Desiatka nových hybridných trolejbusov môže obsluhovať niektoré autobusové linky.
V pondelok 1. februára 2021 bola na na webovom sídle Úradu pre verejné obstarávanie zverejnená súťaž, ktorej predmetom je dodanie desiatich nových plne nízkopodlažných trolejbusov s pomocným batériovým pohonom. V rámci tejto zákazky sa bude oddelene obstarávať 6 kĺbových 18-metrových vozidiel a 4 štandardné 12-metrové vozidlá. Lehota na predkladanie ponúk uplynie 8. marca 2021 23. marca 2021, hlavným hodnotiacim kritériom (90 bodov zo 100) pre obe časti pri vyhodnocovaní ponúk je najnižšia cena bez DPH za dodanie týchto vozidiel, ďalšími kritériami po 5 bodov sú počet miest na sedenie dostupných z nízkej podlahy a maximálna celková obsaditeľnosť vozidla vrátane vodiča.
Predpokladaná hodnota zákazky je 6 852 160 € bez DPH. Financovanie zákazky má byť z 95% pokryté fondami EÚ z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra a zo zvyšných 5% ju má pokryť dopravca. Hybridné trolejbusy majú byť dodané do 15 mesiacov od nadobudnutia účinnosti kúpnej zmluvy s výhercom obstarávania.
Vybrané požiadavky na technické parametre
Štandardný trolejbus | Kĺbový trolejbus |
maximálna dĺžka 13,5 m | maximálna dĺžka 18,75 m |
maximálna výška so stiahnutými zberačmi 3,6 m | maximálna výška so stiahnutými zberačmi 3,6 m |
minimálny počet dverí 3 | minimálny počet dverí 4 |
minimálna celková obsaditeľnosť 80 cestujúcich | minimálna celková obsaditeľnosť 120 cestujúcich |
minimálny počet miest na sedenie 20 | minimálny počet miest na sedenie 30 |
výkon motora min. 160 kW | výkon motora min 240 kW |
dojazd pri jazde na trakčné batérie min. 12 km pri plnom zaťažení | dojazd pri jazde na trakčné batérie min. 12 km pri plnom zaťažení |
USB nabíjačky umiestnené v interiéri - 4 ks | USB nabíjačky umiestnené v interiéri - 8 ks |
vnútorné informačné LCD monitory spojené do tvaru "V", ktoré umožňujú komunikáciu s palubným počítačom a zobrazovanie informácií o realizácii cestovného poriadku - 2 ks | vnútorné informačné LCD monitory spojené do tvaru "V", ktoré umožňujú komunikáciu s palubným počítačom a zobrazovanie informácií o realizácii cestovného poriadku - 4 ks |
rekuperácia | |
celovozidlová klimatizácia | |
uzamykateľné posuvné časti okien | |
dopytové otváranie dverí | |
cúvacia kamera, kamera snímajúca priestor pred vozidlom, kamera umiestnená na zberačoch trolejbusu - min. 1 ks | |
kamerový systém so záznamom v interiéri | |
vonkajšia akustická signalizácia pre nevidomých | |
označovače na papierové cestovné lístky zmožňujúce bezkontaktnú platbu kartou a komunikáciu cez NFC |
Požadované záručné lehoty |
vozidlo - 36 mesiacov (3 roky), resp. 250 000 km |
karoséria - 120 mesiacov (12 rokov) |
pohon vozidla - 36 mesiacov (3 roky), resp. 250 000 km |
povrchová úprava vozidla (lak) - 84 mesiacov (7 rokov) |
Trolejbusy budú môcť obsluhovať vybrané autobusové linky MHD, keďže podstatná časť trás prechádza cez zatrolejované úseky. Tejto téme sme sa venovali už pred časom v sekcii Rozvojové plány, kde sme detailnejšie popísali zámer tohto projektu. Desiatka nových trolejbusov by mala obsluhovať tieto linky, pričom červenou farbou sme zvýraznili úseky pod trolejovým vedením:
Linka 10: Sibírska - M. Benku - Lesnícka - Švábska - Košická - Žel. stanica - Masarykova ul. - Grešova - Fakultná nemocnica - Moyzesova - Veľká pošta - Žel. stanica - Košická - Švábska - Lesnícka - M. Benku – Sibírska.
Linka 19: okružne: Solivar - Kysucká - L. Novomeského - M. Benku - Lesnícka - Švábska - Košická - Žel. stanica - Masarykova ul. - Grešova - Fakultná nemocnica - Moyzesova - Veľká pošta - Žel. stanica - Košická - Švábska - Lesnícka - M. Benku – L. Novomeského - Kysucká - Solivar.
Linka 22: Šidlovec - Jánošíkova - Rázc. Šidlovec - Sabinovská - Hlavná ul. – Plzenská - Pod Táborom (Rusínska) - Ul. Arm. gen. Svobodu - L. Novomeského - Pod Šalgovíkom - Šalgovík - Teriakovce a späť.
Linka 29: Sídlisko III - Volgogradská - Levočská ul. (čiastočne) - Okružná - Grešova - Fakultná nemocnica – Moyzesova - DJZ - Hlavná ul. - Poliklinika - Levočská ul. (čiastočne) - Volgogradská - Sídlisko III.
Linka 32A: Sibírska - Ul. Arm. gen. Svobodu - Rusínska - Masarykova - Okružná - Levočská ul. - Hlavná ul. - Masarykova ul. - Rusínska - Ul. Arm. gen. Svobodu - Sibírska.
Linka 34: Sídlisko III - Volgogradská - Levočská - Obrancov mieru - Prešovská univerzita - Škultétyho - Budovateľská - Nábrežná komunikácia - Švábska - Lesnícka - M. benku - Pod Šalgovíkom a späť.
Linka 39: Sídlisko III - Vukov - Mukačevská - Sabinovská - Hlavná ul. - Žel. stanica – Solivarská ul. - Švábska – Košická - Žel. stanica - Hlavná ul. - Sabinovská - Mukačevská - Sídlisko III.
Solider
To však neznamená, že každý 12-metrový autobus stojí 190 tisíc eur. Vo svojej konkurencii aktuálnych modelov nestojí. V podobnej situácii bol aj Solaris, keď v čase prechodu medzi III. a IV. generáciou "lacno" dopredával vozidlá III. generácie.
Je teda už na objednávateľovi, či takúto ponuku akceptuje. Nižšia cena je fajn, pri väčšej finančnej úspore to môže znamenať dokúpenie ďalšieho autobusu. Aj jednotnosť náhradných dielov je dobrá vec. Ale ja by som si takúto kúpu rozmyslel.