Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Vladimír #209:
A k diskusii o linke 2/5 doplnim, ze bezni Presovcania hovoria "zveziem sa dvalomenepatkou" 🙂
Reakcia na: KVKV #204:
Aj keď "lomené" linky boli aj inde, domnievam sa, že v Prešove bola 2/5-ka vymyslená autonómne bez vedomosti jej navrhovateľa o ostatných Tebou uvádzaných prípadoch.
Napriek tomu 2/5 isté špecifikum je, pretože historická košická 2/7 sa pretínala v jednom bode trasy a nemala dvakrát obsluhované to isté nástupište v jednom smere trasy. Z tohto dôvodu prakticky ani nemusela byť vedená ako dve linky. Naproti tomu prešovská 2/5, v ponímaní jednej linky, obsluhuje v jednom smere štyri zastávky dvakrát. "Lomené" číslo tu teda jednoznačne byť musí.
Pokiaľ sa jedná o košickú 2/3-ku to je prípad tiež trošku z iného súdka. V podstate obyčajná linka s viaczastávkou zachádzkou so zastavovaním v oboch smeroch. Prakticky niečo na spôsob královehradeckej 3/4.

Re #207 Miro: V najbližšej dobe bude Solarisu displej vymenený za nový, o čosi väčší (ako majú 284, 316 a iné).
Reakcia na: Miro #207:
BINGO!!! ?
Tak som si trochu pozeral fotografie prešovských busov a napadá ma, prečo má Solaris vpredu taký malý displej? Veľký by mu oveľa viac slušal ?
Dovolím si hádať: sú na vine peniaze?
Reakcia na: Sarko #205:

Takže idem odpovedať do "Kefóra"
Reakcia na: KVKV #204:

Po zrušení premávky na Bencúrovej ul. potom nevznikla 3/7? Ak sa už L7 obracala na triangli Stromová, končila tam myslím aj L3 na trase Žst. - (Kuzmányho?) - Stromová. Ale keďže sa už bavíme o histórii MHD v KE, mohli by sme pokračovať v KE fóre.
Reakcia na: Peter K #188:

Tú úžasnú vec 2/5 nevymyslel Prešov. "Lomené" linky už dávno jazdili vo Viedni. Ale nemusíme tak ďaleko. V 60-tych rokoch v Košiciach 2/7, a v 90-tych spojenie 2/3. To druhé dlho nevydržalo(chvala bohu) , lebo to bolo zmetočné.
Reakcia na: Papyr #197:
Presne preto som pisal o svojej neznalosti miestnych pomerov. Nielenze som netusil, v akych oblastiach sa nachadzaju konecne Dubrava a Budovatelska, ale oblast Obrancov mieru - Hlavna som mylne povazoval za akysi centralny okruh. 🙂 Nabuduce si popri scheme radsej otvorim aj normalnu mapu. ? Uznavam, ze mnou navrhnute riesenie by tak v skutocnosti vobec nebolo riesenim, ale debilnym paskvilom. A dakujem za ochotne vysvetlenie celej situacie.
Reakcia na: Vladimír #201:
Ved tak nejako som to myslel ?
Reakcia na: pete #198:
Spojenie Škultétyho - Budovateľská je obojsmerné, ale v oboch smeroch nezapojené.

Re #199 Papyr: Veď práve preto som rozmýšľal, či galiyosha má predstavu, kde je v Prešove centrum. Tá schéma totiž naozaj navodzuje pre cudzinca pocit, že centrum je medzi Obrancov mieru a Hlavnou 🙂
Reakcia na: galiyosha #194:
Spoje Dúbrava - Obrancov mieru môžu byť vždy L2 a spoje Budovateľská - Obrancov mieru môžu byť vždy L5. Ale v roku 1991 bolo neprípustné, aby taká L5 chodila z mesta na Obrancov mieru alebo aby L2 šla na Dúbravu, keď to bolo vždy opačne. Dnes proste ľudia v meste vedie, že L5 chodí na Dúbravu a na Budovateľskú a L2 ide vždy na Obrancov mieru. A keď nie som v meste, jedno i druhé ide určite do mesta.

