Pozrel som sa do bratislavského katalógu vozidiel. Omysliac si dva NP Ikarusy 412 z roku 2000, posledná séria Ikarusov bola do Bratislavy dodaná v roku 1998. A vtedy ešte náš trh čosi ako turecký Mercedes Conecto nepoznal (fakt neviem o tom, že by sa už v tej dobe čosi také v súťažiach objavovalo). Vtedy bol viacmenej na výber len medzi Ikarusom a Karosou. Dnes už ceny nie sú fixné, výrobcovia hľadajú rôzne stratégie ako ponúknuť tú správnu cenu v tom-ktorom tendri. Do pozadia toho slávneho stokusového z roku 1998 nevidím - zrejme vtedy Ikarus dal naozaj lepšiu ponuku ako Karosa. Nečudoval by som sa, veď už tuším vtedy bol na tom dosť zle a nutne potreboval s niečím trhnúť.
Po roku 1999 na bratislavský DPB zaútočili lacné midibusy SOR. Dopravca alebo Mesto (neviem teraz, kto mal na to aký vplyv) dali prednosť nižšej kapacite a preto mali aj nižšie ceny. Veď súťaže pokiaľ viem, priamo zneli na midibusy. A na našom trhu v tomto smeru kraľuje vlastne iba SOR. Takže žiaden z výsledkov vlastne nebol prekvapením.
-
Nitra od čias, kedy skončil absolutizmus menom Karosa veľmi vozy nenakupovala. Takmer jedno desaťročie sa tu nekúpilo (okrem pár Karos B 900) skoro nič. Nebolo za čo. Až privatizácia priniesla malý svieži závan v podobe podmienky, že nový majiteľ musí priniesť nové vozy. A on priniesol - Conectá. A súkromník asi vedel, prečo kupuje práve tie, neverím, že by kupoval drahšie, keď nemusel. Pritom Conectá a karosácke 900-vky sú na jednej cenovej úrovni.
V roku 2004 sa konala obnova vozidlového parku štyroma SOR-kami. Po privatizácii ďalšieho balíka akcií, kedy väčšinový podiel získala firma Connex sa karta obrátila a teraz sa kúpila jedna Karosa. A týmto smerom zrejme bude vývoj pokračovať. Karos máme stále najviac a nastal čas unifikovať.
Tak potom nerozumiem tomu, ak DPB vypisuje vyberove konanie na nakup autobusov a vzdy rozhoduje iba najnizsia cena, preco to vzdy vyhra bud Ikarus alebo Sor
Co tak? L29 Zobor-Lanovka - Mostna -MU-WV-Plastika a co tak expresne linky ktore v Nr chybaju napr. L70 Kmetova - Hviezdoslavova IV. a II , Mlyny , Centro, Durcanskeho,Gorazdova L71 Vinicky , Diely ,Sad, HM Tesco, Sturova, Trznica,Zel.St . L72 Plastika, VW, Zs-Krskany,Horne Krskany ,MU , OD tesco, Hm tesco, SAD L73 LU ZOBOR, MUSKATOVA,ZS ZOBOR , VINO NR, FR.MOJTU,TRZNICA,ZEL.ST.
vj MTV(WAP) mas 1000%pravdu on je asi poslušny žiak majstra na mhd vBB majstra KRALIKA lebo vrana k vrane sada len dufam že pani okolo kviteka su inak zmišlajucia zo zdravym rozumom
Kto sú to "oni"? SAD-ky, ak ma ešte pamäť neklame, pred privatizáciou vlastnil štát. Takže "oni", štát, nemohli dať do zmluvy niečo lacnejšie, lebo ako tu už bolo vysvetlené, Mercedes Conecto je na našom trhu spolu s Karosou najlacnejšia obnova autobusového parku
Neviem naco sa hadas nechaj ich tak oni su dokonali a maju vzdy pravdu.Len pre spresnenie co sa tyka financii tak ich nebudu mat nikdy nemyslis si ze nejaky poslanec za SMK bude lobovat pre nitru radcsej si vybojuje peniaze pre NZ,SA atd.A co sa tyka podmienok predaja tak to sa taktiez niekto dobre pobavil lebo stary vlastnik dal taku podmienku ze sa musi novy vlastnik nakupit isty druh busov(mercedes)ako keby nemoli dat do zmluvy nieco lacnejsie ale viac kusov.Takze neviem mam pocit ze sa nicia oni.Radcsej ich nechaj tak. ?
Takže máme zbytočne veľa autobusov, ktoré vozia iba vzduch. Túto pieseň už dobre poznáme.
Dnes som bol na základe podnetu preveriť situáciu na zastávke Bolečkova smerom do mesta po 14.15 h. Potvrdili sa správy, že po skončení vyučovania v priľahlých školách sa v priebehu niekoľkých minúť vyrútili na zastávky desiatky a desiatky študentov, dokonca určite vyše stovky. Zo zastávky odchádza do mesta autobus každých cca. 10 min. Ako prvá si to zlízla L8 o 14.23 - natrepaná na doraz. Ďalšia šla L18 o 14.35 - tak isto beznádejne plná. Zvyšok davu ostáva nutne čakať až na tretie vozidlo v poradí, a to L21 o 14.43, ktoré konečne zanecháva zastávku prázdnu. A to som nevidel, koľko ľudí sa nevošlo pri Žel. zastávke a pri SAD.
