Vozidlový park MHD Nitra sa rozšíri jazdenými vozidlami

Nedostatok vozidiel dopravca prechodne vyrieši vozidlami z iných prevádzok.

Vozidlový park mestskej hromadnej dopravy sa čoskoro rozšíri o niekoľko jazdených vozidiel. Dopravca ARRIVA NITRA a.s. takto po dohode s Mestom Nitra rieši kritický nedostatok vozidiel pre prevádzku MHD, kde by inak pri plnom režime prevádzky počas školského roka hrozilo nevypravenie niektorých spojov.

Obnova vozidlového parku naposledy prebehla v roku 2013, odvtedy nebol pre MHD Nitra zakúpený žiadny nový autobus. Vyplývalo to z dodatku k zmluve medzi mestom a dopravcom, ktorý mal za cieľ znížiť výšku doplatku mesta na výkony MHD a zároveň prihliadal na blížiaci sa termín konca zmluvy s dopravcom na konci mája 2017. Pôvodná zmluva však bola predĺžená naprv do konca roka 2019 a po neúspešnom tendri na nového prevádzkovateľa dopravy ešte raz do konca roka 2021. Vzhľadom na končiaci kontrakt je zrejmé, že nákup nových vozidiel až do vyhodnotenia novej súťaže, z ktorej vzíde dopravca na roky 2022 - 2031, už neprebehne. Vek vozidlového parku bez prebiehajúcej obnovy ale z roka na rok rastie - aktuálne už dosahuje nevyhovujúcich 13 rokov, pričom najstaršie vozidlo denne nasadzované na linky má 20 rokov. Nároky na opravy stárnucich vozidiel sa zvyšujú, technické poruchy sa objavujú častejšie ako v minulosti, a pre zvýšený počet vozidiel odstavených pre rôzne poruchy sa zvyšuje potreba prevádzkovej rezervy. Napriek tomu však skutočný počet autobusov v uplynulých rokoch klesal, pretože viaceré vozidlá boli pre nevyhovujúci technický stav vyradené bez náhrady.

Z uvedeného dôvodu dopravca hľadal na preklenutie obdobia do konca súčasného kontraktu (do 31.12.2021) vozidlá, ktoré by si mohol prenajať. Toto sa napokon nepodarilo, a tak do prevádzky MHD budú v najbližších týždňoch zaradené nasledujúce vozidlá z iných prevádzok ARRIVA NITRA a.s., prípadne iných podnikov Arriva na Slovensku:

  • Karosa B 952 Irisbus #NZ-715BM, rok výroby 2004
  • Karosa B 952 Irisbus #RK-997AU, rok výroby 2006
  • Karosa B 952 Irisbus #RK-998AU, rok výroby 2006
  • Scania OmniLink #NR-010GD, rok výroby 2006
  • Scania OmniLink #NR-020GD, rok výroby 2006
  • Scania OmniLink #NR-557GC, rok výroby 2006
  • Scania OmniLink #NR-648GE, rok výroby 2006
  • Solaris Urbino 15 III LE #NR-339IH, rok výroby 2015

Pokiaľ nedôjde k zvyšovaniu rozsahu výkonov MHD, s týmito vozidlami by mal súčasný dopravca dojazdiť až do konca roka 2021. V podmienkach súťaže na prevádzkovanie MHD v rokoch 2022 - 2031 sa očakáva definícia nových štandardov, ktoré budú musieť autobusy spĺňať, podľa ktorých jednotliví uchádzači pripravia svoje ponuky. Vzhľadom na doteraz známe podrobnosti je možné očakávať, že v roku 2022 sa cestujúci v Nitre dočkajú masívnej výmeny súčasných autobusov za nové.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Dúfal som aspoň v 3 kĺbové.
to budú autobusy na šlapanie?
Nuž, Nitra bude zas o čosi pestrejšia... 😃
Budú nasadené od začiatku školského roka? Alebo sa ich dá očakávať aj skôr?
Reakcia na: Viko #3:
Na ich uvedení do prevádzky sa už začalo robiť. Prvé vozy budú určite pripravené ešte v priebehu augusta, takže ich prípadnému použitiu by nič nemalo brániť.
Do konca mesiaca sa ale určite nestihnú všetky. Zrejme sa určitá časť dokončí až začiatkom septembra. Časovo najnáročnejšou je asi inštalácia tarifno-informačného systému (označovače, tabule, palubáky, ku všetkému príslušná kabeláž).
LE Urbino na MHD ma prekvapilo... Je vytipovaná nejaká linka, kde bude premávať?

(Predpokladám, že nebude vhodné na všetky linky, kde jazdia aj kĺby.)
Reakcia na: Dispecer #5:
Skôr ti viem povedať kde ho asi (podľa môjho názoru) nestretneme. Linka 11, 26, 33, 7, 1.
Hlavne kvôli dĺžke.
Možno občas bude jazdiť tie spoje, kde sa zvyknú robiť zvozy zamestnancov, nočný turnus alebo x17.
Reakcia na: dingo #6:
Toto určite nie.
Rozhodnuté ešte nie je. Ale vzhľadom na chýbajúce klbáky sa určite budeme snažiť nahradiť ním nejaký kĺbový turnus, ktorý tak nebude musieť byť vykonávaný sólom. Nahrádzať pätnásťmetrákom sólo by bolo teraz luxusom, ktorý si nemôžeme dovoliť. Ja ho predbežne vidím niekde na L12, 14, 16, 17, 21 alebo 23.
Dúfam, že sa plánuje nástup aj výstup všetkými dverami u dvojdverových vozidiel. Minimálne Scanie maju na to predné dvere ak sa budú otvárať obe krídla.

Ale predstava Solarisa na 12ke 40 ludi pipajucich si kartu pri druhých dverach ma desi.
Inak je zaujimave, ze Arriva prenajme dva liorbusacke Crosswaye LE do Presova, zatial co Nitra dostane vylagrovane B952E...
Reakcia na: irizar #9:
Tie Crosswaye nikdy nepatrili Arrive - Arriva Liorbus si ich tiež len prenajala. Ich majiteľom je Tempus Trans (majiteľ Eurobusu), preto aj ich EČV je košické.