Po zavedení L2/5 ešte dlhé roky (do r. 2001) existovala L9, ktorá šla zo Sídliska III cez Bajkalskú ul. po celej Sabinovskej ul. na Budovateľskú. Tým pádom bola ex-L5 Dúbrava - Budovateľská takmer celá nahradená (s Dúbravou neuvažuj, to je taká malá otočka pod lesom s pár domami pri nej). Priemyselná zóna na Budovateľskej je však postupných krachovaním jednotlivých firiem už len slabým odleskom dôb minulých a aj vzťah Sabinovská - Budovateľská stratil na dôležitosti. V najvychytenejších časoch však je ešte možné použiť vybrané spoje L22, ktoré zachádzajú cez Budovateľskú aj dnes.

Áno, je to tak. Ak ideš z Dúbravy na Budovateľskú a s L2 prídeš do mesta, tak tesne pred tým odišla L5 z mesta na Budovateľskú. Ale má to aj svoje výhody - pre nás dopravákov. Keď blbneš, môžeš v meste sadnúť do L2, urobiť s ňou kolečko cez Obrancov mieru späť do mesta (vystúpiš už vlastne z L5) a ďalšia L2 Ti príde za nejaké 2 min. alebo tak nejak a môžeš spraviť kolečko znova až kým blbnúť neprestaneš ?

Re #191 galiyosha: Ten návrh by možno v teoretickej rovine nebol zlý, ale krásne z neho vyznieva Tvoja (neuraz sa prosím, myslím to s humorom) neznalosť Prešova 🙂 Neviem či vieš kde je v Prešove centrum. Lebo ja som už veľakrát pozeral na našu schému a zamýšľal sa nad tým, že ten okruh, po ktorom 2/5-ka jazdí na mape vytvára u cudzinca dojem, že ten trolejbus obieha cenrum, ktoré sa nachádza medzi Hlavnou ul. a Obrancov mieru. Nie je to tak! Prešovské centrum je v predĺženom tvare priamo v ňom sa nachádzajú zastávky Trojica, Na Hlavnej a Veľká pošta. V širšom slova zmysle za centrum možno chápať aj predĺženie osi o Čierny most a Železničnú stanicu. Obrancov mieru je sídlisko.
Z tohto dôvodu by sa Ti vôbec cestujúci nepoďakovali, keby s nimi zo Sabinovskej trolejbus zahol k poliklinike. Minuli by totiž centrum 🙂 A keby sme sa bavili len čisto v teoretickej rovine, zo Sabinovskej k poliklinike nie je trolejbusové odbočenie.
Reakcia na: galiyosha #195:
Odhliadnuc od neexistencie tr stopy, ktora b to umoznovala, by si pri zavedeni dvoch polookruhovych liniek dosiahol to, ze pri ceste z Obrancov mieru cez 17. novembra do mesta by si sa do mesta nedostal, pretoze by trolejbus koncil v uplnej riti zvanej Budovatelska. To iste pri priamom spojeni Dubrava - Poliklinika - Obrancov mieru: proste vsetci chcu ist do mesta a nikto nema chut po 1-3 zastavkach prestupovat na nieco ine, co by ho tam doviezlo. A to aj zo smeru Dubrava, aj zo smeru Obrancov mieru.
Reakcia na: pete #196:
a smer Budovatelska -> Skultetyho uz nie je zadratovany tiez. Teda aspon sa mi zda. Opacne, Skultetyho ->Budovatelska to zadratovane je, ale smer sa tam prehadzuje rucne ked sa nemylim ?
Reakcia na: galiyosha #194:
Chapes to uplne spravne, ak niekto potrebuje ist z Dubravy na Budovatelsku, tak sa zbytocne povozi dvakrat cez centrum, a ked sa snazi vychytracit prestup na predosly spoj 2/5, tak to nestihne, pretoze otocenie sa okolo Obrancov mieru trva cca 15 min. a interval linky je 20 min.

