením hmlových svetiel. Trolejbusy sa medzi sebou líšili aj farebným vyhotovením interiéru. Od 9. série sa odporníky presunuli z pod podlahy na strechu.

Prevádzka

Popri piatich vozidlách 8 Tr tvorili trolejbusy Škoda 9 Tr od začiatku trolejbusovej prevádzky základ trolejbusového parku. Prvé vozy boli náhradou za odpredané 8 Tr-ky a počas výstavby základného trolejbusového systému boli rýchlo nasledované ďalšími sériami. Zaujímavosťou boli vozidlá č. 24 a 25, ktoré boli v roku 1972 dodané z Českých Budějovíc, kde sa v tom čase zrušila prevádzka trolejbusovej dopravy.

V čase stagnácie trolejbusovej dopravy boli v sedemdesiatych rokoch výstavba nových trolejbusových tratí a s tým súvisiace dodávky nových trolejbusov pozastavené. K oživeniu došlo až v závere desaťročia, kedy sa hromadne obmenil celý trolejbusový park nákupom nových trolejbusov 9 TrHT s úspornejšou tyristorovou výzbrojou.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvý trolejbus tohto typu bol vyradený voz #25 v roku 1977, pôvodom z Českých Budějovíc. Po dodávkach tyristorových 9 Tr sa staršie odporové odstavovali z premávky, jednak z dôvodu úspory elektrickej energie, a jednak z toho dôvodu, že značne obmedzené výkony trolejbusovej dopravy na prelome 70. a 80. rokov umožnili celú výpravu zabezpečovať len novododaným trolejbusmi 9 TrHT. V roku 1982 sa začalo s vyraďovaním prvých sérií trolejbusov 9 Tr.

Tyristorové vozy však svojich predchodcov paradoxne oveľa dlhšie neprežili. Pod vplyvom plánovanej výstavby nových trolejbusových tratí smerovali v 80. rokoch do Prešova masívne dodávky celkom nového typu trolejbusov Škoda 14 Tr, ktorý vytláčal z premávky prakticky skoro nejazdené Škody 9 TrHT. Tieto boli od roku 1985 postupne odstavované z premávky a v roku 1987 sa ich premávka celkom skončila. S ich opätovným zaradením sa počítalo po realizácii projektov nových trolejbusových tratí po roku 1990, no vzhľadom na nové okolnosti, najmä zaistenie veľkej dodávky kĺbových trolejbusov Škoda 15 Tr, sa v rokoch 1990-91 všetky postupne zlikvidovali.

Za zmienku stojí voz #28, ktorý sa ako jediný zachoval aj po hromadnom rušení týchto vozov a istý čas sa uvažovalo s jeho trvalým zachovaním do budúcnosti. Napriek tomu bol v roku 2002 zlikvidovaný.

Katalóg vozidiel

1II 2II 8II

9II 10II 11II 12II

13 14 15 16 17 18

19 20 21

22

23

24

25

26 27

28

29 30 31 32 33 34

35 36 37 38 39

40 41 42 43 44

Legenda a štatistika

1IIvyradené vozidlo: 39 (100 %)
1IIevidenčné číslo 1 obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.