Ikarus 280.08 z prvej série
Ikarus 280.08/A
Ikarus 280.00 pôvodom z Budapešti
Ikarus 280.08 po GO v BBDS
Ikarus 280.10

Úvod

Kĺbové autobusy Ikarus 280 maďarského výrobcu Ikarus Budapest sa do Nitry začali dodávať v roku 1974. Dodávky pokračovali až do roku 1990. V roku 1989 bolo dodaných niekoľko ojazdených Ikarusov 280.00 s automatickou prevodovkou z budapeštianskeho dopravného podniku. Do roku 2005 bolo v dôsledku zlej finančnej situácie dodaných ešte niekoľko ojazdených Ikarusov 280.08 a 280.10, ktoré boli kúpené od iných dopravcov. Ikarusy 280 boli najpočetnejšími nitrianskymi kĺbovými autobusmi a ich éra trvala 35 rokov.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ikarus 280.08 NR 41-65 – NR 41-67 1974 1974 1982 3
2. Ikarus 280.10 NR 59-23 – NR 59-26, NR 60-89 1977 1977 1983 5
3. Ikarus 280.08 NR 64-75 – NR 64-79 1978 1978 1988 5
4. Ikarus 280.08 NR 70-46 1979 1979 (?) 1
5. Ikarus 280.10 NR 71-61 1979 1979 1983 1
6. Ikarus 280.08 NR 82-96 1981 1981 (?) 1
7. Ikarus 280.08 NR 88-96 – NR 88-98 1982 1982 (?) – 2003 3
8. Ikarus 280.08 NR 95-62 – NR 95-64 1983 1983 (?) – 2002 3
9. Ikarus 280.08 NR 99-76 – NR 99-77 1984 1984 2003 – 2004 2
10. Ikarus 280.08 NRA 03-24 1984 1984 2008 1
11. Ikarus 280.08 NR 71-61II 1985 (?) 1
12. Ikarus 280.08 NRA 08-53 1985 1985 2005 1
13. Ikarus 280.08 NRA 27-63 – NRA 27-67 1988 1988 2003 – 2009 5
14. Ikarus 280.08/A NRA 32-92 – NRA 32-94 1989 1989 2003 – 2008 3
15. Ikarus 280.00 NRA 33-20 – NRA 33-22 1989 1991 – 1992 3
16. Ikarus 280.08/A NRA 36-42, NRA 36-68 – NRA 36-70 1990 1990 2008 – 2009 4
17. Ikarus 280.10 NRA 08-21 1985 1990. roky 2002 1
18. Ikarus 280.10 NRA 14-01 1986 1990. roky (?) 1
19. Ikarus 280.08 NRA 56-30 2004 1
20. Ikarus 280.08 NR-257AJ 1984 1998 2008 1
21. Ikarus 280.10 NRA 24-27 1987 1998 2004 1
22. Ikarus 280.10 NR-441BE 1987 2021* 1
23. Ikarus 280.10, Ikarus 280.08/A NR-368BK, NR-369BK, NR-422BK, NR-423BK 1987 – 1990 2002 2004 – 2005 4
24. Ikarus 280.08, Ikarus 280.08/A NR-511BM, NR-512BM, NR-520BM 1984 – 1989 2002 2005 – 2008 3
25. Ikarus 280.08 NR-423BKII 1988 2005 2008 1
26. Ikarus 280.08/A NR-518BM 1989 2007 1
Spolu 1974 – 1990   57
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 16500 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3160 mm
Výška podlahy 940 mm
Počet dverí 4 (280.08)
2 (280.10)
Počet miest na sedenie 37 (280.08)
57 (280.10)
Počet miest na státie 110 (280.08)
59 (280.10)
Celkový počet miest 147 (280.08)
116 (280.10)
Motor RÁBA-MAN D 2156 HM6U, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (rok výroby 1974 - 1977, 1988)

RÁBA-MAN D 2356 HM6U, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1978 - 1987)

