...nikdy som si nemyslel, že do akých rozmerov môže narásť ľudská stupidita, ale včerajšok ma vrátil tvrdo na zem, škoda, že sa nerobia záznamy aj z rokovaní mestských zastupiteľstiev, aby aj občan "volič" mal možnosť počuť argumenty ľudí, ktorí sa snažia konať v prospech občanov, zopár príkladov a vyjadrení firmy, ktorá vypracovala alternatívny cestovný poriadok "Nitra resp. mestská časť Chrenová má radiálne linky od nepamäti"(zjavne nevedia, čo je to radiálna linka), ich cestovný poriadok počíta s tým, že v čase dopravnej špičky bude cestovať v každom kĺbovom autobuse 130 cestujúcich, pričom uvažujú, že im bude na celé mesto postačovať 10 kĺbových busov a 37 klasických, uvediem jeden fakt, urobili sme simuláciu súčasných tokov cestujúcich v čase od 16,15 do 18,00 hod. v smere od centra mesta na sídlisko Klokočina - Diely a pokúsili sme sa ho nasimulovať na ich cestovný poriadok, tak počty cestujúcich na jeden spoj sa pohybovali v počte od 130 do 325 slovom tristo dvadsať päť cestujúcich na spoj (jumbo jet), ďalšia drobnosť, ktorá svedčí o ich odbornosti, denne až 176 spojov pri zachovaní dnes prevezených počtoch cestujúcich by malo v buse viac ako 100 (od 101 do 353) ľudí, pričom priemerná kapacita je 99 cest./bus, čo pri počte spojov vykonaných za den (cca 1000) predstavuje takmer až 20% spojov, na ktoré by sa cestujúci reálne nedostali, zatiaľ len toľko,... v priebehu dnešného dňa sa pokúsim dodať hodnotenia návrhu "odborníkov okolo pána primátora" nezávislými odbornými inštitúciami, aby nevznikol dojem, že SAD-ka sa bráni niečomu geniálnemu, len preto, aby jej pracovníci neprišli o teplé fleky...ako napísal Vladimír o niečo nižšie, najspokojnejší budem, keď konečne vyhrá zdravý rozum a občan... ?
Papyr
Ano, najvhodnejsia je taka tarifa (opat sa nebavim o konkretnych cenach, ale o typoch listkov a casovom obmedzeni) ako je napriklad v Bratislave, Presove ci Prahe. Kratkodobe i dlhodobe listky obmedzene casom, jednorazove/kratkodobe listky v predpredaji mimo vozidla, pritomnost revizorov. Na tom sa myslim vsetci zhodneme.
Ale zavedenie EZCK z jesitnosti voci Presovu - to sa mi nezda. Presov totiz pouziva EZCK takym sposobom, akoby to boli klasicke dlhodobe predplatne listky s klzavou platnostou. To znamena, nenabija sa pocet jazd, ale cely mesiac, resp. 3 mesiace platnosti, so zaciatkom od lubovolne stanoveneho dna. Cize ekvivalent telefonneho "pausalu", nie "predplatenej karty".
Ale dovolim si trosku nesuhlasit s vetou "sofera nezaujima, ci ked cestujuci nastupi, ma listok... on je na to, aby soferoval... nie sa hral s 50 haliernikmi...". Sofer MOZE, okrem ineho, aj predavat listky. Bratislava tuto doplnkovu sluzbu nema, v Prahe ju maju autobusy (nie vsak elektricky) a v Presove ju maju autobusy i trolejbusy. Zostava otazka, ako ludi prinutit kupit si listok v predpredaji, aby vsetci hromadne neotravovali sofera, ktory, ako spravne pises, je hlavne na to, aby soferoval. Odpoved je jednoducha - v Prahe je listok u vodica drahsi o 3 Kc, v Presove v priemere o 2 Sk. Ale moznost predaja u vodica eliminuje argumenty typu "trafika bola zavreta" alebo "automat nefungoval".
Co sa tyka nocnych spojov - prax z Presova hovori, ze vdaka vseobecne znamemu faktu, ze revizori v noci nechodia, si "jednorazovi" cestujuci bud nestiknu nic a idu nacierno, alebo si stiknu "dennu" verziu listka (10, 14, resp. 5, 7 Sk) namiesto nocneho 20 Sk listka. Iba par poctivcov si cvakne plnu cenu. Ale DP na tom az tak netrati, lebo jednak nocakom cestuje vela ludi s predplatenym listkom, jednak aj nedostatocne vyplatene cestovne je lepsi prijem ako ziadny, a jednak tie tri kruziace vozidla v noci (nota bene dva z nich su trolejbusy jazdiace na lacny nocny prud) az take velke naklady nemaju, v porovnani s dennou vypravou. Ale Nitra nocne spoje nema, takze to je skor taka akademicka debata