Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
bigmac: V múzeu plynárov som nikdy nebol ? ale jednoducho berem to z toho ekologického ale aj ekonomického hľadiska.
Dnes som videl prepočty zásob zemného plynu vo svete a nafty je na 40 rokov a plynu na 62. To sú prepočty pri súčasnom tempe rastu spotreby a pri súčasne známich dostpných ložiskách. Keďže ťažobné spôsoby idú stále dopredu, niektorý odborníci hovoria, že nafty bude ešte na 100 a zemného plynu na 130 rokov.
Každý DP má špecifické podmienky, ale veľa busov na CNG alebo aj metán jazdí v Škandinávií ale aj v neďalekej Viedni, či v Moste a Litvínove na LPG. Prestavby Karos na CNG je z núdze cnosť. Avšak vozy dostanú nové plechy, interiér, informačný systém za štátne, SPP si dá na na reklamu, za ktorú DPB zhrabne 70.000 a to prispeje na samotné palivo. Nemyslím si, že to bol zlý kšeft. Teraz by nebolo na čom jazdiť, do Starka, UD, Zlínera sa poslali vyslovené vraky, či už aj polorozobraté šroty, ktoré boli znovu sprevádzkované. Avšak koncepčné riešenie to nie je a to priznáva aj DPB ústami jeho generálneho riaditeľa, nech je to akokoľvek exot. Lepšie je skutočne kupovať nové vozy s motorom pre CNG, ktorý bude na to stavaný.

Inak cena kubického metra zemného plynu je pre odberateľa, ktorý za rok zobere od 6 500 do 60 000 m3 9,12 Sk vrátane DPH za m3. Pre odberateľa od 60 000 do 400 000 m3 je to 7,80Sk za m3. Ak je to od 400tis. do 2mil., je to 7,20Sk za m3.
Okrem iného sú zálohové platby tak nízke, že DP môže mať prachy na účte, čerpať úroky a spotrebu vyplatiť až neskôr.
To je samozrejme za predpokladu, že DP má vlastnú plničku a tá sa mu musí oplatiť postaviť. Pochybujem, že by sa to oplatilo DPMP, ale na takom Jurajovom dvore a Trnávke je to o inom.
re j, cng: nie si na ten plyn nejako obvzlast zatazeny? 😃
ked plyn, tak zemny, dobre beriem, je to metan, ale ked motor, tak plynovy a nie viac alebo menej prekopany diesel by liaz. ani jeden plynovy motor sa nevyznacuje tym, ze ma hlinikove piesty. tam treba trosku ine materialy, napr. vanad, titan a ich kompozity, metalokeramicke valcove vlozky, sedla a ventily... cena takeho motora je do b741 vyssia ako cena tej celej pseudogeneralky. CELEJ! Pochopil? ak sa mi podari, zozeniem k tomu viac, potom mozme zacat robit prepocty o ekonomickej "vyhodnosti". keby to zas bolo take vyhodne asi by toho jazdilo viac, nemyslis..? alebo je v tebe zakoreneny hlboky umelecky zazitok z poslednej navstevy muzea plynarov?
Vladimír: No ja bych rád, len m@rtin ma pozval na týždeň do Prahy, to rátam tak 4,5tis. A ešte chcem ísť buď k moru, tak 10.000 alebo aspoň v SR takých 4tisíc. A k moru či do SR pôjdem s babenkou a tú nechcem obťažovať s MHD. Už aj to je naštvaná, že ju neberem do Prahy ? Ale m@rtin povedal, že pánska jazda, tak má smolu ?
Takže vidím to až na leto budúceho roka. Ale uvídíme čo život ešte prinesie.
Vlado, Papyr : potvrdzujem. Salburg ma sukromnu elektricku primestsku zeleznicu. Salzburger Lokalbahn Prevadzkuje dve linky. V CP OBB ju najdete po cislom 210
Reply on: J #438:
Ja Ťa rád privítam v oboch týchto mestách aj tento rok. Neváhaj a dovaľ sa! Aspoň na týždeň.
Papyr: Áha, tak to všetko vysvetľuje.

Vladimír: Nemôžem niekde presadzovať CNG ak nepoznám podmienky. Hádam sa mi podarí budúci rok navštíviť aj Prešov a Košice a potom môžme pokecať o CNG a Prešove 😃
All: Vedeli ste o tom, že ľubotickú časť komunikácie MK-2 si Ľubotice pomenovali ako Prešovskú ul.? Ja som to zistil len náhodou, v telefónnom zozname som si všimol adresu firmy Artweger - Prešovská 1 ?
Reply on: J #434:
Aha. Takže ja o Prešove, Ty o Blave. Záver teda zostáva: Som rád, že DPMP s plyňákmi neexperimentuje.
Reply on: J #434:
Vyhrabal som ten subor, kde sa to pocita. Http://papyr.szm.com/trpraha-uspory.xls - samozrejme, pozabudol som sa a je to pocitane nie pre 50 ale pre 5 milionov vzkm, prepac, ospravedlnujem sa. Takze opravujem sam seba, spravne a presne cisla su v tabulke.