RÁBA-MAN D 2156 HM6UT, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (rok výroby 1989 - 1990)
Výkon motora 141 kW (RÁBA-MAN D 2156 HM6U, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
162 kW (RÁBA-MAN D 2356 HM6U)
Objem motora 10344 cm3 (RÁBA-MAN D 2156 HM6U, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
10690 cm3 (RÁBA-MAN D 2356 HM6U)
Maximálna rýchlosť 63 km/h
Prevodovka Csepel HAFE ASH 75.2-A2.B2, manuálna (280.08, rok výroby 1974 - 1977)
Csepel ZF S6-90U-734, manuálna (280.08 & 280.10, rok výroby 1978 - 1990)
Praga 2M70, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (280.00)

Opis

Trojnápravové vozidlo zostavili z ťažnej časti a prívesu spojených guľovým čapom. Stredná náprava bola hnacia s planétovými prevodmi. Posledné dodávky mali motor preplňovaný turbodúchadlom. Odpruženie vozidla bolo vzduchové, brzdný systém využíval dvojokruhovú vzduchotlakovú brzdu, motorovú brzdu a parkovaciu ručnú brzdu. Samonosná karoséria bola celozvarovaná z oceľových profilov a zvonku oplechovaná. Sedadlá s penovou výplňou pokrýval koženkový poťah, najskôr svetlohnedý, neskôr tmavohnedý. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečovali skladacie dvere s elektropneumatickým pohonom.

Jednotlivé série autobusov sa od seba na prvý pohľad odlišovali nápravami a farbou interiéru. Série do roku 1984 a niektoré vozy z roku 1990 mali prednú a zadnú nápravu s trojdielnymi diskami kolies Trilex, ostatné série mali novšie nápravy s jednodielnymi diskami. Prvé tri Ikarusy 280.08 mali vzadu stanovište sprievodcu. Mestské verzie do roku 1978 nemali uzavretú kabínu vodiča. Prvé vozidlá mali antikorové madlá, neskôršie autobusy dostali biele tyče, ktorých farba sa neskôr zmenila na čiernu. Rovnako sa z bielej na čiernu zmenilo aj vyfarbenie krytov pohonov dverí. Steny interiéru pokrýval sololit rôzneho vyfarbenia, ktorý bol pri starších sériach tmavohnedý, pri novších béžový. Menila sa aj kabína vodiča, najskôr bola biela s klasickými otváracími dverami, neskôr čierna s posuvnými dverami.

Náter Ikarusov 280 bol červený (mestské verzie 280.08), alebo modrý (linkové 280.10). Ikarusy z budapeštianskeho dopravného podniku mali slivkovo modrý náter, veľké okenné vetráky a hliníkové plechy. Vďaka svojmu náteru dostali prezývku "modré lagúny". Počas generálnych opráv v Banskobystrickej dopravnej spoločnosti koncom 1990-tych rokov dostali vozidlá červeno-biely lak v banskobystrickej kombinácii a zmenila sa aj farba interiéru. Vozidlá odkúpené zo Slovnaftu boli biele so žltým pásom pod oknami. Celoplošná reklama sa nevyhla ani týmto vozidlám, Ikarus č. 750AV obdržal reklamu Allianz. Zaujímavosťou boli niektoré Ikarusy vyzdobené na prednej maske automobilovou puklicou.

Úpravy

Po nehode dostal v roku 1978 jeden z prvých Ikarusov zadné čelo z autobusu Karosa ŠM 16,5. Taktiež dostal motor a automatickú prevodovku z tohto autobusu. Za zmienku stoja generálne opravy Ikarusov v Banskobystrickej dopravnej spoločnosti na prelome 20. a 21. storočia. Autobusy sa síce nemodernizovali, ale okrem karosérie bol kompletne vynovený aj interiér. Po oprave sa zmenilo usporiadanie niektorých sedadiel. Nad harmoniku dostali niektoré vozy ochrannú laminátovú striešku. Dva vozy boli pri GO prestavané z typu 280.10 na typ 280.08. Niekoľko vozidiel dostalo v polovici 1990-tych rokov pri oprave v Banskej Bystrici veľkú kabínu vodiča s polovicou predných dverí len pre vodiča. V roku 2002 bol do všetkých autobusov namontovaný palubný počítač a tarifný systém (pokladne, označovače čipových kariet) firmy R&G Mielec. V roku 2004 prešli GO vozidlá 742AV a 750AV v dielňach SAD Nitra.