Keďže je to ozaj neúnosné, zriadime zrejme posilový spoj. Ako najreálnejšie sa javí zrušenie spoja L24 o 14.23 z Klokočiny na stanicu (ide proti smeru dopytu, takže o spoj príde minimum cestujúcich). Autobus by namiesto tohto spoja vykonal posilovú L18 z Bolečkovej na stanicu o 14.25 h. Uvažujeme aj nad priamym spojom Bolečkova - Klokočina v tomto čase.
Popoludní som sa vracal okolo pol piatej s L24 zo stanice na Klokočinu. No čo vám poviem, čistý "brutal"... Už ani človek by sa nevošiel.
Je mi to ľúto. Už neviem, kde brať rezervy, aby sa každý mohol odviezť kultúrne. A pritom zhora stále nemenné hlasy vykrikujú, že máme poloprázdne autobusy a na obsluhu Nitry by stačila možno aj tretina.
"Podľa Víteka je v ich súčasnosti v Nitre príliš veľa a dostatočne sa nevyužívajú. "Platíme aj autobusy, ktoré nejazdia a tie stoja 80 percent toho, čo autobusy v prevádzke. Celková kapacita prepravených osôb po novom zostane, rozdiel bude v tom, že autobusy nebudú stáť, ale jazdiť","
> ďalší génius na obzore (alebo na magoriáte) ??? ?
"V najbližšej dobe plánuje mesto vypísať súťaž na prepravcu." ? ? ? ? ? tak toto bolo fakt dobré... Po novom sa už budú vypisovať súťaže aj na tých, čo sa budú voziť, nielen na tých, ktorí vozia... ? ? ?
tie mercedesy kupoval novy vlastnik 49% akcii SAD Nitra, to bolo totiz jednou s podmienok nakupu takehoto balika akcii, viem, ze cena bola na rovnakej urovni ako stali Karosy, i ked ja osobne by som bol vsetkymi desiatimi za nakup Karos, Ikarusy su ovela drahsie ako Karosy a Mercedesy, a o prerozdelovani dotacii je dost odborne popisane v predchadzajucich prispevkoch, ale najvacsi podiel bol a este aj dnes zial je absolutny nezaujem o MHD zo strany nasich mocipanov, ktory maju dojem, ze doprava je len velka cierna diera a pritaz mestskeho rozpoctu...je ovela lahsie pre niekoho vykrikovat na tlacovkach, ze SAD-ka nerobi dostatocne hospodarne, a nikdy nemat zaujem si to overit,...uz davno ziadame mesto, aby si dalo u nas urobit ekonomicky audit, ked zle hospodarime, tak sklopime usi a ideme od toho, ale co potom, ak nahodou audit nezisti ziadne preslapy, nooo potom by niekto uz nemohol pouzivat tie svoje zname a populisticke zvasty, a tak radsej chysta dalsie obmedzovanie dopravy o 600 tis.km rocne, lebo vraj autobusy nechodia po cely den dostatocne napratane...
Áno, v Topoľčanoch dodnes majú klasické mesačníky na neobmedzený počet jázd. Pritom tú MHD vykonáva tiež SAD Nitra. Krásna ukážka toho, že JEDINE MESTO určuje všetky tarifné zásady. A nie ako nám vyčítajú, že sme dvihli cestovné a pod.
Re #2814 81-71: Ako už napísal Oki - kým sa MHD financovala zo štátneho rozpočtu, mestá s elektrickou trakciou boli samostatnou kapitolou. Tí, čo električky ani trolejbusy nemali, mali skrátka smolu, ostali im len odrobinky.
Po privatizácii menšinového balíka akcií SAD Nitra, a.s. firmou KMV BUS bola v podmienkach investícia do vozového parku. Nový majiteľ nakúpil Mercedesy. Toľko teda k téme - SAD nič nekupovala. A tie turecké Conectá neboli ktovieako drahé (presnú cenu nepoznám). Skôr nás trápia dodatočné náklady na ich udržiavanie.
Neviem, ako v SR, ale v ČR stojí autobus Mercedes O 345 Conecto zhruba rovnaké peniaze (v prípade väčšej zákazky aj menej) ako Karosa B 95x; okrem toho určite poznáš príslovie o tom, že nie sme takí bohatí, aby sme si mohli dovoliť kupovať lacné veci.
No Nr bola podvyzivena oproti porovnatelnym mestam lebo zo statneho rozpoctu sa dotovali iba mesta s elektrickou trakciou. Nieco som nasiel tu: http://www.kamim.sk/doprava/mhd/dotacie.php
Co som pocul o mercedesoch tak ono vyslo nejako vyhodne lebo sa kupovalo viac mercedesov (myslene Conecta) aj pre primestku dopravu, Citaro bolo kupene z dotacie mesta myslim ze 50% ceny ale niesom si isty, ktore tak krylo zavazok voci SADke.
