VozidláAutobusy › Karosa B 731

Karosa B 731.00 #213
Karosa B 731.20 #251
Karosa B 731.1653 #313 po GO v Starko a inštalácii displejov R&G

Úvod

Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa, š. p., Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 731.00 200 – 206 1982 1982 1983 – 1990. roky 7
2. Karosa B 731.00 207 – 216 1983 1983 1990. roky 10
3. Karosa B 731.04 218 – 221 1984 1984 1993 4
4. Karosa B 731.04 227 – 233 1985 1985 1990. roky 7
5. Karosa B 731.04 236 – 244 1986 1986 1993 – 1998 9
6. Karosa B 731.20 250 – 255 1987 1987 1990. roky – 2001 6
7. Karosa B 731.20 263 – 272 1988 1988 1995 – 2004 10
8. Karosa B 731.40 278 – 287, 295 1989 1989 2000 – 2010 11
9. Karosa B 731.1653 313 – 317 1990 1990 2005 – 2014* 5
Spolu 1982 – 1990   69
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59 (731.00)
63
Celkový počet miest 90 + 1 (731.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9400 kg
Celková hmotnosť 15780 kg
Motor LIAZ ML 635 N, naftový vodou chladený nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.00)

LIAZ ML 635 Turbo, naftový vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním preplňovaný turbodúchadlom (731.04)

LIAZ ML 636 N Euro 0, naftový vodou chladený preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.20, 731.40, 731.1653)
Výkon motora 148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
155,4 kW / 2000 rpm (ML 636 N)
Objem motora 11940 cm3
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Prevodovka Praga 2M 70.04, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (731.00, 731.04, 731.20, 731.40, 731.1653)
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (731.00, 731.04)
zadná: RÁBA A 007.24, tuhá, jednostupňová, hnacia (731.20)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (731.40, 731.1653)
Pneumatiky 11 x 22,5"

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča v prvých sériách (731.00) oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od výrobnej série 731.04 začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá.

Do autobusov Karosa B 731 narozdiel od typu B 732 boli montované automatické prevodovky. Vyfarbenie vozidiel z rokov 1982 - 1985 bolo červeno-krémové, ostatné autobusy sa dodali v kombinácii červenej a bielej. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA 118, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a šedý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti.

Katalóg vozidiel

200 201 202 203 204 205 206

207 208 209 210 211 212 213 214 215 216

218 219 220 221

227 228 229 230 231 232 233

236 237 238 239 240 241 242 243 244

250 251 252 253 254 255

263 264 265 266 267 268 269 270 271 272

278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 295

313 314 315 316 317

Legenda a štatistika

200vyradené vozidlo: 69 (100 %)
313historické vozidlo: 1 (1,4 %)
229technologické vozidlo: 4 (5,8 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Autobusy Karosa B 731 00 a B 731 04 boli od výrobcu dodané z čiernými koženkovými sedadlami a svetlošedým umakartom. Svetlohnedé koženkové sedadlá aj umakart získali až pri GO u CSAO Moldava nad Bodvou v rokoch 1986-1990.