VozidláAutobusy › Solaris Urbino 15

Solaris Urbino 15/I #3501 z 1. série v stave po dodaní
Solaris Urbino 15/II #3521 z 3. série v stave po dodaní
Solaris Urbino 15/II #3534 zo 6. série v stave po dodaní
Solaris Urbino 15/II CNG #3701 v stave po dodaní
Solaris Urbino 15/III #3535

Úvod

Solaris Urbino 15 je model poľského nízkopodlažného autobusu, ktorý od roku 1999 vyrába firma Solaris Bus & Coach v poľskom Bolechowe. Je to trojnápravový mestský autobus s dĺžkou 15 metrov a s nízkou podlahou po celej dĺžke vozidla.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris Urbino 15/I 3501 – 3504 2000 2000 2016 – 2023 4
2. Solaris Urbino 15/II 3505 – 3510 2001 2001 2016 – 2021 6
3. Solaris Urbino 15/II 3511 – 3520 2002 2002 od 2014 10
4. Solaris Urbino 15/II 3521 – 3526 2003 2003 od 2018 6
5. Solaris Urbino 15/II 3527 2004 2004 2022 1
6. Solaris Urbino 15/II 3528 – 3531 2004 2004 od 2018 4
7. Solaris Urbino 15/II 3532 – 3534 2004 2004 2014 – 2024 3
8. Solaris Urbino 15/II CNG 3701 2004 2005 2015 1
9. Solaris Urbino 15/III 7630 2010 2021 1
Spolu 2000 – 2010   36

Technické parametre

Dĺžka 14600 mm (Solaris Urbino 15)
14590 mm (Solaris Urbino 15 CNG)
Šírka 2550 mm
Výška 2850 mm (Solaris Urbino 15)
3400 mm (Solaris Urbino 15 CNG)
Výška podlahy 320 mm (1. - 2. dvere)
340 mm (3. dvere)
Možnosť zníženia o 70 mm (kneeling)
Rázvor 6800 mm (1. - 2. náprava)
1690 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 40 + 1 (#3501 - #3534)
42 + 1 (#3701)
Počet miest na státie 104 (#3501 - #3534)
108 (#3701)
Celkový počet miest 144 + 1 (#3501 - #3534)
150 (#3701)
Pohotovostná hmotnosť 13500 kg (#3501 - #3520)
12900 kg (#3521 - #3534, #3701)
Celková hmotnosť 25000 kg (#3501 - #3520)
24000 kg (#3521 - #3534, #3701)
Motor MAN D 0826 LOH 18, radový šesťvalec (#3501 - #3510)
DAF PE 228 C, radový šesťvalec (# 3511 - #3534)
MAN E 2876 LUH 01, radový šesťvalec s turbodúchadlom (#3701)
DAF PR 228 S2 (#7630)
Výkon motora 191 kW / 2300 rpm (MAN D 0826 LOH 18)
231 kW / 2080 rpm (DAF PE 228 C)
228 kW / 2000 rpm (MAN E 2876 LUH 01)
231 kW (DAF PR 228 S2)
Objem motora 6871 cm3 (MAN D 0826 LOH 18)
9186 cm3 (DAF PE 228 C)
12816 cm3 (MAN E 2876 LUH 01)
Maximálna rýchlosť 80 km/h (s obmedzovačom rýchlosti)
Prevodovka VOITH DIWA.3 D864.3E, automatická, 4-stupňová
Nápravy predná: ZF RL 75 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AV 132, portálová
zadná: ZF RL 75 A, tuhá, vlečená
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu trojnápravového autobusu zvarili z nehrdzavejúcich oceľových profilov, bočnice zvonka oplechovali oceľovým plechom. V pravej bočnici osadili troje dovnútra sa otvárajúce dvojdielne dvere. V interiéri osadili plastové sedadlá s textilným poťahom STER 6MN. Pre cestujúcich na invalidných vozíkoch umiestnili pri stredných dverách výklopnú nástupnú plošinu. Nástup do vozidla uľahčili aj naklonením vozidla v zastávke, tzv. kneelingom. Sklá osadili technológiou lepenia. Vodičovi umožnili lepší výhľad z vozidla znížením čelného skla v pravej časti. Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými stropnými vetrákmi a výklopnými hornými časťami bočných okien. Motor umiestnili v zadnej časti vozidla. Nádrže na naftu osadili pod sedadlami na pravej strane vpravo od stredných dverí. Autobus vybavili dvomi natáčacími nápravami a strednou poháňanou nápravou. Informovanosť cestujúcich zabezpečili optickým a akustickým informačným systémom firmy BUSE.

Pre vozidlá 1. série boli typické zelené prstene diskov kolies a zelená časť zadného čela okolo displeja.

Od vozidiel 2. série sa nádrž na naftu presunula pod sedadlá na pravej strane vľavo od stredných dverí. Zelené prstene diskov kolies ostali, časť zadného čela s výrezom pre displej však už od tejto série už bola bielej farby.

Vozidlá 3. série boli údajne určené pre nemecký trh. Od tejto série už dovtedy montovaný motor MAN nahradil motor značky DAF. Vozidlá tejto série majú veľkú kabínu pre vodiča, ktorá svojou veľkosťou z pravého krídla 1. dverí vytvorila osobitné dvere pre vodiča. Zelené prstene diskov kolies už boli nahradené leštenými kovovými prsteňmi.

4. séria sa od predchádzajúcich líši umiestnením zámkov na 1. dverách. Zo spodnej časti dverí sa premiestnili na okraje krídel do približne stredu ich výšky.