Usek od centra po Dubravu, tj. Sabinovska ulica, je rezidencna vilova stvrt, kde nastupuje minimum ludi. Budovatelska ulica je byvale centrum socialistickeho priemyslu (nejaky este prezil) s minimom obytnej zastavby, takze vela ludi v tejto relacii asi necestuje. A ked aj hej, tak sa odvezu dookola, cesta z konecnej Dubrava na konecnu Budovatelska trva 34 minut. Alebo moze na stvrthodinku vystupit v meste a napr. si dat cigaretu a potom nastupit znova do toho isteho vozu 🙂

Linka bola vymyslena takto podivne nie s ohladom na Dubravu a Budovatelsku, ale s ohladom na obyvatelstvo ulic Obrancov mieru a 17. novembra s prilahlym okolim. Dost sa im zlepsila dopravna obsluznost z centra, pretoze, ako uz napisal Vlado, zatialco nastupujes pri svojom dome do trolejbusu DO mesta, mozes pozdravit svojho suseda z bloku, ktory prave ide Z mesta a z tvojho trolejbusu vystupuje 🙂


Jedina linka by to samozrejme obsluhovat mohla, dnes, v case digitalnych displejov to nie je problem. Ale v roku 1991 to bolo inak a odvtedy je to zvyk 🙂
Reakcia na: galiyosha #195:
no problem takeho trasovania by bol hlavne v tom, ze z dubravy na polikliniku to nieje zadratovane (ako jediny smer na hlavnej krizovatke) a z dubravy sa ludia vozia prevazne do mesta (smer trojica) a nie k poliklinike.
Reakcia na: Sarko #191:
"Ja si terajší spôsob 2/5 vyjadrujem tak, že východzia zastávka L2 je na najvzdialenejších konečných (Dúbrava a Budovateľská) a východzia zastávka L5 je v jedinom bode, a to na Obrancov mieru. Aj to dáva logiku."

Presne takto som to z mapy pochopil aj ja. Neskor mi vsak nebolo jasne, preco nemozu byt linky trasovane napriklad takto:
2 Dubrava - Poliklinka - Obrancov mieru - Skultetyho - Trojica - Dubrava
5 Budovatelska - Skultetyho - Obrancov mieru - Poliklinika - Trojica - Budovatelska
Kedze vsak presovske pomery nepoznam, taketo riesenie by mozno vobec nebolo riesenim, ale ludom by len viac skomplikovalo zivot. (Spravit cestovne poriadky tak, aby tieto linky na seba viacmenej nadvazovali, by som povazoval za samozrejmost, len neviem, ci by to vobec bolo mozne.)
Reakcia na: Sarko #184:
Par liniek v Bratislave tento problem ma (20, 67, ...). Pokial je na nich vozidlo bez transparentov, riesi sa to bielou tabulkou s cervenym napisom napriklad "SMER DUBRAVKA" za celnym sklom, pripadne rozdielnymi nastupistami. Uznavam, ze je to dost chaoticke riesenie. Kedze zmysel presovskeho precislovania mi nebol celkom jasny (teraz uz mi jasny je), preto sa mi zdalo, ze sa jedna len o akusi prebytocnu uchylku. Takto uznavam, ze je to pomerne elegenantne riesenie daneho problemu. Na druhu stranu ako clovek, ktory presovsky system nepozna a v Presove nikdy nebol, bol som z tejto "upravy" mierne zmateny a nechapal som, preco nemoze byt cela trasa obsluhovana jednou jedinou linkou (nielen fyzicky, ale aj papierovo) alebo preco spoje Dubrava - Obrancov mieru nemozu byt vzdy linka 2, a spoje Budovatelska - Obrancov mieru 5 (napriklad). Nie je nevyhodou sucasneho systemu, ze pokial chce niekto cestovat v relacii Dubrava - Budovatelska ci Dubrava - Obrancov mieru (presovske pomery nepoznam, preto netusim, ci su tieto smery vobec vyuzivane), je zbytocne zdrziavany dvojitym prejazdom cez Hlavnu ulicu? Pri, opat velmi zbeznom, prezerani cestovnych poriadkov som mal pocit, ze trolejbus priamo pokracujuci v danom smere -- tj vlastne predchadzajuci odchod tej istej linky, uz vsak po precislovani na Obrancov mieru -- mu tesne utecie. Alebo som len zvolil chybny prestupny bod (zastavku Trojica)?

Re #185 Vladimír: Dakujem za podrobne osvetlenie. Gratulacia je, zialbohu, neopravnena -- sice som pochopil, ze linka 2 smeruje vzdy do centra a linka 5 vzdy na periferiu, kedze som si vsak nepresiel v "spolupraci" so schemou sled zastavok jednotlivych liniek, unikol mi system tocenia sa tychto liniek v centre (menovite dvojite prejazdy Hlavnou ulicou).

