Výstavba sídlisk a rozširovanie siete

Začína éra tyristorov a Ikarusov

Rok 1979 priniesol do Prešova technický pokrok. Začalo sa vyraďovanie prvých trolejbusov Škoda 9 Tr s odporovou výzbrojou a nahradili ich inovované trolejbusy 9 TrHT s tyristorovou reguláciou rozjazdu. Nové trolejbusy dostali evidenčné čísla #29 až #34 a kvôli ich hospodárnosti boli na linky vypravované prednostne. Vozidlový park autobusov bol posilnený o nový typ - Ikarus 280.10, ktorý sa vyrábal v linkovom prevedení s dvomi dverami.

Na trolejbusovej linke 6 bol predĺžený interval v špičke z 30 na 60 minút. Linka 5 si polepšila o jeden trolejbus, čo umožnilo skrátiť interval v sedle zo 60 na 30 minút a v špičke z 30 na 15 minút.

Nedostatok vodičov pritlačil dopravný podnik v roku 1980 k úsporným opatreniam - na linke 1 bola v celej trase zavedená obsluha autobusom, súbežný úsek s trolejbusom bol zrušený. Vozidlový park posilnilo ďalších 5 tyristorových trolejbusov Škoda 9 Tr a až 24 autobusov Karosa ŠM 11.

V roku 1980 premávalo len 5 trolejbusových liniek:

  • linka 2 - Obrancov mieru - SRR - Gottwaldova - Obrancov mieru (v čase špičky zachádzka na Budovateľskú),
  • linka 3 - Obrancov mieru - Gottwaldova - SRR - Obrancov mieru (v čase špičky zachádzka na Budovateľskú),
  • linka 4 - Obrancov mieru - SRR - Železničná stanica - Solivar a späť,
  • linka 5 - Dúbrava - SRR - Budovateľská a späť,
  • linka 6 - Dúbrava - SRR - Železničná stanica - ZVL a späť.

Už o rok neskôr, v roku 1981, bola končená rekonštrukcia a prestavba komunikácie I/18 Prešov - Kapušany, a tak bola obnovená premávka týchto trolejbusových liniek:

  • linka 1 - Solivar - Železničná stanica - SRR - Duklianska - Šebastová,
  • linka 7A - Širpo - Duklianska - SRR - Železničná stanica,
  • linka 7B - Širpo - Duklianska - SRR - Škultétyho - Budovateľská,
  • linka 7C - Širpo - Duklianska - SRR - Škultétyho - Gottwaldova - Obrancov mieru - Červenej armády - Trojica - Duklianska - Širpo.

Dodaných bolo 5 trolejbusov 9 TrHT s číslami #40 až #44, 2 autobusy Ikarus 280 s číslami #195 a #196 a posledné 2 autobusy typu Karosa ŠM 11. 16 trolejbusov z 19 vypravovaných má tyristorovú reguláciu rozjazdu.

Nedostatočný prídel pohonných hmôt znamenal skracovanie prímestských autobusových liniek po hranicu mesta, kde museli cestujúci prestúpiť na trolejbus. Cestovanie s prestupom museli strpieť obyvatelia Fintíc, Ľubotíc, Hanisky, Teriakoviec, Kanaša a Veľkého Šariša. Obrovským nedostatkom systému tarify MHD bola nutnosť označovať dva lístky pri cestovaní, keďže cestovanie s prestupom nebolo na jeden jednorazový lístok možné. V dopravnom sedle klesla výprava autobusov o polovicu z pôvodnej výpravy. Výrazné obmedzenie autobusovej dopravy vytvorilo priestor pre posilnenie trolejbusovej linky 6 a obnovenie premávky linky 5 aj v období letných prázdnin, kedy štandardne nepremávala.

8. septembra 1981 bol vydaný schvaľovací protokol pre výstavbu trolejbusovej trate a meniarne na Sídlisku III.

Karosa ŠM 11 #192 z 24-kusovej série, ktorá bola dodaná v roku 1980, vyčkáva pri evanjelickom kolégiu v centre mesta. Zdroj: Vladimír Pavlovič.

