Úvod

Čiastočne nízkopodlažný autobus Crossway Low Entry pochádza z produkcie vysokomýtskej továrne Iveco Czech Republic (pôvodne Karosa). Autobus vychádzal z vysokopodlažného linkového vozidla Irisbus Crossway vyrábaného od roku 2006 ako nástupcu Karosy radu 900. Low-entry verzia pre mestskú a prímestskú dopravu bola predstavená v roku 2007 ako lacnejšia alternatíva voči plne nízkopodlažnému autobusu Irisbus Citelis. Vozidlá majú zníženú podlahu bez schodov v priestore medzi prvými a druhými dverami, v zadnej časti je podlaha zvýšená. Autobusy Crossway LE vznikli v dĺžkach 10,8 m, 12 m, 12,8 m a neskôr aj 14,5 m v mestskej trojdverovej a linkovej dvojdverovej verzii. V roku 2013 prišla na trh inovovaná verzia s motormi spĺňajúcimi emisnú normu Euro 6.

Dopravca SAD Prievidza zakúpil koncom roka 2022 pre potreby MHD Prievidza jedno jazdené vozidlo Iveco Crossway LE City 12M, ktoré pôvodne premávalo na linkách MHD Trenčín. Neskôr pribudlo ešte jedno jazdené vozidlo od dopravcu Transdev Slezsko z ČR.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Iveco Crossway LE City 12M PD-775IB 2018 2022 1
2. Iveco Crossway LE City 12M AA-491HE 2014 2024 1
Spolu 2014 – 2018   2

Technické parametre

Dĺžka 12050 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3140 mm
Výška s klimatizáciou 3205 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Rázvor 6030 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 34 + 1
Počet miest na státie 68
Celkový počet miest 102 + 1
Pohotovostná hmotnosť 12400 kg
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor FPT Industrial Tector 7, Euro 6, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 210 kW/2500 rpm
Objem motora 6728 cm3
Krútiaci moment motora 1000 Nm/1250 - 1700 rpm
Maximálna rýchlosť 85 km/h s obmedzovačom rýchlosti
Prevodovka VOITH D 854.6 (DIWA.6), automatická 4-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Pneumatiky 275/70 R 22.5
Klimatizácia Thermo King Athenia

Fotografie

Opis

Na pozváranom ráme podvozku postavili bočné steny karosérie z trubkovej konštrukcie, strechu a predné čelo vyrobili z lisovanej ocele, na zadné čelo použili kombinované materiály. Antikoróznu ochranu zabezpečili ponorením do kataforézneho kúpeľa a vrchným náterom z polyuretánovej živice. Naftový motor poháňajúci jednoduchú zadnú nápravu umiestnili naležato v zadnej časti pod podlahou. V pravej bočnici osadili trojicu dvojkrídlových dverí s elektropneumatickým pohonom a dopytovým otváraním. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia, pričom použili zatmavené sklá.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá Ster 6MS s textilným poťahom prevažne v usporiadaní 1+2 v prednej polovici a 2+2 v zadnej polovici. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice a strop v interiéri obložili laminovanými panelmi. Na deliace priečky využili laminát. Pracovisko vodiča oddelili jednoduchou otvorenou kabínkou so zástenou a nízkymi dverami. Priestor pre kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám, pri ktorých zároveň osadili manuálnu výklopnú plošinu.

Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými výklopnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a odsávaním vzduchu v zadnej časti. Vykurovanie vyriešili štvoricou radiátorov v interiéri a nezávislým kúrením. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili aj strešnou klimatizačnou jednotkou. Na osvetlenie použili stopné trubicové svietidlá nad stredovou uličkou. Informovanie cestujúcich zabezpečili optickým informačným systémom firmy Bustec s vonkajšími LED displejmi a vnútorným LCD displejom umiestneným v prednej časti.

Úpravy

Bývalý trenčiansky autobus bol pred zaradením do premávky prelakovaný z pôvodnej červenej metalízy do žltého náteru.

Prevádzka

Prvý autobus bol do vozidlového parku MHD zaradený v decembri 2022. Druhé vozidlo sa do premávky zaradilo na konci apríla 2024.

Katalóg vozidiel

PD-775IB

AA-491HE

Legenda a štatistika

PD-775IBnevyradené vozidlo: 2 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Stretnutie Citelisu PD 989 DL a Crosswayu PD 775 IB pri semaforoch.