Pre pohodlie vodiča sa od vozidiel 5. série umiestnila na streche bezkompresorová klimatizačná jednotka Trav-l-cool pracujúca na báze odparovania vody.

Vozidlá 6. série sa od predchádzajúci opäť odlišovali len zmeneným umiestnením zámku 1. dverí. Ten sa presunul na spodnú časť pravého krídla dverí, pričom ľavé krídlo ostalo bez zámku.

U vozidla Solaris Urbino 15 CNG #3701 (7. séria), ktoré je vlastne prvým vyrobeným vozidlom tohto typu na pohon CNG, sú štyri robustné nádrže na stlačený zemný plyn s celkovým objemom 1240 l osadené pod krytom na streche vozidla. V exteriéri sa podobal vozidlám predchádzajúcej série, avšak „pás“ zadného čela po bokoch je oproti naftovým Solarisom užší a okno na pravom boku pri ňom je väčšie. Taktiež má v zadnej časti inak riešený interiér.

Úpravy

Jednou z prvých drobných zmien bola výmena prstencov na kolesách.

Autobusom boli dodatočne spevnené vnútorné stĺpiky pri predných dverách.

2. júna 2004 bolo vozidlo #3505 vážne poškodené pri dopravnej nehode, najviac si to odnieslo predné čelo a kabína vodiča. Pri dopravnej nehode 10.6.2006 bolo vážne poškodené aj vozidlo #3532. Obe krátko po nehodách absolvovali opravu u výrobcu.

Prvý vážnejší požiar zachvátil motorový priestor #3520 - 21. marca 2006 na linke 12. 7.7.2006 podobný požiar zastihol aj vozidlo #3511. Vážnejšie zahorel aj #3515, 9. decembra 2007 v umývacom centre DP. Všetky prešli opravami u výrobcu a boli znovu zaradené do premávky.

Vo väčšom rozsahu bol poškodený aj #3517 28. marca 2011, keď mu pri vychádzaní zo zastávky Pod Furčou kamión poškodil polovicu ľavého boku a zadné čelo.

Od konca roku 2010 do roku 2014 bol postupne niektorým vozidlám menený pôvodný zničený poťah sedadiel za nový so vzorom typickým pre autobusy Karosa.

Prevádzka

Prvé štyri košické Solarisy boli zaradené na linku 30. Ďalšie vozidlá boli nasadené na linku 19, neskôr aj na linku 16 a krátkodobo aj na linku 15. S pribúdajúcim počtom vozidiel tohto typu sa k ich domovským linkám pridali aj linky 12, 15, 32 a 37. Postupom času sa vzhľadom na nedostatok kĺbových autobusov začali objavovať aj na ostatných autobusových linkách, ktoré obsluhovali kĺbové autobusy.

Vozidlá tohto typu dnes možno stretnúť pravidelne na linke 11, 52, 55, 56, respektíve na ďalších linkách, kde sú nasadzované ako dispozičné vozidlá.

Solaris Urbino 15/II CNG #3701 bol pravdepodobne najčastejšie odstaveným a najporuchovejším vozidlom tohto typu. Bolo to dané aj tým, že išlo o prototyp, ktorý si vyžadoval špeciálnu údržbu a zaobchádzanie. Plynový Solaris v posledných rokoch prevádzky slúžil ako zálohové vozidlo počas pracovných dní.

Na prelome októbra a novembra 2021 sa do premávky zaradil jeden prenajatý Solaris Urbino 15 #7630 z Dopravného podniku Ostrava.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým vyradeným vozidlom tohto typu bol autobus #3512, ktorý bol odstavený začiatkom roka 2013 a postupne sa stal darcom náhradných súčiastok. Vzhľadom na nerentabilnosť opravy bol po dodávke nových autobusov SOR vyradený. Z rovnakého dôvodu boli vyradené aj vozidlá #3533 a plynový Solaris #3701.
Po príchode prvých elektrobusov SOR EBN 11 boli zlikvidované v lete 2016 #3501, 3508, 3509, 3520.
Ďalšie vyraďovanie nasledovalo v rokoch 2018 a 2019, kedy boli vyradené #3504, 3505, 3506, 3526, 3529.

Katalóg vozidiel

3501 3502 3503 3504

3505 3506 3507 3508 3509 3510

3511 3512 3513 3514 3515 3516 3517 3518 3519 3520

3521 3522 3523 3524 3525 3526

3527

3528 3529 3530 3531

3532 3533 3534

3701

3535

Legenda a štatistika

3514nevyradené vozidlo: 9 (25 %)
3516odstavené vozidlo: 1 (2,8 %)
3501vyradené vozidlo: 27 (75 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
7630do 202189062021 - 20223535od 2022

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
prečo je odstavený 3535?
Reakcia na: LUKYmhd #2:
Mal nehodu v garáži.
Ahojte čo je s 3524 a 3522? Počul som že 3524 ma nejakú poruchu.
Podarí sa opraviť ho a vijde ešte?
Reakcia na: dopravak19 #4:
3524 je aktuálne pojazdný...odstavené sú 3522 a 3523...3522 na motor
Reakcia na: Iv #5:
Aha ďakujem. Nedavno mal 3524 na tabuli vpredu porucha vozidla. Preto som sa pýtal. Ďakujem. A čo je s 3523?
Nevie niekto co je s 3521?definitívny koniec ci len porucha a čaká na servis?
Reakcia na: dopravak19 #7:
Vraj koniec
dufam 3531 sa zachova ako historicak
Našiel som to v svojej Galerii
Ale dneska jazdila na ťahanovce