Re #187 Vladimír: To, ze "fyzicky" sa jedna vlastne o jednu linku a na Obrancov mieru sa nepresada, som nejako odtusil, len kedze som celkom nechapal veci osvetlene v prispevku #185, myslel som, ze jediny dovod dvojakeho znacenia su akesi obskurne prejazdy alebo ine vychylky od "normalu", ktore zbeznym pozretim cestovneho poriadku moje oko neodhalilo, a tak som si radsej nechal otvorene zadne vratka. 🙂
Aj dnes ma vodiči našich trolejbusov tešili. S radosťou musím konštatovať, že čím ďalej pribúda viac vodičov, pre ktorých je výhybka a kríž vo vzťahu k jazde o nič viac ako nejaký úsekový delič. Len tak ďalej! Špeciálne ma potešila veľmi slušná jazda krátkym trolejbusom, kde si takto skvele počínal už starší vodič. Vlnu rýchlojazdenia totiž vyvolali mladšie ročníky a tie staršie boli dosť dlho konzervatívne.

Aby som len nechválil, dosť ma šokoval aj jeden expert, ktorý cez Elektroliny na Bardejovskom moste úctyhodne preletel, no k tým istým výhybkám na Obrancov mieru sa choval úplne ako ku starým Kremniciam (t.j. rýchlosť = 5 km/h). Darmo, osem mesiacov je asi príliš krátka doba, aby si všimol, že trať je už po rekonštrukcii 🙂

Vonku je príjemne teplo a ja som sa rozhodol, že zajtra už nevezmem ani jarnú vetrovku na seba a pôjdem s krátkym rukávom. Teplotnú zmenu pocítila aj cestujúca verejnosť odkázaná na vozík, pretože krátko pre 14:00 pri Družbe čakalo na 12-tku nejakých 5-6 vozíčkov, a to ešte tento spoj zachádza k ZŠ Prostějovská, kde berie deti. Veru som rád, že dnes na 12/1 jazdí CityBus, lebo Solaris by sa asi do meškania 10 minút dnes nevmestil 🙂
Reakcia na: Peter K #189:
Ale tak krásne na princípe znaku paragraf som to ešte ani ja vysvetliť nevidel. Jednoduché, výstižné... 🙂

Re #191 Sarko: Ešteže si to odvolal. Už som sa bál, že to budeme musieť znova rozoberať. Ja to poviem takto. Ak by L2 premávala stabilne v trase Dúbrava - Obrancov mieru a L5 stabilne v trase Budovateľská - Obrancov mieru, bolo by to dňa 13.7.1991 pre vtedajších cestujúcich bolestivejšie (väčší počiatočný chaos), ale z dlhodobého hľadiska lepšie. Realizovaný variant bol k cestujúcim v roku 1991 ihľaduplnejší, viac rešpektoval tradičné označenie liniek, ale z dlhodobého hľadiska je menej výhodný, keďže súčasná ďalšia generácia už zmysel pôvodného označenia nechápe a orientuje sa ťažšie.

A aby som celkom zamútil vodu, pre mimoprešovských uvediem, že linka 2/5 bola zriadená v júli 1991 pod označením 2/3 (tzn. na Dúbravu a Budovateľskú jazdila L3) a L5 jazdila v pôvodnej trase, no po krátkej dobe z dôvodu úplného zúfalstva cestujúcej verejnosti bola L3 prečíslovaná na L5 a následne L5 na linku 5C. V roku 1993 bola linka 5C zrušená 🙂
Reakcia na: Sarko #190:

No, akonáhle som to tu napísal a predstavil si ešte raz, tak som pochopil, že vlastne môžu existovať obe možnosti (2/5 + 2/5 a aj 2/5 + 5/2). Svoje slová beriem späť a Vladimírovi sa ospravedlňujem.

Ja si terajší spôsob 2/5 vyjadrujem tak, že východzia zastávka L2 je na najvzdialenejších konečných (Dúbrava a Budovateľská) a východzia zastávka L5 je v jedinom bode, a to na Obrancov mieru. Aj to dáva logiku.

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.