Pokiaľ sa pamätám, tak 30 minútový interval na 2/5 jazdili len 3 trolejbusy (písal som si výpravu). Prestávka sa riešila najprv vynechaním jedného spoja na 2/5 a potom prejazdom trolejbusu linky 7.
Špičku na linke 7 popoludní robil najprv sólo trolejbus turnusu 30/04, neskôr autobus (turnus, žiaľ neviem).
Celková sólo výprava:
linka 1 - 4 trolejbusy v sedle + 2 špičky
linka 2/5 - 3 trolejbusy
linka 6 - 1 trolejbus
linka 7 - 1 trolejbus
linka 9 - 1 trolejbus
Asi 9 sólo trolejbusov zostalo v pracovný deň ako rezerva.
Mám pred sebou CP z 1.9.1999, linka 2/5 int. 30 min., linka 7 v odp. špičke int. 30 min. Čiže ak správne počítam, na celý tento zväzok 2+5+7 bolo treba minimálne 5 vozov. Plus linky 6 a 9, čo sú dva vozy. Dokopy teda 7 vozov.
Podľa vozákov z 1.9.2003 (L2/5 int. 20 min., L7 int. 60 min. tiež od 1.9.2001) je tu 6 vozov (poradia 2/1 až 2/5 a 7/1 vzájomne sprejazdované). Čiže o jeden voz menej.
Samozrejme, táto "úspora" sa nevyrovná škrtom z Hagyariho úradovania, keď z liniek 4 a 8 ostalo len ohlodané torzo (to, čo je dnes, ani radšej nekomentujem).
Nadviazal som len na tvoju úvahu ohľadom linky 6 a toho, že sa nedožila otvorenia prebudovanej križovatky pri HM Tesco, kde mohla pokojne ďalej premávať z dôvodov, ktoré si načrtol - a nie, že by sa to nedalo, ale jednoducho nebol záujem, asi najmä zo strany mesta ako objednávateľa. A to nemusela premávať po Východnej, ale mohla priamo cez stanicu.
Prepáč, ale aká zámienka na aké obmedzenie trolejbusovej dopravy, keď sám píšeš, že pri zrušení L6 a 9 v roku 2001 (obe v celodennom 60 min. int.) sa skrátil interval na L2/5 z 30 na 20 min.
To, že o 10 rokov neskôr za Hagyariho došlo k obrovským, dodnes nevykompenzovaným škrtom na výkonoch MHD, je predsa celkom iná doba, ktorú v roku 2001 nikto nepredvídal.
Osobne si myslím, že zrušenie linky 6 z dôvodu slabého vyťaženia na koncovom úseku trasy bola iba zámienka preto, aby sa obmedzila trolejbusová doprava. Náhradou za to a za rovnako zrušenú linku 9 bola nová linka 43 v rovnako "atraktívnom" hodinovom intervale, kvôli ktorej sa predĺžil interval na linke 29 v špičke z 30 na 60 minút, a skrátil interval na 2/5 z 30 na 20 minút.
Po vyše dvadsiatich rokoch je situácia taká, že linka 43 už takmer vôbec nejazdí, linka 44 nejazdí po Sabinovskej ulici vôbec, na Sídlisko III zachádza v hodinovom intervale linka 2/5 a na Sabinovskej je opäť polhodinovka na 2/5.
Ak by to bolo naozaj tak, že bol záujem o obsluhu HM Tesco linkou MHD, tak by ju na obratisko existujúce aj po výluke v lete r. 2001 mohli kedykoľvek pokojne vrátiť.
V čase otvorenia Hypertesca ešte ani Kaufland (manželka tvrdila, že Kauf bol skôr ako Hypertesco, čo sa mi nezdalo, tak som googlil a Hypertesco bolo 2001 a Kaufland 2009. Navyše Hypertesco vtedy ešte malo slušnú úroveň, zatiaľ čo Jednota bola stále v socializme. Ako hovorí manželka, jedinou konkurenčnou výhodou boli jogurty Sabi.
No veď jasné, a konkrétne toto Tesco v pribehu posledných rokov dosť upadlo, neviem kto by tam chodil dobrovoľne mimo toho jak si spomínal "zabudnutý nákup". Ešte ma napadol celkom dosť navštevovaný Decathlon...ale ten by za opätovné zavedenie liniek do tej oblasti nestál. A opäť...zdržanie. A ako konečnú si to predstaviť neviem...v prvom rade si neviem predstaviť AKO by tam linky chodili a AKÉ linky by tam chodili...asi o tom úplne zbytočne až priveľmi vymýšľam :DDDD
Presne tak, treba vziať do úvahy, že v čase výstavby Hypermarketu Tesco boli v celom Prešove v podstate asi len tri väčšie obchody. V centre mesta obchodný dom Tesco, na Sekčove len Vario (dnešná Billa) a na Sídlisku III nový Kaufland a dajme tomu Jednota.
Obchodné centrá neexistovali a hypermarket Tesco bol istou spásou, pretože pod jednou strechou bolo fakt všetko od chleba až po motorový olej. Takže ľudia v tej dobe by mali dôvod prejsť na druhý koniec mesta a využiť pri tom MHD na Východnú. Ja si dodnes pamätám ako decko, že keď v sobotu ráno chodili moji rodičia zo Sekčova na veľký nákup do Tesca, tak nás budili, lebo pre nás to bol vtedy skutočne výlet
V súčasnosti, keď je pri pomaly pri každej druhej zastávke nosnej linky buď veľký hypermarket/supermarket alebo rovno celé nákupné centrum, tak nejaký Tesco bus alebo vedenie linky okolo tohto obchodu naozaj nemá zmysel. Zrejme to pochopilo aj Tesco, ktoré v roku 2019 samo vypovedalo zmluvu a zrušila sa tak zachádzka švábskych liniek MHD k HM. Dostupnosť obchodov je dnes tak veľká, že každý človek v Prešove v okruhu nanajvýš pár stoviek metrov má k dispozícii všetky obchody a služby, ktoré potrebuje.
