Úvod

Čiastočne nízkopodlažný elektrobus SOR EBN 8 predstavuje najmenší elektrický autobus českého výrobcu SOR Libchavy. Modelový rad elektrobusov SOR EBN s batériami umiestnenými v zadnej časti vychádzajúci z tzv. low-entry autobusov SOR radu BN bol predstavený v roku 2010 modelom EBN 10,5, ku ktorému v roku 2012 pribudla 8-metrová verzia EBN 8. V roku 2013 bol predstavený inovovaný dizajn elektrobusov radu EBN, v ktorom následne prišli na trh elektrobusy v dĺžkach 8, 9,5 a 11 metrov.

Dopravný podnik mesta Prešov objednal v roku 2022 na základe výsledkov verejnej súťaže päť elektrobusov SOR EBN 8, na ktoré získal nenávratný finančný príspevok z eurofondov v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu. Vozidlá boli zaradené do vozidlového parku v priebehu jesene 2023. Cena jedného vozidla bola 381 500 € bez DPH (po jej zvýšení v priebehu výroby). Súčasťou zákazky bola aj dodávka nabíjacej infraštruktúry - piatich pomalých nabíjačiek NSB 25 B (3000 €/ks) a jednej rýchlonabíjačky RNS 32 (10800 €).

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR EBN 8 601 – 605 2023 2023 5
Spolu 2023   5

Technické parametre

Dĺžka 8000 mm
Šírka 2525 mm
Výška 2920 mm
Výška podlahy 360 mm (1. - 2. dvere)
800 mm (v zadnej časti)
Rázvor 3950 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 16 + 1
Počet miest na státie 37
Celkový počet miest 53 + 1
Kapacita trakčnej batérie 172 kWh
Motor Pragoimex TAM 1052 C6A, asynchrónny, šesťpólový, chladený vodou
Výkon motora 120 kW
Krútiaci moment motora 835 Nm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Riadenie RBL C 500V, hydraulické s posilňovačom riadenia
Nápravy predná: SOR BN 004, lichobežníková, nezávislé zavesenie kolies
zadná: DANA G 150, tuhá, hnacia
Pneumatiky 285/70 R 19,5
Klimatizácia SOR / HVAC
Chladiaci výkon klimatizácie 10 kW

Fotografie

Opis

Skelet dvojnápravového elektrobusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Trakčné Li-ion akumulátory schopné uložiť energiu 172 kWh, trakčný menič a asynchrónny elektromotor osadili v zadnej časti vozidla, čo si z hľadiska hmotnosti vyžiadalo skrátenie previsu vozidla za zadnou nápravou oproti bežným autobusom. Na zadnom čele osadili dvojkrídlové dvere pre prístup k akumulátorom, trakčnému motoru a elektrickej výzbroji. Pre nabíjanie akumulátorov vybavili vozidlo zásuvkami pre káblové nabíjanie (pomalé aj rýchle) prístupnými cez poklop v bočnici. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice dvojicu výklopných dverí (predné jednokrídlové, druhé dvojkrídlové) s elektropneumatickým ovládaním a dopytovým otváraním.

V interiéri pre cestujúcich osadili plastové sedadlá STER 8MA (8MP prvé vpravo) s textilným poťahom prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Všetky sedadlá umiestnili na vyvýšených schodíkoch. Podlahu a časť bočníc pokryli protišmykovou krytinou. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri druhých dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám.

Osvetlenie interiéru zabezpečili stropnými svietidlami s LED trubicami. Vetranie interiéru vyriešili uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien a jedným elektrickým stropným ventilátorom v zadnej časti. Vykurovanie autobusu zabezpečili pre zvýšenie dojazdu nezávislým naftovým vykurovaním. Tepelnú pohodu v interiéri v letnom období zabezpečili úspornou strešnou klimatizačnou jednotkou, ktorá umožňuje aj nútenú výmenu vzduchu vo vozidle.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlá vybavili optickým i akustickým informačným systémom R&G s vonkajšími LED displejmi a vnútornými LCD obrazovkami. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB zásuviek. Elektrobusy vybavili aj systémom počítania cestujúcich. Vozidlá dodali v prešovskom bielo-červeno-bordovo-čiernom nátere.

Prevádzka

Elektrobusy boli do Prešova privezené v dňoch 22. až 29. septembra 2023. Vozidlá boli do premávky zaradené od 2. novembra 2023. Stretnúť sa s nimi môžme najmä na linkách 11, 12, 13, 24, 26, 41, 42, 43, 44 a 46.

Katalóg vozidiel

601 602 603 604 605

Legenda a štatistika

601nevyradené vozidlo: 5 (100 %)
604online: 1 (20 %)
601dnes v premávke: 5 (100 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 84,5 %, v pondelok až piatok 94,3 %

Teraz v premávke na linkách

12

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Koľko ich bude sa vie?
Včera boli dodané zvyšné 3 kusy.
Reakcia na: N/A #6:
To nie je pravda. Včera bol dodaný posledný, piaty kus.
Reakcia na: Jur@j #7:
Kedy prišli tie ďalšie?
Reakcia na: Jan Vartas #8:
22.9. - 2 ks
25.9. - 1 ks
27.9. - 1 ks
29.9. - 1 ks