Prevádzka

Prevádzka prvých troch Ikarusov so sprievodcami trvala do konca roku 1975. Ikarusy 280 jazdili snáď na všetkých linkách, kde to bolo možné. V súčasnosti jazdia už len na najvyťaženejších spojoch.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy boli vyraďované priebežne dovtedy, kým mohli byť nahradzované novými autobusmi. Linkové Ikarusy boli preraďované do prímestskej dopravy, niektoré z prímestskej zase do MHD. Ojazdené Ikarusy z Budapešti boli vyhľadom na svoj vysoký vek vyradené do roku 1992. Problémy s vyraďovaním nastali až v 1990-tych rokoch, kedy neboli peniaze na nové vozidlá, takže staré Ikarusy jazdili aj dlhú dobu po skončení svojej životnosti, prípadne absolvovali generálnu opravu. Preukázalo to ich kvalitu, a tak nečudo, že vodiči o nich rozprávali ako autobusoch, ktoré by jazdili aj pod vodou.

Posledné vozidlá dojazdili začiatkom roku 2009. Vozidlo NR-441BE bolo zachované ako historické.

Katalóg vozidiel

NR 41-65 NR 41-66 NR 41-67

NR 59-23 NR 59-24 NR 59-25 NR 59-26 NR 60-89

NR 64-75 NR 64-76 NR 64-77 NR 64-78 NR 64-79

NR 70-46

NR 71-61

NR 82-96

NR 88-96 NR 88-97 NR-740AVII

NR-763AV NR 95-63 NR-762AV

NR-761AV NR-760AV

NR-759AV

NR 71-61II

NR-757AV

NR-752AV NR-751AV NR-750AV NR-749AV NR-748AV

NR-747AV NR-746AV NR-745AV

NRA 33-20 NRA 33-21 NRA 33-22

NR-743AV NR-742AV NR-741AV NR-764AVII

NR-758AV

NRA 14-01

NR-739AV

NR-257AJ

NR-753AV

NR-441BE

NR-368BK NR-369BK NR-422BK NR-423BK

NR-511BM NR-512BM NR-520BM

NR-423BKII

NR-518BM

Legenda a štatistika

NR 41-65vyradené vozidlo: 57 (100 %)
NR-441BEhistorické vozidlo: 1 (1,8 %)
NR-740AVIIevidenčné číslo NR-740AV obsadené 2. krát pri danom type vozidla
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
NR 88-98 NR-764AV NR-740AVIIod 1990. roky (?)
NR 95-62 NR-763AV  
NR 95-64 NR-762AV  
NR 99-76 NR-761AV  
NR 99-77 NR-760AV  
NRA 03-24 NR-759AV  
NRA 08-53 NR-757AV  
NRA 27-63 NR-752AV  
NRA 27-64 NR-751AV  
NRA 27-65 NR-750AV  
NRA 27-66 NR-749AV  
1.2.3.
NRA 27-67 NR-748AV  
NRA 32-92 NR-747AV  
NRA 32-93 NR-746AV  
NRA 32-94 NR-745AV  
NRA 36-42 NR-743AV  
NRA 36-68 NR-742AV  
NRA 36-69 NR-741AV  
NRA 36-70 NR-740AV NR-764AVIIod 1990. roky (?)
NRA 08-21 NR-758AV  
NRA 56-30 NR-739AV  
NRA 24-27 NR-753AV  

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Bubboo #3:
Aha, to som nevedel, vďaka. Ak máš nejaké priradenie ŠPZtiek aj pre ďalšie 28xBE, ozvi sa mi prosím na mail pod nickom. Nevedel som sa k tomu nijako dopátrať.
Reakcia na: Viko #2:
Stará značka pre 282 je 14-01...14-00 a 14-01 boli dva vozy odlišné zaradením na prevádzky.Nemôže ísť ani o chybu v zázname,nakoľko v čase, kedy v MHD jazdila 14-00, som sa osobne mnohokrát viezol vozom 14-01.
Reakcia na: Bubboo #1:
Nemôže to byť teoreticky stará značka pre NR-282BE?
V tomto zozname úplne absentuje Ikarus 280.10 špz NRA 14-00,ktorý bol ešte v 1/1996 dokázateľne v stave,trvale na L27.