Nedostatok vozidiel dopravca prechodne vyrieši vozidlami z iných prevádzok.
Vozidlový park mestskej hromadnej dopravy sa čoskoro rozšíri o niekoľko jazdených vozidiel. Dopravca ARRIVA NITRA a.s. takto po dohode s Mestom Nitra rieši kritický nedostatok vozidiel pre prevádzku MHD, kde by inak pri plnom režime prevádzky počas školského roka hrozilo nevypravenie niektorých spojov.
Obnova vozidlového parku naposledy prebehla v roku 2013, odvtedy nebol pre MHD Nitra zakúpený žiadny nový autobus. Vyplývalo to z dodatku k zmluve medzi mestom a dopravcom, ktorý mal za cieľ znížiť výšku doplatku mesta na výkony MHD a zároveň prihliadal na blížiaci sa termín konca zmluvy s dopravcom na konci mája 2017. Pôvodná zmluva však bola predĺžená naprv do konca roka 2019 a po neúspešnom tendri na nového prevádzkovateľa dopravy ešte raz do konca roka 2021. Vzhľadom na končiaci kontrakt je zrejmé, že nákup nových vozidiel až do vyhodnotenia novej súťaže, z ktorej vzíde dopravca na roky 2022 - 2031, už neprebehne. Vek vozidlového parku bez prebiehajúcej obnovy ale z roka na rok rastie - aktuálne už dosahuje nevyhovujúcich 13 rokov, pričom najstaršie vozidlo denne nasadzované na linky má 20 rokov. Nároky na opravy stárnucich vozidiel sa zvyšujú, technické poruchy sa objavujú častejšie ako v minulosti, a pre zvýšený počet vozidiel odstavených pre rôzne poruchy sa zvyšuje potreba prevádzkovej rezervy. Napriek tomu však skutočný počet autobusov v uplynulých rokoch klesal, pretože viaceré vozidlá boli pre nevyhovujúci technický stav vyradené bez náhrady.
Z uvedeného dôvodu dopravca hľadal na preklenutie obdobia do konca súčasného kontraktu (do 31.12.2021) vozidlá, ktoré by si mohol prenajať. Toto sa napokon nepodarilo, a tak do prevádzky MHD budú v najbližších týždňoch zaradené nasledujúce vozidlá z iných prevádzok ARRIVA NITRA a.s., prípadne iných podnikov Arriva na Slovensku:
- Karosa B 952 Irisbus #NZ-715BM, rok výroby 2004
- Karosa B 952 Irisbus #RK-997AU, rok výroby 2006
- Karosa B 952 Irisbus #RK-998AU, rok výroby 2006
- Scania OmniLink #NR-010GD, rok výroby 2006
- Scania OmniLink #NR-020GD, rok výroby 2006
- Scania OmniLink #NR-557GC, rok výroby 2006
- Scania OmniLink #NR-648GE, rok výroby 2006
- Solaris Urbino 15 III LE #NR-339IH, rok výroby 2015
Pokiaľ nedôjde k zvyšovaniu rozsahu výkonov MHD, s týmito vozidlami by mal súčasný dopravca dojazdiť až do konca roka 2021. V podmienkach súťaže na prevádzkovanie MHD v rokoch 2022 - 2031 sa očakáva definícia nových štandardov, ktoré budú musieť autobusy spĺňať, podľa ktorých jednotliví uchádzači pripravia svoje ponuky. Vzhľadom na doteraz známe podrobnosti je možné očakávať, že v roku 2022 sa cestujúci v Nitre dočkajú masívnej výmeny súčasných autobusov za nové.
Vladimír
Rozhodnuté ešte nie je. Ale vzhľadom na chýbajúce klbáky sa určite budeme snažiť nahradiť ním nejaký kĺbový turnus, ktorý tak nebude musieť byť vykonávaný sólom. Nahrádzať pätnásťmetrákom sólo by bolo teraz luxusom, ktorý si nemôžeme dovoliť. Ja ho predbežne vidím niekde na L12, 14, 16, 17, 21 alebo 23.