To by musela byť práve z dôvodu, ktorý si sám uviedol, linka, ktorá by pri HM Tesco končila. Okrem toho si myslím (Slovensko som za posledné dva roky navštívil asi šesťkrát, z čoho Prešov na rozdiel od vzdialenejšej minulosti ani raz ale vychádzam zo situácie v ČR, ktorá sa od SR asi zásadne líšiť nebude), že dnes už nikto nie je odkázaný ani zvedavý na Tesco, ktoré sa zabudlo na prelome tisícročí, keď má mesto plné lacnejších, kvalitnejších a čistejších predajní iných reťazcov. Napríklad v našej dedine je asi 600 m od nášho domu supermarket Tesco ale ten navštevujeme len v prípade krízy (zabudnutý nákup nejakej základnej potraviny tesne pred koncom otváracej doby), inak radšej nakúpim v Lidli/Alberte/Bille cestou z práce, prípadne sadnem do auta/vlaku a tých 8 až 12 km sa presuniem.
Teraz by už o zastávku Hypermarket Tesco záujem nebol? A škoda že bola až tak veľmi z cesty lebo to bolo rovnaké akokeby mala linka 32A a 36 zachádzať ku Eperii. Zbytočné zdržanie.
V rokoch 1988 - 1993 bola dlhodobá výluka MHD okolo železničnej stanice z dôvodu výstavby novej staničnej budovy, výstavby podchodu a rozširovania Košickej/Masarykovej ul. (V roku 1992 krátkodobo výluka predĺžená až po Plzenskú ul. vrátane úplne uzávery križovatky Čierny most). V prvej etape bola premávka trolejbusov v úseku Čierny most - ŽST - Solivar zrušená úplne (zavedená NAD). Autobusové linky jazdili po trase Čierny most - Dostojevského - Východná. Na Východnej ul. bola zriadená náhradná zastávka Železničná stanica (neskôr známa pod názvom Východná) a bolo postavené nové obratisko MHD v blízkosti HM Tesco (zrušené len nedávno pri výstavbe okružnej križovatky).
Koncom roka 1988 dokončili a začiatkom roka 1989 uviedli do prevádzky náhradnú trolejbusovú trať po Plzenskej a Východnej - trolejbusy zastavovali na náhradnej zastávke Železničná stanica (Východná) a novej zastávke Východná (neskôr Kuzmányho) pri zadnom vstupe do Vojenskej nemocnice. V tom období tu jazdili obnovené L1 a 6, ďalej po stanicu predĺžená 4 (dovtedy Sídlisko III - Trojica), neskôr nové L8 (zo Širpa) a L10 (z Budovateľskej). Krátky čas sem bola presmerovaná L9, neskôr sa vrátila na Budovateľskú. V novembri 1992 sa otvorila nová trolejbusová trať na Sekčov, výluka na stanici však v tom období ešte stále trvala. V tom období (1992 - 1993) po Plzenskej jazdili L1, 4, 6, 8, 10 a 38. Od 1.9.1993 bola obnovená premávka MHD (autobusy aj trolejbusy) okolo železničnej stanice. L1, 4, 8 sa presmerovali po novej trase do dnešnej podoby. Spojka od stanice na Škultétyho nebola postavená, preto L38 ostala v trase po Východnej a Plzenskej. Na Východnej ostala aj L6, aby ju niečo spájalo s centrom mesta. L10 (Solivar - Budovateľská) sa otvorenia nového úseku nedožila, zrušená bola dva mesiace pred skončením výluky.
Na prelome milénií bolo prehodnotené trasovanie L38. Najprv sa od 1.9.2000 postavila trolejová spojka v smere od Škultétyho na stanicu. L38 tak v smere na Sibírsku jazdila cez ŽST, v smere na Sídlisko III cez Východnú. Presne o rok, od 1.9.2001 bola do prevádzky uvedená spojka aj v opačnom smere, a L38 sa okolo ŽST presmerovala aj v opačnom smere. Zároveň bola zrušená L6, čím sa premávka trolejbusov po Východnej ukončila. Dôvodom bola totálna nevyťaženosť L6 v tomto úseku. Paradoxom bolo, že v čase zrušenia L6 už bol vo výstavbe HM Tesco, ktorý potom dlhodobo trpel na nedobrú obsluhu MHD a hypermarket si následne platil za umelé krútenie všelijakých autobusových liniek po jeho parkovisku. Dodnes som presvedčený, že keby L6 vydržala ešte 3 mesiace, nový hypermarket by ju "potiahol" nahor a už by sa zrušiť nedala.
Nie je to celkom pravda. Linka číslo 6 jazdila na trase Solivar - Východná - Sabinovská - Bajkalská - Clementisova - Východná - Solivar od augusta 1985. Neviem presne, kedy sa skrátila trasa po otočku na Východnej.
Linky 4,8,38 začali ako trolejbusové jazdiť na Sekčov 22.11.1992. Od 1.9.1993 sa otvorila trolejbusová trať v smere na železničnú stanicu od Čierneho mosta. Vtedy začali týmto smerom jazdiť aj linky 1,4,8. Linka číslo 38 prestala jazdiť v smere na Sekčov cez Plzenskú od 1.9.2001.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.