Vypocet pocita s 3% zdrazenim nafty a 4% zdrazenim elektriny kazdy rok... a aj tak to stale setri, dokonca cim dalej, tym viac korun 🙂
Reply on: S499.1023 #414:
Už mi to Papyr vysvetlil, moja chyba. Zle som tie čísla pochopil. Ja som myslel, že výstavba plničiek by stála 58mil a zadrátovanie mesta by stálo 11mil.
Čo sa bodu 1. týka, reagoval som na Vladimírov príspevok o nejakom západnom meste, ktoré chce smradobusy vyhodiť všetky.
A ak by som mal byť zlý, tak je to diskusia tvojho štýlu.

Re #419 Papyr: Už áno. 😃 Ale aj tak, nech rátam ako rátam tak 55.000.000 km pri spotrebe LEN 30l/100km je 16.500.000 litrov nafty a to len pri cene 10Kč za liter je 165.000.000Kč. Alebo zase mám niekde chybu? ?

Re #420 Papyr: To nevieme ani pri El. energii koľko bude stáť v roku 2006. Pokiaľ si čítal dnešnú správu v médiách, tak do roku 2030 je potrebné vraziť do el. siete celosvetovo 10 biliónov dolárov, inak hrozia veľké výpadky,... Aj el. energia pôjde v roku 2007 hore, pre minimálne spotrebné dane, ktoré požaduje EU, uvidíme ako dopadne požiadavka o odklad.
Avšak pri hromadnej preprave osôb by sa nemala spotrebná daň z CNG a LPG platiť tak dúfam, že aj u el. energie to tak bude.
Je mi jasné, že čím viac trolov bude jazdiť, tým viac sa ušetrí. Také veci netreba vysvetlovať.
Nakupovanie nových busov ani trolov som nerátal. Aj keď by bolo dobré porovnať cenu vozidiel a ak odmyslím náklady na zriadenie vrchného vedenia porovnať prevádzkové náklady trolov, Diesel busov a CNG busov. Pri troloch treba samozrejme započítať údržbu vedenia a meniarní. Potom zistiť do koľko rokov sa mi rozdiel nákupnej ceny vozidla vráti.

Počul som už o duobuse, ale zase je ekonomické kupovať trol s agregátom, ktorý využiješ 15 krát počas doby životnosti?
Jednoducho si myslím, že je dobré nechať si zopár busov na linkách, normálne využívať ich úžitkovú hodnotu a v prípade potreby ich stiahnuť kam treba.

Re #424 bigmac: Prepáč, ale ja som porovnával jedine diesel bus s CNG bus. Nikdy som nikde nepísal, že trol je na prevádzku drahší ako CNG bus. Jedine, že by ten bus jazdil na vodu 😃 A aj ja si myslím, že ideálne je postaviť rýchlodrážne električkové trate na najvyťaženejšie ťahy a urobiť výťahy za pomoci trolov. CNG busy dať na linky do Zah. Bystrici, Čunova, Grobu a iné, kde by stavanie vedenia a meniarní pre trole bolo v dlhodobom horizonte neekonomické.

Takže ešte raz a dúfam naposledy. Ja nepopieram výhody trolejbusu oprotí akémukoľvek autobusu. Trol jednoducho vychádza lepšie. Ja len vyzdvihujem výhody CNG busu oproti diesel busu a to hlavne v bratislavských podmienkach, kde DP prevádzkuje 550 vozov. To už akým spôsobom sa to tam robí je iná vec. Ale radšej by som bol keby bolo 550 trolov a 130 busov.
Veď pre mňa je doteraz nepochopiteľné, že moje druhé najobľúbenejšie mesto, ktorého obyvatelia sú dosť ekologiky založení (vlastne celý štát) nemajú trolejbusy.
Reply on: Vladimír #429:
Ej veru, bola to dajaka primestska zeleznica. Ale tiez elektricky tahana 🙂
Reply on: Peter K #431:
Pocitane pre Prahu. DP Praha ma tak ci tak obrovsky odber na metro a elektricky, tak ten trolejbusovy odber sa na celkovej zaplatenej cene podiela minimalne.
Re 419:

No mna by zaujimalo, s akym casom vyuzitia maxima sa vo vypocte uvazovalo. Aj pri rovnakom odbere EE mozu mat 2 podniky velmi rozdielnu cenu.
Papyr: Hľadal som a našiel som túto stránku salzburskej MHD:
http://www.stadtbus.at/content.php

