Elektrobusy vyrazia zajtra do ulíc už s cestujúcimi, viaceré staršie vozidlá boli vyradené pre zlý technický stav, pribudli aj niektoré nové celovozidlové reklamy.
Situácia vo vozidlovom parku je uprostred jesene naďalej veľmi nepriaznivá. Hoci nedostatky minibusov budú viacmenej vyvážené zaradením piatich nových elektrobusov SOR EBN 8, v kategórii štandardných a kĺbových autobusov je situácia o poznanie horšia. Vplyvom postupného vyraďovania autobusov pre závažné technické závady a problémy s absolvovaním technickej kontroly klesá počet autobusov, ktoré sú schopné voziť cestujúcich. Je takmer pravidlom, že počas pracovných dní sú zaradené na riadne služby aj obe záložné vozidlá a niekoľko vodičov čaká vo vozovni bez vozidla. Tak, ako bolo kedysi zvykom, aj teraz je článok rozdelený do menších častí, ktoré obsahujú oficiálne informácie o aktuálnom stave vybraných vozidiel.
Príchod a zaradenie elektrobusov
Ako sa vraví, do tretice všetko dobré, a ovocie tretieho opakovaného verejného obstarávania na elektrické minibusy sa dostavilo k svojmu zákazníkovi pred vyše mesiacom. Vo verejnom obstarávaní, v ktorom proti sebe súťažili dvaja výrobcovia, SOR Libchavy s modelom SOR EBN 8 a Troliga Bus ako dodávateľ značky Karsan s modelom Karsan e-Atak, sa víťazom stal prvý menovaný výrobca. Ten sa zaviazal k dodaniu piatich elektrických midibusov najneskôr do 15 mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy, príp. do konca roka 2023 podľa toho, čo nastane skôr. Cena jedného vozidla bola 381 500 € bez DPH (po jej zvýšení v priebehu výroby), až 95% ceny elektrobusov bolo pokrytých fondami EÚ.
Dodávky elektrobusov započali 22. septembra a ukončené boli 29. septembra 2023, kedy boli dodané posledné kusy. Vozidlá obdržali evidenčné čísla #601 až #605, pričom po dodaní absolvovali niekoľko testovacích jázd v sieti prešovskej MHD, kde skúšali prejazdnosť jednotlivých liniek. Tá sa až na drobnosti ukázala ako bezproblémová, niekde si však (najmä v areáli FNsP) vyžiadala drobné úpravy. Elektrobusy by sa do premávky na linky mali zaradiť vo štvrtok 2. novembra.
Vyraďovanie autobusov
Dlhodobo nepojazdné a vyradené vozidlá
Typ vozidla | Ev. číslo | |
Irisbus Citybus 12M | #353 |
|
Irisbus Citybus 18M | #354 |
|
Irisbus Citybus 18M | #355 |
|
Irisbus Citelis 18M | #357 |
|
Irisbus Citelis 18M | #358 |
|
Irisbus Citelis 12M | #360 |
|
Irisbus Citelis 12M | #364 |
|
Iveco First FCLLI | #388 |
|
SOR BN 10.5 | #401 |
|
Irisbus Crossway 12,8 LE | #408 |
|
SOR NB 18 City | #415 |
|
SOR NB 12 City | #425 |
|
Šrotovanie vozidiel v Kendiciach
V kovošrote v Kendiciach sa ku koncu leta nachádzali vozidlá Škoda 14 TrM #121 a SOR BN 10.5 #405, #406 a #411.
Reklamy a busboardy
Momentálne sú celovozidlové reklamy osadené na týchto vozidlách:
Typ vozidla | Evidenčné číslo | Aktuálna reklama |
Irisbus Citelis 12M | #366 | Železiarstvo Haus |
Irisbus Citelis 12M | #367 | Chicago - Divadlo Jonáša Záborského |
Irisbus Citelis 12M | #368 | Hell |
Solaris Urbino 12 | #386 | LUX Kärcher |
Irisbus Citelis 12M | #399 | LUX Kärcher |
Škoda 25 Tr Irisbus | #709 | Garant Real |
Škoda 31 Tr SOR | #716 | LUX Kärcher |
Škoda 31 Tr SOR | #720 | Svet podláh |
Škoda 31 Tr SOR | #723 | Kúpeľne Empiria |
Okrem celovozidlových reklám prebehla pred parlamentnými voľbami aj masívna reklamná kampaň kandidáta strany SNS, Jána Bynca, ktorého busboardy boli umiestnené na takmer všetkých vozidlách, na ktorých ich bolo možné umiestniť. Ostatné busboardové kampane si je možné prehliadnuť v kartách jednotlivých vozidiel.
Matej M
Čo tak, aby som Vám zaplatil napríklad bordel, psychoteriapiu alebo bohviečo, aby ste aspoň na moment mal utíšené svoje* boliestky?
Napíšte mi e-mail, myslím to vážne. Musíte mi ale písomne sľúbiť, že na imhd neokomentujete dva roky nič. Hmm?
Pre ostatných: píšem to s absolútnym pokojom; veď na absurdnosť treba reagovať iba s nadhľadom, ta ňe?
* moje, aby som to nemusel čítať