Výluka mala trvať od 16:30, ale výmena trolejbusov za autobusy prebiehala aspoň čiastočne netradičným spôsobom. O 16:37 som bol na stanici svedkom ako zo Soliavru prišiel trolejbus linky č. 1 obsadený cestujúcimi, zastal na začiatky niky a cestujúcich vysadil na zastávke Železničná stanica (ak som dobre videl). Prečo ešte o takom čase bol v premávke trolejbus a kam potom odišiel mi je záhadou.
Ďakujem. Samého ma napadlo, že základ toho textu použijem pri tvorbe možno aj širšieho článku na túto tému, ktorý by sa zverejnil na stránke v budúcej kapitole História.
Re #294 Peter K: Hehe... veď ma už hlava bolela z toho oznamu, kým som ho napísal a na všetky výnimky si spomenul Aj tak som (ale to hlavne kvôli prehľadnosti) nenapísal, že posledná L24 ukončená pri Trojici tiež skončí na Vajanského, ale to dúfam čitateľ pochopil analógiou s L18.
Dúfam, že budete všetci monitorovať! Sám som zvedavý, čo všetko bude jazdiť. Škoda, že tam nebudem môcť byť - ak, tak možno len krátky čas.
Re #296 Richard: O výstavbe rodinných domov v lokalite Petrovanská som nevedel. Vyvolá to síce nejaký tlak na posilnenie dopravy, ale ak to má byť jedna ulica, na trolejbusy je to málo. Keďže k priemyslu DP nikdy trolej ťahať nebude, s Papyrom sme sa už predčasom zhodli, že ideálna v tomto smere by bola výstavba nejakého hypermarketu alebo obchodného-zábavného centra niekde na pľaci okolo zastávky Hydinárske závody pred podjazdom. V stave maximálneho snenia si viem predstaviť, že sa tam vybuduje pôvodne navrhovaná trať, ktorá bude navážať nakupovaniachtivých Prešovčanov. Ak by sa pri stavbe vybudovalo ešte záchytné strážené parkovisko s výhodným parkovným a cudzích motoristov by sme lákali voziť sa do centra trolejbusom, bolo by to eňo-ňuňo
Križovatka pri ZVL svojho času vraj počítala dokonca s mimoúrovňovým riešením. O výstavbe kruhového objazdu som tiež počul a bral by som ho všetkými desiatimi. Priestor tam je, kruhák môže byť pekný veľký - určite by splnil to, čo od neho očakávame (spomalenie prejazdu vozidiel v hlavnom smere, jednoduchšie prekonanie križovatky vo vedľajších smeroch). Len aby tam napokon nefukli semafor, lebo tým by ma veľmi sklamali.
Vladimir: Tvoj prispevok, tykajuci sa TB dopravy na Kosickej ma zaujal aj preto, ze denno-denne tamadial cestujem. Vystupujem presne pri Hydinarskych zavodoch, resp. zastavka Petrovanska za podjazdom v protismere. Tu otocku pri ZVL si pamatam.
Snad na doplnenie ale tentoraz z neoficialnych kruhov, blizkych mestu. Takze, co sa tyka krizovatky Kosicka - Chalupkova - Haniska, je navrh s vystavbou kruhoveho objazdu, kvoli spomaleniu prijazdu do mesta a problemvosti samotbej krizovatky. Dalej v uzemnom plane mesta je ze vraj planovana rodinna vystavba na pozemkoch pod, resp. za PO-CARom, cize mala by tam byt aspon jedna ulica.
Ad: Nay Elektrodom. Suhlasim so vsetkymi, co sa vyjadruju prosti, to parkoisko tam naozaj bolo dobre a branilo vstupu a bludeniu kamionov po meste. Nemoznejsie miesto na vystavbu "obchodneho domu", ak sa to tak da nazvat, si neviem ani predstavit. Ako to budu zasobovat ? Kde rataju s parkovanim vozidiel ? Mam pocit, ze sa riadili heslom:" Sak tu flek, ta tu dame". Este na tom "placiku" by bodli kolotoce, kasino a delfinarium, aby zbierka bola kompletna ...