Rok 1982 sa niesol v znamení obnovy vozidlového parku a veľkej výluky na Košickej ulici. Vozidlový park obohatili hneď dva nové typy vozidiel - trolejbusy Škoda 14 Tr z overovacej série s číslami #45 a #46 a nové autobusy Karosa B 731 s číslami #200 až #206.

Výstavba novej budovy železničnej stanice

3. júla 1982 sa začala veľká výluka na Košickej ulici, ktorá súvisela s výstavbou novej budovy železničnej stanice ČSD. Od križovatky Leninova - Škultétyho smerom k stanici bola úplne vylúčená trolejbusová doprava. Trolejbusové linky 1 Šebastová - Solivar, 4 Obrancov mieru - Solivar, 6 Dúbrava - ZVL a 7A Širpo - Železničná stanica boli zrušené. Náhradou bola autobusová linka 20 Sídlisko III - Delňa, kde bol skrátený interval. Solivar bol obsluhovaný autobusovou linkou 9 v trase Solivar - Trojica. Spojenie Širpa so železničnou stanicou zabezpečovala linka 13 Železničná stanica - Ľubotice.

Trolejové vedenie v úsekoch Železničná stanica - Košická - ZVL a Železničná stanica - gen. Petrova bolo demontované. 

1. apríla 1983 bola spustená do prevádzky provizórna komunikácia okolo budovy ČSAD, kde bolo nainštalované aj trolejové vedenie. Týmto krokom sa podarilo obnoviť trolejbusovú dopravu na Solivar. Ešte predtým však bola linka 1 rozdelená na dve časti Úsek Trojica - Šebastová obsluhoval trolejbus, úsek Trojica - Solivar odjazdil autobus.

12. septembra 1983 bol vydaný cenový výmer Slovenského cenového úradu, ktorý stanovil jednotnú celosieťovú tarifu s účinnosťou od 1. januára 1984.

Vozidlový park opustili trolejbusy 9 Tr #22 a #24, posilnil ho tretí trolejbus 14 Tr #47 a 10 autobusov Karosa B 731 s jedným Ikarusom 280.

Škoda 14 Tr #46 uháňa Leningradskou ulicou. Zdroj: Vladimír Pavlovič

Pre zlepšenie orientácie cestujúcich boli v októbri 1984 preznačené linka 7B na 7 Širpo - Budovateľská a linka 7C na 8 Širpo - Obrancov mieru. Vozidlový park sa rozrástol o 4 trolejbusy 14 Tr, 4 autobusy Ikarus 280 a 4 Karosy B 731.

Trolejbusy obsluhujú najkrajšie prešovské sídlisko

1. augusta 1985 bola spustená premávka trolejbusov na Sídlisko III. Pôvodný zámer viesť trolejbusovú trať cez Mukačevskú a Mičurinovu ulicu realizovaný nebol. Dvojstopá trolejbusová trať prechádza sídliskom od križovatky s ulicami Levočská a Obrancou mieru, cez ulice Volgogradská, Prostějovská a Bajkalská, kde ústi na Sabinovskú ulicu na rázcestí so Šidlovcom. Vybudovaná bola taktiež dvojstopá otočka na konci Prostějovskej ulice. 

V súvislosti s otvorením premávky na Sídlisko III bola zavedená okružná linka 6 v trase Solivar - Železničná stanica - SRR - Leningradská - Bajkalská - Prostějovská - Červenej armády - SRR - Železničná stanica - Solivar s intervalom 30 minút.

1. septembra 1985 bola zriadená trolejbusová linka 4 po trase Trojica - Červenej armády - Prostějovská - Sídlisko III v intervale 20 minút. 

Autobusová linka 17, ktorá spájala Sídlisko III so Širpom bola od 4. novembra obsluhovaná trolejbusmi.  Linka premávala v pracovných dňoch s intervalom 15 minút v špičke.

V závere roka 1985 boli dodané vôbec prvé kĺbové trolejbusy, ktoré vznili kooperáciou Škody Ostrov a juhoslovanskej továrne FAS "11 Oktomvri" Skopje. Trolejbusy Škoda Sanos S 200 Tr dostali čísla #66 až #68. Od januára 1986 obsluhovali výhradne linku 17.

