VozidláAutobusy › SOR NB 18 City

SOR NB 18 City #4763 EURO 6 (3. séria)
SOR NB 18 City #4753 s displejmi EM-TEST
SOR NB 18 City #4711 s displejmi BUSE

Úvod

Kĺbové autobusy SOR NB 18 českého výrobcu SOR Libchavy sa do sériovej výroby dostali v závere roka 2008. Prototyp tohto plne nízkopodlažného kĺbového autobusu bol predstavený v roku 2006. Po vyrobení druhého prototypu a jedného prímestského vozidla NC 18 sa začala sériová výroba mestských vozidiel, ktorá pokračovala až do začiatku roka 2022.

Dopravný podnik mesta Košice zakúpil v rámci obnovy vozidlového parku mestské kĺbové autobusy SOR NB 18 City v troch sériách v rokoch 2013 až 2021. Posledné vyrobené autobusy tohto typu smerovali do Košíc.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NB 18 City 4701 – 4756 2013 2014 od 2024 56
2. SOR NB 18 City 4757 – 4765 2018 2018 9
3. SOR NB 18 City 4766 – 4786 2021 2022 21
Spolu 2013 – 2021   86

Technické parametre

Dĺžka 18750 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2900 mm
Výška s klimatizáciou 3035 mm
Výška podlahy 340 mm
Rázvor 6180 mm (1. - 2. náprava)
6570 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí 5
Počet miest na sedenie 43 + 4 sklápacie sedadlá + 1 invalidný vozík
Počet miest na státie 99 (+ 1 invalidný vozík)
105
Celkový počet miest 142 + 1 invalidný vozík
148
Pohotovostná hmotnosť 16680 kg (2. séria)
Celková hmotnosť 28000 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE3681B (Euro 5 EEV)
preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 243 kW / 2000 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1300 Nm / 1750 rpm
Prevodovka ZF Ecomat 6 HP 604C
automatická, 6-stupňová, s hydraulickým retardérom
Nápravy predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, tuhá, portálová, vlečená
zadná: ZF AV 132/80°, prevod 6,29, portálová, hnacia
Pneumatiky predné: 285/70 R19,5 (7,5 x 19,5")
stredné: 275/70 R22,5
zadné: 275/70 R22,5

Fotografie

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového autobusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Oba články spojili kĺbom a zakryli prechodovým mechom. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Naftový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti nastojato v motorovej veži. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici päticou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním od firmy Pars Komponenty. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá STER 6MS s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Pre zvýšenie kapacity sediacich cestujúcich umiestnili v priestore pre vozíky sklápacie sedadlá. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Vodičovi umožnili kontrolu zadnej časti vozidla prostredníctvom cúvacej kamery na zadnom čele. Interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním Eberspächer Hydronic 24 s rozvodmi pozdĺž bočníc vozidla. Vetranie riešili výklopnými časťami bočných okien a dvoma strešnými výklopnými vetrákmi. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou strešných klimatizačných jednotiek Webasto Diavia Santana. Vozidlá dodali v korporátnom modro-bielo-žltom farebnom vyhotovení.

Prevádzka

Prvé autobusy boli zaradené do niektorých celodenných služieb na linky 15 a 19 namiesto autobusov Irisbus Citelis 18M. Na delených službách úplne nahradili autobusy Karosa B 941E. Ďalšie autobusy nahradili na celodenných aj delených službách kĺbové autobusy Citelis, nahradili 15-metrové autobusy na linke 17, boli taktiež pridelené namiesto vyradených trolejbusov na linky 71 a 72. Objavujú sa už prakticky na všetkých “kĺbových” linkách, a po zaradení vozidiel #4757 - #4765 aj na linkách 12 a 27.

Katalóg vozidiel

4701 4702 4703 4704 4705 4706 4707 4708 4709 4710 4711 4712 4713 4714 4715 4716 4717 4718 4719 4720 4721 4722 4723 4724 4725 4726 4727 4728 4729 4730 4731 4732 4733 4734 4735 4736 4737 4738 4739 4740 4741 4742 4743 4744 4745 4746 4747 4748 4749 4750 4751 4752 4753 4754 4755 4756

4757 4758 4759 4760 4761 4762 4763 4764 4765

4766 4767 4768 4769 4770 4771 4772 4773 4774 4775 4776 4777 4778 4779 4780 4781 4782 4783 4784 4785 4786

Legenda a štatistika

4702nevyradené vozidlo: 84 (97,7 %)
4713odstavené vozidlo: 6 (7 %)
4701vyradené vozidlo: 2 (2,3 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
preco 4708 nesvieti na zlto ked je odstavena po nehode (naburani)
Som si všimol že v týchto autobusoch sa odstráňujú sedadla na mieste kočíkov a invalidných. Má to slúžiť na väčšiu kapacitu mamičiek s kočiarom?
Reakcia na: dpmk04022 #1:
Autobusy ktoré sú odstavené svietia na červeno. Na žlto svietia tie ktoré nie sú vyradené.
Reakcia na: Misho #3:
Ďakujeme za názor a posielame kľúčenku.
Kedy sa ocakava prichod poslednych SORiek ?
Reakcia na: Petto #5:
Prelom januára a februára podľa posledného vyjadrenia pána primátora.
#4745 ako "Linka Valentínka"
Reakcia na: Petto #5:
Koncom marca už by ich malo byť komplet 21 z poslednej dodávky.
Pozdravujem všetkých fanúšikov MHD a aj autobusov SOR. Už máme veľkonočné obdobie (16.4.) už vidíme autobusy s poslednej dodávky autobusov. Predvčerom som videl už napríklad 4780,4774,4781. Tak ja verím, že po Veľkej noci bude v premávke všetkých 21 kusov z tej využitej opcie. Žiaľ zostane nám iž len 84 kusov autobusov tohto tipu, pretože neverím že 4701 sa zaradí do premávky a 4719 ide určite do šrotu
Reakcia na: Vlado84 #10:
4702 alebo 4701?
Reakcia na: jayimhd #11:
4701 - práve som si to opravil
Reakcia na: káté8D5 #2:
ano aj aq hlavne kc´voli tomu ze tie sedadlá tam ozaj zavadzali,bol problem vytočit aj inv, vozik k dverám. Nehovoriac o tom ze prisla pani, sadla si a kufor či tasku si uz polozila na zlte vyhradene miesto a zavadzala tam.. tomu je konecne koniec.
Ahojte prečo dnes nesla 12 ráno o 7:08 ? Vraj nehoda vraveli ľudia. Čo sa stalo?
Neviem kto tu spravuje údaje o reklamách na na vozidlách, ale je divné že niektoré nie sú aktualizované. Napríklad 4738 má reklamu na budiš i na fotke je tam vývesena. Ale v popise o tom nieje zmienka. A nieto jediný prípad.
Reakcia na: MHD811Luky #15:
Lebo tie veci už nemá kto spravovať.