Musim vyjadrit pochvalu, za oznam o premavke 7.5.2004. Obchadzkove trasy nie su vyjadrene 1 "univerzalnou" trasou, ktora by aj tak mala vela vynimiek a bola nejednoznacna pre rozne linky, ale su rozobrate pre jednotlive linky. ?
Takze oproti minulemu roku ma akcia posunuty zaciatok aj koniec asi o 1/2 hodiny. A trolejbusovu kvazi-otocku Trojica uz neuvidime v "nasadeni"? Som zvedavy, ake a kolko A-klbakov popri inych L vytiahnu na L4 a 8.
Prajem pekny den! Ta Vladova historicka praca je fakt vycerpavajuca ? tesim sa! Dnes som si btw vsimol ze trolejbus 100 ma na vonk. strane dole pri harmonike nejaky nahradny plech, ktory este nie je natrety na fialovo a vyzera to dost divne... Mal ten voz nejaku koliziu?
Pre tých, ktorí si radi nájdu dôvod na oslavu pripomínam, že dnes (3.5.2004) si pripomíname presne 40. výročie od otvorenia trolejbusovej trate v úseku Žel. stanica - Košická - ZVL.
Premávka na 1,8 km dlhej trati sa začala 3.5.1964. Prvotné zmienky o linkovom vedení sú zatiaľ nejasné a dôkazy nepriame, predpokladám však, že pôvodne bola trať obsluhovaná L1, kedy časť spojov tejto linky premávala z Nižnej Šebastovej na Soľnú Baňu a časť k ZVL. K novému usporiadaniu došlo pravdepodobne pri zavedení nového grafikonu MHD od 1.7.1967, kedy na dlhé roky Košickej ulici prischla L4 z Obrancov mieru a L6 z Leningradskej. V roku 1971 bola L6 predĺžená na Dúbravu.
Dňa 10.7.1972 sa začala výluka trolejbusovej dopravy na tejto trati vyvolaná rekonštrukciou Košickej ulice. L4 bola odklonená na Solivar a L6 na Budovateľskú. Napriek dohode so Železničným staviteľstvom Košice sa po otvorení zrekonštruovanej ulice trolejbusovú trať obnoviť nepodarilo a dlhý čas boli rokovania na úrovni DP - mesto - ŽS na mŕtvom bode. Trať bola napokon obnovená, ale až koncom júna 1975. Do pôvodnej trasy sa sem vrátila L6, no L4 jazdila naďalej na Solivar. V čase špičiek pracvných dní sa však v tomto období objavila na Košickej časť spojov L7 na trase Širpo - ZVL. V tomto období sa už však prejavoval nízky cestujúcich o tento úsek. Dôvody možno pravdepodobne hľadať v rozširovaní priemyslu ďalej po Petrovanskej ul. Keďže trolejbusová trať na Delňu predĺžená nebola, bola to vlastne likvidácia aj zvyšného traťového úseku. Zatiaľ čo trolejbusy napokon jazdili k ZVL už len v 60 min. intervaloch po celý deň (neskôr sa ešte osekávala večerná prevádzka - v tej dobe ozaj nezvyčajný krok a teda zrejme podložený absolútnym nezáujmom cestujúcich), paralelné autobusové linky premávali v hustých 5-10 min. intervaloch (veľmi slušné boli aj víkendové intervaly). Podporu autobusovej L20 umocňovala aj možnosť priameho spojenie priemyselnej oblasti s najväčším sídliskom, ktoré bolo tiež bez trolejbusov.
