Reakcia na: Vladimír #288:
Prehnane povedane, tych par ludi, ktori si nechcu nechat vyvlastnit majetok, su zodpovedni za to, ze na ceste I/18 zahynuli traja ludia.Pravda je, ze Slovaci jazdia ako zmyslov zbaveni a z krajin EU sme druhi najnebezpecnejsi na cestach, po CR.
Pravda je i to, ze nam znicili oblast pod Kalvariou.
Pravda bude asi i to, ze uradne ceny nie su nic moc.
A teraz babo rad. Zabi bobra, zachranis strom
Vladimír
Premávka na 1,8 km dlhej trati sa začala 3.5.1964. Prvotné zmienky o linkovom vedení sú zatiaľ nejasné a dôkazy nepriame, predpokladám však, že pôvodne bola trať obsluhovaná L1, kedy časť spojov tejto linky premávala z Nižnej Šebastovej na Soľnú Baňu a časť k ZVL. K novému usporiadaniu došlo pravdepodobne pri zavedení nového grafikonu MHD od 1.7.1967, kedy na dlhé roky Košickej ulici prischla L4 z Obrancov mieru a L6 z Leningradskej. V roku 1971 bola L6 predĺžená na Dúbravu.
Dňa 10.7.1972 sa začala výluka trolejbusovej dopravy na tejto trati vyvolaná rekonštrukciou Košickej ulice. L4 bola odklonená na Solivar a L6 na Budovateľskú. Napriek dohode so Železničným staviteľstvom Košice sa po otvorení zrekonštruovanej ulice trolejbusovú trať obnoviť nepodarilo a dlhý čas boli rokovania na úrovni DP - mesto - ŽS na mŕtvom bode. Trať bola napokon obnovená, ale až koncom júna 1975. Do pôvodnej trasy sa sem vrátila L6, no L4 jazdila naďalej na Solivar. V čase špičiek pracvných dní sa však v tomto období objavila na Košickej časť spojov L7 na trase Širpo - ZVL. V tomto období sa už však prejavoval nízky cestujúcich o tento úsek. Dôvody možno pravdepodobne hľadať v rozširovaní priemyslu ďalej po Petrovanskej ul. Keďže trolejbusová trať na Delňu predĺžená nebola, bola to vlastne likvidácia aj zvyšného traťového úseku. Zatiaľ čo trolejbusy napokon jazdili k ZVL už len v 60 min. intervaloch po celý deň (neskôr sa ešte osekávala večerná prevádzka - v tej dobe ozaj nezvyčajný krok a teda zrejme podložený absolútnym nezáujmom cestujúcich), paralelné autobusové linky premávali v hustých 5-10 min. intervaloch (veľmi slušné boli aj víkendové intervaly). Podporu autobusovej L20 umocňovala aj možnosť priameho spojenie priemyselnej oblasti s najväčším sídliskom, ktoré bolo tiež bez trolejbusov.
V roku 1982 pokračovala rekonštrukcia cestnej siete v Prešove, tentokrát spojená aj s výstavbou novej budovy železničnej stanice. Od 3.7. bola od Bardejovského mostu k stanici (a teda aj Solivar a Košickú) trolejbusová doprava zastavená. L4 a 6 boli zrušené, trolejbusová doprava na Košickej bez akejkoľvek, čo len autobusovej náhradnej dopravy. Z Košickej bolo vybudované nové napojenie na mesto na Východnú ul. v podobe cesty dnes asi najvýštižnejšie nazvanej "medzi Baumaxom a Tescom". Okolo autobusovej a železničnej stanice bola vybudovaná provizórna cesta na ktorú v roku 1983 zavesili trolejové vedenie, ale len do Solivaru. Premávka k ZVL bola prechodne pozastavená. K dôvodom pre neobsluhovanie trate po Košickej sa čoskoro pridružila výstavba diaľnice do Košíc. V dôsledku výstavby diaľničného privádzača (Petrovanská ul.) bolo zrušené obratisko trolejbusov pred ZVL. So zachovaním trate po Košickej sa ale počítalo. Privádzač bol vybudovaný ako šesťprúdová komunikácia s 2+2 pruhmi pre diaľkovú dopravu a jedným pruhom v každom smere vyhradeným pre trolejbus. Trať sa mala predĺžiť k podjazdu - dnešnej konečnej L24 Hydinárske závody. So zavedením trolejbusovej dopravy sa počítalo hneď po ukončení výstavby, reálny mal byť rok 1990. Celý navrhovaný úsek sa osadil stožiarmi pre uchytenie trolejového vedenia.
Napriek tomu, že oficiálne sa trať po Košickej vlastne nikdy nezrušila, stala sa de facto jedinou zrušenou trolejbusovou traťou v Prešove. V zmenených podmienkach po roku 1990 najprv obnovenie trate ustúpilo iným prioritám, neskôr na ňu neboli peniaze až napokon bolo konštatované, že jej obnovenie nemá zmysel. V úseku po zastávku Košická veľmi dlho viselo pôsovodné trolejové vedenie. To bolo demontované až koncom predošlého desaťročia (napriek tomu, že som to zažil, nemám poznamenaný presný termín - v hlave držím rok 1999, ale mohlo to byť aj o rok skôr). Dôvody pre zamietavé stanovisko DPMP k obnoveniu trate sú zrejmé a pochopiteľné. Takmer nulová frekvencia cestujúcich. Počas výstavby diaľnice si všetky podniky z Petrovanskej ul. vytvorili nové vrátnice zo zadných vstupov z Jesennej ul. Petrovanská sa tak stala skutočne len privádzačom. Ak odmyslíme L14, ktorá premáva až do Záborského a spoje L24, ktoré sú tam predĺlžené, denne je v pripravenej otočke Hydinárske závody ukončených (slovom) päť spojov (spojov, nie liniek!). Je len logické, že z ekonomického hľadiska je ich nahrádzanie trolejbusom nezmyslom tak ako aj prípadné výrazné rozšírenie prevádzky v tomto smere.
A čo budúcnosť? Ktovie... Pôvodný úsek na Košickej by mohol teoreticky povstať pri výstavbe trate na Šváby, ale zaklínadlo na Košickú pretrváva aj po tridsiatich rokoch. Opäť prestavba komunikácií. Samotná Košická má byť v budúcnosti rozšírená na štvorprúdovú a budúca podoba križovatky pri ZVL tiež nie je doriešená.
Uff, tak som sa rozpísal. To asi tá sviatočná chvíľa (a nechuť učiť sa na štátnice)