VozidláAutobusy › Novoplan C 12

Novoplan C 12A #5501
Novoplan C 12 #5401 po GO v SAO Levoča

Úvod

Koncom deväťdesiatych rokov sa DPMK rozhodol čiastočne obnoviť vozový park. Výber nakoniec padol na slovenskú firmu Novop (Novohradské opravovne) Lučenec (pôvodne Československé štátne opravovne), od ktorej boli zakúpené vozidlá Novoplan C 12.

Za výrobný program Novoplanu, ako mestského, tak prímestského získal výrobca v roku 1996 ocenenie za zavádzanie priemyselného dizajnu v praxi a efektívne úsilie manažmentu podniku od vlády SR. Plány počítali s výrobou 300 kusov autobusov ročne, no dopravcovia o tento autobus veľký záujem neprejavili.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Novoplan C 12 5401 1999 1999 2014 1
2. Novoplan C 12A 5501 – 5502 1999 – 2000 2000 2013 – 2014 2
Spolu 1999 – 2000   3

Technické parametre

Dĺžka 11585 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3160 mm
Výška podlahy 770 mm
Rázvor 5570 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 30 + 1
Počet miest na státie 66
Celkový počet miest 97 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10090 kg
Celková hmotnosť 17800 kg
Motor LIAZ M 1.2 C ML 636 E
Výkon motora 175 kW / 2000 rpm
Objem motora 11946 cm3
Krútiaci moment motora 1 050 Nm
Maximálna rýchlosť 83 km/h
Prevodovka Csepel ZF - S6, 6-stupňová, manuálna (1. séria)
VOITH 863.3, 3 - stupňová (2. séria)
Riadenie AXL Semily HR 450 - 6
Nápravy predná: LIAZ, s nezávislým zavesením kolies, lichobežníková konštrukcia s rovnobežnými ramenami s rôznou dĺžkou

zadná: PPS Detva 11N - 1, jednostupňová, hypoidná, s diferenciálom Rockwel 153E, lokálne nastaviteľná
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Autobusy Novoplan C 12 boli polosamonosnej konštrukcie z montovaného skeletu zváraného z tenkostenných profilov, na ktorý boli z vonku nalepené pozinkované plechy s antikoróznou úpravou. Okná boli taktiež lepené na karosériu. Predné a zadné čelo, strecha a niektoré diely karosérie boli zo sklolaminátu alebo z plastov. Motor bol umiestnený v zadnej časti.

Interiér pre cestujúcich bol vybavený protišmykovou podlahou Altro a plastovými sedadlami čalúnenými textíliou. Priestor pre cestujúcich bol od vodiča oddelený priestrannou kabínou, ktorá rozdeľovala krídla prvých dverí.

Do vozidiel bol zabudovaný elektronický informačný systém BUSE.

Úpravy

Vzhľadom na to, že tieto vozidlá boli viacmenej atypickými nielen vo vozidlovom parku dopravného podniku, ale aj na Slovensku, odrazilo sa to aj na ich vzhľade, či poruchovosti.

Atypické bolo napríklad aj zadné okno, ktoré bolo ako náhradný diel už nemožné zohnať, resp. to bolo finančne náročné a neefektívne. Vozidlu #5401 preto bolo upravené zadné čelo pre použitie zadného okna menších rozmerov, vozidlo #5502 malo od ostatných vozidiel tohto typu atypický zadný nárazník a prasknuté zadné sklo držala istý čas pokope biela fólia.

Prevádzka

Tieto vozidlá spočiatku premávali najmä na celodenných poradiach na linke 36.

Po preradení na delené služby sa začali objavovať aj na linkách 13, 15, 20, 28, 35, 51, 54, 55 a 57. #5401 bol po vyradení Karosy C734 #6036 preradený do garáže Šaca, kde stabilne vykonával spoje na nočnej linke 107, resp. N3.

V posledných rokoch bolo možné Novoplany stretnúť najmä na linkách 18, 20, 22, 29, 33, 51, 52 a občas aj ako zálohové vozidlá na iných linkách.

Autobus #5401 slúžil určité obdobie v roku 2008 ako dielenský autobus (pojazdná dielňa).

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy boli z premávky odstavené koncom roka 2013 a začiatkom roka 2014 v súvislosti s dodávkou nových autobusov SOR.

Katalóg vozidiel

5401

5501 5502

Legenda a štatistika

5401vyradené vozidlo: 3 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.