A o tej neschopnosti nasich mocipanov by sa toho dalo napisat ...
? ? ?
Ja len malu otazocku na NR MHD. Bolo tu pisane, ze vzhladom na to, ze NR bola oproti inym mestam financne podvizivena, muselo sa vsade setrit. Moja otazka znie: je to naozaj vec setrenia alebo zlej priority? V dobe, ked mam malo penazi, nebudem nakupovat autobusy znacky Mercedes, ktore si ani BA nemoze dovolit. Fakt zaujimave. Namiesto nich mohli byt urcite lacnejsie Karosy alebo Ikarusy, ja len tolko. A este by ma zaujimalo preco NR bola udajne podvizivena oproti inym mestam. Zeby daka osobne antipatie voci mestu Nitra ako metropole juzneho Slovenska? Zeby neschopnost mocipanov zalobovat pre mesto? Alebo zeby daka velka rozkradacka v NR na ucet mesta ako takeho? Alebo zeby iba bezduche vyplakavanie a neschopnost manazmentu? Ja sa len pytam, a rad by som poznal odpoved alebo nazor dakoho, kto sa v tom vyzna, diky ?
Vdaka za podrobne info ? . Este by ma zajimalo dokedy sa kupovali listky v automatoch a PNS.
BTW trocha som sa pohrabal na webe SAD NR a objavil som, ze zatial co napr. NR, ale aj BB a ZA nemaju ziadne klasicke "mesacniky", v MHD Topolcany (!) to zavedene maju.
V 90. rokoch bola nitrianska MHD silne finančne poddimenzovaná. Ročné prídely dotácií, napr. v porovnaní so žilinskou MHD sotva dosahovali 15% !!! Z toho dôvodu sa musel dopravca potýkať s takými existenčnými problémami, ktorých možno polovičná miera by dnes okamžite iné slovenské dopravné podniky zrazila na kolená. Preto sa muselo a aj začalo šetriť všade, kde sa dalo a mnohé veci, ktoré sa v iných mestách veselo nakupovali, boli v Nitre len fantastickou rozprávkou na dobrú noc.
V danej situácii sa prevádzkovanie starých automatov Merona 200 0 stávalo doslova hazardom s nervami cestujúcich. Pravidelné poškodenia a nefunkčnosť boli neustálym terčom kritiky, sústavné opravy zase výraznou nákladovou položkou. Možnosťou bolo inovovať automatový park, ale na to jedoducho neboli peniaze. Vzhľadom na to, že stánkový predaj v tom čase tiež sprevádzali určité značné problémy, pristúpila SAD k predaju JCL vo vlastnej réžii priamo vo vozidle.
V tej dobe som ešte v spoločnosti pochopiteľne nepracoval, predpokladám však, že sa očakával výraznejší podiel používateľov ČK. Tých je dnes síce rozhodujúca väčšina, ale aj tá zhruba tretina "ortodoxných" stačí na to, aby nám vozidlá časokrát doslova trčali na zastávkach. Poučení praxou i vzhľadom na zmenené dotačné podmienky (kedy už nezávisíme od štátu, ale všetky dohody sa vedú s Mestom) máme záujem predaj JCL značne zminimalizovať až v praxi celkom odbúrať. Takže verím, že aj v tomto sa čoskoro situácia zmení. Zatiaľ však neviem povedať, ako presne sa budú jednorazové lístky kupovať.
Zaujímavosť: v ankete, ktorú sme uskutočnili medzi cestujúcimi v mesiacoch október-november mali cestujúci v poslednej otázke vyjadriť vlastné pripomienky k fungovaniu MHD. Kritika predaja JCL spojeného so zdržiavaním vozidiel na zastávkach obsadila počtom objavení sa prvé miesto (!)
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Vladimír
Po roku 1999 na bratislavský DPB zaútočili lacné midibusy SOR. Dopravca alebo Mesto (neviem teraz, kto mal na to aký vplyv) dali prednosť nižšej kapacite a preto mali aj nižšie ceny. Veď súťaže pokiaľ viem, priamo zneli na midibusy. A na našom trhu v tomto smeru kraľuje vlastne iba SOR. Takže žiaden z výsledkov vlastne nebol prekvapením.
-
Nitra od čias, kedy skončil absolutizmus menom Karosa veľmi vozy nenakupovala. Takmer jedno desaťročie sa tu nekúpilo (okrem pár Karos B 900) skoro nič. Nebolo za čo. Až privatizácia priniesla malý svieži závan v podobe podmienky, že nový majiteľ musí priniesť nové vozy. A on priniesol - Conectá. A súkromník asi vedel, prečo kupuje práve tie, neverím, že by kupoval drahšie, keď nemusel. Pritom Conectá a karosácke 900-vky sú na jednej cenovej úrovni.
V roku 2004 sa konala obnova vozidlového parku štyroma SOR-kami. Po privatizácii ďalšieho balíka akcií, kedy väčšinový podiel získala firma Connex sa karta obrátila a teraz sa kúpila jedna Karosa. A týmto smerom zrejme bude vývoj pokračovať. Karos máme stále najviac a nastal čas unifikovať.