23. januára 1986 bola do prevádzky uvedená trakčná meniareň na Mukačevskej ulici, do tej doby zabezpečovala napájanie trolejbusovej siete len jediná meniareň na Čapajevovej ulici. 

1. apríla 1986 bola zriadená nová trolejbusová linka 9 v okružnej trase Budovateľská - Škultétyho - SRR - Prostějovská - Bajkalská - Leningradská - SRR - Škultétyho - Budovateľská, v celodennom hodinovom intervale. Pôvodná autobusová linka 30 bola nahradená trolejbusmi, premávala po trase Prostějovská - Obrancov mieru - Gottwaldova - Budovateľská každých 10 minút v špičke. Trolejbusy Škoda Sanos sú nasadzované práve na linku
30, na linke 5 je predĺžený interval v sedle z 20 na 60 minút.

Dodaných je 8 trolejbusov 14 Tr s číslami #69 až #76. Vyradený je trolejbus 9 Tr #23. Dodaný je taktiež jeden Ikarus 280 #235 a 9 Karos B 731 #236 - #244.

Atmosféra v centre mesta koncom 80. rokov 20. storočia. Zdroj: Michal Skala.

Okrúhle deviatky spievajú labutiu pieseň

Vozidlový park trolejbusov posilnili v roku 1987 ďalšie trolejbusy 14 Tr (#77 - #81). Dieselová trakcia sa mohla popýšiť šiestimi novými Karosami B 731, dvomi Ikarusmi 280 a novinkou - autobusmi Karosa B 732, ktoré mali manuálnu prevodovkou, čo priaznivo vplývalo na spotrebu.

Dodávka nových trolejbusov postupne vytlačila z premávky Škody 9 Tr, 31. decembra 1987 odviezli svojich posledných cestujúcich a boli zakonzervované. Opätovne sa s nimi rátalo až po roku 1990 pri otvorení premávky trolejbusov na sídlisko Sekčov a k Hydinárskym závodom. Osud to zariadil tak, že sa trolejbusy #28 - #44 už nikdy do premávky nevrátili. 

V roku 1988 boli do premávky zaradených prvých 5 trolejbusov Škoda 15 Tr, tieto klbové vozidlá boli neskôr nasadené na trolejbusovú linku 4 zo Sídliska III po Železničnú stanicu.

Od 30. mája 1988 bola z dôvodu pokračujúcej výstavby novej železničnej stanice presmerovaná doprava na Východnú ulicu. V priestore medzi závodom ZPA II a stanicou ČSAD bola zriadená zastávka Železničná stanica. Autobusová doprava bola presmerovaná cez Dostojevského a Východnú ulicu, trolejbusová doprava jazdila od 31.12.1988 po novej trolelejbusovej trati Východná - Lesík delostrelcov - Plzenská. V období od júna do decembra bola zavedená náhradná organizácia trolejbusovej dopravy:

  • trolejbusová linka 1 skrátená na úsek Šebastová - Duklianska - Trojica,
  • trolejbusová linka 1A premávala v trase Šebastová - Duklianska - SRR - Škultétyho - Budovateľská,
  • úsek od Solivaru do mesta dočasne nahradila autobusová linka 40 Solivar - Veľká pošta.

Po 31.12.1988 bola linka 1A zrušená, linka 1 premávala opäť v celej trase, linka 6 mala skrátenú trasu Východná - Sídlisko III a autobusová linka 40 bola zrušená.

Dopravný podnik zakúpil 10 autobusov Karosa B 731, 5 autobusov Karosa B 732 a 1 Ikarus 280.

Dožívajúce trolejbusy Škoda 9 Tr vo vozovni. Zdroj: Vladimír Pavlovič.

 

 

Trolejbus Škoda Sanos #66 odpočíva v areáli DPmP. Zdroj: Peter Sirkovský.

Linkové vedenie k 3. februáru 1993

Viac k téme

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.