Klikni si na schému (vo formáte PDF). Zdá sa, že otázniky sú vyriešené. Okrem autobusov a trolejbusov v schéme vystupuje Lokalbahn. Takže zrejme to je to, čo si videl a to zrejme nemožno považovať za klasickú električku.
Reply on: Papyr #428:
Nuž, neviem. Ja som bol v Salzburgu pred štyrmi rokmi, strávil som tam celý deň, chodil po centre, fotografoval MHD a všetko samé autobusy, ale najmä trolejbusy. Na ďalší deň sme mesto opäšťali, pričom náš vodič zvolil takú trasu, že sme sa po Salzburgu hrmotali asi pol hodiny, kým sme z neho vyšli a znova len samé trolejové vedenie pre trolejbusy - výhybky, otočky a pod. Nedávno som si kúpil mapu mesta Salzburg a vo vysvetlivkách je len značka trasy autobusovej a značka trasy trolejbusovej linky. O električke ani slovo.
Je možné, aby vybudovali električkovú trať odvtedy? Má to vôbec zmysel, keď Salzburg je zadrátovaný trolejbusmi skrz na skrz.
Nie, nechcem pochybovať o tom, čo si videl, ale nemohla to byť nejaká prímestská ľahká železnica alebo čo?
Reply on: Vladimír #426:
No, predpokladam, ze ano, pretoze ked som tamadial prechadzal, vsimol som si most ponad dialnicu, nad ktorym viseli 2 * 1 troleje. Pritom to bol cestny, nie zeleznicny most, a aj tie troleje boli bez retazovkoveho zavesu, kt. je typicky pre vlak.
Aby som nezabudol. Dnes už po meste behá s displejmi aj 89-tka.
Reply on: Papyr #420:
Ehm... V Salzburgu majú tramvaje???

Re#422 vasi: Presne neviem. Môže to byť tým, čo písal Papyr, že pri malých písmenách zobrazíš viac textu. Okrem toho, ale to neviem, či bol zámer, text malými písmenami na Mielcoch vyzerá oveľa lepšie ako všetko s veľkými. Ale pre úplnosť treba dodať, že záložné busy (306, 308), ktoré nahadzujú linku a cieľ v režime "Náhradná linka" zobrazujú cieľ veľkými písmenami. Osobne by som bol ale radšej, keby to znormalizovali a zaviedli tiež písmená malej abecedy.

Re #423 Papyr: Ešte doplním, že Mielce mali odjakživa v Prešove všetky písmená veľké. Až dodatočne to bolo zmenené (už si nepamätám - 2001? 2002?).

All: Na DP momentálne prebieha potvrdzovanie veľkostí oblečenia vodičmi, pretože DP pre letné obdobie pripravuje zmenu rovnošaty, kedy by vodiči mali dostať firemné tričká miesto košieľ.
re j, vypadok energie: neprijemna vec, ale treba ju brat do uvahy a hlavne zaspecifikovat, ci sa jedna o chybu vedenia, resp. pevneho trakcneho zariadenia, alebo o prerusenie dodavky od elektrarni. na oba problemy je vsak riesenie: u vedenia to je o konstrukcii, reviziach a udrzbe. u dodavky energie ide o moznost nahradneho napajania useku a meniarnou b a naopak a o vhodny nahradny zdroj, ci uz vo vozidle (trakcna bateria, spalovaci motor) alebo v meniarni (v ba neexistuje a myslim, ze cr a sr taktiez nie, neviem).
re j, plyn vs. tbus:
preco tu siris polopravdy? cngbus je ekologicka varianta k dieselbusu. to je jedine v com mas pravdu. moze, ale nemusi byt lacnejsi (bavime sa o prevadzkovych nakladoch). ale polozim ti protiotazku: pocul si niekedy slovko rekuperacia? to je znovuvyuzitie energie. tbus ma prevadzkovu brzdu elektrodynamicku. pri brzdeni je motor v generatorickom chode a prud, co "vyrobi" vracia spät do siete, kde ho spotrebuje ine vozidlo. cngbus pri brzdeni zakvici retarderom a "nadbytocnu" energiu zmari hydrodynamicky, ale plyn do flase spät nevrati, dieselbusu taktiez nepribudne nafta v nadrzi.
takze by som si velmi dobre spocital, kde mi co jazdi a v podmienkach dpb by som p retazene buslinky previedol na elektricky, tie optimalne vytazene do 18 a 12m trolejbusov a tam, kde vypocitam mensiu kapacitu, tam az autobus s vynimkou kopca, pretoze tam ma tbus vela vyhod v porovnani s abusom.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.