Áno. Má vzadu schody, ale aspoň mám istotu, že sa vojde do každej ulice a nebude sa rýpať spodkom o asfalt ako to robí Solaris
Re #580 Sarko: Aby Ťa nezjedla pýcha, tak vedz, že diaľkové ovládanie meniarní máme samozrejme aj my
Re #582 galiyosha: Zákaz nástupu prednými dverami platí aj v Prešove, a to už od 4.8.1990 a význam má taký, že bráni substrátu hromadiť sa v priestore predných dverí. Vlčáci vždy podvedome zostávajú pri dverách a nechcú postupovať do voza a pri predných dverách potom vodič nevidel do bočnej ulice. DP tak využil slabú stránku našej cestujúcej verejnosti a zakázal jej nastupovať prednými dverami. Ja osobne som si na to celkom zvykol a dnes ma už napr. v Žiline a Bratislave nástup ľudí cez predné dvere vyslovene irituje. Rád totiž stojím vpredu, lebo jednosmerné prúdenie ľudí zabezpečuje aj menej ruchu na zastávkach, nemusím sa stále uhýbať a posúvať.
Výnimku z tohto predpisu majú v PO cestujúci s obmedzenou pohyblivosťou a cestujúci hodlajúci si kúpiť lístok u vodiča.
Zákaz nástupu prednými dverami vznikol z dôvodu zdržiavania sa cestujúcich v priestore predných dverí. Spočiatku sa objavovali upozorňovacie nápisy, potom aj biele pásy na podlahe, ale nemalo to úspech. I keď na druhej strane je pravda, že v preplnenom autobuse nedokážeš dodržať odstup od predných dverí.
Čo sa týka priestoru medzi 2. a 3. dvermi, mne sa súčasné riešenie pozdáva ako najlepšie. Je rozdiel "šplhať sa" na schod, keď si chceš sadnúť, než "preliezať", keď chceš týmto priestorom len prejsť, čo podľa mňa zdržiava viac.
Ved ste nevideli tu poznamku, ze to bol len sprosty rypanec? Kazdopadne, hoci som to nemyslel vazne, dakujem za vysvetlenie.
Re #581 Sarko: Zakaz nastupu prednymi dverami ma aky zmysel? Usporiadanie 2+2 je IMHO velky problem vsetkych NP autobusov, no pravdepodobne neriesitelny. Kedysi som sa pytal, ci by nebolo vhodnejsie mat za druhymi dverami schod (na taku uroven, ako su umiestnene sedacky) a nemat radsej usporiadanie 2+1. Sice by tak autobus nebol 100% NP, ale ked si chce nejaky dochodca na tie sedacky mezdi druhymi a tretimi dverami sadnut, musi sa splhat tak ci tak...
No ale zanedbávaš fakt, že do VP autobusov máš ešte schody. Jeden chromý človek dokáže poriadne zdržať výmenu ľudí a samotné vozidlo aj keby si mal dverí desatoro. V KE navyše s výnimkou práve Solarisov nie je dovolený nástup prednými dvermi, takže pri nástupe máš de facto v SU15 k dispozícii 5 krídel dverí a v kĺbaku iba o jedno krídlo dverí viac. Svetelnosť dverí pri SU je pritom väčšia, nehovoriac o absencii schodov a možného použitia pokľaknutia. Problém SU15 je v umiestnení sedadiel 2+2 medzi 2. a 3. dverami, tu je prechod naozaj sťažený. Podobný problémový priestor je napr. aj medzi 1. a 2., resp. 4. a 5. dvermi v KT8.
Tak ako vraví Diggi, predaj električiek nemá s autobusmi nič spoločné. Za prvých 10 predaných KT8 do Miškolca sa investovalo do centrálneho ovládania električkových a trolejbusových meniarní, ktoré dnes namiesto personálu v každej meniarni ovládajú dvaja ľudia na elektrodispečingu.