V roku 1982 pokračovala rekonštrukcia cestnej siete v Prešove, tentokrát spojená aj s výstavbou novej budovy železničnej stanice. Od 3.7. bola od Bardejovského mostu k stanici (a teda aj Solivar a Košickú) trolejbusová doprava zastavená. L4 a 6 boli zrušené, trolejbusová doprava na Košickej bez akejkoľvek, čo len autobusovej náhradnej dopravy. Z Košickej bolo vybudované nové napojenie na mesto na Východnú ul. v podobe cesty dnes asi najvýštižnejšie nazvanej "medzi Baumaxom a Tescom". Okolo autobusovej a železničnej stanice bola vybudovaná provizórna cesta na ktorú v roku 1983 zavesili trolejové vedenie, ale len do Solivaru. Premávka k ZVL bola prechodne pozastavená. K dôvodom pre neobsluhovanie trate po Košickej sa čoskoro pridružila výstavba diaľnice do Košíc. V dôsledku výstavby diaľničného privádzača (Petrovanská ul.) bolo zrušené obratisko trolejbusov pred ZVL. So zachovaním trate po Košickej sa ale počítalo. Privádzač bol vybudovaný ako šesťprúdová komunikácia s 2+2 pruhmi pre diaľkovú dopravu a jedným pruhom v každom smere vyhradeným pre trolejbus. Trať sa mala predĺžiť k podjazdu - dnešnej konečnej L24 Hydinárske závody. So zavedením trolejbusovej dopravy sa počítalo hneď po ukončení výstavby, reálny mal byť rok 1990. Celý navrhovaný úsek sa osadil stožiarmi pre uchytenie trolejového vedenia.
Napriek tomu, že oficiálne sa trať po Košickej vlastne nikdy nezrušila, stala sa de facto jedinou zrušenou trolejbusovou traťou v Prešove. V zmenených podmienkach po roku 1990 najprv obnovenie trate ustúpilo iným prioritám, neskôr na ňu neboli peniaze až napokon bolo konštatované, že jej obnovenie nemá zmysel. V úseku po zastávku Košická veľmi dlho viselo pôsovodné trolejové vedenie. To bolo demontované až koncom predošlého desaťročia (napriek tomu, že som to zažil, nemám poznamenaný presný termín - v hlave držím rok 1999, ale mohlo to byť aj o rok skôr). Dôvody pre zamietavé stanovisko DPMP k obnoveniu trate sú zrejmé a pochopiteľné. Takmer nulová frekvencia cestujúcich. Počas výstavby diaľnice si všetky podniky z Petrovanskej ul. vytvorili nové vrátnice zo zadných vstupov z Jesennej ul. Petrovanská sa tak stala skutočne len privádzačom. Ak odmyslíme L14, ktorá premáva až do Záborského a spoje L24, ktoré sú tam predĺlžené, denne je v pripravenej otočke Hydinárske závody ukončených (slovom) päť spojov (spojov, nie liniek!). Je len logické, že z ekonomického hľadiska je ich nahrádzanie trolejbusom nezmyslom tak ako aj prípadné výrazné rozšírenie prevádzky v tomto smere.
A čo budúcnosť? Ktovie... Pôvodný úsek na Košickej by mohol teoreticky povstať pri výstavbe trate na Šváby, ale zaklínadlo na Košickú pretrváva aj po tridsiatich rokoch. Opäť prestavba komunikácií. Samotná Košická má byť v budúcnosti rozšírená na štvorprúdovú a budúca podoba križovatky pri ZVL tiež nie je doriešená.
Uff, tak som sa rozpísal. To asi tá sviatočná chvíľa (a nechuť učiť sa na štátnice)
Zadné číslo Solarisu je len náhoda. Aj podľa novej smernice o označení vozidiel samozrejme vozidlo musí mať vzadu evidenčné číslo. Predpokladám, že pri 348-čke sa naň jednoducho zabudlo a okrem pár nadšencov si nedostatok nikto nevšimol. Minule som sa pýtal jedného z vodičov tohto vozidla, že kedy budú mať vzadu číslo. Vyšiel z autobusu (boli sme na konečnej) a prekvapene sa pozeral na miesto, kde by číslo byť malo s otázkou, že odkedy tam číslo nie je. Ja mu hovorím "No od augusta, ako ten voz prišiel..."
No dobre,ale ešte niečo.348 čke chýba zadné poradové číslo.Takto to bude aj u napr.nových busoch Solaris v prípade ich nákupu alebo je to len náhodný nedostatok.
Takže opäť sa raz potvrdilo, že koľko ľudí, toľko názorov. Okrem týchto dvoch tu bol v minulosti ešte podnet ponechať vzadu len vodorovné pruhy a zvislé odstrániť. Istý čas tak asi po nejakej havárii s náhradným oplechovaním jazdil Tambus 327. Tiež to nevyzeralo zle.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
MUC. Papyr