Reakcia na: galiyosha #183:
2/5 ani úchylka nie je (aj keď cudzincov vie pekne vydesiť trolejbus s plechovou tabuľkou, kde je v tvare zlomku napísané 2/5 ), pretože je pravidlo, že číslo linky sa na Obrancov mieru mení. Horšie je to s inými linkami, ktoré sa prečíslovávajú menej organizovane až celkom neorganizovane ? Ak chceš úchylku, tak sa pozri na linky 13, 20 a 28..."Takto mi pripada nadmieru chaoticke, ze linka 5 chodi z jedneho bodu tam aj onam, no naspat vsak prichadza linka 2..."
Galiyosha! Pokiaľ si v Prešove nebol, o 2/5-ke doteraz nepočul a toto si odpozoroval z mapy a cestovných poriadkov, tak Ti GRATULUJEM! Jav si pomenoval celkom správne, vystihol si aj možnosť, ako by to mohlo vyzerať logickejšie. To sa nepodarí hocikomu a som zvyknutý, že princíp tejto dvojlinky musím každému prácne vysvetľovať.
A teraz k otázkam.
Vicerým ľuďom pripadá logickejšie, aby jedna polovica trasy bola jedna linka a druhá polovica trasy linka druhá. Nie je žiaden problém. Ale keď sa to v roku 1991 zaviedlo už takto a ľudia (aspoň tí, čo tou linkou pravidelne cestujú) si na to zvykli, asi nemá zmysel po trinástich rokoch zase to meniť.
Dôvod pre súčasné označenie liniek bol nasledovný (radšej v druhom okne otvor mapu).
Do 12.7.1991 existovali tri samostatné linky:
2 - Obrancov mieru - Trojica - Čierny most - Škultétyho - Obrancov mieru
3 - Obrancov mieru - Škultétyho - Čierny most - Trojica - Obrancov mieru
5 - Dúbrava - Trojica - Čierny most - Budovateľská a späť
Nevýhodou týchto liniek bolo končenie L2 a 3 na Obrancov mieru. Ak si šiel od Polikliniky napr. na Duchnovičovo nám., musel si ísť dookola cez mesto, lebo L3 Ťa vyhodila na Obrancov mieru.
Preto bola 13.7.1991 zavedená linka, ktorá je vlastne pôvodnou L5 Budovateľská - Dúbrava, ktorá si pri jazde v každom smere "odskočí" urobiť jeden uzlík cez Obrancov mieru. A keďže tým pádom Hlavnú ul. prechádza v jednom smere dvakrát, musela byť označená dvoma číslami.
Označenie vychádza z historického hľadiska, aby ľudia v centre boli zorientovaní. To znamená, že z periférií vychádza vždy L2, aby v centre vyjadrila smerovanie na Obrancov mieru. Na Obrancov mieru sa vždy prečísluje na L5 a v centre sa tak objaví akoby stará L5 - podľa toho, ako je otočená, ide buď na Dúbravu alebo na Budovateľskú ul. Cestujúcemu je tu už jedno, že prišla z Obrancov mieru, jeho zaujíma len to, kam smeruje.
Z toho plynie ponaučenie, že:
A: v centre:
- L2 ide vždy na Obrancov mieru bez ohľadu na to, ktorým smerom je otočená
- L5 ide podľa toho, ako je otočená buď na Dúbravu alebo na Budovateľskú
B: mimo centra:
- bez ohľadu na to, či je to L2 alebo L5, určite sa dostaneš do centra
Dúfam, že som svojím príspevkom veci objasnil a nie ešte viac zamotal, pretože galiyosha mal podľa všetkého vo veci pomerne jasno.
Peter P
"PRÍPRAVA INTEGROVANÉHO DOPRAVNÉHO SYSTÉMU NA SLOVENSKU
Rozhlasová stanica Lumen
Infolumen
14.04.2004, 17.30
Autor: VAĽOVÁ Lucia
Z. POPÁLENÁ, moderátorka:
"Cestovanie po celom Slovensku by malo byť skoordinované, v nasledujúcich dvoch až troch rokoch by to mal zabezpečiť integrovaný dopravný systém. Zavedenie systému by malo znamenať časové prepojenie spojov vlakovej aj autobusovej dopravy a tiež jednotné čipové karty."
L. VAĽOVÁ, redaktorka:
"V Prešove je koordinátorom činností súvisiacich s integrovaným dopravným systémom Dopravný podnik mesta Prešov. Hovorí vedúci odboru dopravy Prešovského samosprávneho kraja Pavel OLEJÁR."
P. OLEJÁR:
"Podporujeme túto myšlienku zaviesť integrovaný dopravný systém, ale sme žiadali, aby boli do tohto integrovaného dopravného systému zaradení všetci dopravcovia na území nášho kraja. Zatiaľ to bolo rokovanie za účasti železníc a dopravného podniku, respektíve SAD-ky Humenné a Dopravného podniku mesta Prešova. Je to určitá výhoda zavedením týchto čipových kariet, lebo je možné používať ako platidlo pri preprave sa hromadnou autobusovou dopravou, totiž vieme, že dneska už hospodári každá SAD-ka na svojom piesočku i každý dopravca, keď si zakúpi lístok, u jedného, neplatí u druhého. Tým spôsobom, pokiaľ by boli zavedené tie čipové karty v rámci integrovaného dopravného systému, touto kartou by si mohol platiť u všetkých dopravcov. Je možné použiť tieto čipové karty príklad konkrétne na použitie parkovísk, na rôzne podujatia."
L. VAĽOVÁ:
"Cieľom integrovaného systému je zabezpečenie časového zosúladenia spojov jednotlivých druhov dopráv.""