Okrem toho faktor predaja práve typu KT8 ovplyvnil vysoký dopyt po veľkokapacitných článkových električkách (Miškolc, Sarajevo), resp. potrebe výlučne obojsmerných vozidiel (Brno, Straussberg, Miškolc). Za ušetrené peniaze z predaja KT8 do Brna sa dnes robia napr. GO KT8 s vloženým NP článkom.
Ďalším faktorom predaja bolo obmedzovanie výkonov v ED a dvojnásobný počet vozidiel k dispozícii oproti výprave a vysoké percento odstavených vozidiel. Dnes už nájdeš odstavené len vozidlá, ktoré majú najazdené km.
Aky predaj autobusov za predané KT? ?
Jediné, čo sa za KT-čko v minulosti kúpilo boli T6A5. Keď odišli do Brna KT 518 a 519, tak v DP rátali s tým, že za tieto peniaze dajú dokopy 523-ku. Stalo sa, ale peniaze si vraj museli vyžobraý z magistrátu. Peniaze idú do mestskej kasy, keďže električky sú majetkom mesta. DP je len správca.
Busy sa nakupujú každý rok za dotácie na to vyčlenené zo štátneho rozpočtu. Aspoň doteraz tomu tak bolo. Tieto dotácie tu raz už podrobne rozoberal Papyr. ?
A rypnem si: chvalit sa nakupom autobusov za predane KT8D5, no neviem, neviem... Ale nie, vazne, to ze v Bratislave premavaju "az" 4 nizkopodlazne vozidla (z toho jedno je prakticky z premavky s beznou cestujucou verejnostou vylucene), je neskutocna hanba...
Re #569 Vladimír: Hm, no tak to som zvedavy na v buducnosti kupovane dratolezy.
Esteze si to ratal bez ohladu na ine podmienky, lebo inak by som si myslel, ze Kosicania su celi stastni z toho, ze sa mozu vozit 30-timi natrieskanymi 15-metrovymi NP jazvecikmi, kde vymena ludi trva dlhsie ako pri klbaku...
Počet obyvateľov ku 1.1.1996 a počet NP autobusov:
Nitra - 87357
Žilina - 86685
Banská Bystrica - 84919
Spišká Nová Ves - 38992
Počet NP autobusov:
Nitra - 1 ks 12m; spolu 90 miest
Žilina - 3 ks 12m; spolu 270 miest
Banská Bystrica - 2 ks 12m; spolu 180 miest
Spišká Nová Ves - 1 ks 18m; spolu 125 miest
Koľko ľudí pripadá na jedno miesto v NP autobusoch:
Nitra - 0,0010
Žilina - 0,0031
Banská Bystrica - 0,0021
Spišská Nová Ves - 0,0032
Koľko miest a koľko NP autobusov by museli mať mestá po vzore Košíc:
Nitra - 1157 miest, 13 ks 12m alebo 12 ks 15m alebo 9 ks 18m busov
Žilina - 1148 miest, 13 ks 12m alebo 12 ks 15m alebo 9 ks 18m busov
Banská Bystrica - 1124 miest, 12 ks 12m alebo 11 ks 15m alebo 9 ks 18m busov
Spišská Nová Ves - 516 miest, 6 ks 12m alebo 5 ks 15m alebo 4 ks 18m busov
Aha, no vlastne áno, Nitru som prehladol, v 96-tom mala len o tisícku duší viac ako ZA. A na SN som úplne zabudol. I keď, neviem, či sa dá MHD v SN nazývať MHD... No a ešte k tej Žiline, kým niečo nie je fyzicky, tak to nepočítam.
galiyosha
Re #581 Sarko: Zakaz nastupu prednymi dverami ma aky zmysel? Usporiadanie 2+2 je IMHO velky problem vsetkych NP autobusov, no pravdepodobne neriesitelny. Kedysi som sa pytal, ci by nebolo vhodnejsie mat za druhymi dverami schod (na taku uroven, ako su umiestnene sedacky) a nemat radsej usporiadanie 2+1. Sice by tak autobus nebol 100% NP, ale ked si chce nejaky dochodca na tie sedacky mezdi druhymi a tretimi dverami sadnut, musi sa splhat tak ci tak...